És un teatre de titelles o una òpera de cambra basada en un episodi de la cèlebre novel·la El Quixot, de Miguel de Cervantes, concretament, en els capítols 25 i 26. Manuel de Falla va ser el seu compositor, així com l’autor de l’adaptació del llibret de l’obra teatral i musical.
Manuel de Falla ha estat un dels músics espanyols més importants del segle XX. Juntament amb Enric Granados i Isaac Albéniz conformen l’anomenada trilogia de la música nacionalista espanyola. La música popular i tradicional hispànica marca profundament la seva obra, amb gran influència dels corrents impressionistes francesos i avantguardistes europeus.
Obres inspirades en El Quixot
Són moltes les obres inspirades en El Quixot. Totes elles amb més o menys inspiració. La seva importància cabdal i la seva popularitat ha inspirat des d’òperes o cançons a ballets o poemes simfònics.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=mCXku5PoyK8[/youtube]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=iTPFBpAejEg[/youtube]
Don Quixot, poema simfònic de Richard Strauss
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Bo7KAGhrrIs[/youtube]
El retablo de Maese Pedro, de Manuel de Falla
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=7cuUvzKzqsY[/youtube]

