Els conillets, aquells animals tan “cuquis”

Per Aya Benharrak (2n ESO C)

Els conills són els meus animals preferits perquè són adorables i afectuosos. Els encanta apropar-se a les persones que els volen i en tenen cura. A més, són fàcils de domesticar,  molt nets i suaus. Els xinesos diuen que als qui conviuen amb ells, els porten bona sort.

No digueu que no són “cuquis”!

 

Segons la Viquipèdia, el conill comú europeu és una mena de mamífer lagomorf de la família Leporidae, i l’únic membre actual del gènere Oryctolagus. Pot mesurar fins a 50 cm i la seva massa pot ser de fins a 2,5 quilograms. Els conills es caracteritzen per tenir un cos cobert d’un pelatge espès i llanut, de color marró pàl·lid a gris, el cap ovalat i els ulls grans. Els mascles tenen el cap més ample que les femelles.

El conill salvatge, per altra banda, mesura de 34 a 50 cm (longitud de cap i cos) i les orelles fan de 4 a 8 cm. El seu pes varia d’1,2 a 2,5 kg.

Exemplar de conill europeu.

Terra de conills o a quin lloc del món hi havia més conills

El lloc d’origen del conill, o almenys on existien en abundància segons està reconegut i publicat en cròniques antigues, va ser a la península Ibèrica. De fet, la veu ‘Hispània’ prové del fenici ‘I-Shpin-Ya’ que significa ‘terra de conills’. És curiós apuntar també que de conills no sembla que hi hagi dades de la seva presència a l’antic Egipte, ni a la Grècia clàssica.
Cries del conill.

L’hàbitat dels conills

 Els conills viuen en àrees seques properes al nivell del mar, amb un sòl sorrenc i tou per facilitar la construcció de caus, els trobem en boscos, encara que prefereixen camps extensos coberts per matolls on es poden amagar. Els conills poden arribar a viure nou anys.

El nedo dels conills
Un conill el seu cau.

 

De què s’alimenten

El conill és un animal estrictament herbívor, cosa que significa que la seva dieta es compon només d’aliments d’origen vegetal: farratges, cereals, verdures i fruites. Tots aquests aliments juguen un rol molt important a la dieta d’un conill saludable.

Menjar del conill.

 

Curiositats

  • Els conills són uns animals sigil·losos. Així i tot, poden arribar a emetre sons.
  • Un conill satisfet pot fer petar les dents mentre l’acaronem.
  • Un conill amb molta por o ferit pot arribar a emetre un crit molt agut de llàstima.
  • Si tiren puntades amb les potes del darrere, és possible que assenyalin un perill.
  • Si l’animal no es vol moure i li grinyolen les dents pot significar dolor.
  • Un brunzit lleu d’un conill mascle mentre envolta el propietari significa que provarà de copular.
  • Un conill molest pot grunyir o xisclar, i fins i tot pot arribar a llançar-se sobre el propietari amb el coll estès, la cua aixecada i la boca oberta ensenyant les dents. I si no us ho creieu, mireu aquest vídeo:

Per més informació sobre aquest mamífer lagomorf…

Ajudeu-nos a triar dos cartells per les Olimpíades de Filosofia

Per alumnes de Filosofia (4t d’ESO)
 

Enguany, els i les alumnes de Filosofia de 4t d’ESO de l’Institut Nou de Vilafranca participem en l’Olimpíada de Filosofia de Catalunya 2022, i necessitem la vostra col·laboració. La primera de les categories en la que tenim presència és en l’elaboració del  cartell que representarà l’Olimpíada de Filosofia.

El tema d’aquest any és “Transhumanisme: millora o final de l’espècie humana?” i hem fet uns cartells per representar, de la manera més creativa possible, un tema tan complex com aquest.

Per aquest motiu, us animem a participar en una petita enquesta per tal d’ajudar-nos a triar els cartells que representaran el nostre centre. Valoreu l’esforç i la creativitat.

Podeu votar els vostres cartells preferits en aquest enllaçO si ho preferiu podeu fer ús, amb el vostre mòbil, del codi QR que trobareu més avall.

Ah! Sabem que serà difícil, però només en podreu triar dues!

Moltes gràcies per la vostra participació!!!!! 
 
