QUÈ PODEM FER NOSALTRES PER MILLORAR LA PROBLEMÀTICA DEL CANVI CLIMÀTIC QUE AFECTA AL NOSTRE HORT?
PLANIFICACIÓ:
Observem que les plantes de l’hort que hem plantat s’han mort totes. Per què ha passat? Iniciem un treball d’investigació per esbrinar quina problemàtica hi ha al darrera.
- Investigar les causes i conseqüències del canvi climàtic per elaborar mesures de mitigació relacionades amb l’activitat de les persones.
- Seleccionar estratègies per a ordenar les mesures de distància
- Exposar el tema de manera ordenada i comprensible sobre la tipologia textual a partir d’un guió utilitzant recursos digitals.
QUINES AVANTATGES I INCONVENIENTS TENIEN ELS HUMANS PREHISTÒRICS EN COMPARACIÓ A NOSALTRES?
PLANIFICACIÓ:
En aquest projecte treballarem les diferents etapes de la prehistòria i com vivien , donem el tret de sortida amb la sortida de l’Abric Romaní de Capellades.
Realment vivien tan malament? quines avantatges i inconvenients tenien vers nosaltres?
- Conèixer què és la Prehistòria i les característiques.
- Classificar les etapes de la prehistòria.
- Identificar l’origen de l’escriptura com una necessitat de la societat.
Durant aquest projecte els alumnes han quedat sobtats de com ha evolucionat l’home a nivell físic i de manera de viure, hem descobert els rols de l’home i la dona, i hem volgut empatitzar amb les dones com cosien , el nostre producte final és un portaobjectes cosit per nosaltres, tot i l’ajuda de la Verónica.
COM PODEM AJUDAR A LES MALLERENGUES DEL PATI D’INFANTIL?
PLANIFICACIÓ:
Aquest projecte va encaminat a treballar els ecosistemes, els éssers vius, analitzar el nostre planeta i com es troba en aquests moments. Ens fixarem en el risc d’espècies protegides i què podem fer per tal que no passin a ser animals en perill d’extinció.
Observant el pati hem vist un grup de mallerengues que els hi agrada el pati d’infantil , però ens ha sobtat no tenen ni on refugiar-se ni on menjar, els ajudem?
- Diferenciar entre matèria inerta i éssers vius.
- Investigar tipus d’éssers vius: animals i plantes.
- Treballar els principals grups de plantes i animals.
- Iniciar a l’alumnat en el mètode científic a través d’experiències senzilles.
- Descobrir la biodiversitat de l’entorn pròxim.
- Afavorir l’hàbitat de les mallerengues.
- Fer menjadores i cases nius per les mallerengues.
- Potenciar actituds de respecte i cura del medi ambient.
El tret de sortida el farem amb la sortida al CRAM per observar la realitat d’alguns animals.
Durant aquesta activitat, els alumnes es van convertir en ajudants del CRAM i per mitjà del treball cooperatiu, investigaran sobre els dofins com a exemple del món dels cetacis, les causes de la seva regressió i el seu estat de
conservació. Els nens i nenes es van convertir en experts i van actuar en la simulació del rescat i la recuperació d’un dofí encallat a la platja.
Una experiència fantàstica que ens ha servit per iniciar el nostre projecte i pendre consciència de com ajudar a diferents animals.
Un cop acabat el taller ens van dirigir al Parc Nou on vam compartir una bona estona tots plegats.
Ens informem bé amb ajuda d’experts que necessita una mallerenga per què es senti còmode en el nostre pati i decidim posar caixes nius i fer menjadores, que com estan al pati d’infantil demanem ajuda als nens i nenes d’I5.
Ja tenim les casetes nius, ups quina sorpresa! El forat és molt petit! Investiguem el perquè amb diferents eines, com cintes mètriques per saber la mida de la mallerenga i el diàmetre del forat.
INVESTIGUEM PER QUÈ EL FORAT ÉS TAN PETIT
I ja per fi col·loquem les cases niu a dalt dels arbres amb ajuda de l’Albert, ja que han d’anar a més de 3m del terra i és una tasca difícil per dur a terme nosaltres.
Per què agrada més tot el que no és saludable?
PLANIFICACIÓ:
Criteris d’avaluació:
- Relacionar la nutrició amb l’obtenció d’energia i el creixement.
- Valorar positivament l’alimentació saludable.
- Reconèixer les hores de descans com a hàbit saludable.
- Identificar activitats per un bon descans.
- Relacionar la millora en el rendiment i l’atenció a classe amb les hores dedicades a dormir.
- Valorar la pràctica diària d’activitat física com a mitjà de millora de la salut i de la qualitat de vida.
- Descobrir activitats físiques que es poden dur a terme en el lleure
- Adoptar postures correctes en la realització d’activitats físiques i en les situacions diàries més habituals.
- Realizar y analizar un Google formulario sobre los hábitos de sueño.
