SORTIM

La finalitat dels espais d’aprenentatge és crear un camí d’accés on tot l’alumnat construeixi els seus aprenentatges basats en l’experiència i l’experimentació, sent protagonistes del seu procés d’aprenentatge tot manipulant material divers, motivador, creatiu i participatiu. El paper de la mestra es basa fonamentalment a acompanyar l’infant organitzant i afavorint aquest aprenentatge.

Els espais també generen una interrelació entre infants de diferents edats, tot potenciant vies de comunicació i de relació personal afavorint els interessos personals.

A l’espai de SORTIM tenim l’avantatge que disposem d’un espai exterior que dóna moltes possibilitats: el pati. Aquest està ple de recursos per a l’aprenentatge, és un bon escenari que permet una bona convivència i és essencial per al desenvolupament del joc i les relacions personals

En ell s’organitzen un gran nombre de propostes que fomenten l’autonomia i busquen afavorir un estat de benestar i seguretat efectiva en tot l’alumnat mitjançant la creació de vincles entre els infants. En disposar de més espai físic la ràtio d’alumnes és més elevada, igual que les mestres que hi intervenen.

Els continguts d’aprenentatge d’aquest espai estan estructurats en diferents propostes i materials específics. A continuació s’anomenen algunes d’elles que ja hem fet i d’altres que encara s’estan realitzant:

  • Gronxadors El joc és una de les eines d’aprenentatge més pràctiques efectives i divertides, i si és un joc a l’aire lliure és molt més agradable. Passar una bona estona gaudint de la natura aporta benestar personal i genera experiències agradables i positives.
  • Taules de sensacions – Aquesta proposta de manipulació és perfecta per estimular els sentits, generar curiositat i desenvolupar les capacitats tot manipulant objectes, tocant, provant, construint…
  • Pilota – Amb el futbol es treballa el joc cooperatiu que prepara per al treball en equip i promou la solució de petits conflictes. També serveix per  fer exercici a l’aire lliure.
  • Cotxes – Es posa a l’abast elements de l’entorn que incentiven l’exploració sensorial i l’experimentació tot combinant-ho amb la creativitat del dibuix i material de rebuig. El material presentat són cotxes de diversos tamanys, palès de cartó i retoladors gruixuts.
  • Troncs – Els troncs al sorral ofereixen la possibilitat de realitzar joc simbòlic als infants. Alguns dels seus beneficis són que afavoreixen el desenvolupament del llenguatge, la motricitat, ajuden a acceptar normes, fomenten la imaginació i la creativitat i ajuden a gestionar emocions.
  • Túnel de sensacions – Igual que la proposta anterior, les caixes de cartó també conviden al joc simbòlic a l’hora que desperten els sentits i les sensacions de plaer.
  • Fustes amb coladors – El material presentat al sorral són grans fustes i coladors de cuina. Aquesta proposta ingeniosa pretén adquirir domini en moviments bàsics d’escriptura, numeració i/o dibuix lliure, tot manipulant un recurs nou: la sorra. Les inquietuds personals influeixen de manera creativa i donen grans resultats!
  • Joc de precisió -El material que es presenta són unes taules foradades i col·locades en vertical de manera que els infants hagin d’encistellar pilotes. Aquesta proposta encaixaria en un joc tradicional amb la finalitat de jugar aportant plaer i benestar personal. Aquest tipus de joc és llenguatge corporal, ja que requereix d’una expressivitat psicomotora i afectiva alhora que estimula la creativitat.
  • Gomes – Les gomes encadenades entre dos arbres o dues columnes també recorden als jocs tradicionals. Aquesta proposta dóna molt de si i els infants experimenten sensacions molt agradables tot enredant-se i desenredant-se amb aquest material tan innovador per a ells i elles.
  • Pissarres amb guixos de colors – Dibuixar permet expressar, desconnectar del dia a dia i afavoreix l’estat d’ànim. En definitiva permet realitzar creacions lliures,  comunicar a través del dibuix i autoavaluar coneixements adquirits.

Com haureu pogut observar, darrere de cada proposta existeix una finalitat, per això el paper de la mestra és buscar què es vol aconseguir en cadascuna i proporcionar estratègies i materials motivadors per aconseguir-ho.