 1 

2021 BFSU Online Summer Camp

Per Gerard Esteve  (1r de Batxillerat)

Aquest estiu vaig cursar el BFSU Online Summer Camp de la universitat de Beijing. El Summer Camp va tenir una durada de deu dies: des del 20 de juliol fins al 29 de juliol i les classes eren d’1 hora i 40 minuts.

El primer dia va ser la cerimònia d’obertura i la presentació de la nostra professora que ens donaria les classes durant aquests deu dies. Els alumnes també ens vam presentar i ens vam conèixer entre nosaltres.

El segon dia vam tenir una nova lliçó. T’ensenyaven expressions per tal de poder expressar-te millor i dir les coses d’una altra manera, per tal de no repetir les mateixes paraules cada vegada. Va ser una classe molt productiva on vaig aprendre molt.

El tercer dia ens van fer una xerrada sobre els menjars tradicionals xinesos, com per exemple:” 汤圆” (tangyuan), un tipus de menjar fet amb arròs glutinós que es menja quan hi ha la festa del “元宵节”(yuanxiaojie), festa dels fanals. La Dra. Wang Wenli ens va anar ensenyant molts plats típics de la Xina i també el tipus de menjar que es cuina en diverses parts de la Xina. Va ser una xerrada molt interessant i vaig aprendre moltes coses noves.

El quart dia, ens van ensenyar frases i vocabulari que es fan servir a l’hora de seure en una taula per menjar i també les diverses posicions que hi havia en una taula quan hi han convidats importants o amics, depenent de la situació. Va ser una classe molt productiva i vaig aprendre diverses coses noves molt interessants relacionades amb les normes de protocol quan tens convidats.

El cinquè dia, ens van ensenyar les típiques indumentàries que portaven les persones xineses a l’antiguitat depenent de l’època i les vam comparar en com es vesteix la població en l’actualitat. Va ser interessant i vam aprendre moltes coses sobre l’Antiga Xina i els seus costums.

El sisè dia, el Dr. Zhai Zheng, un expert en cal·ligrafia tradicional xinesa, ens en va fer una xerrada. Ens va explicar els orígens de la cal·ligrafia xinesa i dels caràcters xinesos. Va ser una xerrada molt interessant i molt ben explicada i detallada.

El setè dia, ens van mostrar una exhibició de l’art de la pintura xinesa i dels treballs manuals. Ens van ensenyar les diferents tècniques que tenen tant per a la pintura com per als treballs manuals, en aquest cas el treball manual era retallar paper i donar-li una forma. Va ser molt interessant.

El vuitè dia, ens van ensenyar els diversos llocs on la població xinesa va de vacances. Per exemple: 亚龙湾(yalong bay), és un lloc de platja on molta població xinesa passa les seves vacances d’estiu. Va ser una classe molt entretinguda i vaig aprendre nous llocs de la Xina que són molt bonics i impressionants.

El novè dia, el Dr. Wu Dianyi, expert en intel·ligència artificial i industrial xinesa, ens va fer la xerrada sobre el 5G i com l’apliquen als conreus, a la vigilància dels carrers de les ciutats, a les indústries… Va ser una xerrada molt interessant i vaig aprendre moltes coses sobre la tecnologia que hi ha a la Xina i com la utilitzen perquè els ajudi a ser eficients.

L’últim dia de classe, ens va tocar exposar un treball que vam fer unes companyes meves i jo sobre la temàtica de Nadal. Els altres companys de classe també van exposar els seus treballs. Després d’acabar les exposicions orals, tots els professors i companys ens vam acomiadar i va finalitzar el Summer Camp. Uns dies més tard, a cadascun de nosaltres ens van enviar el diploma en el qual constava que vam realitzar el 2021 BFSU Summer Camp. En conclusió, m’ha agradat molt participar-hi  perquè he après moltes coses noves, he conegut gent d’altres països i ha sigut molt divertit. Ho recomano a tothom. 谢谢!

杰拉德

Cómo organizar el tiempo de estudio en 12 simples pasos

Por Ayman Al Natour y Roger Ventura  (2º ESO B)

Para poder rendir de la mejor manera en los exámenes y tener la mejor puntuación posible, es necesario tener un meticuloso plan de estudio, organizando debidamente el tiempo que se dedica a cada tema de cada asignatura. A continuación veremos algunos consejos que nos ayudarán a cómo organizar el tiempo de estudio.

 

 1. Tener un calendario

Este consejo, que quizás es el más básico, es de vital importancia para hacerse una idea de cuánto tiempo queda antes de enfrentarse a la tan temida prueba o entrega de un trabajo. Tener un calendario, sea digital o en papel, es la herramienta que más ayuda puede dar al estudiante.
En un calendario no solamente se pueden apuntar los exámenes o entregas, también se pueden apuntar otros eventos y hacernos ser conscientes de ellos, como lo son actividades extraescolares, citas u otros quehaceres.

2. Crear rutina de estudio

Una vez puestos a ello, es muy importante establecer una rutina de estudio, preferiblemente diaria. Cada uno tiene sus propios biorritmos y, por lo tanto, hay personas más productivas por la mañana mientras que otras lo son hacia la tarde o, incluso, por la noche.
Sea el momento en el que uno sea más productivo, se debe intentar estudiar cada día a partir de la misma hora; así se acostumbra al cuerpo a ponerse manos a la obra cada día.
Como cualquier hábito, el estudiar es una cuestión de llevarlo a cabo hasta que se automatiza. Una vez se hace de forma casi instintiva, no resultará algo tan pesado y poco motivador.

 

 3. Priorizar objetivos y evitar la multitarea

Hay tareas que tienen que ser cumplidas antes que otras, y por ello se les debe dar mayor prioridad. Esto puede ser porque se acerca la fecha de la entrega o del examen.
Hay que entender que, si bien los seres humanos podemos llevar a cabo más de una tarea a la vez, en temas de estudio esto no es para nada recomendable.
Por ejemplo, tratar de estudiar matemáticas y lengua a la vez es algo muy complicado, dado que ambas asignaturas requieren de un alto grado de concentración y, si se pasa de una a otra constantemente, no se logrará asimilar el temario.

4. Fijar objetivos realistas a corto y largo plazo

Un objetivo principal puede ser el de aprobar unas oposiciones, pero, este gran objetivo tiene que desglosarse para que se pueda llegar a cumplir.
Una buena forma de conseguirlo es tener presente cuantas asignaturas se deben estudiar, y cuántos son los temas que las constituyen. Una vez visto esto, se pueden fijar objetivos más realistas, tanto a corto como a largo plazo.
Por ejemplo, si se tienen tres meses para estudiar 40 temas, una buena forma de abordarlos es encargarse de aprender 4 cada semana. Así, cada mes se logrará tener cerca de una tercera parte de todo el temario, cumpliendo el objetivo final de ver todo el temario.

5. Planificar descansos y ocio

Estudiar está bien, pero hacerlo de forma constante lleva al inevitable agotamiento. Todo el mundo necesita descansar y desconectar divirtiéndose. Sin embargo, estas pausas pueden ser muy arriesgadas, haciendo que se decida dejar de estudiar y pasarlo para el día siguiente.
Es por ello que, de la misma manera que se planifican las horas en las que se abre el libro, se debe decidir cuándo hacer una pausa, y que esta dure siempre el mismo tiempo.

6. Fuerza de voluntad

La actitud con la que se afronta el estudio es algo fundamental si se quiere tener éxito. La motivación a la hora de estudiar y la fuerza de voluntad son aspectos que influyen en nuestra forma de aprender.
Si se ve como algo tedioso y aburrido, siempre se verá como algo poco deseable y no se logrará adquirir el hábito de estudio adecuadamente.

 

7. Planificar con antelación

Solo se tendrá éxito si se está bien preparado, y es por ello tan importante planificar con antelación la sesión de estudio.
Ya sea estudiando desde casa o yéndose a la biblioteca, se debe preparar todo el material con suficiente antelación, preferiblemente el día de antes, dado que así se evitará improvisar en el último momento y que se olvide algún apunte o libro importante.
También es recomendable apuntar en un papel qué se va a estudiar. Uno puede creer que tiene buena memoria, pero si deja por escrito lo que debería hacer se asegura de no tener olvidos.

8. Estudiar en el espacio adecuado

El lugar en el que se estudia puede ser fuente de concentración o, por el otro lado, un ambiente lleno de distractores.
Pero el lugar más adecuado siempre será la biblioteca, preferiblemente a solas. Si se decide estudiar con amigos, se debe hacer un esfuerzo conjunto y no entretenerse los unos con los otros.

