Experiment II – El missatge secret

Hola a tothom,

El divendres 16 d’octubre de 2015, a l’aula de cicle mitjà de l’escola Santa Coloma de Ger, vam dur a terme el segon dels experiments d’aquest curs!

Aquest cop hem creat un missatge secret a partir d’una fruita molt coneguda: la llimona!

Però com pot ser possible? Doncs té una explicació científica molt senzilla… Llegiu, llegiu…

El suc de llimona és un àcid dèbil que al moment de mullar-lo amb el paper, debilitat la part mullada i no queda rastre del que s’ha escrit . En el moment que es passa una espelma per sota el full, la part mullada amb llimona -al ser més dèbil- es crema primer que la resta del full; i “misteriosament” ens apareix el missatge secret que havíem amagat.

Vols saber com hem fet nosaltres el procés? Doncs posem-nos a la feina!

El primer que hem de saber és el material que necessitem per dur-lo a terme. Aquí el teniu:

– Paper de cuina (per eixugar)

– 7/8 llimones

– 1 espremedor

– 1 recipient on evocar el suc de llimona

– 1 ganivet

– Espelmes i 1 encenedor

– Uns quants pinzells i fulls de paper

Un cop tenim el material controlat només ens cal anar seguint els tres passos de l’experiment:

Primer pas:

tallar la llimona per la meitat i, amb l’espremedora, treure-li tot el suc. Un cop haguem acabat, dipositar tot el suc dins el recipient.  (Recordeu que estarem generant restes orgàniques i, per tant, les haurem de reciclar al lloc corresponent).

Segon pas:

agafar un pinzell i un full de paper i escriure un missatge secret (abans de passar al tercer pas, deixa que el missatge s’assequi bé). 

Tercer pas:

agafem una espelma, l’encenem amb l’encenedor i acostem al full a l’espelma (a una distància prudent perquè no se’ns cremi) i descobrim el missatge secret.

Us deixem també el vídeo resum de l’experiment perquè us sigui més fàcil seguir els passos a fer:

Esperem que us hagi agradat i que el proveu de fer a casa!

Fins al pròxim experiment!

…i recordeu…VISCA LA CIÈNCIA!

Pinterest de Júlia Al·lès Pons

Hola a tothom,

Per començar la nova categoria d’Enllaços Web us vull recomanar el Pinterest de la Júlia Allès Pons.

Arran d’un article anterior que vaig fer sobre els connectors, vaig trobar una imatge creada per ella on s’explica de manera molt entenedora i esquemàtica els tipus de connectors que podem utilitzar per enriquir les nostres narracions.

Buscant informació sobre l’autora de la imatge em vaig trobar amb el seu Pinterest que us puc assegurar que no us decebrà de cap de les maneres: tot molt visual, pràctic i útil!

No deixeu de fer-hi una ullada i segur que trobeu un munt de recursos que us seran útils a les vostres aules!

Aquí teniu l’enllaç:

https://www.pinterest.com/juliaallespons/

Fins la pròxima!

Connectors

Hola a tothom,

Us deixo un document sobre connectors. Molt esquemàtic i útil per enriquir les redaccions i creacions dels alumnes en l’àmbit de l’escriptura.

El document és creat per la Júlia Allès Pons.

Estic segur que us serà de molta utilitat.

Bona escriptura!

Jeroglífics alumnes: CURS 2015-2016

Hola a tothom,

Tal com us vaig dir en l’article anterior aquest, us penjo els jeroglífics que han creat els meus alumnes de cicle mitjà de l’escola Santa Coloma de Ger, arran del treball que hem dut a terme a l’assignatura de català.

Us he enumerat cada jeroglífic per si voleu deixar un comentari a l’article tot dient les respostes de cada un d’ells.Com ho heu de fer? Us deixo un exemple:

Jeroglífic 1: Patata

Jeroglífic 2: Bolet

….etc

Penseu que el que acabo d’escriure és un exemple i no la resposta real!