- Crear un gràfic de barres per saber les kal. necessàries a cada etapa de la vida.
METODOLOGIA
Visionem un video sobre hàbits saludables i observem que hi han uns pilars fonamentals
Alimentar-se bé, realitzar una bona activitat física, tenir un bon descans i establir relacions amb nens de la seva edat són hàbits que, segons el pediatre Cachadiña, són saludables.
Recordem la piràmide d’aliments treballada el curs passat i coneixem que és una kilocaloria , i ens adonem que segons etapa de la vida, sexe o activitat que fem necessitem més o menys kilocalories. Fem cerca de les kilocalories necessàries en 6 etapes de la vida (nadó, nen/a de primària, nen/a de secundària, esportista adult/a i avis)
Amb les dades obtingudes creem un gràfic de barres i anotem les conclusions.
Però aquestes kilocalories, com les podem distribuir en tot un dia? Quants àpats necessitem? Com podem distribuir els aliments al llarg del dia?
Amb la tècnica de treball cooperatiu del puzle cada grup dissenya una dieta de tot un dia d’una etapa de la vida triada. Dissenyen els àpats i van calculant les kilocalories ingerides, fan la suma total i miren si concorda amb la xifra que teníem.
Cada grup presenta i explica a la resta la informació obtinguda.
Ens ajuden a a entendre quins són els hàbits saludables sobre la alimentació els de Cuina Justa empresa que gestiona el menjador de la nostra escola. Com ja som uns experts i expertes en l’alimentació saludable hem dissenyat un menú que tastarà tota l’escola al mes d’abril!
A més a més hem fet un petit taller amb un grup d’alumnes de l’institut per conèixer el malbaratament alimentari i com poder ajudar a EL REBOST SOLIDARI del nostre municipi. La finalitat d’aquest APS és fer recollida d’aliments pels més necessitats.
Ara a través d’una comprensió oral i un video observem les hores de son , els hàbits d’abans d’anar a dormir, …Analitzem quantes hores necessiten com infants de 8/9 anys, que cal fer abans de dormir. I creem un ” cuestionario” on recollirem dades de com dorm la gent.
E nostre producte final ja el tenim , el passat 19 d’abril , el menú saludable que va crear conjuntament amb “Cuina Justa”, el vam poder gaudir tots els nens i nenes que es queden al menjador de l’escola.
Com podem conservar l’aigua, que és un bé escàs per tal que arribi a tothom?
PLANIFICACIÓ:
Criteris d’avaluació:
- Conèixer i identificar els diferents magatzems d’aigua.
- Reconèixer els processos que fa l’aigua per passar d’un magatzem a un altre.
- Reconèixer cicle de l’aigua a la ciutat.
- Identificar els tres processos bàsics: abastament, sanejament i reutilització.
- Fer un ús responsable de l’aigua.
- Comparar i extreure conclusions sobre on poden trobar més quantitat aigua.
- Identificar quan hi ha una inundació i el per què es produeix.
- Experimentar per saber el procés de filtració de les aigües a la natura i a la ciutat.
FULL DE RUTA
METODOLOGIA
Encetem un nou repte davant d’un article de la revista : EL TRICICLE.
Un article on vam poder veure la sequera que té el pantà de Sau, justament el lloc on havíem estat de colònies el curs passat.
Arrel d’aquest article els alumnes es van generar moltes preguntes fent connexions amb el que van treballar a cicle inicial sobre el cicle de l’aigua.
On ha marxat l’aigua que ja no hi és al pantà ? si s’ha evaporat , els núvols haurien d’estar plens i ploure…per què no plou?
Van arribar a la conclusió que l’aigua a part d’evaporar-se, es filtra i vam descobrir el que era una pressa i la seva funció.
D’aquesta manera ens vam endinsar en la recerca de saber on guarda l’aigua la terra, quins són els magatzems d’aigua natural.
Un cop identificats als magatzems vam comprovar amb ajut de gràfics com la capacitat d’aigua ha anat baixant. I tot experimentant vam poder observar com l’aigua filtra i quin recorregut fa.
Seguint aquest recorregut vam arribar fins com arriba l’aigua a casa nostra o a l’escola.
PRODUCTE FINAL
El nostre producte final el vam fer coincidir amb el taller de . FEM CÖRRER L’AIGUA!
Durant el taller es fa un recorregut pel cicle de l’aigua amb experiments i propostes
pràctiques. S’experimenta amb la pluja mitjançant una maqueta que simula un territori:
els participants situen casetes a la maqueta i experimenten quins efectes hi té la pluja
en funció del terreny i de com s’hagi ocupat. També descobriran com funciona un
pluviòmetre.
Al llarg del taller, es treballen conceptes com ara la intensitat de pluja, el cabal, la
permeabilitat-impermeabilitat, les inundacions, les zones inundables, les parts d’un riu i
d’una conca hidrogràfica, o el risc i la prevenció, entre d’altres.