 

9. Evitar interrupciones

Si se decide estudiar en casa, debemos tener cuidado con las interrupciones de familiares o compañeros de piso, además de asegurarse de tener el móvil en silencio o, mejor, apagado.
También, en caso de estudiar con un ordenador, evitar las redes sociales o páginas que puedan suponer algún tipo de entretenimiento.
Si se escucha música, lo mejor es escoger o bien sonido ambiental, del tipo lluvia con truenos, o música melódica, más que cantada. Si es una canción, puede correrse el riesgo de estar más pendiente de lo que se canta.

 

10. Coherencia en el reparto de tareas

No todas las materias requieren del mismo tiempo de estudio, dada su diferente dificultad y extensión. También puede ser el caso que a uno le cueste más una asignatura.
Primero se deben clasificar las materias en función de su dificultad, y decidir dedicarle más tiempo a las más difíciles para dejar las más fáciles para el final del día o de la semana.
El tiempo a dedicar a cada asignatura dependerá de la proximidad de las fechas de examen o entrega.

 

11. Ir de materias más complejas a más simples

El cerebro, al igual que con los músculos, se acaba fatigando tras realizar una actividad. Es por ello que es mejor ir en descenso, de lo más agotador a lo menos, dado que al hacerlo al revés se corre mayor riesgo de no llegar hasta el final.
Si se es una persona que es productiva tanto por la mañana como por la noche, lo mejor que se puede hacer es dejar lo difícil para el inicio del día y lo más sencillo para antes de irse a dormir.
Si no es así y se es más productivo a unas determinadas horas del día, lo mejor es empezar por el temario más complicado para dejar para el final de la sesión lo más fácil.

12. Repasar, repasar y repasar

Y, como no, el consejo final de este artículo es el de repasar una y otra vez lo estudiado.
El repaso no únicamente sirve para asentar los nuevos conocimientos, sino también hace que se sea más consciente de sus detalles y, en caso de haberlos, detectar posibles errores que se hayan cometido a la hora de elaborar los apuntes.

Como sabemos que los del Institut Nou sois muy estudiosos, os dejamos un enlace y dos videos donde podréis ampliar vuestros conocimientos sobre cómo organizarse para sacar mejores notas.

Cómo organizarse mejor para estudiar

… Y aquí tenéis algunos videos…

Horóscopo para lo que queda de 2021

Por Cinta Martíne i Unha Compte (2º ESO B)

En este artículo vas a encontrar todo lo que está relacionado con el horóscopo de este año 2021. Desde cómo vas a afrontar estos meses de calor, hasta cómo pasarás los meses más fríos.  Y para rematar… te explicamos con qué signo eres más compatible.

Aries

(21 de marzo – 20 de abril)

Tendrás la oportunidad, si así lo quieres, de convertir a ese amiguito en algo más. Los meses de enero a mayo serán los más adecuados para dar este paso. En estos meses de calor, vas a tener un encuentro un tanto inesperado…

Tauro

(21 de abril – 20 de mayo)

La primavera va a ser tu mejor momento en torno al amor y la amistad. Abril y mayo son dos buenos meses para tratar de conocer a nuevas personas y volver a amar como tú sabes hacer.

Géminis

(21 de mayo – 20 de junio)

Ya es hora de dejar atrás ese pasado que tanto pesa. Aunque crees en el amor verdadero, a veces te desinteresas demasiado rápido y eso te frena un poco. Deberías mostrarte un poco más abierto/a y conocer nuevas personas.

Cáncer

(21 de junio – 20 de julio)

El calor no te va a sentar muy bien en torno a las relaciones… Sueles mostrar demasiado interés, lo que provoca que atraigas a personas que se quieren aprovechar de ello.

Leo

(21 de julio – 21 de agosto)

Ha llegado el momento de escuchar a tu corazón y dejarte llevar. Este año te va a tocar hacer cosas de las cuales te vas a sentir inseguro/a, pero recuerda que de todo se sale y que nada es imposible.

Virgo

(22 de agosto – 22 de septiembre)

Tendrás que controlar la envidia, es la que a veces te ha creado rencor hacia esa persona. Los demás querrán estar a tu lado porque les ayudarás en sus problemas, pero hay personas que se van a querer aprovechar de eso.

