Propòsit lector: LLEGIR PER PLAER

OBJECTIUS

-Aprendre les grafies B/V

-Aprendre a extreure la idea principal d’un text.

-Recordar l’escriptura de les consonants mudes.

-Aprendre el concepte d’onomatopeia.

 

ABANS DE LA LECTURA

  1. Dibuixa una mosca.
  2. Escriu el soroll que fa la mosca.

         Informar als alumnes que acaben d’escriure una ONOMATOPEIA.

  1. La mosca és:
  2. a) Un ocell
  3. b) Un insecte
  4. c) Un mamífer

 

LA MOSCA

 Tipologia textual: TEXT NARRATIU

 Fa un parell de dies, estava de cap a la meva taula de treball i, de cop i volta, una mosca petita, inquieta i que semblava un sac de nervis, va començar a voletejar al meu entorn. S’aturava damunt la meva cella dreta i després d’un descans, em feia pessigolles als dits amb els quals jo aguantava la ploma. Primer no en vaig fer cas, però més tard em vaig sentir com un caçador. Vaig plegar un paper, amb molts plecs, perquè fos més fort, i em vaig aixecar de la cadira a poc a poc. Quan va passar volant davant del meu nas, vaig descarregar uns quants cops ràpids, segur de la meva punteria. Però no: la mosca els va esquivar amb molta traça. Va aterrar damunt la capsa dels clips i  es va posar a repassar-se les ales.

“Ara t’arreplegaré!”, vaig pensar. Ja tenia a punt la meva arma de paper, quan se’m va ocórrer de posar-me en el lloc de la mosca: Em vaig imaginar petit i menut davant un monstre que em volia empaitar per matar-me.

Mentrestant, la mosca es divertia passant molt a prop de la meva cara i em va fregar la punta del nas.  Llavors, vaig aixecar el braç i d’un sol cop la vaig tocar de ple. Va caure a terra tota sencera.

Vaig agafar la lupa per observar-la de prop. Quan la vaig veure ampliada em va recordar l’oncle Pasqual, que tothom diu que s’assembla molt a mi. Em va fer molta llàstima.

Ja cal que no li digui mai a l’oncle Pasqual que té cara de mosca!

 

Pere Calders (Tot s’aprofita. Col. El Balancí. Barcelona 1983)

(Adaptació)

 

DURANT LA LECTURA

  1. Lectura individual i silenciosa del text.
  2. Encercla totes les paraules que porten V del primer paràgraf.
  3. Encercla totes les paraules que porten B del primer paràgraf.
  4. Observa atentament les paraules subratllades. Totes tenen una lletra muda. Copia-les.

DESPRÉS DE LA LECTURA

  1. Observa que el text explica una situació molt senzilla. Quina és?
  2. Intenta explicar el mateix, però com si ho expliqués la mosca.

         S’ha de seguir la pauta que hi ha al final de l’apartat. 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *