El currículum d’educació infantil recull la necessitat dels infants de tenir curiositat per entendre el món i, també, ser capaç de preveure què pot passar. Diu la neurociència (Damasio, 2005) que un dels principals instints humans és la curiositat i l’exploració, només per darrere de la gana i la set, però per davant fins i tot del joc. Per aquesta raó considerem necessari tenir dins de la nostra programació d’espais un destinat a l’experimentació.
La curiositat dels infants de 3 a 6 anys necessitarà d’activitats obertes que propiciïn que l’infant tingui:
- Experiència amb diferents materials: necessitarem fer ús de materials no estructurats, oberts i que donin lloc a moltes possibilitats.
- Explicitació: un pas posterior a l’experimentació serà posar paraules a les idees, i això ho fem a la rotllana de cloenda de la sessió.
Amb aquest espai perseguim desenvolupar la CAPACITAT d’observar i explorar l’entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte.
Les propostes que estem realitzan actualment a l’espai són les següents, algunes inclouen un petit repte que han d’intentar resoldre:
- Magnetisme: s’enganxa? Amb diferents tipus d’imans i bales, peces magnètiques, la pissarra magnètica i les peces magnètiques per construir de maneres impossibles.
- La tenda de la foscor: objectes luminiscents permetran als alumnes despertar els seus sentits, deixar volar la seva imaginació i provar com es veu tot amb diferents llums.
- Plastilina intel.ligent: una plastilina que pot canviar de color? com pot passar? i què li passa a aquesta plastilina, bota? s’estripa? això és una bogeria!!!
- La taula de la natura: la mar, petits exploradors poden concentrar-se i observar mitjançants lupes de diferents mides tota mena de petxines, cargoles i fins i tot una estrella de mar. Aquesta proposta és la més relaxada, els convida a observar, a comparar, també a classificar per mides, per colors i fins i tot a fer sèries o mandales.
- Taula sensorial: la sorra màgica. Que els nens i nenes tenen una necessitat de manipular que és inherent a la seva edat, és una realitat, i al nostre espai sempre tenim una proposta on les mans siguin les protagonistes, aquesta sorra màgica permet als més pacients fer una esfera ben compacta, poden fer volcans, pastissos o fer servir els motlles, tot i que normalment els deixen de banda, millor les seves creacions!
- Rampes: com fem que la pilota rodoli més ràpid? amb aquest repte els nens i nenes han de muntar els seus circuits, necessitarem més alçada, la pista més llarga, provar si totes les pilotes rodolen igual o el seu pes modifica la seva velocitat. Classe de física a l’altura d’infantil!
Us deixem un recull de fotos on podeu veure als investigadors d’infantil! Per cert que les llunes i les estrelles ja s’han afegit a la dinàmica d’espais, i ens estan mostrant la seva autonomia i ganes de participar!
