Voldria compartir amb vosaltres un petit resum del que va ser la xerrada d’inici de curs a càrrec de la Maria Benet “Ensenyar a conviure amb la incertesa”
Partim del fet que no podem resoldre el futur de la nostra canalla, però sí que podem preparar-los per què ells i elles en puguin teixir el seu propi futur. No es tracta de “què volem que aprenguin”, si no de “com volem que aprenguin” i per tant de “com ensenyem”.
Què volem que aprenguin per poder conviure amb la incertesa, doncs avui en dia els paràmetres de l’estudi, de la feina, de l’entorn social i econòmic ha canviat i no és el mateix que fa trenta anys. Per preparar aquest camí i facilitar-los l’aprenentatge és bo acostumar-los a diferents formes i estils d’ensenyar; i tenir presents nou aspectes que es poden considerar fonamentals:
1.Aprendre a tenir iniciativa.
2.Aprendre a pensar.
3.Aprendre a ser més creatius.
4.Aprendre a ser més entusiastes.
5.Aprendre a treballar en xarxa.
6.Aprendre a ser optimistes.
7.Aprendre a reconèixer, expressar i autocontrolar les emocions.
8.Aprendre a tenir seny.
9.Aprendre a actuar.
1.Aprendre a tenir iniciativa: capacitat de fer sense que ens ho hagin de dir. Capacitat de pensar projectes, programar-los i tirar-los endavant; sabent suportar la frustració i les errades. (Eina: Treball per projectes)
2.Aprendre a pensar: afavorint l’anomenat “pensament eficaç”. Desenvolupant hàbits d’elements del pensament (aprendre a escoltar millor, a preguntar, a comunicar-se,…) i reflexionar sobre com pensem. (Eines: prendre decisions, resoldre problemes, saber veure i avaluar les informacions,…). Considerada per algun autor com la novena competència.
3.Aprendre a ser més creatius: aprendre a tenir idees creant un ecosistema creatiu on tothom trobi en què pot desenvolupar millor aquesta capacitat i premiant-la amb el reconeixement. (Eina: espai, hàbit i temps)
4.Aprendre a ser més entusiastes:té a veure amb les actituds; per tant depèn del què pensem, de com i què sentim i del què i com fem. (Eina: activitats que engresquin)
5.Aprendre a treballar en xarxa: saber coordinar-nos, saber comunicar-nos, saber confiar, acceptar el compromís i buscar la complementarietat. (Eina: entorns col·laboratius i de treball en grup)
6.Aprendre a ser optimistes: el nostre estil explicatiu condiciona el nostre pensament. Depèn de com expliquem les coses, de la durada de l’acció, del seu abast i de la personalització. (Ex. No és el mateix dir “aquest dibuix està malament”, que dir “què mal dibuixes”)
7.Aprendre a reconèixer, expressar i autocontrolar les emocions: educar la intel·ligència emocional i afavorir l’autoconeixement personal i la reflexió.
8.Aprendre a tenir seny: saber triar, tenir criteri i saber quines conseqüències té o pot tenir el faig.
9.Aprendre a actuar: el que podem anomenar “intel·ligència executiva”. Aprendre a fer i que l’acció sigui èticament viable (valors: esforç, responsabilitat, modèstia, fortalesa, generositat,…)
Referències fetes a la xerrada:
-José A. Marina (en referència a la “intel·ligència executiva”)
-David Perkins (en referència a les “estratègies del pensament”)
-Martin Cellimen (en referència a “l’optimisme com estil explicatiu”)
Espero que us hagi estat d’interès aquest petit tast! Paco
