El xiuxiueig d’un somni

Per Yveth Armero (2n ESO)

Entre les platges amagades de la Costa Brava, sota un alt penya-segat, hi vivia amagat un vell ermità mut de naixement. Menyspreat per la societat, ignorat fins i tot per qui se suposava que era la seva família, s’havia ocultat en aquella cova fosca amb el fi que ningú el molestés. Amb el fi que ningú ni res tornés a obrir la seva ferida. Amb el fi que, encara que mai en ànima, sí en cos, s’esfumés completament del món.

La soledat, tan amiga d’ell l’acompanyava dia i nit. Tan així que mai sortia del seu amagatall. Només, les nits de lluna plena, quan sols la Lluna de plata el contemplava, sortia a veure-la. Encenia una vella ràdio que amb sort encara conservava, i reproduïa la seva cançó, Clar de Lluna, de Debussy.

Estirat a la sorra de la platja, amagat per la segura foscor, submergit pel so de la música i del mar, somiava amb les tecles del seu enyorat piano. Sentint la música com les paraules. Parlant, xiuxiuegen melodies.

Una nit d’hivern, la Lluna plena era quasi invisible. Una capa de núvols la tapava submergint-la en la mateixa foscor de la nit. El vell ermità va encendre un foc. Primer pel fred i després per la foscor. Estirat tranquil a terra, de sobte, va sentir  les passes d’algú. Espantat, va agafar la seva ràdio i va córrer cap a dins la cova. 

Les passes s’escoltaven cada vegada més i més a prop, fins que una veu desconeguda va cridar al buit:

-Que hi ha algú aquí? De qui és aquest càlid foc? Qui sigui que surti! M’heu salvat del fred i de la foscor d’aquesta gèlida nit.

L’ermità va sentir por. Tants anys amagat a la penombra, tants anys sense escoltar cap veu humana. Què li diria? Què faria?

-Si us plau! Sé que hi ha algú aquí! L’he vist des de dalt el penya-segat, estirat a la sorra. Al costat del foc. Estic ferit! No hi puc fer res! Sóc un jove pelegrí que viatja per retrobar-se amb la seva família!

Família? Quant feia que ell no n’hi tenia de família?

 La paraula “ferit” li va fer canviar d’opinió, no el deixaria allà enmig a aquella nit tan fosca i freda. Era jove, i a més, semblava inofensiu. Només van caldre unes simples senyes de part de l’ermità per indicar al jove pelegrí que hi podia entrar. 

El jove pelegrí va resultar ser un bon poeta, portava amb ell un violí, i li va ensenyar al vell ermità els seus poemes, les seves cançons. 

Per la sorpresa de l’ermità, el jove poeta no li va fer cap pregunta sobre ell. Perquè vivia allà, o si era mut. Només li va pregar:

-Com et puc tornar  jo, amic meu el teu gran favor? -el vell ermità ho tenia molt clar, només en el món una cosa desitjava. Va engegar  la seva ràdio. La seva cançó de nou sonava als vells altaveus, va assenyalar-la amb el dit, i després va fer el mateix amb el violí del seu amic. El poeta el va entendre. Volia que toqués la seva cançó. El jove, somrient li va dir:

-T’entenc, t’entenc. Però això es toca amb piano amic meu, i no pas amb un violí.- L’ermità li va fer senyes preguntant-li si ell en sabia de tocar el piano. El jove li va respondre que sí. Que en tenia un a casa.

El vell es va quedar pensant, somiant amb el seu enyorat piano. Després d’uns segons va seguir,  expressant-se amb senyes que el seu somni, el seu únic desig era poder tocar aquella melodia. El jove poeta, emocionat pel somni del vell,  li va dir que si ell tant ho desitjava, li ensenyaria a tocar la melodia. -Com?- Es preguntava el vell ermità…

L’endemà, el poeta, de bon matí ja estava en marxa. No per partir a casa seva, estava ferit. Si no per preparar un piano de sorra i petxines. Ajuntant tot el que es va trobar al seu voltant va simular un piano, o més aviat  la seva forma, perquè l’escultura no sonava. 

El poeta va estar setmanes ensenyant-li la melodia. Dia i nit practicant, imaginant el so de les tecles, imaginant que aquella pila de sorra i petxines eren un piano negre i elegant de cua. 