Libra

(23 de septiembre – 22 de octubre)

No ha sido tu mejor año, pero esta primavera va a comenzar a ir todo a mejor. Es importante que para entonces hayas recuperado la ilusión, de lo contrario te costará abrirte a nuevos proyectos y personas.

Escorpio

(23 de octubre – 22 de noviembre)

Llegará el momento de decidir; o te quedas o te vas. No hay una solución definitiva o mejor que la otra. Si te quedas, te tocará reorganizar reglas, límites y compromisos para que esta vez sí funcione. Si te vas, que no sea de mentirijillas o a medias: libérate de verdad para encontrar otros territorios.

Sagitario

(23 de noviembre – 20 de diciembre)

Te tocará dejar atrás romances que debieron de haber quedado en el pasado. Es importante redirigir tiempo y energías a las nuevas relaciones comentadas más arriba. Cada trimestre del 2021 tendrás como mínimo una oportunidad o para empezar una nueva relación o para subir de nivel la existente.

Capricornio

(21 de diciembre – 19 de enero)

Si desde hace unos meses tenéis problemas con vuestra pareja, durante la fase veraniega todo podría saltar, estallar. Pues con él encontrarás a alguien muy responsable que se toma las cosas muy en serio.

Acuario

(20 de enero – 18 de febrero)

Es sin duda el año perfecto para dejarte llevar y no cohibirte ni limitarte. Cuando por fin entiendes, que hacer lo que uno siente te hace bien, es cuando no hay remordimientos. 

Piscis

(19 de febrero – 20 de marzo)

El mes de abril, pero sobre todo el de junio son absolutamente positivos y beneficiosos para el sector sentimental. No renuncien a nuevos amigos ni oportunidades.


Signos compatibles

Y aquí os dejamos unos cuantos signos que según el horóscopo son compatibles en las relaciones sentimentales.

  • Cáncer y Libra
  • Tauro y Tauro
  • Leo y Leo
  • Géminis y Virgo
  • Cáncer y Tauro
  • Virgo y Capricornio
  • Libra y Capricornio
  • Escorpio y Tauro
  • Sagitario y Capricornio
  • Capricornio y Cáncer
  • Acuario y Aries
  • Piscis y Aries

 

Vols portar una vida més saludable?

Per Paula Martínez i Miriam Mhaf (2n ESO B)

La vida saludable influeix de manera directa en el benestar, l’equilibri personal i la  qualitat de vida. Aconseguir-ho, depèn de l’estil de vida i dels hàbits.
Fer activitat física regularment aporta benestar a la vegada que ajuda a prevenir malalties com la diabetis, la hipertensió,  el sobrepès i l’obesitat, els infarts del cor, les demències i alguns tipus de càncer. Fer activitat física per tenir una bona salut i prevenir malalties és fàcil!

 

Piràmide alimentària

Àpats. Quants n’hem de fer  al dia? Què hauríem de menjar?

  1. Esmorzar
    L’esmorzar és l’àpat més important. Penseu que ens acabem d’aixecar i el nostre cos necessita energia per començar el dia. El millor que podem menjar són productes làctics, pa i cereals, i fruita. Hem d’esmorzar com un rei, dinar com un príncep i sopar com un pobre.
  2. Mig matí
    És important per tal de no arribar amb molta gana a l’hora de dinar. Una bona opció són els fruits secs, un petit entrepà  o una peça de fruita, acompanyats d’un te, una infusió o un suc natural.
  3. Dinar
    Implica el 35% de les calories diàries que hauríem d’ingerir. Pots optar per les amanides, carn o peix, llegums, cereals, entre d’altres. I acompanyar-ho amb una peça de fruita o un iogurt.
  4. Berenar.
    És igual que l’àpat de mig matí. S’hauria d’evitar les pastes i els dolços, i optar per una fruita, un iogurt o un entrepà.
  5. Sopar
    No s’ha de menjar en excés, ja que és l’últim àpat del dia i  anirem a dormir poques hores després. El més recomanable és menjar de manera lleugera, com per exemple una sopa, pollastre a la planxa, verdures, iogurt o fruita, entre d’altres. 

Us ha semblat interessant? Ara ja sabeu una miqueta més sobre els àpats que s’haurien de seguir per tenir una dieta més correcta.

