Músiques renovables

Comencem amb energia.. !!

 

El so es produeix pel contacte entre dos cossos. La combinació dels sons i dels silencis la considerem com a música. Molt sovint escoltem la natura per relaxar-nos: l’aire, la brisa del vent colpejant les branques dels arbres, les seves fulles; el mar, les seves onades, el vent… Es diu que també hi ha música en l’espai.

 

 

Si hi ha so hi ha energia i si tenim energia podem produir sons i també música. Amb la veu, amb el cos. Nosaltres mateixos podem ser considerats com a autèntics instruments musicals: tenim cordes vocals, caixes de ressonància… som un instrument de vent. L’alçada de les notes depèn del tamany i de la llargada dels cossos: com més alt i més gruixut el so sona més greu; com baix i més prim el so sona més agut. Considerant tot això podem construir instruments a partir de l’energia cinètica, aprofitant la força d’un objecte que en mourà d’altres. O bé considerant les “forces de la natura”: el vent, l’aigua en moviment.

 

Si voleu saber com funcionava aquest meravellós orgue cliqueu aquí.

 

 

Una combinació de natura i enginyeria humana creen aquest prodigiós instrument.

 

A continuació un xilòfon solar:

Si voleu saber com funciona cliqueu aquí.

Però el que crec que més us agradarà és aquesta màquina de bales creada pel músic Martin Molin. Energia cinètica i música amb 2000 bales!

Si voleu saber com funciona cliqueu aquí.

 

Què us assembla tot plegat? Us veieu amb capacitat per disenyar i construir el vostre instrument amb energies renovables propi? Si és així esperem amb candaletes les vostres creacions.

Publicat dins de General | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari

Cançons de rentar-se les mans

Cançó per rentar-se les mans abans de dinar. Educació infantil

És hora de dinar
Les mans hem de rentar.
Amb sabó i aigua
Ben netes quedaran.
Mira, mira, què netetes
Mira, mira, les manetes.
Mira, mira, què netetes
Mira, mira-les.
I a l’hora de sopar
Tornem a cantar
Que amb sabó i aigua
Les mans hem de rentar.
Mira, mira, què netetes
Mira, mira, les manetes.
Mira, mira, què netetes
Mira, mira-les.
Mira, mira, què…
Dàmaris Gelabert

Com rentar-se les mans. Vídeo demostratiu per desinfectar-nos-les. Infantil i inicial

Em rento les mans

per poder-me desinfectar.

És molt fàcil fer-ho bé,

ara ho farem…

 

Primer ens mullem les mans

i ens posem suficient sabó.

Ens les freguem entre si

i ens entrellacem els dits.

 

Freguem el dors dels dits

agafant-nos les dues mans.

Repassem el dit gros

i les puntes dels nostres dits.

 

Ara ja hem acabat,

ens hem d’esbandir les mans.

Ens assequem amb un paper

i ja ens hem desinfectat.

 

Pau Martí i Mireia Jiménez

 

Rentem tots les mans. Vídeo de l’Hospital Clínic de Barcelona. Cicle mitjà i superior

Tinc un missatge que et diré cantant:

la higiene evita estar malalt.

Això és important al nostre hospital,

per això cal cantar per recordar…

 

Rentem mans,

rentem tots les mans,

pensa en qui tens al teu costat.

Renta-te-les en començar;

renta-te-les en acabar,

no és pas difícil ja veuràs

(dues vegades)

 

El Clínic és un hospital segur

perquè tenim cura com cal.

No correm riscos de franc, pensem en tu,

i tenim ben present rentar les mans.

 

Rentem mans,

rentem tots les mans,

pensa en qui tens al teu costat.

Renta-te-les en començar;

renta-te-les en acabar,

no és pas difícil ja veuràs

(dues vegades)

 

Publicat dins de General | Etiquetat com a , , , , | Deixa un comentari

Audició de la setmana 10. Tutira mai nga iwi

Tutira mai nga iwi és una cançó tradicional de Nova Zelanda, pertany a la cultura aborigen maorí. Tant la melodia com la lletra de la cançó són pròpies d’aquesta ètnia polinèsica. És un cant a la germanor, convida a estar units i conviure en pau. S’ha fet molt popular en tot el país. A internet circulen moltes versions d’arreu del món. N’he seleccionat alguna que inclou la lletra en forma de karaoke i alguna que inclou la coreografia que sol acompanyar-la.