Un matí, el poeta, veient que el seu aprenent ja  estava preparat se’n va anar. Va partir i va seguir amb el seu viatge. Aquella bona amistat que havien format el poeta i ara el músic se separaria per la distància, deixant únicament aquestes paraules de part del poeta. -Un dia amic meu, el mar et tornarà el teu somni. Et xiuxiuejarà una melodia.


Aquest text va guanyar el Concurs literari (2n ESO) – Sant Jordi 2021 de l’Institut Nou de Vilafranca.


 

El canvi de la Carlota

Per Berta Trias (3r ESO)

La Carlota era una noia de divuit anys que estudiava un grau de dret en una universitat de Barcelona, on vivia amb els seus pares, la Núria i en Marcel. No tenia avis ni gaires més familiars. Els avis havien mort a causa d’una pandèmia passada i dels tiets ja no en sabien res. La Carlota i els seus pares feia vint anys que vivien a Catalunya. Venien d’una petita illa a prop de la Xina, on van patir els efectes d’una gran explosió provocada pel govern d’un país que feia proves per mesurar l’efecte d’aquelles bombes. D’aquella explosió només en van poder sortir vius i sans poca gent, tres dels quals eren la Carlota i els seus pares.

Tenia els típics problemes d’adolescent, era insegura, sensible, tot l’afectava… En aquella època era una miqueta més feliç perquè estava coneixent un noi molt maco que li agradava molt, però a vegades se sentia sola, tant d’amics com de família, ja que era filla única i aquest fet sempre l’havia inquietada. Ella volia tenir una germana o un germà, encara que tots els amics li deien: “Ai, que bé que deus estar sense germans que et molestin!”. Ella volia sentir que tindria algú, amb els mateixos pares, vivint a la mateixa casa i sentint aquell amor de germà que tant desitjava.

L’absència d’un germà no era decisió dels pares, ells també havien volgut tenir-ne un altre, però després d’intentar-ho tres cops per altres mètodes ja no es podia intentar més. Hi havia algun problema que ho evitava, i ja eren bastant grans per adoptar algun bebè.

Per situar-nos, era el 8 d’agost del 2027. En aquelles dates, cada any la Carlota i els seus pares solien marxar de vacances, però aquell any era diferent, la Carlota ja tenia divuit anys i les seves amigues també, ja podien anar de viatge soles. Algunes tenien cotxe, d’altres estaven intentant-ho, però només pel fet de tenir divuit anys ja podien agafar un avió i anar a on volguessin. Feia anys que esperaven aquest estiu.

Van decidir marxar a Mallorca. Una tenia família allà, ja s’ho coneixia i així també s’estalviaven un guia turístic, perquè en aquella edat tampoc no tenien gaires diners. Alguna feia mesos que treballava els caps de setmana per poder-se pagar l’hotel, una altra encara estalviava els diners que va rebre en fer quinze anys, a alguna ja li pagaven els pares. Era el cas de la Carlota, ja que pel fet d’estudiar no tenia temps de treballar.

En Marcel i la Núria, aquell any, tot i deixar anar la Carlota de vacances amb les seves amigues, volien que també anés amb ells dues setmanes després a Grècia, però la Carlota no volia anar-hi, pels diners que es gastarien de més, perquè volia quedar-se a Barcelona i acabar de passar les vacances amb les seves amigues, i tampoc no li feia gaire gràcia anar a Grècia, on ja havia estat tres cops. Els pares van acceptar i per primer cop a la seva vida anirien ells sols de vacances.

Al final la Núria i en Marcel van anar a Grècia els mateixos dies que la Carlota marxava amb les seves amigues; bé, ells s’hi estaven un parell de dies més.

Aquella setmana d’agost va arribar i la Carlota, molt emocionada pel seu primer viatge amb les amigues, es va acomiadar dels pares, que li deien adéu amb un punt de tristor en pensar que la Carlota ja era gran i no anava amb ells. Ella havia quedat amb les seves amigues a les set del matí a l’estació de busos de la plaça de Catalunya, des d’on anirien a l’aeroport i agafarien el vol fins a Mallorca a dos quarts d’una del migdia. Anaven amb temps, així també tenien una horeta per passejar per les botigues de l’aeroport.

Els pares a les vuit ja agafaven el cotxe; el seu vol sortia a les dotze. Ells anaven una mica més justos de temps.

La Carlota i les seves amigues, després de tenir alguns problemes amb documents i alguns objectes que van haver de treure de la maleta durant els controls, típiques coses que et passen a l’aeroport i encara més sense els pares, van arribar a Mallorca a les cinc de la tarda. Van agafar un bus fins a l’hotel on s’allotjaven, i com que estaven totes tan cansades, aquell dia quasi no van sortir de l’hotel.

