MÒDUL 4: HISTÒRIA DEL MÓN ACTUAL (1991-2016)
TEMA 9: PERÍODE D’ENTRESEGLES (1991-2016)
Ja acabem la història (oooh!) amb aquest tema descobrirem les claus del món que ens envolta. Haurem d’aproximar-nos a diversos conflictes i formularem els reptes que tenim com a ciutadans del segle XXI.
Us adjunto l’última PAC
Tingeu present que la història mai s’acaba, continua sempre que comença un nou dia. Us estalviareu estudiar-la més endavant si sempre esteu alerta del que us envolta. I us estalviareu esser enganyats si procureu fer un exercici crític.
Amb això acaba la meva tasca, us desitjo tota la sort en la dura feina de construir i llegir el món que hem heretat. Molta gent s’hi ha deixat la pell i ja veieu que no han acabat la feina, acabem-la nosaltres i fem de l’amor i la justícia unes paraules que tinguin sentit.
MÒDUL 3: HISTÒRIA DEL SEGLE XX CURT (1914-1991)
TEMA 8: GUERRA FREDA I DESCOLONITZACIÓ (1945-1991)
Ja arribem al final del segle XX curt que, com recordareu, és el període que va des del 1914 fins el 1991. En aquest tema veurem que s’estava configurant un ordre mundial en què dues potències marcaven el camí que seguia la políltica internacional creant o participant en diversos conflictes que junts configuren la Guerra Freda. Alhora hi havia una sèrie de territoris aliens a tot plegat que s’estaven independitzant de les seves colònies.
És important, però, no perdre mai de vista que durant els anys 80 sorgien nous conflictes que no tenien res a veure amb la tensió entre blocs.
Us adjunto la vuitena PAC
TEMA 7: GUERRES MUNDIALS (1914-1945)
El segle XX curt comença amb un panorama molt tens a Europa on diversos països resolen les seves tensions amb un conflicte que serà anomenat la Gran Guerra i que finalitzarà cinc anys més tard i amb una Europa devastada.
La resolució del conflicte, els preus de guerra que va haver de pagar Alemanya i l’ascens del feixisme van preparar l’escenari per a una segona guerra mundial encara més traumàtica que la primera.
Aquest tema no s’avalua amb cap PAC.
MÒDUL 2: HISTÒRIA D’ESPANYA ALS SEGLES XX-XXI (1898-2016)
TEMA 6: DEMOCRÀCIA (1975-2016)
El període democràtic comença amb una transició molt delicada que es va portar a terme per fer possible la construcció de l’estat que coneixem ara. Aquesta unitat es basa en l’estudi de la política a Espanya des de la mort de Franco fins els nostres dies i també l’estudi de la vida actual.
Us adjunto la sisena PAC en què veureu que Espanya, a més de construir un estat aparentment democràtic, es va obrir al món amb l’entrada a la UE o la OTAN. Veurem que si d’alguna cosa va servir el franquisme és per tenir a Espanya 40 anys aïllada d’Europa.
TEMA 5: FRANQUISME (1939-1975)
Amb aquesta unitat veurem les característiques bàsiques del franquisme. Hem de tenir present que el sistema franquista va ser un règim de vencedors contra vençuts. Mai es va arraconar l’odi cap a republicans, rojos i “comunistas judeo masónicos”. Malgrat tot, hem de veure que aquest període es divideix en dues etapes: la primera de postguerra, misèria i repressió i la segona més oberta al món i a iniciar reformes polítiques i econòmiques.
Us adjunto la cinquena PAC.
TEMA 4: CRISI DE LA RESTAURACIÓ, REPÚBLICA I GUERRA CIVIL (1898-1939)
Comencem amb aquest tema la història del segle xx a Espanya. Veureu que és apassionant i aquest primer terç ho és especialment: Espanya viu, en quaranta anys, monarquia, democràcia, dictadura i un curt període de república. Aquesta inestabilitat i la debilitat de la República la va conduir a una guerra civil fraticida entre dos bàndols que es va allargar tres anys.
Us adjunto la quarta PAC, feu-la amb molt de contingut històric i doteu-la del toc romàntic que aquesta època mereix.
MÒDUL 1: HISTÒRIA DEL SEGLE XIX LLARG (1789-1914)
TEMA 3: NACIONALISME I IMPERIALISME
Amb aquest tema acabem la història de segle XIX llarg -el trobareu a faltar?- Veurem, amb aquest tema que el segle XIX presenta una sèrie de contradiccions: per una banda des d’Europa es defensaven les idees nacionals, però per l’altra no es va tenir en compte la llibertat d’altres indrets del món quan es va colonitzar Àsia, Àfrica i Oceania.
Finalitzem, doncs, la història d’aquest segle apassionant amb una gran tensió a Europa que preparà un escenari molt tens entrat el 1914. Podem preguntar-nos què va passar perquè esclatés la guerra el 1914, però també podem preguntar què va fer que no esclatés la tensió abans.
Us adjunto la tercera PAC. No heu de fer el tercer exercici
TEMA 2: INDUSTRIALITZACIÓ I MOVIMENT OBRER
Continuem estudiant la història del segle XIX llarg (1789-1914). Amb aquest tema farem una aproximació als canvis socials que va haver durant aquest segle: Per una banda, deixavem l’Antic Règim enrere i això suposava una nova gestió de l’economia i la societat basada en la industrialització i l’auge definitiu de la burgesia. Per l’altra, les tensions entre obrers i burgesos van impulsar el moviment obrer per assolir la dignitat d’aquesta classe social.
Us adjunto la segona PAC. En aquesta PAC la vostra capacitat per relacionar conceptes es posa més a prova.
TEMA 1: LIBERALISME I REVOLUCIÓ FRANCESA
Comencem l’estudi de la Història. Recordeu que aquest trimestre estudiarem la història del segle XIX llarg (1789-1914) és un segle que, paradoxalment i des d’una perspectiva purament històrica, dura 125 anys i comprèn tot allò que passa entre la Revolució Francesa i la Primera Guerra Mundial. Per entendre què va motivar la Revolució Francesa hem de fer una petita aproximació als anys previs al 1879 i és el que estem fent aquests dies.
Us adjunto la PAC 1 perquè hi aneu treballant. No la deixeu per l’últim moment.
Per fer-la correctament heu de llegir el temari i estar segurs que l’enteneu, llavors intenteu fer els exercicis sense necessitat d’obrir el llibre, simplement escriviu allò que sabeu. Un cop tingueu aquest primer escrit, haureu de consultar el llibre (o altres fonts a internet) per completar l’exercici i fer que sigui més rigorós pel que fa el nom de personatges i les dates.