Portar una vida saludable és fonamental per a la vida

Exercici

La recomanació és fer exercici cada dia. Alterneu les activitats per evitar caure en la monotonia: correu, troteu, llevant peses. 150 minuts d’activitat física a la setmana són suficients per mantenir una vida saludable.

Fer esport va molt bé per activar el teu cos

Exercita el cos i la ment

 Els beneficis de l’esport són independents de l’edat, el gènere i la forma física de les persones. La pràctica d’activitat física augmenta la salut cardiovascular i pulmonar, incrementa la resistència i força muscular, ajuda a perdre pes, redueix els nivells de colesterol, així com el risc de patir malalties a curt, mitjà i llarg termini. Però un estil de vida saludable no només es basa en el cos, sinó també en la ment.

L’activitat física per reconciliar el són

Les persones físicament actives dormen millor, tenen menys risc de patir insomni i de patir interrupcions del son que les persones sedentàries. Els estudis observacionals que s’han fet fins ara posen de manifest que la qualitat del son millora en aquelles persones que fan algun tipus d’activitat física de manera regular.

Quina activitat física es requereix

Els estudis indiquen que 30 minuts al dia d’activitat física d’intensitat moderada cinc dies a la setmana són efectius per millorar la qualitat del son. S’entén per activitat física moderada aquella que no ens deixa esgotats, que no ens fa suar excessivament. Alguns exemples són: caminar a ritme ràpid, pujar escales i fer balls de saló.

Si no voleu fer una activitat física vigorosa, però penseu que podeu caminar cada dia una mica, us proposem algunes idees per aconseguir-ho: baixar de l’autobús o del metro una parada abans, aparcar el cotxe o la moto un o dos carrers més enllà de la feina o de casa, passejar després de dinar en compte de fer sobretaula, pujar a peu les escales de la feina, de casa o del metro, anar a comprar caminant o passejar el gos.

Per acabar, teniu aquí un vídeo per si voleu saber-ne més.

Adeu!

Font: lesbarraquesdigitals.com

 

La música, nosaltres i les bandes sonores

Per Yveth Armero (2n ESO B)

Estimat/da lector/a de l’enrenou del nou, com ja has vist al títol d’aquest article, aquí llegiràs sobre la música al nostre món. Quina influència té aquest art en nosaltres? La música té la capacitat de poder modificar els nostres sentiments, siguin negatius o positius. També té el gran poder de fer canviar la nostra manera de pensar, parlar o fer les coses. La nostra manera de fer i de viure, sense donar-nos compte, està vinculada al món de les melodies. Però, a què ens porta tota aquesta reflexió? Acompanya’m i t’explicaré algunes curiositats sobre la influència de la música al nostre entorn i també el poder que té per condicionar l’estat d’ànim de l’espectador al cinema.

Archivo:Handmann, Euterpe.JPG - Wikipedia, la enciclopedia libre


Potser no sabies…

  • La paraula música prové del terme musa, deesses de l’art en la mitologia grega.
  • Quan escoltem música el nostre cor modifica els seus batecs per a intentar imitar el ritme de la música que escoltes.
  • En escoltar rock o pop la nostra resistència física pot augmentar un 15%.
  • Els nadons aprenen abans el significat de les emocions de la música que el significat de les paraules.
  • Científicament comprovat: si una planta és regada amb música, creix més ràpidament.
  • Cantar en grup s’ha demostrat científicament que redueix l’estrès, l’ansietat i eleva els nivells de les hormones de la felicitat.

La música al cinema

La música juga un paper molt important a la pantalla gran. Com ja hem dit abans, aviva les nostres emocions. Així doncs, que millor que utilitzar-la al cinema? La música molts cops parla pels personatges, ens diu si estan nerviosos, si tenen por, si estan en el seu punt de màxima alegria…

Una altra de les funcions essencials de la música al cinema és que és capaç d’ambientar una història en un temps i lloc determinat.

A continuació us deixo algunes de les bandes sonores més significatives del cinema.

Per a cada banda sonora original, li hem demanat a un company que ens expressi que li transmet la melodia. Així que al damunt de la imatge podreu trobar cada opinió.

INTERSTELLAR

“Em transmet tristesa, solitud… I a la vegada un sentiment de victòria.”