Els pares, en canvi, només arribar, van deixar les maletes a l’hotel i ja anaven directes al primer museu que visitarien. Durant els dies vinents van visitar museus, van fer rutes amb bici i a peu, no van parar. La Carlota i les seves amigues no matinaven gaire, esmorzaven i se n’anaven a alguna caleta o platja a la vora, dinaven al restaurant i passejaven per la ciutat o visitaven algun lloc. Cap al vespre es dutxaven, s’arreglaven i sortien a sopar i potser acabaven en algun bar de copes on es trobaven gent de la seva edat.

Així van passar sis dies. Al setè, amb una ressaca de la nit anterior, ja tornaven cap a l’aeroport. La Carlota havia desconnectat tant aquells dies que quasi no havia agafat el mòbil. Només ho havia fet en aterrar a Mallorca per avisar els seus pares. Totes eren a l’aeroport parlant amb els seus familiars; la Carlota intentava contactar amb els seus però no hi havia manera.

En arribar a Barcelona, van agafar el tren i van anar totes a casa seva, estaven ben cansades. La Carlota, quan es va despertar de la migdiada, seguia sense poder establir contacte amb els seus pares i es va preocupar una mica però va voler pensar que estaven fent alguna activitat. L’endemà tampoc no contestaven. Ella estava preocupada, va parlar amb les seves amigues i aquell nen que tant l’apreciava i la van tranquil·litzar.

L’endemà van trucar al timbre a casa de la Carlota. Ella va veure dos homes estranys. Estava espantada, però els va obrir i li van dir que eren d’una organització. No ho va entendre gaire bé, però el cas és que no semblaven gaire alegres d’estar allà. En comprovar que ella era la nena que buscaven, amb molta delicadesa, li van dir que la Núria i en Marçal havien mort en un accident amb vaixell a Grècia. Ella es va quedar paralitzada, va començar a plorar i a cridar, no s’ho creia. Els va dir que hi havia d’anar per comprovar-ho, però li van dir ben clar que eren ells, que era veritat. Els senyors van estar amb ella a dins la casa; només feia que plorar i cridar. Una estona després li van dir que havia de decidir si volia viure sola, amb un seguiment per part seva, o bé amb una nova família que l’acollia. De seguida va dir que no, que seguiria sola, i així va seguir. 

Durant molts mesos va deixar els estudis a un costat, no sortia gaire, a vegades quedava amb amics. Mig any després va reprendre una mica els estudis, anava fent exàmens, i després d’haver pensat molt, va decidir anar amb una nova família, no hi tenia res a perdre, ja que si no s’hi sentia a gust ho podria deixar. No van trigar gaire a presentar la família a la Carlota. Eren dues mares que havien adoptat una nena que tenia dos anys i una altra de quatre. També vivien a  Barcelona i, curiosament, una d’elles també venia de la mateixa illa on havien marxat els pares de la Carlota. Va ser tota una sorpresa, la van acollir molt bé. Les dues nenes, la Nala i la Xuan, eren molt maques, i a poc a poc la Carlota els anava agafant més afecte.

Al cap de dos anys, ella seguia estudiant la carrera, encara que a vegades ho deixava una mica. Era molt dur tot el que li havia passat. La família ho portava bastant bé;  a vegades la Carlota tenia èpoques molt dolentes, volia estar sola, i la deixaven.

Anava al psicòleg un cop per setmana, l’ajudava molt, i amb ell ja es portaven de meravella! Les seves amigues la continuaven animant sempre que podien. En dos anys havien anat de vacances tres cops, encara que fos al poble del costat. Sempre intentaven fer plans engrescadors i s’ho passaven molt bé totes. També se sentia molt estimada per aquell noi que tres anys després de conèixer-lo seguien junts i molt contents de tenir-se l’un a l’altre.

La Carlota, tot i que hagués volgut que tot allò fos un somni per tornar a veure els seus pares, en aquella família va sentir el que havia volgut sentir tota la vida, tenir, no una, sinó dues germanes que se l’estimaven molt, encara que cadascuna vingués d’algun lloc diferent i hagués patit l’absència o la falta de pares en algun moment. Les tres havien trobat un nou lloc.


Aquest text va guanyar el Concurs literari en català (3r ESO) – Sant Jordi 2021
de l’Institut Nou de Vilafranca.


