EL PLA I EL VOLUM

La setmana passada vam seguir investigant a partir dels forats que vam fer… recordem que finalment en vam aconseguir construir un que pogués contenir l’arròs!
Comparem el forat que vam fer primer al full i el que vam fer després amb plastilina…

Molt bé! El Bruc ens fa pensar que un forat és tapat i l’altre no! Seguim mirant i veiem que el forat que hi ha al full és pla, en canvi l’altre com és? Diuen que “baixa cap a baix”.
Espontàniament els nens i nenes comencen a fer forats amb els dits! SÓN PLANS O NO ELS FORATS QUE FEM AMB ELS DITS?


No ens posem d’acord… Busquem més forats a la classe per poder-los comparar… On en podem trobar?Recuperem el material de rebuig que vam utilitzar per fer l’experimentació inicial…

Un cop hem guardat totes les coses que tenen forats al cabàs, les observem i veiem que no són planes perquè els forats són llargs i curts, “baixen cap a baix”. I com es deuen dir les coses que no són planes? Busquem-ho a internet! Ho escrivim entre tots… COSAS NO PLANAS
img_20170307_121852
I ens surt aquest vídeo…

Es diuen amb “VOLUMEN”, quina paraula més estranya… Ens adonem que es en castellà i en català com es deu dir? Sort de l’Anna, la substituta de la Sònia, que ens ajuda… es diu VOLUM! Així… tot aquell material de rebuig és pla o té volum? TÉ VOLUM!!!
Ens fixem, però, que també tenen formes planes… El tetra-brick de llet té rectangles! I el rotlle de paper de cuina té rodones! A veure si podem aconseguir que se’ns vegin sobre el paper??? Que divertit!!!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

EL GUILLEM ÉS EL PROTAGONISTA DE LA SETMANA!

Aquesta setmana el Guillem Trigo és el protagonista! Dilluns va portar a l’escola algunes de les coses que més s’aprecia: una foto amb la seva germana Iris, l’excavadora del Ravel, el cotxe del Chase, un tren petit, un nino amb el que dormia quan era petit, robeta, un puzzle de pirates…

Avui ha vingut l’Angi, la seva mare, i junts ens han explicat el conte d'”Els Tres Porquets” amb un teatret i uns titelles molt xulos! Després hem fet un joc en què els nens representaven porquets i llops bons, que volien entrar a les seves cases. Per a fer-ho, però, havien d’encertar unes formes, números i lletres… i ho han fet molt bé! Finalment, hem enganxat els ulls a unes caretes de llops i ens n’hem anat a casa ben contents amb la nostra careta posada!!!

Moltes gràcies per compartir amb nosaltres aquesta tarda tan entretinguda i divertida!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

EL PAL DE PLUJA DEL PAU

El Pau, en una conversa que vam fer, ens va explicar que amb l’avi Pere i la iaia Mercè van agafar com un rotlle de paper de cuina i hi van posar gomets, arròs a dins, i que feia soroll! Doncs aquest dimarts ens el va portar a l’escola: el soroll sembla pluja! ÉS UN PAL DE PLUJA!!!
img_20170303_095052
Ens va explicar com l’havia fet i vam veure que els forats per on havia posat l’arròs eren rodons.
“Tots els forats que coneixeu són rodons?”, “Sííí!” responen.
“Totes les rodones es poden omplir?” Davant d’aquesta pregunta no tots hi estan d’acord! Provem-ho doncs!
Tots dibuixem la nostra rodona al full i un cop dibuixades… en tornem a parlar. Escolteu!

Decidim fer-hi un forat i comprovar-ho de totes maneres. Hi ha nens que n’han fet un i d’altres que n’hi han fet molts!


I després…

Com ha de ser un forat on s’hi quedi l’arròs? El Pau ens diu que ha de ser un forat LLARG, però la Hanna creu que ha de ser CURT… i així la resta de companys… que si llarg, que si curt… Ho provem i finalment ho aconseguim! Fem un forat que es pot omplir d’arròs i no cau!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

UN CORDILL ENS PORTA A DESCOBRIR MOOOOOLTES LLETRES!!!

