“Un autoretrat és un retrat d’un artista, dibuixat, pintat, fotografiat o esculpit per ell mateix …en l’autoretrat l’acció és reflexiva, ja que artista i subjecte s’identifiquen.
…ens emmirallem en les nostres creacions perquè són un mirall del nostre esforç i millors qualitats”.
(Viquipèdia)
L’autoretrat és una de les propostes pedagògiques que mantenim durant tot el curs escolar, no tan sols per les competències que poden desenvolupar a nivell artístic o motriu els alumnes, sinó perquè a nosaltres ens permet anar molt més enllà: l’alumne es troba en un moment diferent i de vulnerabilitat a l’hospital, el fet de portar a terme una activitat plàstica representa començar respectant aquest ritme lent, pausat…
D’alguna manera, tot i que molt sovint existeix aquesta por “escènica” al full en blanc, l’alumne es reconcilia amb el repte, es relaxa i va fent. Reinvindiquem aquest “anar fent” artesanal tant necessari, perquè tot i l’obvietat, cal recordar que no és el mateix bellugar un llapis i esborrar amb goma, que prémer el botó i que aparegui una línea o que aquesta desaparegui. Recordeu quan les coses costaven? No tan sols dedicació, sinó temps d’execució i de quelcom també molt important (especialment a nivell educatiu): la autoconfiança i reconciliar-se amb el procés i el resultat final. Sovint, a més de la “por escènica al full en blanc”, alguns alumnes comenten que no els agrada com està quedant el seu autoretrat, però absolutament tots estan molt més satisfets i contents quan valoren l’activitat un cop acabada. I això és perquè aquesta capacitat d’imaginar un resultat també cal entrenar-la sense les crosses tecnològiques, evidenciar que ens en sortim prou bé quan “només” tenim certes eines i que el procés també té molt valor.
Succeeixen moltes més coses en aquesta “arcaica” activitat: resulta que els alumnes parlen amb nosaltres, amb els companys, ens expliquen coses, aixequen el cap i miren, interactuen…proveu a fer el mateix amb l’infant davant la pantalla…
Aprofitem doncs per conèixer-nos, començar a establir vincle i veure de quina manera, amb quines propostes farem avançar el seu procés d’aprenentatge.
P.D: aquest article ha estat escrit sense IA.