 

El somni de la Mireia

Per Rut Piñol (1r ESO)

La Mireia no treia els ulls de la partitura. Una vegada i una altra, tornava a tocar aquelles notes que no li acabaven de sortir. 

La mare sempre l’animava, sabia que ella tenia molta voluntat d’aprendre. Volia tocar tan bé com el seu pare, un famós director d’orquestra. Ell li exigia molt i deia que l’èxit s’aconsegueix amb esforç i pràctica. Una tarda de divendres, la Mireia estava asseguda al piano, quan de sobte, un ocell va xocar amb la finestra d’aquella sala rústica. La Mireia el va agafar amb tendresa i el va posar damunt del piano: 

– Què hi fa aquest “ocellot” aquí? Treu-lo immediatament! Aquest piano és molt car, hauries d’anar més amb compte -va replicar el pare. La Mireia el va agafar i el va posar damunt de les seves mans tendres i nervioses. Es va dirigir cap a la finestra i va obrir les seves mans, l’ocell va agafar el vol, però va caure altre cop a les mans de la Mireia. Ella el va agafar i se’l va endur a l’habitació. 

La mare, en sentir el fort cop de porta, va anar a parlar amb la filla, i li va explicar que molt a prop de casa hi havia un centre de recuperació d’animals. La Mireia sense pensar, va agafar l’au i la va portar a l’edifici del centre. Un cop atesa per una infermera molt simpàtica, va marxar ben contenta per l’ocell. 

En arribar a casa el pare l’esperava amb una sorpresa: 

– Filla, t’he apuntat a un concurs de televisió. Pot ser un gran pas pel teu èxit. 

La Mireia es volia fondre, no hi volia anar pas a un concurs de talents, i menys a la televisió! Quina vergonya! Decebuda se’n va anar a l’habitació. Aquella nit no va poder dormir. L’endemà, a l’escola, la professora ja l’esperava per anunciar que la Mireia s’havia presentat a un concurs de talents a la televisió. Tots els companys van aplaudir, la Mireia, avergonyida, es va intentar amagar sota la taula. A ella no li agradava ser el centre d’atenció! 

A la tarda, quan va arribar a casa, la Mireia es va desfogar amb el seu pare. 

– Sempre ho has de fer tot per a mi? Com per exemple apuntar-me a un concurs sense el meu permís i anunciar-ho a tota la classe, quan, ni tan sols m’has preguntat si m’hi volia presentar! Doncs saps què? No hi vull anar!

El pare es va quedar mut, ell pensava que el somni de la Mireia era ser pianista d’èxit. 

– I qui no vol l’èxit? – es va preguntar el pare en veu alta. 

La mare va fugir darrere de la Mireia i va trucar a la porta de l’habitació. – Mireia, obre, sóc la mare! No et vull convèncer de res, Només vull parlar amb tu! 

Sense esperar el permís de la Mireia, la mare va entrar i es va asseure al llit de la filla: 

– Jo el que vull és que tinguis molt d’èxit com a pianista- va dir la mare. – Ja hi som- va respondre la Mireia- tu també vols que em presenti no? – No! Jo no he dit això! Jo he dit que vull que tinguis molt d’èxit i l’èxit no significa sortir a la televisió i que tothom et conegui, l’èxit l’aconsegueixes quan assoleixes fer allò que somies- i va sortir de l’habitació. La Mireia, després d’una nit rumiant, va tenir la idea per trobar alguna utilitat a aquella habilitat que havia desenvolupat. Sense preparar-se va tornar al centre de recuperació d’animals. 

En arribar, va esperar que l’atenguessin. Mentrestant va sentir com la infermera simpàtica rumiava: 

-No sé com l’ocell va recuperar les forces per agafar el vol! – Ja sé d’on va treure les forces! -Va intervenir-hi la Mireia entusiasmada de la música! La música pot curar i aquell ocell es va refer damunt del meu piano mentre jo tocava! 

La noia l’escoltava entre perplexa i encuriosida mentre que la Mireia demanava si podia treballar al centre i que els tocaria cada dia el piano a aquells animalons. 

I així va ser com la Mireia va decidir trobar l’èxit tocant el piano per a un públic que mai l’aplaudiria, amb l’evident decepció del seu pare i l’íntima satisfacció de la mare.


Aquest text va guanyar el Concurs literari – Sant Jordi 2021 (1r ESO) de l’Institut Nou de Vilafranca.

 

Eres el motivo de mis alegrías.
Contigo al lado ya no me aburre geografía.

Contigo ya no tengo frío en invierno
porque me haces el verano eterno.

Por ti tengo más aprecio y humanidad
me haces verlo todo con más claridad.

Haces que mi vida tenga un objetivo
que no es dedicarme a la agricultura y cuidar mi cultivo.

Quiero seguir riendo a tu lado
y que no cometa ningún pecado.

De verdad que no entiendo como te aprecio tanto
me sube la adrenalina como si a Hamilton adelanto.

Hay mucha gente que nos quiere separados,
pero
esos envidiosos son unos zumbados.

Estés con quien estés quiero que seas feliz,
pero
por favor nunca te olvides de mí.

Espero que no te vayas nunca de mi mente
porque quiero estar contigo en el futuro,
en el pasado y en el presente.


Aquest text va guanyar el Concurs literari de Sant Jordi 2021 en llengua castellana
(3r ESO)  de l’Institut Nou de Vilafranca


 

És la felicitat la fi última de l’acció humana?

Per Luna Garbín (1r de Batxillerat A)

En primer lloc, hem de definir què és la felicitat. Segons la RAE és l’estat d’ànim de la persona que se sent plenament satisfeta per gaudir del que es desitja. Si ens regim per aquesta última definició, direm que a causa del sistema capitalista en el qual ens trobem submergits actualment, els diners i la fama donarien la felicitat absoluta.

Slavov Žižek indica que ser feliç és un assumpte d’opinió i no un assumpte de veritat. Considera la felicitat com un producte dels valors capitalistes, que implícitament prometen la satisfacció eterna a través del consum. No obstant això, en l’ésser humà regna la insatisfacció perquè en realitat no sap què vol. Hom creu que si aconsegueixes alguna cosa: comprar una casa, pujar en l’estatus social, etc. podràs ser més feliç, però en realitat inconscientment el que es vol aconseguir és una altra cosa i per això es roman insatisfet.
Aristòtil va definir la felicitat com el bé suprem, per això l’objectiu de l’ésser humà és ser plenament feliç, un destí que només podem aconseguir a través de la recerca del coneixement i la raó. Quan parlem del coneixement i la raó no ens referim a un gaudi passatger ans al contrari, a una vida plenament satisfeta, estable i duradora.

Aristòtil també va definir la felicitat com una vida d’activitat intel·lectual, és a dir, buscar respostes a les preguntes que ens sorgeixen davant la realitat i en la qual estem immersos: Què és el temps? Què és la vida? Etc. Aquest filòsof explicà que tant els diners com la salut no són res més que instruments per poder assolir la felicitat. Realment no crec que sigui així, ja que aquests instruments no ens ajuden a aconseguir la felicitat sinó que ja ho són la felicitat.

Per tant, per a cada persona la felicitat és la finalitat última, però la felicitat no significa per a tots el mateix. El que vull dir amb això és que cada un de nosaltres l’entenem d’una manera diferent i amb un instrument en concret.

Quan es busca la felicitat veritable i una alegria estable es requereix deixar d’obsessionar-se per tenir el control de tots els aspectes de la vida pròpia i dels altres, sense necessitat d’assumir una actitud d’indiferència o indolència, sinó de plena acceptació de les coses tal com són, sense retirar-se. El que vol dir que no desitjarem emmotllar els fets a les nostres exigències i desitjos.

És poc realista esperar que des de l’exterior
sorgeixi una font de satisfacció perdurable
i profunda de felicitat.

 

La felicitat és un estat de plenitud perdurable davant les vicissituds de la vida, sense classificar-les en bones o dolentes. Generalment pensem que la felicitat consisteix en l’assoliment de riquesa, fama, plaer, reconeixement… Però per aconseguir aquesta felicitat que tant anhelem hem de deixar de banda el control de tots els aspectes que conformen el món i parar atenció en el present, sense afeccions o aversions; i posseir una actitud d’obertura i claredat que ens permeti observar el que passa fora i dins nostre. D’aquesta manera incrementarem la destresa de reaccionar assertivament davant qualsevol circumstància que se’ns presenti.

És poc realista esperar que des de l’exterior sorgeixi una font de satisfacció perdurable i profunda de felicitat. En moltes ocasions esperem que una altra persona, la parella, per exemple, compleixi aquesta comesa de fer-nos sentir feliços i donem el millor de nosaltres esperant reciprocitat, i finalment adonar-nos que hem estat buscant en el lloc equivocat.
L’enemic més seriós que tenim per a la felicitat és un mateix.
Només amb pensaments tranquils es poden veure les coses com són en realitat.

Spring

Per Rut Piñol (1r ESO)

The spring is here,
listen the birds with the ears.
After the rain, there is a rainbow
that throws the sky like an arrow.

The streets are full of bees,
and the flowers born on the trees.
The butterflies are colorful
and make the world more wonderful. 

The houses have sweet smell
and people stop to talk when they listen the clock’s
bell. The weather is nervous
because in spring rains are enormous. 

The spring is here,
it’s pink and the cutest station of the year.
The family is happy for the Easter day
because children play and make a magic day.


Aquest text va guanyar el Concurs literari de Sant Jordi 2021 en llengua anglesa de l’Institut Nou de Vilafranca


La primera i última sortida de Segon d’ESO?

Per Caleb Antonio i Aleix Martí (2n B)

[Temps de lectura: 4-5 min]

Enguany tots els alumnes de 2n d’ESO vam anar d’excursió fins a la Torre de les Aigües. Cada grup en dies diferents, a causa de les mesures de la Covid-19.  L’excursió es va fer a peu i va servir per conèixer el cicle anual de la vinya.

Què és la Torre de les Aigües?

La Torre de les Aigües és una antiga torre que va servir per proveir d’aigua corrent la vila de Vilafranca. Fou construïda el 1923 d’acord amb el projecte de l’arquitecte Antoni Pons i Domínguez i l’enginyer Luciano Moro. Avui en dia ja no s’utilitza. Aquesta torre és un clar exemple de l’arquitectura industrial de principis del segle XX. Antigament, la torre tenia dues plantes més, però per por que la bombardegessin durant la Guerra Civil Espanyola es van derruir dues plantes. Actualment, el subministrament d’aigua a Vilafranca es fa des d’uns grans dipòsits situats a la muntanya de Sant Pau.

La guia per seguir el camí del vi.

Com és la ruta?

Aquesta ruta  de 5 km es pot recórrer en 1 hora i 20 min. El desnivell és de 32 m. La ruta està situada entre els municipis de Pacs del Penedès, Vilafranca del Penedès i els Monjos. L’altitud màxima a la qual s’arriba és de  215 m sobre el nivell del mar i la mínima 183 m. 

Els punts més interessants de la ruta són:
  • La Torre de les Aigües.
  • El castell de la Bleda (construït a l’edat mitjana i actualment restaurat).
  • El riu Foix.
  • I els diferents punts referents al vi i la vinya.

 

Què vam fer?

Vam marxar de l’institut cap a tres quarts de nou. En iniciar el recorregut, vam trobar diferents punts on havíem de completar una fitxa que ens van proporcionar els professors fins a arribar a La Torre de les Aigües. Una vegada acabada la fitxa, baixàrem al riu Foix on poguérem esmorzar i jugar una mica. Després vam tornar directament a l’institut.

Veient les diferents eines que s’utilitzaven a la vinya.
Fent camí.

El recorregut en detall

El primer punt que ens trobarem fou el de les bótes, “navarros”, barrils i bocois que hi ha al parc de Sant Julià. Allí vam començar a omplir la fitxa que ens havien proporcionat els professors. Després vam anar fins al rellotge solar situat al carrer del Camí de la Bleda. Tot seguit vam anar a l’entrada del camí de terra que ens portaria fins a la Torre de les Aigües, allà vam escoltar uns àudios.

Els alumnes observant les bótes i els barrils

 

Rellotge solar
A la campana a prop de la masia

Mentre anàvem cap a un altre punt vam passar per un lloc on ens explicaven les diferències entre les vinyes emparrades i les vinyes en vas. El següent punt interessant va ser un lloc on hi havia dibuixades les diferents eines que utilitzaven antigament els pagesos.

Al cap de poca estona ens van ensenyar una masia antiga, típica del Penedès, allà vam fer un dibuix de la masia. Després de seguir una estona caminant, vam arribar a un encreuament de camins on vam haver de trobar la pedra de terme que dividia tres municipis: Vilafranca, Pacs del Penedès i els Monjos. Des d’aquest punt ja podíem veure la Torre de les Aigües. En arribar-hi ens van explicar el motiu pel qual en van enderrocar dos pisos.  Al final, després d’acabar de veure la Torre ens vam dirigir al riu Foix on ens van donar una mica més d’informació.

