Cinquena sessió: històries del barri

VISITA GRUP 1: Jenny, Maideny, Veni i Erick


grup1obresentrevistapoliesportiuesculturaescultura

La sortida ha estat molt profitosa. La idea inicial era fer un seguiment de l’efecte de la ronda i documentar què hi passa a dalt i als laterals des de l’institut fins arribar a  “las pistas”, que és un punt de trobada entre els joves i sobre el qual el Veri ens havia d’explicar la seva història. Però després hem canviat de plans al trobar noves pistes sobre el barri.

Avui feia un fred terrible, i això ha fet que fos més difícil trobar gent disposada a ser entrevistada, ja que amb el vent gelat que bufava la gent no volia aturar-se. Tot i així, hem aconseguit fer algunes entrevistes molt interessants, sobretot la primera, que ens ha donat la pista per anar a visitar l’associació de Veïns de Canyelles, dient-nos que era molt activa. Això ha fet que decidíssim desviar-nos de la ruta inicial per anar cap allà. La veritat és que ha valgut molt la pena! Tant per la persona que hem trobat -que ha estat molt amable i fins i tot ha interromput la classe de ioga que estava donant, per atendre’ns- com per la informació que hem trobat als plafons expositors del local.

Tot i que parlant amb la senyora que estava al local de l’associació novament hem constatat que, en general, a la gent de Canyelles i de Roquetes com que són uns barris molt cohesionats, amb molta vida “de barri”, un fort sentit d’identitat i que han lluitat molt per aconseguir el que tenen, no volen o no se’ls acut massa coses per canviar. Tot i així, ha tornat a sortir el tema del poliesportiu, que el diari diu que fa 18 anys que prometen i la senyora afirmava que fa 30 anys que reclamen! En qualsevol cas, és un tema interessant a tractar.

Ara no recordo si ha estat en Veri, l’Erick, la Jenny o la Maideny qui m’ha fet veure els articles que hi havia penjats en un plafó del passadís de l’associació. El que més m’ha cridat l’atenció a part de l’article del poliesportiu, ha estat un altre article on s’explica que la única escultura que hi havia a tot el barri de Canyelles va ser robada aquest passat agost i ara tant sols en queden les restes de l’ancoratge. La història per si sola ja és molt engrescadora: que el barri només tingui una escultura, que precisament hagi estat robada i que en quedi un fragment, una mena de pedestal per a l’escultura invisible, que hi va ser però ara no hi és: una absència, una petjada… A més és una escultura que estava a la rotonda just davant de l’institut, de manera que la majoria dels alumnes hi passaven cada dia pel davant…Tot plegat, aquesta història m’està engrescant molt! Potser regalar una escultura a un barri orfe d’art al carrer?

Per la propera sortida tenim una agenda apretada, ja que hauríem de visitar tots aquests llocs: l’Associació de Veins de Canyelles, la de Roquetes i un lloc que una de les senyores entrevistades ens va dir que ens interessaria: Toni Guida (?), per parlar amb el Rafa. No se si donarà temps d’anar a parlar amb la Carme Andrés del Districte de Nou Barris, que sembla que és la persona, segons l’article que vàrem trobar, que haurem d’anar a veure per investigar més sobre el “Poliesportiu Fantasma”…, també algú de Medi Ambient…

Ah! i Can Masdeu – una masia okupa a pocs metres de l’Institut, molt activa, que promou horts ecològics, botiga gratuïta i moltes més activitats interessants! Podeu visitar la seva web: http://www.canmasdeu.net

(Lluís Sabadell Artiga)

VISITA GRUP 2 – Ian, Mateo, Tamara, Javi i Dayana

L’objectiu de la segona sortida era desplaçar-nos fins a aquells punts que els alumnes coneixen més dels barris de Canyelles i la Guineueta, i que ja havien escollit en una sessió prèvia, per tal que expliquessin les històries personals que cadascun d’aquells racons tenia per ells. Es tractava d’intentar recollir informació sobre aquests espais per mirar d’entendre’ls més bé des del punt de vista dels residents, per buscar-hi utilitats, mancances, possibilitats de millora i de canvi.

Calia recollir aquests testimonis amb la càmera de vídeo, gravant les explicacions dels alumnes en primera persona, fent fotografies dels espais i recollint les adreces dels punts on ens aturéssim.També era interessant buscar altres testimonis del barri perquè ens donessin més informació. Això últim no va ser possible, ja que la metereologia no acompanyava massa (plovia, feia vent i molt de fred) i no hi havia moviment de gent pels carrers.

A més, calia estar atents a observar qualsevol espai del barri que estés deteriorat o malmès i on creiéssim que era necessari plantejar algun tipus d’intervenció. El recorregut que havíem plantejat tenia les següents parades:

1. Parc de Josep Serra Martí. Vam aturar-nos en dos racons escollits per la Tamara i la Dayana:

  • els fars o “pirulos” de la plaça
  • els bancs del parc

Expliquen que aquests dos espais s’utilitzen com a punt de trobada i de reunió pels joves del barri. El primer s’utilitza a l’estiu i l’altre a l’hivern, ja que queda més recollit. Detecten més necessitat de bancs agrupats, per afavorir la reunió, el contacte entre ells. L’Ian grava aquestes declaracions en càmera de vídeo i el Mateo fa fotos.

2. Rambla del Caçador. Anem a buscar un pàrquing mig improvisat en un espai que queda entre blocs de pisos i que el Javi coneix. Ens explica davant la càmera que no està en massa condicions, hi ha pilons de ciment armat que el delimiten i marquen el pas dels cotxes per accedir-hi. Veiem (i l’Ian grava apresuradament amb la càmera de vídeo) com els cotxes van entrant a dins tot circulant per la zona asfaltada dels vianants. Fem fotos de l’espai. Es planteja la necessitat d’adeqüar la zona i fer-ne un pàrquing en condicions (i gratuït).

3. Anem baixant pel Passeig de Fabra i Puig i veiem com el barri va canviant. Ja no són tot blocs de pisos suburbials. A l’alçada del carrer de Capsec, a mà dreta, apareix una zona de carrers paral·lels amb casetes baixes i petits patis al davant: són humils, però tenen encant. Es respira tranquil·litat, ja no sembla el mateix barri.

4. Parc del Turó de la Peira. Arribem al parc on el Javi acostuma a anar amb els seus amics. És un parc molt gran, dalt d’un turó. Amb molts arbres, bancs, gronxadors. És un bon lloc de trobada, i està molt acondicionat. L’Ian grava les declaracions del Javi sobre aquest espai. El Mateo fa algunes fotos.

5. Carrer de Feliu i Codina. Camí de tornada ens aturem davant un petit descampat que hem localitzat. Sembla que abans havia estat una guarderia i recentment l’han tirat a terra. La Dayana diu que fa poc encara hi era. Fem alguna fotografia i tornem cap al centre.

Quarta sessió: recorregut pel barri

entrevista a un operarientrevista a gent granentrevista al barrientrevista a gent granentrevista a gent del barriposada en comú

L’excursió va ser molt profitosa! Els vaig proposar d’agafar les càmeres i prendre fotografies d’allò que anessin trobant i que els agradés o no els agradés. A més de gravar entrevistes amb els veïns preguntant-los “què els agrada del barri”, “què no els agrada” o “què canviarien”. Tots es va anar animar molt! I alguns ja varen començar a treure la seva vessant creativa com l’Adrià, fent de reporter intrèpid, buscant la notícia, fins i tot allà on no n’hi havia!! O el Jean amb el seu projecte de càmara subjectiva!

(Lluís Sabadell Artiga)

 

LA GENT DEL BARRI VA DIR DEL SEU ENTORN:

Què els agrada del barri?

  • La tranquil·litat x2
  • Hi estem molt bé
  • M’agrada el parc central: és ample, té espai perquè juguin els nens
  • Hi ha moltes zones verdes
  • És un barri ample i agradable
  • Els arbres
  • Les noves comunicacions

Què NO els agrada?

  • De la ciutat: la delinqüència i la brutícia
  • El fred
  • Falten zones verdes (al barri del Jean)
  • Brutícia

Què els agradaria canviar?

  • L’entrada del seu bloc
  • Posaria més gronxadors al parc
  • Menys contaminació (de la ciutat) x2
  • Falten instal·laciones esportives
  • Més aparcaments per la gent x2
  • No canviaria res
  • Menys brossa i menys brutícia

Tercera sessió: es prepara el recorregut de la visita al barri

En aquesta sessió sobretot vàrem fer dues coses importants de cara a preparar l’excursió del dia següent: vàrem situar al mapa l’institut (punt groc), allà on cada un d’ells viu (punts blaus) i també els llocs que volien anar a visitar (punts vermells). Amb tot això vàrem fer una ruta aproximada (linea blava).

mapa-del-barri

en_residencia_ies_collserola_barri

Segona sessió: reflexions sobre l’entorn

reflexions sobre l'entornreflexions sobre l'entornreflexions sobre l'entornreflexions sobre l'entorn

er-sesio2-26_10_0913

A la segona sessió vam començar a preguntar-nos sobre el nostre entorn i sobre les coses que ens agraden i que no ens agraden. Aquí es va definir més clarament l’objectiu de l’obra que realitzarem: canviar allò que no ens agrada.

Per anar categoritzant diferents escales de coses que ens agraden i de coses que no ens agraden vam llistar-les en diferents grups: coses que ens agraden i no ens agraden del grup classe, de l’institut, del carrer, del barri, de la ciutat i de la societat.

Els vaig preguntar què necessitaven per treballar millor i crec recordar que va ser l’Ian Linares que va contestar que anar al pati. Dit i fet: vam anar a treballar al pati. Després me’n vaig assabentar que ho havia dit en broma, pensant que no li faria cas! Veig que no m’acaben de creure quan els hi dic que són ells els que decidiran el com i el què d’aquesta intervenció….