La millor manera d’entendre tot aquest redactat és observant el resultat final amb les creacions pròpies de l’alumnat, però malauradament  el moment de confinament que estem vivint no em permet poder oferir fotografies. Quan es normalitzi tota aquesta situació es mostraran les imatges dels i les vostres filles.

Disculpeu les molèsties.

ESPAI INVESTIGUEM-HO

El currículum d’educació infantil recull la necessitat dels infants de tenir curiositat per entendre el món i, també, ser capaç de preveure què pot passar. Diu la neurociència (Damasio, 2005) que un dels principals instints humans és la curiositat i l’exploració, només per darrere de la gana i la set, però per davant fins i tot del joc. Per aquesta raó considerem necessari tenir dins de la nostra programació d’espais un destinat a l’experimentació. 

La curiositat dels infants de 3 a 6 anys necessitarà d’activitats obertes que propiciïn que l’infant tingui:  

  1. Experiència amb diferents materials: necessitarem fer ús de materials no estructurats, oberts i que donin lloc a moltes possibilitats. 
  2. Explicitació: un pas posterior a l’experimentació serà posar paraules a les idees, i això ho fem a la  rotllana de cloenda de la sessió.

Amb aquest espai perseguim desenvolupar la CAPACITAT d’observar i explorar l’entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte.

Les propostes que estem realitzan actualment a l’espai són les següents, algunes inclouen un petit repte que han d’intentar resoldre:

  • Magnetisme: s’enganxa? Amb diferents tipus d’imans i bales, peces magnètiques, la pissarra magnètica i les peces magnètiques per construir de maneres impossibles.
  • La tenda de la foscor: objectes luminiscents permetran als alumnes despertar els seus sentits, deixar volar la seva imaginació i provar com es veu tot amb diferents llums.
  • Plastilina intel.ligent: una plastilina que pot canviar de color? com pot passar? i què li passa a aquesta plastilina, bota? s’estripa? això és una bogeria!!!
  • La taula de la natura: la mar, petits exploradors poden concentrar-se i observar mitjançants lupes de diferents mides tota mena de petxines, cargoles i fins i tot una estrella de mar. Aquesta proposta és la més relaxada, els convida a observar, a comparar, també a classificar per mides, per colors i fins i tot a fer sèries o mandales.
  • Taula sensorial: la sorra màgica. Que els nens i nenes tenen una necessitat de manipular que és inherent a la seva edat, és una realitat, i al nostre espai sempre tenim una proposta on les mans siguin les protagonistes, aquesta sorra màgica permet als més pacients fer una esfera ben compacta, poden fer volcans, pastissos o fer servir els motlles, tot i que normalment els deixen de banda, millor les seves creacions!
  • Rampes: com fem que la pilota rodoli més ràpid? amb aquest repte els nens i nenes han de muntar els seus circuits, necessitarem més alçada, la pista més llarga, provar si totes les pilotes rodolen igual o el seu pes modifica la seva velocitat. Classe de física a l’altura d’infantil!

Us deixem un recull de fotos on podeu veure als investigadors d’infantil! Per cert que les llunes i les estrelles ja s’han afegit a la dinàmica d’espais, i ens estan  mostrant la seva autonomia i ganes de participar!

 

 

ESPAI: A CONSTRUIR

El precursor de la metodologia de Reggio Emilia, Loris Malaguzzi, diu en una de les seves grans cites el següent:

El nen té cent llenguatges, cent mans, cent pensaments, cent maneres de pensar, de jugar i de parlar, cent sempre. Cent maneres d’escoltar, de sorprendre, d’estimar. Cent alegries per cantar i entendre. 

Per tant, per què no els deixem descobrir, crear, tocar, experimentar amb material divers per tal que construeixin de cent maneres diferents?

Jugar a construir va més enllà d’agrupar unes determinades peces o disposar uns blocs de material divers uns sobre els altres. És una activitat científica, creativa i artística. Mai hi haurà algun infant que construir el deixi indiferent. Genera diversió assegurada, però també estructura les funcions cerebrals superiors com el llenguatge, l’atenció, la memòria, la creativitat, l’orientació espacial, la lateralitat, etc.