Fa uns dies la Hanna ens va portar un cordill molt emocionada. Ens va ensenyar que amb aquell cordill sortia una “U”!!! I després… tot jugant-hi… li va sortir la “N”! Podem fer lletres amb un cordill? Els nens que duien cordills als pantalons, van començar a estirar-los… a veure quines lletres podien fer! Però no tots en tenien… Vam decidir anar-ne a buscar però no en vam trobar! El que sí que vam trobar van ser pals i vam voler provar si també ens anaven bé… I SÍ! Vam fer moltes lletres amb els pals! Però vam veure que hi havia lletres que no les podíem fer!
PER QUÈ? La Norah ens va dir que els pals eren RECTES i per això no podíem fer la B, ni la P, ni la R… Així que després de buscar una mica més vam trobar els cordills, i llavors sí que ens van sortir moooooltes lletres més! Mireu!!!


Avui les hem imprès i hem mirat com sonaven. Quan ha aparegut la “H” ens hem trobat amb un problema… Alguns nens diuen que sona com la “j” de Hanna, però altres nens diuen que no… Així que hem anat amb els Malabaristes que són més grans i ens han ajudat molt! Ens han dit que la “H” és una lletra muda… i què vol dir això? Doncs que no sona!!! Ens han deixat el nom de la Nathália com a exemple i, un cop a la classe, la Norah ha descobert que al seu nom la “H” tampoc sona!


Finalment, hem decidit penjar les lletres a la classe i… a veure si mica en mica en descobrim més i les hi podem anar afegint!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

LA MARIA ÉS LA PROTAGONISTA D’AQUESTA SETMANA!

La Maria és la protagonista! Dilluns ens va portar roba de quan era petita, un conte amb paraules en castellà i anglès, la seva faldilla amb què canta i balla i… les seves cançons preferides!!!
Un cop es va haver posat la faldilla vam posar-nos a ballar tots una de les cançons que ens va portar! Que divertit!

Avui ha vingut la Susanna i la Laura, les seves mames, i ens han ensenyat molt bé com ens hem de rentar les dents. Ens han portat una boca molt gran i la Maria li ha raspallat les dents: a davant, al darrere, als costats… no ens podem deixar ni un racó! Ens hem adonat que és molt important rentar-nos-les bé perquè sinó ens poden sortir càries i fan molt de mal! Per això ens han donat un mirallet, perquè els pares i mares ens puguin repassar que tinguem les dents ben netes, i també un raspall! Ara sí que ens les podrem ben netejar!!!

Moltes gràcies! Hem après moltes coses i ho hem passat molt bé!

Publicat dins de General | 1 comentari

AVUI… VISITEM EL PLANETARI!

Ahir, quan vam saber que ens havien portat un planetari a l’escola, vam mirar un conte que parlava de l’univers. Vam veure com uns nens viatjaven amb un coet cap a l’espai i veien la lluna, els estels… Ens vam preguntar què més hi deu haver a l’espai… Alguns nens van dir cases, d’altres aigua… i avui ho hem anat a descobrir.
Aquest matí hem entrat a dins del planetari, que és com una bombolla d’aire, i hem vist projectat el conte d’una nena que caminava a l’inrevés. També hem pogut veure estrelles i la lluna! Ha sigut una passada!!! Semblava que forméssim part de la història! Hem quedat bocabadats…!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

PER MOLTS ANYS GUILLEM!

Avui, dijous llarder, també hem celebrat l’aniversari del Guillem Trigo. Ja ha fet 4 anys!!!
Per molts i molts anys Guillem! Un petó ben gran!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

LES FOTOS DE LA SORTIDA

La setmana passada ens vam estar mirant les fotos que vam fer a la sortida… Com ho podem fer per guardar-les? Així totes barrejades dins una capsa, o les podem ordenar? Vam estar d’acord en ordenar-les i vam tenir la idea de fer-ho per formes… Mireu com les vam classificar!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

LA CLÀUDIA ÉS LA PROTAGONISTA DE LA SETMANA!!!