Esperem amb ganes les vostres respostes. Aquí els teniu:

JEROGLÍFIC 1: Arnau R.R

JEROGLÍFIC 2: Guillem L.D

JEROGLÍFIC 3: Júlia B.P

JEROGLÍFIC 4: Lluc B.R

JEROGLÍFIC 5: Manel M.T

JEROGLÍFIC 6: Maria N.R

JEROGLÍFIC 7: Vinyet V.G

JEROGLÍFIC 8: Pedro R.O

Ara ja només us cal posar el cervell en funcionament i a pensar!

JEROGLÍFICS

Hola a tothom,

Aquest any al bloc de l’Escac Entaulat volem crear noves categories que tinguin una utilitat real per tots vosaltres.

Arran d’un treball dut amb els  meus alumnes (de la us en donaré detalls molt més endavant) vam crear jeroglífics. Com els hi va agradar molt, hem decidit crear una secció al bloc on penjar els seus jeroglífics i així, poder contestar les seves respostes via online!

Veureu doncs, que dins la secció de català hi ha haurà dos seccions: la primera titulada “Jeroglífics dels alumnes CM” (que són els que ells mateixos han creat a casa) i la segona titulada “Jeroglífics setmanals” (on penjaré jeroglífics que vagi creant o trobant per internet, d’aquesta manera farem un recull per si mai en voleu utilitzar a les vostres aules o a les vostres llars).

Un cop més, esperem que sigui de la vostra utilitat i interès!

Fins aviat,

Enric Coll

7. ALASKA, LA CASTANYA (A QUIEN LE IMPORTA – ALASKA)

 

Hola a tothom!

Comencem la setmana i ja us puc dir que… ha sortit del forn la nova cançó que treballarem a la ZER per celebrar la castanyada 2015!

La cançó escollida aquest cop és de l’Alaska: A quien le importa. Però atenció, la versió fet l’hem titulat: Alaska, la castanya!. Una cançó que s’enganxa molt i ideal perquè esdevingui el gran HIT de la tardor! Per

Com sempre, us deixo la lletra de la cançó perquè us la podeu descarregar i també, el vídeo amb la música instrumental per cantar-hi a sobre. Veureu que al principi costa una mica cantar amb la versió instrumental, però només és qüestió de pràctica!

I com a novetat aquest curs 2015-2016, us deixo un tercer vídeo on hi ha la cançó gravada en català per si algú té algun dubte 🙂 (no tingueu en compte la meva veu greu….).

Espero i desitjo que us pugui fer molt servei i que la canteu molt el dia de la vostra castanyada!!

Bona castanyada per endavant!



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LLISTA MUSICAL CS C

LLISTA MUSICAL CS C
 1r trimestre
 COULD YOU BE LOVED – BOB MARLEY
 O FORTUNA (CARMINA BURANA) – C.ORFF
 ÀRIA NESSUN DORMA (Cantada per LUCCIANO PAVAROTTI – TURANDOT) – G.PUCCINI
 ÀRIA REINA DE LA NIT (LA FLAUTA MÀGICA) – W.A.MOZART
 THRILLER – MICHAEL JACKSON
 2n trimestre
I FEEL GOOD – JAMES BROWN 
 EL LLAC DELS CIGNES – P.I. TXAIKOVSKY
 COR DELS ESCLAUS (NABUCCO) – G.VERDI
 COMMENDATORE (DON GIOVANNI) – W.A.MOZART
 RESPECT – ARETHA FRANKLIN
 3r trimestre
 BOHEMIAN RHAPSODY – QUEEN
 BOLERO – M.RAVEL
 LA CAVALCADA DE LES VALQUÍRIES (LA VALQUÍRIA) – R.WAGNER
 OBERTURA (LES NOCES DE FIGARO) – W.A.MOZART
 TWIST AND SHOUT – THE BEATLES

Experiment I – La tensió superficial dels líquids

Hola a tothom!