Travessant el riu Foix

Breu enquesta sobre l’excursió

Hem fet una enquesta als nois i noies de 2n, per conèixer la seva opinió sobre la sortida i per comprovar si recordaven el que ens van explicar. Aquests són els resultats:
En general els alumnes aproven la sortida amb un 8 sobre 10. Pel que fa al que més els hi ha agradat ha estat el simple fet de sortir d’excursió i, a part d’això, veure el riu Foix.
A les preguntes per saber si havien assolit els conceptes, els alumnes les han aprovat totes. Continguts ben apresos, doncs!
Si no heu fet mai aquesta excursió, us animem a anar-hi. S’aprenen coses molt interessants sobre el nostre entorn més proper, i la ruta entre vinyes i fins al riu Foix és un passeig molt agradable!

Fonts consultades: https://www.turismevilafranca.com

Animals poc comuns

per Carla Fernández i Sara Rojas (2n ESO B)

Existeixen molts animals, alguns poc comuns i d’altres que tothom coneix. En aquest article t’ensenyarem alguns animals que potser no coneixes! Són animals poc comuns, aquàtics, mamífers, amfibis, rèptils, aus!  Si cliqueu a les imatges els veureu en moviment!⠀⠀⠀⠀⠀

ANIMALS AQUÀTICS

Cavallet de mar foliaci (Phycodurus eques)
És un peix emparentat amb el cavallet de mar, és autòcton de les aigües que voregen les costes del sud i oest d’Austràlia. Viu en aigües temperades i poc profundes. Té llargues prolongacions en forma de fulla al voltant de tot el cos. Aquestes prolongacions no les utilitza per propulsar-se, sinó que li serveixen per camuflar-se.                               

 

Peix lloro (Scaridae)
És d’una família de peixos marins inclosa en l’ordre Perciformes. La majoria són espècies tropicals, distribuïdes en esculls de coral de la mar Roja, oceà Atlàntic, oceà Índic i oceà Pacífic. Se’ls denomina peixos lloro per la seva particular dentició. Els seus nombrosos dents s’agrupen en un paquet compacte fusionats en una estructura que s’assembla al bec dels lloros.

Peix lloro aquari - la natura 2021

⠀⠀⠀⠀⠀

ANIMALS TERRESTRES

Fennec (Vulpes zerda)
És una espècia de mamífer carnívor de la família Canidae que habita el desert del Sàhara i Aràbia. Es tracta de l’espècie més petita de la seva família. El seu pelatge, orelles i funció renal estan adaptats a les condicions físiques del desert. Les orelles li serveixen de sistema de ventilació i refrigeració de la sang que l’ajuda a suportar les elevades temperatures i el clima extrem del desert. 

 

Ocapi (Okapia Johnstoni)
És el parent viu més proper de la girafa. Es considera de vegades un “fòssil vivent” per la seva semblança amb els primers giràfids que aparegueren en el Miocè. Tot i això, fou l’últim dels grans mamífers a ser descobert durant el segle xx a l’Àfrica.

⠀⠀⠀⠀⠀

AUS POC COMUNS

Càlao de yelmo (Rhinoplax vigil)
Aquestes aus són extremadament curioses pel seu aspecte. Posseeixen una protuberància semblant a l’ivori sobre els seu bec. Altres espècies de càlaos tenen aquests “cascos” buits i són d’una mida inferior. El cálao de yelmo és l’espècie més gran de totes. A més, tenen el coll descobert de plomes, d’un color vermell intens en els mascles i turquesa en les femelles.

 

Hoacín (Opisthocomus hoazin)
Aquestes aus no tenen parents genètics i són extremadament peculiars. Des que neixen fins que són adults posseeixen arpes a la punta de les ales que utilitzen per enfilar entre la vegetació on habiten. És una de les poques aus estrictament herbívores que existeixen. Passen hores parats digerint el seu aliment i la gran mida del seu estómac els dificulta molt poder volar. 

⠀⠀⠀⠀⠀

AMFIBIS

Axolotl (Ambystoma mexicanum)
El seu cos és allargat i el cap gran amb els ulls petits. A l’alçada del coll té tres parells de brànquies laterals externes. De tant en tant puja a la superfície per a respirar l’aire atmosfèric. El pokémon Wooper està basat en un Axolot. 

Granotes de vidre (Centrolenidae)
Les granotes de vidre o centrolénids (Centrolenidae) presenten els òrgans interns, incloent el cor, el fetge, l’estómac i els intestins completament visibles a través de la pell. Aquesta particular característica és l’origen del seu nom.  Es distribueixen per Sud-amèrica i també per Amèrica Central.