Aquesta setmana la protagonista és la Clàudia! Dilluns ens va portar moltes sorpreses: robeta i fotos de quan era molt petita, un conte de la Peppa Pig i un nino per anar a dormir. Ens ho va ensenyar amb molta emoció!
Avui han vingut la seva mare i la seva tieta a fer una activitat molt xula! Primer hem mirat un vídeo on hem pogut veure l’aquari que té la Clàudia a casa seva amb uns peixos molt bonics. També hem vist com el seu gat se’ls mira molt atentament…! Després ens han ensenyat com fer una mini-peixera i… sorpresa! Resulta que en teníem una per cadascú!!! Només hi hem hagut d’enganxar el més important: els peixos!

Moltíssimes gràcies per haver compartit aquesta tarda amb nosaltres!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

ESTEM ENVOLTATS DE FORMES!

Aquesta setmana ens hem adonat que hi ha formes per tot arreu! A l’escola, a casa… i fins i tot al carrer!

Partint de l’activitat on nosaltres mateixos ens vam convertir en formes vam recordar que, a l’observar els nens formant un rectangle al terra, l’Ona va dir “Mireu! Si aixequem aquest rectangle, sembla com una Coca-Cola…!”. Així doncs, vaig portar una Coca-Cola a l’aula i també altres objectes que tenim tots a casa: bricks, rotlles de paper, pots, tapes, taps, xapes… perquè poguéssim experimentar lliurement amb ells. Mireu!!!