El divendres 25 de setembre 2015, a l’aula de cicle mitjà de l’escola Santa Coloma de Ger, vam dur a terme el primer dels experiments!

L’experiment era per comprovar la tensió superficial dels líquids. Però què vol dir això?

La tensió superficial és el que fa que alguns líquids, es resisteixin a absorbir-ne d’altres. I quan posem un element com el sabó (amb tots els seus elements químics) enmig de la barreja de llet i colorant alimentari, fa que es trenqui aquesta tensió superficial i els colorants es puguin barrejar de totes les maneres possibles.

Voleu veure’n el resultat? Doncs posem-nos mans a la feina.

El primer que hem de saber és el material que necessitem per dur-lo a terme. Aquí el teniu (heu de tenir en compte que vam afegir l’oli -que no surt a la fotografia- per veure què passava amb altres líquids):

– Sabó de rentar plats.

– Colorant alimentari (els tres colors bàsics).

– Un litre de llet.

– Una safata de forn.

– Un paquet de bastonets per les orelles.

Un cop tenim el material controlat, en el nostre cas, abans de dur a terme l’experiment vam fer una sèrie de proves amb l’aigua, l’oli, el sabó de rentar plats i la llet. Mireu què vam aconseguir:

Mescles d’aigua amb llet i aigua amb oli.

Mescles d’aigua amb llet i, oli amb llet i aigua.

Mescla d’aigua amb llet, oli i sabó de rentar els plats.

Mescla d’aigua amb llet, oli i sabó de renta plats.

Un cop ens vam adonar de les diferents mescles que podíem fer i del que passava amb totes elles, vam començar a fer l’experiment.

Primer pas: omplir la safata del forn amb el que ens queda de llet.

Segon pas: tirar els colorants alimentaris a la llet.

Tercer pas: Untar el palet de les orelles amb el sabó de rentar plats.

Quart pas: Amb la punta del pal de les orelles que està untada amb sabó de rentar els plats toquem lleugerament a sobre del colorant i observem què passa.

Finalment, es tracta que jugueu amb els colors creant una obra d’art com aquesta!

Us deixem també el vídeo resum de l’experiment perquè us sigui més fàcil seguir els passos a realitzar:

Esperem i desitgem que podeu dur a terme aquest experiments a les vostres aules i a les vostres llars!

La informació per dur a terme l’experiment la vam extreure de diferents web’s. Aquí la bibliografia:

– Recerca en Acció: www.recercaenaccio.cat

– Video de la científica Lídia Ochoa: https://www.youtube.com/watch?v=G4UllsFCwIM

– Article en el Diari Ara (Suplement Ara Criatures) de la Meritxell Almirall Lòpez: http://criatures.ara.cat/pedrapapertisora/2011/01/07/ciencia-llet-colors-i-sabo/

Fins al pròxim experiment!

I recordeu….VISCA LA CIÈNCIA!!!

Monkey Ska (i Reggae per Xics) i The Penguins

Hola a tothom,

Abans de què s’acabi la setmana, us deixo una nova recomanació en el Youtube Musical!

Aquest cop toca escoltar una mica d’ska de la mà d’un grup força jove que es diuen The Penguins. La primera cançó que us comparteixo es diu Monkey Ska, i és ideal perquè conegueu i apreneu el que era l’estil de l’Ska en els seus millors anys (època dels ’60).

Però la cosa no acaba aquí!!

Aquest grup des de fa un temps també fa REGGAE PER XICS!! Sí, sí… ho heu sentit molt bé. Totes aquelles cançons per petits com el sol solet, la masovera, etc…, també les podem trobar en format REGGAE. Segur que us agradarà molt. Us deixo compartit en Joan petit com balla. Si busqueu per les recomanacions que us fa el propi Youtube, en trobareu moltes més!!


Així que ja ho sabeu…a moure el cul a ritme de reggae i ska!