INCEPTION

“Aventura, descobriment i emoció.”

PIRATES OF THE CARIBBEAN

“Em transmet venjança, heroisme i força.”

E.T.

“Em sento com si estigués descobrint alguna cosa nova.”

JAWS

“Sento acció, terror i misteri.”

HARRY POTTER

“Em transmet misteri i màgia.”

INDIANA JONES

“Sento molta acció i aventura.”

STAR WARS

“Una mescla d’energia, un fort ànim i aventura.”

FORREST GUMP

“Alegria i sentiment.”

BACK TO THE FUTURE

“Em transmet aventura, emoció i un sentiment d’alguna cosa inesperada.”

FIRST MAN

“Solitud i tristesa.”

LA LA LAND

”Nostàlgia i malenconia.”

LA VITA È BELLA

”Alegria”

BRAVEHEART

“Sona a lluita, vida i mort.”

GONE WITH THE WIND

“Encant i tendresa.”

DR. NO

“Misteri, ball i alcohol.”

OUT OF AFRICA

”Llàgrimes,  llunyania, passat i present.”

THE GODFATHER

“M’imagino a un home vestit de gala, fumant un cigar pels carrers de París, esperant que arribi el seu moment.”

INSIDE OUT

”Una vida plena de records i la infància.”

CASABLANCA

“Espectacle, emoció i sentiment.”

SINGIN’ IN THE RAIN

“Em transmet amistat i calidesa.”

UP

“Sento una mescla d’alegria i tristesa, comèdia i nostàlgia.”

LE FABULEUX DESTIN D’AMÉLIE POULAIN 

“Em transmet pau i a la vegada angoixa.”

 

 

 

Els forats negres: misteris de l’univers

Per Omayma Bakkali (2n ESO B)

Algun cop t’has preguntat quins misteris oculta l’univers? O, quina és la cosa més desconeguda que existeix? Doncs si ho vols saber segueix llegint aquest article per esbrinar una de les coses més desconegudes, massives i fascinants que formen l’univers: els forats negres. 

Què és un forat negre?

Els forats negres són les restes fredes d’antigues estrelles, tan denses que cap partícula material, ni tan sols la llum, és capaç d’escapar a la seva força gravitatòria. Són la predicció més extrema de la teoria d’Einstein, que descriu com la matèria i l’energia deformen la geometria de l’espai i del temps de la mateixa manera que un cos pesant fa que un matalàs cedeixi.

Que passaria si entréssim dins d’un forat negre?

Els científics no tenen una certesa absoluta sobre aquest succés, però les matemàtiques i la física ens permeten predir què hi passa amb una certa exactitud. Cauríem i cauríem fins a sobrepassar l’horitzó de successos, i a poc a poc la gravetat aniria augmentant fins que la diferència d’intensitat entre la gravetat a la qual estan sotmesos els nostres peus i el nostre cap fos important. Arribats a aquest punt el nostre cos començaria a estirar-se fins a estripar-se completament, de manera que arribaria el nostre final.

  Hi ha algun forat negre a la via làctia?

Es creu que al centre de la majoria de les galàxies hi ha forats negres supermassius, encara que la majoria no són actius. A la nostra galàxia i a tan sols vint-i-set mil anys llum de distància, hi ha un forat negre amb una massa equivalent a 4 milions de vegades la del Sol. És conegut com a Sagittarius A*. El forat negre de la Via Làctia és més “suau” en comparació amb els forats negres que hi ha a galàxies actives més distants,  ja que consumeix amb molta més calma el material que l’envolta.

Qui va descobrir els forats negres?

Els forats negres van ser descoberts gràcies a molts i molts científics diferents que, amb el pas del temps, van anar rectificant les teories anteriors intentant seguir amb l’evolució de la ciència. Evidentment, no cal descartar el fet que algun dia el que ha descobert la nostra generació serà rectificat per una nova teoria que s’ajustarà a l’evolució de la ciència.

 Tipus de forats negres

FORATS NEGRES PRIMORDIALS
Van ser creats durant l’època del Big Bang.

FORATS NEGRES SUPERMASSIUS
Van ser creats al mateix temps que els cúmuls globulars.

FORATS NEGRES DE MASSA INTERMÈDIA
Van ser creats al mateix temps que els forats negres supermassius.