És l’última audició de la setmana en temps de confinament. Espero que us hagin agradat i entretingut, a la vegada que hagueu après més coses sobre la música i la cultura en general. Transporteu-vos ben lluny… a la Polinèsia i quedem-nos amb el missatge de la cançó.

Cançó amb la lletra tipus karaoke:

 

Cançó versionada pel grup Pica-pica, amb coreografia (la cançó comença al minut i 36 segons):

 

Propostes d’activitats:

  • T’atreveixes a cantar-la?
  • T’atreveixes a cantar-la i fer la coreografia?
  • Pots també provar de fer només la coreografia.
  • JOC KAHOOT
Publicat dins de General | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

Audició de la setmana 9. L’aprenent de bruixot

L’aprenent de bruixot és el títol de l’obra musical més coneguda del compositor francès Paul Dukas. Es tracta d’un poema simfònic. Què és un poema simfònic? Una història explicada amb música. I precisament la història que explica la música que escoltem avui prové d’un poema del gran poeta alemany Goethe.

El compositor francès Paul Dukas

 

La música de Dukas es va fer molt més popular després de que Walt Disney la utilitzés en la pel·lícula Fantasia. Precisament hem seleccionat el vídeo de la pel·lícula per gaudir de la música i de la història, en aquest cas protagonitzada per en Mickey Mouse que interpreta el paper d’aprenent.

 

 

Proposta d’activitats:

-Fer un dibuix sobre la història.

JOC KAHOOT

Publicat dins de General | Etiquetat com a , , , , , , , , , , | Deixa un comentari

Audició de la setmana 8. Duet còmic dels dos gats

Rossini va ser un compositor que va viure molt bé, va treballar molt de jove i va fer un gran èxit amb les seves òperes, especialment les més còmiques. Es va comprar una gran casa i es va dedicar a fer allò que més li agradava: escriure la música que li venia de gust, com ara alguna òpera més, alguna obra per a cor, cançons… i cuinar. Li agradava molt cuinar i menjar. Com a home creatiu va inventar moltes receptes de cuina i, fins i tot, en va escriure un llibre, potser la més coneguda de totes són els canelons Rossini.

El compositor italià Gioachino Rossini

 

En Rossini tenia molt sentit de l’humor i, sens dubte, una de les cançons que va escriure per a dues veus femenines, és l’exemple més clar: Duet còmic dels dos gats.

 

 

  • Proposta d’activitat: inventa’t una cançó en la que “canti” algun animal.
  • JOC KAHOOT
Publicat dins de General | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari

Audició de la setmana 7. El theremin

El theremin és un instrument musical electrònic, un dels primers de la història que s’hi van crear. El so es produeix per circuits elèctrics i s’amplifica també de manera elèctrica, sense utilitzar cap mecanisme, per aquest motiu forma part del sub-grup d’instruments ràdio-elèctrics.

El theremin sembla un aparell de ràdio amb antena

 

Dues antenes, una horitzontal i una altra de vertical, serveixen per controlar el volum (fort/fluix) i el to, l’alçada de les notes. El theremin es “toca sense tocar-lo”, veieu els vídeos. La seva tècnica és molt complicada. El seu so és molt peculiar. A què us recorda? S’ha utilitzat en bastantes pel·lícules de por com a música acompanyant de les escenes més esgarrifoses. Però ara relaxeu-vos, seieu còmodament i deixeu-vos emportar per aquesta música.

 

Va ser creat el 1919 per Léon Theremin que li va posar el seu propi nom a l’instrument. Aquí podem veure’l a ell mateix tocant-lo.

Propostes d’activitats:

  • Tothom: dibuix del que imagineu escoltant la música del primer vídeo.
  • Tothom: graveu-vos fent veure que toqueu el theremin.
  • Cicle mitjà i superior: JOC KAHOOT
Publicat dins de General | Etiquetat com a , , , , , , | Deixa un comentari

Audició de la setmana 6. La màquina d’escriure

La màquina d’escriure és una obra musical escrita pel compositor estatunidenc Leroy Anderson. Va ser un autor d’obres curtes i molt agradables d’escoltar, sovint per a orquestra simfònica, molt originals, com la que avui ens ocupa. Va tenir molt d’èxit tant com a compositor com també com a director d’orquestra.

El compositor Leroy Anderson

 

Una màquina d’escriure és un artilugi que es va utilitzar molt abans de l’extensa difusió dels ordinadors. Calia posar-hi correctament un foli i les tecles pitjades accionaven les palanques amb els signes impregnats de tinta que percutien sobre el paper. Amb prou feines es podia corregir les errades i imprecisions una vegada realitzat l’escrit. Dos sons característics d’aquestes maquines eren el mateix percuteig mecànic i un timbre que ens avisava a l’arribar al final de la línia del paper.