⠀⠀⠀⠀⠀

RÈPTILS  

Diable espinós (Moloch horridus)
És una espècies de Sauropsida (rèptil) escamós de la família Agamidae. Mesura 20 cm de llarg i te el cos cobert de nombroses espines estranyes. Malgrat el seu aspecte, és totalment inofensiu. 

 

Atheris squamigera 
És una serp carnívora que s’alimenta principalment d’amfibis, rosegadors i llangardaixos. Ocasionalment també de llimacs, aus, cargols i altres serps. Es diu que utilitza la punta de la seva cua (aparenta ser un cuc) a manera d’esquer per atreure a les seves preses.

⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Gràcies per llegir aquest article! ❤  

La mort

Per Sara Al Natour (4t ESO)

Hi ha un problema en pensar la mort. L’ésser humà no entén que no hi ha vida sense mort i més encara que aquesta és una cosa natural. Tenen pànic a parlar o a saber que han de morir, però tot depèn de com s’ho prengui cada persona segons el que hagi viscut o la situació per la qual estigui passant. La mort és al nostre voltant. A vegades malgastem energia pensant que arribarà i ens atordeix i espanta, perquè no comprenem que és quelcom natural, que tot està morint-se tot el temps i que no som pas eterns.

Des que comença la vida sabem que hem de morir algun dia i ens aferrem a veure el procés de la mort com un esdeveniment dramàtic, dolorós i desagradable, i potser en part tenim raó. Ara bé, hi ha gent que li atorga més importància a morir que a viure.

La mort sempre ha estat i seguirà estant present en la vida de les persones perquè tots estem vius i després de viure cal morir. És un procés evolutiu, que s’inicia quan els diferents òrgans deixen de funcionar i acaba quan totes les cèl·lules del cos es detenen irreversiblement. Aquest procés pot ser instantani com per exemple quan és causat brutalment i s’és víctima d’un accident aparatós, d’una explosió, d’un xoc o qualsevol altre cas similar. I fa mal, és clar que sí,  especialment quan has perdut un ésser estimat per aquesta raó. És possible passar per tipus d’emocions diferents com temor, tristesa, sorpresa o confusió, o potser ràbia.  Et pots sentir culpable, o simplement buit. Les emocions es barregen de tal manera que un arriba  a experimentar alguna cosa que mai no havia sentit. A vegades ens costa entendre perquè passen les coses, perquè la persona estimada ja no hi és i ens preguntem per què no ens va tocar a  nosaltres. Totes aquestes reaccions davant la mort són normals i naturals. El que és important de tot això és tirar endavant i comprendre el procés, perquè si tens por a la mort tems també a la vida. La mort és un misteri que depèn de la visió de cada persona i la forma com cadascú la concep. Si temem la mort, és un patiment, ja que la por, per si mateixa, ens causa sofriment i encara més si l’acreixem. Acceptar la mort com una cosa natural de la nostra vida és procurar-nos una vida menys plena d’angoixa i més perdurable.

Viure requereix valentia i no por. Viure vol dir “saber viure” portar-te bé amb els teus iguals, retrobar-te amb tu mateix,  gaudir del que tens, de les coses senzilles, belles i naturals que ofereix la vida i que són grandioses. Afrontar amb saviesa els obstacles que se’ns presenten i saber que la mort no és la nostra enemiga, sinó que és el camí pel qual passarem, tenint present que tot el que neix algun dia també ha de morir.

Viu cada dia de la teva vida com si fos l’últim de la teva existència, així aprendràs a viure sense por a morir.


Aquest text va guanyar el Concurs d’assaig filosòfic – Sant Jordi 2021 de l’Institut Nou de Vilafranca.


 

Experimentem amb les tècniques graficoplàstiques

Els dibuixos de l’alumna Estel Polo són una petita mostra de les activitats que estem realitzant a l’assignatura optativa de 3r ESO “Tècniques graficoplàstiques”.  
Aquestes activitats ens apropen a les diferents tècniques seques, com el llapis de grafit o mina de plom, corresponent al dibuix de les pomes; llapis de colors i estudi dels colors primaris i secundaris, corresponent al dibuix del lloro, i, per últim, l’estudi dels colors càlids i freds, i la simetria amb el desenvolupament de l’exercici del pintallavis.
L’objectiu és que l’alumnat conega i experimente les possibilitats d’aquestes tècniques d’expressió en l’art.
abcde