Curiositats de l’univers i els forats negres

  • Existeix la teoria que els forats negres poden estar connectats, creant així una connexió entre diversos llocs de l’univers.
  • A 215 milions d’anys llum de la Terra, un forat negre supermassiu, va absorbir una estrella. Es va produir en una galàxia en espiral de la constel·lació d’Eridanus. L’estrella afectada, afirmen els astrònoms, tenia aproximadament la mateixa massa que el nostre Sol, i va perdre prop de la meitat d’aquesta massa en el forat negre, que era un milió de vegades més gran.
  • La llum tarda 8 minuts i 17 segons en viatjar des del Sol fins a la superfície terrestre.
  • Al voltant de 100 raigs de llum solar arriben a la Terra cada segon.
  • Els astronautes no poden rotar en l’espai perquè la ingravidesa no permet la separació de líquid i gas en els seus estómacs.
  • Una milionèsima de la milionèsima de la milionèsima de la milionèsima de la milionèsima de segon després del Big Bang, l’univers tenia la mida d’un pèsol.
  • D’aquí a 5 mil milions d’anys el Sol es quedarà sense combustible i es convertirà en una Gegant Vermella.
  • Al voltant de mil bilions de neutrins del Sol han travessat el teu cos mentre llegeixes aquesta frase.
  • Si el Sol fos de la mida d’una pilota de platja, Júpiter tindria la mida d’una pilota de golf i la Terra seria tan sols un pèsol.
  • En algun lloc del parpelleig d’un canal de televisió mal sintonitzat es troba la radiació de fons despresa pel Big Bang. 

Adivina el cantant o la cançó

Per Núria CarbonellSaum GonzálezNaiara Gutiérrez (2n ESO)

Coneixes la música tan bé com creus? Hi ha molts grups i molts cantants que potser no coneixes.  Amb aquest test (clica a la imatge) podràs saber si estàs al dia pel que fa a qüestions musicals. Intenta no fallar-ne cap!

 

Canviar una mica el món

Per Jana Queraltó (2n ESO)

Quan era petita, a l’escola, els professors sempre ens preguntaven a les meves companyes i a mi el que volíem ser de grans, les meves amigues deien que volien cosir, cuinar, o, fins i tot algunes deien que les mantindrien els seus futurs marits. Ai, ja us estic explicant el principi de la història i encara no m’he presentat. Em dic Chloe Williams i vaig néixer el 13 de març del 1902. Ara que ja m’he presentat us puc continuar explicant. Totes les meves amigues, a l’hora d’esbarjo, pensaven en el seu futur marit, en canvi, jo, pensava que de gran volia ser policia, o inspectora, per resoldre assassinats. Anaven passant els anys i ja tenia 15 anys, la majoria de les meves amigues ja estaven promeses i a mi encara no m’havia agradat ningú.

Ara ja tinc trenta anys, soc inspectora de policia i m’he adonat que ja sé el per què no m’havia promès mai. Perquè, sincerament, no m’agraden els nois, sinó que la meva parella és una noia, però això no ho puc dir, perquè avui en dia, a l’any 1932, això no està ben vist.

Ara ja us he explicat una mica la meva història, ara us parlaré una mica de la meva feina. Ara mateix estic bastant estressada, m’encanta la meva feina, però li dedico més hores de les que caldria. Estic envoltada d’homes i la majoria molt masclistes, sóc una persona molt revolucionària però, la majoria de persones  no entenen per què prefereixo treballar tantes hores diàries, i amb homes, que estar a casa amb un marit i fills. Quan em fan aquesta pregunta sempre contesto el mateix: “Perquè estar tot el dia a casa és molt avorrit, en canvi, ser policia fa que cada dia em desperti i pensi, a veure a quanta gent ajudo avui perquè tingui una vida millor”.

El meu millor amic des de la infància, l’Àlvaro, és l’única persona que sap tota la meva vida real. Sempre em recolza en tot i també és policia. Té tantes ganes de canviar el món com jo, per això, el vaig escollir també perquè fos el meu company de feina.

No entenc per què aquest món té tants estereotips, però els vull canviar. Abans d’anar-me’n d’aquest món el vull canviar, encara que només sigui una mica.


Aquest text va obtenir un accèssit al Concurs literari de Sant Jordi 2021
a l’Institut Nou de Vilafranca.