En acabar vam col·locar un pluviòmetre a l’hort on amb ajut d’una graella observarem i anotarem les precipitacions que es recullin.
Al llarg del taller es fomenta el respecte a l’entorn natural i els seus fenòmens, un
desenvolupament més sostenible així com la sensibilització enfront els riscos naturals.
CLICA SOBRE IMATGE PER VEURE LES FOTOS
AVALUACIÓ
L’avaluació ha estat continua al llarg de tot el projecte però vam plasmar el procés del taller en un mural conjunt que ens ha servit com a resum del procés d’elaboració del pluviòmetre.
Quines curiositats té Sant Vicenç dels Horts?
PLANIFICACIÓ:
Criteris d’avaluació:
- Reconèixer l’ajuntament? Com es constitueix.
- Identificar els elements del nostre escut.
- Reconèixer les parts del riu parts, naixement i desembocadura.
- Construir una maqueta del riu.
- Identificar la nostra comarca.
- Reconèixer productes de la nostra horta.
- Reconèixer alguns dels animals de la nostra fauna.
- Reconèixer i identificar la nostra fruita: miravolant
- Anomenar els nostres barris.
- Anomenar les nostres escoles i instituts.
- Reconèixer i identificar les nostres tradicions: diables, castellers, geganters, falconers.
- Conèixer la història del forn romà.
- Participar activament en el producte final amb els plickers pel nostre municipi.
- Participar activament en la sortida: Itinerari pel riu.
FULL DE RUTA
METODOLOGIA
A la pregunta de com funciona l’ajuntament , vam tenir la sort de rebre avi i àvia d’en Magí que com a experts en el tema al haver estat regidors ens van ajudar a resoldre dubtes, sobretot en tema hisenda i com l’ajuntament reparteix els diners! Quin munt d’aprenentatges i sorpreses que hem tingut.
Gràcies Miquel i Cati per compartir el vostre aprenentatge!
I ens endinsem en el projecte i volem saber les parts i el significat de l’escut del nostre municipi.
Descobrim dos parts: la mola i el palmó i busquem el seu significat: La mola i el palmó són els atributs del martiri de Sant Vicenç , patró de la localitat, i són el senyal tradicional de l’escut del municipi.Ara ens toca reproduir-lo.
Quin gran interès mostren els infants sobre el riu tan proper a nosaltres, ara toca aprendre sobre ell , els seus quilòmetres ,on neix ,les parts, hem fet una maqueta plasmant tot allò que hem après que no ha estat poc.
Anem avençant en el projecte i volem saber què és una entitat cultural i com es consitueis busquem quines entitats hi ha en el nostre municipi i ens quedem amb 4 : castellers, diables, geganters i cavalcada.
Cerquem informació de com es gestionen i que fan. Cada nen/a decideix a quina entitat anar i simulen muntar-la de zero , creant la junta directiva i els estatuts . Un cop ja estan organitzats veuen la necessitat de cercar gent per fer la colla i dur a terme la seva activitat, doncs a per personal anem! Ho fem amb els nens i les nenes de 1r, aprofitant que també estan treballant coses del poble.
Un cop ja tenim les entitats en marxa fem una diada de festa major al pati de l’escola!
Tenim la sort de tenir una familia que està vinculada als diables i ens ha volgut venir a donar una explica ció de pirotecnia amb petada inclosa! Quina gran tarda que vam compartir! Gràcies Ernest i Diana!
PRODUCTE FINAL
Ara si que ja podem dir que som uns autèntics experts en el nostre municipi, quantes coses hem après! Sortim al carrer a fer una gincama amb els nens i nenes de 1r i realment ens adonem que hem après molt i molt!
I per finalitzar hem creat diferents kahoots en parelles, voleu comprovar quant sabeu vosaltres sobre el nostre poble? Us animem a jugar!
Frederic i Valeria 07945893
Mateo i Gabriel 08448096
Nerea i Paula 07084866
Iris i Nora 08098392
Hugo i Adriel 05643676
Rayan, Daniel i Adam 09199049
Jannat i Biel 01498402
Pau i Sergi 01150330
Susana i Miguel 06236081
Magí i Sergio 09307525
AVALUACIÓ
L’ avaluació es va portar a terme en diferents moments del projecte. En alguns d’aquests moments es va demanar als alumnes que expliquessin amb les seves paraules què sabien sobre un determinat contingut i, després de treballar-lo, es va tornar a demanar que expliquessin el què havien après. La comparació entre el què sabien abans i el que han acabat aprenent és sorprenent.
També, va servir com a avaluació les diferents tasques que es van realitzar durant el projecte, les preguntes que van crear del Kahoot, i la gimcana amb els plickers.
Finalment, els alumnes van haver de presentar la Carpeta d’Aprenentatge, un recull de tot els seu treballs endreçats.