 

 

Vols veure i escoltar amb quina creativitat va incloure en la seva música aquest aparell Leroy Anderson combinant amb una orquestra simfònica?

 

 

El còmic estatunidenc Jerry Lewis va fer un gag en una de les seves pel·lícules a partir d’aquesta música.

 

 

Propostes per fer a casa:

  • Imiteu en Jerry Lewis i grabeu-vos fent veure que escriviu amb una màquina d’escriure mentre sona la seva música de fons.
  • Joc kahoot
Publicat dins de General | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari

Audició de la setmana 5. Per a Elisa

Per a Elisa és una obra curta per a piano de Beethoven, una de les moltes obres famoses que ens ha deixat el geni alemany. No se sap ben bé qui era exactament la destinatària de l’obra, es creu que era una alumna seva. Escolta amb atenció la música, et recorda o et fa pensa alguna cosa?

Beethoven està considerat un dels músics més importants de la història de la música. Va neixer a Bonn (Alemanya)  el 16 de desembre de 1770. Enguany celebrem el 250è aniversari del seu neixement. Per aquest motiu s’han programat, al llarg de tot l’any, molts concerts homenatjant-lo. A l’escola hem dedicat també, una audició d’ell en cadascun dels nivells, precisament a P-5 vam escoltar aquesta mateixa obra.

Ludwig van Beethoven (1770-1827)

Moltes de les seves obres s’han fet molt populars, s’han versionat o s’han utilitzat en anuncis, pel·lícules o dibuixos animats. Us en deixo com a mostra un vídeo de Popeye amb la seva música.

Com a activitats proposo:

  • Fes un dibuix de Beethoven on posi: 250 anys (cicle inicial, mitjà i superior)
  • Fes un dibuix del que t’imagines escoltant Per a Elisa (tots els cicles)
  • JOC KAHOOT (recomanat cicle mitjà i superior)

 

 

 

 

 

 

 

Publicat dins de General | Etiquetat com a , , , , | Deixa un comentari

Audició de la setmana 4. Samba lelê

Samba lelê és una cançó tradicional brasilera, coneguda arreu del país i molt cantada durant molt de temps a les seves escoles. Tenim una versió fabulosa del grup BarbatuquesAquest grup no utilitza instruments musicals en les seves actuacions, tan sols utilitzen la seva veu i el seu cos (percussió corporal). Aquest curs, a la classe de 4t, hem cantat la cançó i, el vídeo d’aquest grup brasiler de Sao Paulo, probablement, ha estat el més popular de totes les cançons i els vídeos que hem conegut. Avui tothom el podreu gaudir.

Hem descobert recentment un karoke, de caire infantil. Qui s’anima a cantar-la?

Propostes:

  • Canteu la cançó: seguiu el karoke (infantil amb ajut i cicle inicial)
  • Cicle mitjà i superior: podeu cantar la cançó i inventar els vostres propis ritmes amb el cos.
  • JOC KAHOOT (recomanat cicle mitjà i superior)

 

Publicat dins de General | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari

Audició de la setmana. 3 Bollybood

Bollybood és el nom que rep la producció cinematogràfica índia, que té com a eix central la ciutat de Bombai. El nom de Bollybood és el resultat de combinar les paraules Bombai i Hollywood. Per tant, es tracta de la “fàbrica de pel·lícules índia”, i és la que més en fa a tot el món.

La música i el ball són molt característics d’aquestes pel·lícules, amb molts ballarins i ballarines, colors, ritme… A Barcelona, com arreu del món es fan tallers de danses de Bollybood, ja que tenen molt de ritme i són molt divertits.

Us en deixo tres exemples perquè veieu com són les seves cançons i balls. A veure quin us agrada més i el podeu votar en el joc kahoot que us deixaré a sota dels vídeos

1. Dola re dola (pel·lícula Devda)

 

2. Weri Ada Bhi

 

3. Marjani Marjani

Propostes per fer a casa:

  • Dibuix sobre Bollywood (escenaris, decorats, balls, vestits…) i dir quin vídeo us ha agradat més.
  • Posar-vos de fons alguna de les cançons i ballar lliurement o imitant el ball dels protagonistes.
  • Joc kahoot, heu d’entrar amb el número de codi 03392604 (recomanat a partir de cicle mitjà)
Publicat dins de General | Deixa un comentari