Em va sorprendre el nivell de contaminació acústica del pati!! Amb prou feines ens sentíem quan parlàvem, ja que el pati dóna davant de les rondes i el soroll és terrible! Escolteu el video que adjuntem!


 
Com que havia estat el meu aniversari feia poc, vaig convidar-los a un pastís (fet per mi!).

(Lluís Sabadell Artiga)

en_residencia_collserola_1

ELS ALUMNES VAN DIR SOBRE EL SEU ENTORN:

GRUP CLASSE

Què els agrada?

  • Súper alegres
  • Ambient molt bo
  • Tranquils
  • Hi ha bon rotllo a la classe x3

Què NO els agrada?

  • El color
  • Pocs ànims
  • Roben x3

INSTITUT

Què els agrada?

  • Taquilles
  • Proximitat
  • Els meus amics x6
  • El paisatge que hi ha a la muntanya
  • El pati x4
  • L’institut en sí
  • Hi ha bon ambient
  • La gent de l’institut

Què NO els agrada?

  • Moltes coses
  • No hi ha gent, les instal·lacions estan en mal estat x2
  • Arbres i plantes seques
  • No m’agrada massa
  • Les hores es fan molt llargues
  • El tipus de gent
  • Estudiar per la tarda
  • Els deures

CARRER

Què els agrada?

  • Els bancs
  • Està arreglat
  • Botigues
  • Els veïns i que no hi ha massa soroll
  • Que tothom es coneix
  • Les persones, són bona gent
  • És tranquil i nou
  • Hi ha arbres
  • Moviment

Què no els agrada?

  • És estret, mal manteniment
  • La brossa
  • És lleig
  • El soroll
  • Els drogadictes x2
  • La brutícia
  • Carrers empinats, cotxes abandonats
  • Contaminació
  • No m’agrada

BARRI

Què els agrada?

  • Les botigues
  • Els parcs
  • Vigilància
  • Moltes coses, biblioteca, botigues
  • La tranquil·litat
  • La gent és tranquil·la
  • Hi ha bona gent
  • Petit però acollidor

Què NO els agrada?

  • És molt lleig
  • La quantitat de cotxes
  • Façanes en mal estat x2
  • Carrers empinats
  • Llocs foscos
  • Els lladres
  • Mal cuidat
  • Poques botigues  

CIUTAT

Què els agrada?

  • La majoria de les coses
  • M’agrada
  • Hi ha moltes botigues
  • És molt bonica
  • Tot
  • Els monuments x2
  • Té riu
  • M’agrada tot, hi ha llocs que estan molt bé per sortir amb els meus amics i amb la nòvia
  • Gairebé tot
  • Hi ha arquitectura

Què NO els agrada?

  • La contaminació x 5
  • Hi ha moltes aglomeracions

SOCIETAT

Què els agrada?

  • Simpàtics

Què NO els agrada?

  • No hi ha respecte
  • Mai els acabes de conèixer
  • A vegades és una mica trista
  • Hi ha mala gent

Primera sessió: presentacions

Objectiu de la intervenció:

Canviar alguna cosa que no ens agrada

Passos a seguir:

1.-ANÀLISI: Buscar el que no ens agrada

2.-PROPOSTES CREATIVES: Per canviar allò que no ens agrada

3.-MATERIALITZACIÓ: Fer realitat allò que ens hem proposat

A la primera sessió ens vam presentar. Per presentar el projecte que anem a fer, com que aquest és molt processual i no hi ha un objecte concret a treballar, sinó que sortirà de les problemàtiques de l’entorn (institut, barri, ciutat…) per després buscar-hi solucions creatives, vaig decidir-me a donar-li un títol força enrevessat (normalment sempre se m‘acudeixen títols enrevessats!). Després el vam anar analitzant paraula per paraula i ells mateixos anaven dient què significaven per a ells i definint-les amb les seves pròpies paraules. Això va ser molt útil perquè així anàvem definint conceptes a vegades molt bàsics però que, precisament per ser-ho, poden portar a confusió.

El títol del projecte és TRANSFORMA. Projecte de creació col·lectiva per a la millora ambiental o social de l’entorn. A partir d’aquí vàrem anar parlant sobre què entenen ells per projecte, per creació col·lectiva, per millora, per entorn, per ambient, per societat i per entorn. D’aquesta manera anàvem veient i definint-nos a nosaltres mateixos i el que entenem sobre cada un d’aquests aspectes.

Per parlar del meu treball jo no volia fer una xerrada a l’ús, ja que vaig pensar que seria més enriquidor veure què en pensaven i què hi veien els alumnes, així que els vaig ensenyar la meva web i van escollir de quines obres volien parlar i van anar sortint temes interessants. En principi eren ells els que parlaven sobre el que veien…

(Lluís Sabadell Artiga)