Aleshores en vam parlar i vam recollir les nostres descobertes fent la transcripció de la conversa:
EVA – RECORDEU QUE AL MATÍ HEM POSAT COSES A LA TAULA PER REMENAR COM VULGUÉSSIM?
TOTS – SÍ!
EVA – DONCS QUÈ HEM FET?
ONA – ALGUNS HEM AGAFAT UNA COSA QUE SIGUÉS LLARGA I CADASCÚ HA AGAFAT UNA PILOTA I ENS HEM
POSAT A MOURE’NS UNA MICA I HEM FET UN PARTIT.
EVA – I AMB QUÈ FEIEU MOURE LES PILOTES?
ONA – AMB UNA COSA LLARGA…
GUILLEM TR- TENIA UN FORAT. DOS FORATS I EREN RODONS.(HO VA A BUSCAR AL CISTELL ON HO HEM GUARDAT DESPRÉS DE L’ACTIVITAT D’EXPERIMENTACIÓ LLIURE. ÉS UN ROTLLE DE PAPER DE CUINA).
EVA – QUÈ ÉS AIXÒ?
TOTS – DUES RODONES!
PAU – JO EN TINC UN! VAIG FER-HO A CASA DE L’AVI PERE I LA IAIA MERCÈ. VAM POSAR ARRÒS A DINS,
GOMETS… I FEIEM “AIXINS”… (SACSEJA EL ROTLLE DE PAPER DE CUINA).
GUILLEM TO-ELS FORATS SÓN RODONES.
(EL GUILLEM TRIGO VA A GUARDAR EL ROTLLE I TOTS PARLEN ALHORA… TOTS VOLEN PARTICIPAR I EXPLICAR QUÈ MÉS HAN FET).
ONA – AL PATI HE TROBAT UNA RODONA. (AGAFA UN PALET I EL TANCA EN FORMA DE RODONA, HO ENSENYA ALS
COMPANYS).
CLÀUDIA – AL MEU NAS TAMBÉ HI HA UNA RODONA!
EVA – ON SÓN LES RODONES DEL NAS?
ONA – TENIM FORATS!
GUILLEM TO- PERQUÈ SURTIN ELS MOCS!
ONA – EL NAS ÉS UN TRIANGLE!
EVA – AH SÍ? A VEURE, COMPTEM QUANTS COSTATS TINDRIA?
TOTS – UN, DOS I TRES!
EVA – AIXÍ TENIM FORMES A LA CARA?
TOTS – SÍÍÍ!!!
NORAH – I AQUELLS PAPERS SÓN RECTANGLES, MIREU! (ASSENYALA ALS PAPERS QUE TENIM ENGANXATS AL RACÓ DEL
NOM).
EVA – ÉS VERITAAAT!!! PERÒ ESCOLTEU… QUÈ MÉS HEM FET AL MATÍ?
LUCAS – JO TINC UNA BOLETA PETITA. (VA AL CISTELL A BUSCAR UN ROTLLE DE PAPER MÉS ESTRET, I L’ENSENYA).
ANNA – ÉS UN FORAT!
CLÀUDIA – JO TAMBÉ HE JUGAT! VULL ENSENYAR LA RODONA. (VA A BUSCAR L’AMPOLLA D’AIGUA AMB QUÈ HA JUGAT I ENSENYA EL TAP).
LUCAS – JO JUGAVA AIXÍ! (FA EL GEST DE LLANÇAR LA PILOTA AMB EL ROTLLE DE PAPER. DESPRÉS MIRA PEL
FORAT…)
EVA – QUÈ FA EL LUCAS?
IULIA – COM UN PIRATA!
EVA – PER ON MIRA?
GERARD – PER UN “PERISCOPIO”!
MARIA – UN “PERISCOPIO”…!
ONA – UN TELESCOPI.
GERARD – JO HE FET UNA COCA-COLA “DINTRE” D’UN FORAT.
LUCAS – NO ÉS COCA-COLA!
EVA – QUÈ ÉS?
ONA – ÉS UN POT DE XOCOLATA.
ILYAS – COLACAO.
GERARD – “ESTA BOTELLA ERA CAFÉ, LO VES?”
EVA – I QUÈ HAS FET AMB AQUEST POT?
GERARD – HE FICAT UNES COSES, UNA COCA-COLA I VA “LECHE”!
PAU – PEL FORAT?
GUILLEM TO- UNA RODONA!
CARLA – DONCS JO HE FICAT UN TAP MARRÓ A DINS DEL GROC.
EVA – COM EREN?
CARLA – RODONS!
ANNA – JO HE POSAT LA COCA-COLA AMB LA LLET!
CLÀUDIA – JO HE JUGAT AMB EL LUCAS A LA PILOTA “ROJA”. LA TIRAVA “AIXINS” AMB AIXÒ! (ENSENYA L’AMPOLLA).
NORAH – JO HE JUGAT AMB UN BASTÓ QUE SIGUI MOLT LLARG I HE TROBAT UN FORAT AMB UNA RODONA I FEIA AIXÍ
(HO VA A BUSCAR I GESTICULA).
HANNA – “YO HE COGIDO UNA PELOTA CON UNA BOTELLA”.
EVA – I QUÈ FEIA LA PILOTA?
HANNA – RODAVA!
EVA – TOTES RODAVEN?
TOTS – SÍ!!!
GUILLEM TO- LA MEVA NO! JUGAVA AMB EL POL, MIRAVA COM UN PIRATA AMB UNA RODONA!
ARIANNA – “ESTO” ES UNA RODONETA! (ASSENYALA LA RODONA DEL ROTLLE DE PAPER).
GUILLEM TR- JO HE JUGAT AMB UNA PILOTA I UN PAL QUE FEIA AIXÍ… (FA COM SI L’EMPENTÉS).
EVA – I TU BIEL QUÈ HAS FET?
BIEL – HE AGAFAT LA COCA-COLA I HE FET ALLÒ QUE FEIA LA CLÀUDIA.
IULIA – JO HE FET UNA RODONA “CON” PILOTA.
PAU – JO HE ANAT A MOLTES TAULES I HE JUGAT.
EVA – I QUÈ ÉS EL QUE T’HA AGRADAT MÉS?
PAU – JUGAR A MIRAR AMB UN TUB MOLT LLARG!

Així que hem vist moltes rodones en els objectes que hem manipulat! Però… NOMÉS N’HI HA A L’ESCOLA I A CASA DE FORMES? “Noooo!!!” diu la Clàudia. “Al carrer també n’he vist!” diu el Bruc. De veritat? Podríem anar a veure-les? Vinga, som-hi!!!


I sí! Tenien raó!!! No fèiem quatre passes, que ja hi havia algun nen que exclamava “Les pedres del terra són rectangles!”, “Mira, la A del Mercadona és un triangle!”, “La paperera és una rodona!”, “Allà dalt! Un quadrat!!!”… i així fins que vam arribar a l’escola. Val a dir que, un cop a dins, seguíem veient formes per tot arreu!!! GENIAL!

Publicat dins de General | 1 comentari