Beneficis de la pràctica dels escacs

El passat 11 de febrer el Congrés de Diputats instava el Govern a implantar el programa “Els escacs a l’aula”, fent-se resó  tots els mitjans de comunicació, en un acord històric que va suposar el consens unànim de tots els partits polítics.

EL PAÍS (article)

NOTICIAS CUATRO (vídeo)

Són nombrosos els estudis científics que avalen el pes significatiu que exerceix la implementació d’un bon programa d’escacs en la canalla. A la vegada són cada vegada més abundants les experiències exitoses de l’ús dels escacs en els àmbits de la salut i de la integració social. Per tot plegat s’albira un interès econòmic subjacent: la possibilitat d’un previsible i important estalvi econòmic futur en les arques públiques, així com una millora de la qualitat de vida de la població més gran.

ELS ESTUDIS A LES ESCOLES

A continuació comentarem alguns dels estudis més importants que s’han realitzat els darrers anys i que més aportacions ens han suposat.

Programa “New York Chess” (1986-2000) (article)

Es duu a terme en més de 100 escoles dels barris més pobres de Nova York.

Els resultats no poden ser més sorprenents i exitosos. Entre moltes altres s’observen millores en:

-habilitats cognitives

-habilitats comunicatives

-confiança

-rendiment acadèmic (sobretot anglès i matemàtiques)

En el districte nº9 es van realitar detallades estadístiques on s’evidenciava una significativa millora en:

-rendiment lector

PROJECTE “Scach statt Mathe” (“Escacs en lloc de matemàtiques”, 2008-2012) (article)

Es duu a terme a Alemanya (Hamburg i Dresde, principalment) durant quatre anys.

Les escoles fan escacs una vegada a la setmana i dues classes de matemàtiques; les escoles control fan les tres classes de matemàtiques de rigor.

Els resultats són espectaculars. Les escoles que han seguit el programa milloren respecte les escoles control:

– duplicant els resultats en matemàtiques i lectura

-triplicant els resultats en capacitats lingüístiques

PROJECTE “ELS ESCACS A L’ESCOLA” (article)

S’inicia a Catalunya el 2012. És el curs 2013-2014 que s’enceta un estudi d’un any i mig a càrrec de les universitats de Girona i de Lleida, amb alumnes de cicle inicial. El curs passat va concloure i esperem els seus resultats ben aviat.

Recentment s’ha presentat el projecte a Mèxic en un congrès internacional organitzat per la Fundació Kasparov.

ELS MATINS DE TV3 (vídeo)

AUTOESTIMA I CONFIANÇA

La majoria d’estudis que s’ha realitzat sobre els beneficis dels escacs s’han centrat principalment en l’aprenentatge i el desenvolupament cognitiu. En aquests estudis es fa esment, però, de la millora de la confiança i de l’autoestima que també s’ha observat. Darrerament tenim investigacions a les Illes Canàries (Tenerife i La Palma), comunitat pionera en la introducció dels escacs en les escoles, que han volgut aprofundir en aquesta vesant tan important.

ESCACS I ENRIQUIMENT SÒCIOAFECTIU (Article)

UNIVERSITAT DE LA LAGUNA (TENERIFE) (Estudi)

BENEFICIS SOCIALS

Cada dia es coneix noves experiències en el camp preventiu i terapèutic dels escacs.

Espanya és capdavantera en l’ús dels escacs com a eina inclusiva i terapèutica, fins i tot n’existeix una excel·lent publicació:

Revista CHESSMAGIC: escacs social i terapèutic

TDAH

El doctor Hilario Blasco emergeix com a una eminència en psiquiatria. Les seves publicacions són del màxim interés:

TDAH I ESCACS (article)

Notícies d’A3:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=tcEFFF2CNSY[/youtube]

AUTISME

El joc dels escacs esdevé una activitat magnífica per al desenvolupament cognitiu, social i emocional dels nens i adults afectats d’autisme.

AUTISME I ESCACS (article)

SÍNDROME DE DOWN

Són moltes les experiències realitzades amb programes d’escacs destinats al desenvolupament dels afectats del síndrome de down.

SÍNDROME DE DOWN I ESCACS (article)

PROGRAMA ESNAJ (MÈXIC) (article)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=kT6mZ5Q8CnQ#t=57[/youtube]

DEFICIÈNCIES VISUALS I CEGUERA

Hi ha una llarga tradició de la pràctica dels escacs en persones cegues que els hi suposa un repte cognitiu i lúdic i una magnífica eina d’integració social.

ESCACS I CEGUERA (Article)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=8XtRwt5ejNQ[/youtube]

REHABILITACIÓ

S’està introduïnt programes d’escacs en presons d’Espanya amb força bons resultats. El model s’exporta a Mèxic.

ESCACS A LES PRESONS (article)

També es porten a terme experiències de tractaments.

ESCACS I TRACTAMENT D’ADDICCIONS (article)

ALZHEIMER

Són molt nombrosos els articles que posen de manifest la correlació pràctica dels escacs-falta de desenvolupament d’alzheimer. L’estudi que ens aproparia més a la tesi que sosté que jugar-ne habitualment com a mínim retardaria la malaltia i minvaria les seves conseqüències es va realitzar durant més de vint anys als EEUU a l’Instut A. Einstein de Nova York, entre els anys 1980 i 2001.

ESTUDI INSTITUT A. EINSTEIN (article)

ALZHEIMER I ESCACS (article)

UIMP, ALZHEIMER I ESCACS (article)

Acabem amb una xerrada magnífica a càrrec de l’eminent Leontxo García, Mestre Internacional d’escacs i, considerat, el millor periodista d’escacs del món.

Ningú  com ell per a parlar-nos dels escacs i dels seus beneficis. Atenció quan parla de l’alzheimer!!

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=E5rjaa0Axqw[/youtube]