Pots construir i amagar-te dins de la teva creació. Pots recrear el teu espai preferit a través de petites peces i deixar-hi vivint el nino que més t’estimes. Pots omplir tota una habitació de fustes simulant ser un circuit d’escalèxtric i jugar a carreres amb els teus cotxes. Hi ha tant per fer!

I fins i tot, si tens un mal dia, pots construir i destruir tantes vegades com faci falta. Aquí hi juga un paper molt important la gestió de les emocions. I les construccions poden ser un mitjà per expressar allò que sents.

Tot el material que apareix a les propostes no és fruit de l’atzar. S’escull pensant en què ajudi a propiciar aquest treball lúdic als infants. Que gaudeixin i creïn sense parar. I , sobretot, que creïn vincles amb els seus companys/es. Perquè si ja és divertit construir, imagineu com serà si ho faig amb companyia!! Plaer assegurat!!

ESPAI: AMICS MATEMÀTICS

Les propostes matemàtiques estan pensades perquè els/les alumnes descobreixin els aprenentatges a partir del joc i de la manipulació d’objectes. D’aquesta manera l’aprenentatge és més significatiu, ja que parteix del seu propi interès.

L’objectiu principal de les propostes és potenciar la capacitat de raonament, d’intuïció i de creativitat.

En aquest espai trobem 7 propostes les quals van relacionades amb els blocs de continguts:

1) Joc del tap tap: és un joc on els alumnes treballen les habilitats manuals amb l’ajuda dels estris següents: martell i claus. En aquesta activitat els alumnes descobreixen les formes, els colors i les mides a partir del joc lliure.

2) Lògica: en aquesta proposta els alumnes disposen d’una capsa plena de càpsules de nespresso reutilitzades. Aquesta dona moltes possibilitats de joc com: fer seriacions, agrupacions, classificacions, joc simbòlic…

3) Geometria: els alumnes tenen dos taulells de fusta amb figures geomètriques magnètiques i plantilles de reproducció. En aquesta activitat els infants manipulen les figures geomètriques tot fent  creacions lliures o reproduint models a partir de les targetes (plantilles).

4) Volum: en aquesta proposta els alumnes disposen d’una capsa plena de figures volumètriques. En aquesta proposta els/les alumnes juguen i descobreixen les característiques d’aquestes peces.

5) Numeració: a aquesta activitat els alumnes disposen dels números i una capsa amb pedres. s’hi treballa el reconeixement del número tot fent el traç amb les pedres i representant les quantitats amb el número que s’indica.

6) Orientació espaial: els alumnes disposen d’una quadrícula, amb diversos establiments o llocs i tenen una sèrie d’entrebancs. En aquesta proposta els/les alumnes realitzen camins a partir de l’experimentació de l’espai i les posicions (davant, darrere, sobre, sota…).

7) Psicomotricitat fina: En aquesta proposta treballem la motricitat fina a partir de pots d’escorrecoberts, canyes i pals d’escurapipes.

Si voleu observar els/les vostres fills/es fent l’espai d’amics matemàtics cliqueu sobre la càmera.

 

NOU CURS, NOVES PROPOSTES

Inaugurem el blog d’espais per aquest nou curs que ja ha començat!! Benvingudes i benvinguts de nou!!
Aquesta setmana hem començat amb molta energia i propostes noves. 
Com ja sabeu tenim diversos espais d’aprenentatge. Els infants escullen on volen anar i gaudeixen de les propostes lliurement. Fan volar la seva imaginació, investiguen, construeixen, actuen, i per suposat, aprenen.
 Us deixem un recull de les fotografies d’aquesta setmana. 

INICI DELS ESPAIS

Hola famílies!!

Com ja sabeu durant el segon trimestre vam iniciar els espais d’aprenentatge on l’alumne/a és el protagonista ja que des del primer moment pren decisions relatives i lligades a les seves necessitats, inquietuds, potencialitats i desitjos.

El propi alumne/a és qui decideix l’espai on vol anar, quines propostes experimenta, el temps que destina a cadascuna d’elles i les intervencions que hi portarà a terme.

Aquestes propostes son obertes per tal de facilitar la creativitat i l’exploració lliure, cooperant i col·laborant amb altres companys i companyes (de la mateixa edat, o no) amb afinitats i inquietuds similars.

Us deixem un recopilatori d’alguns moments d’espais.