Entrevista a l´Alberto Reche

 

 

 Alberto Reche - Anem Editors

 

Fet per Ainur Vilaseca i Nouran Manout ( 2n B i 2n C)

L'Alberto Reche es professor de socials a l´Institut nou de Vilafranca del Penedès, vem decidir fer-li la entrevista a l´Alberto perque ens semba interesant la seva vida i la seva manera d'ensenyar.

 

Quan vas néixer i a on?

Vaig néixer a Sabadell el 10 de març de 1983.

Quants anys portes sent professor? I per què vas voler ser-ho?

Doncs porto donant classe, de diferents maneres i a diferents llocs, des de l’any 2006. Primer com a professor a la Universitat Autònoma de Barcelona, després fent cursos per a la gent gran a Barcelona, cursos d’estiu per a formar professors. També he donat classe a diferents centres culturals i, des de 2020, sóc professor d’institut amb l’especialitat de Geografia i Història. Ah, i també he estat durant alguns anys professor de la Universitat Oberta de Catalunya. 

 Quan eres petit, quina professió volies fer? Per què?

Una cosa que em fascinava de petit era la paleontologia (l’estudi de la vida a partir dels fòssils d’animals i plantes), especialment els dinosaures. M’agradava el repte de conèixer coses d’un passat llunyà i la tasca intel·lectual que portava a descobrir informacions noves. 

 Per què et vas interessar en ser professor de Socials?

Una mica l’interès per la Història ve per això mateix. A l’institut vaig descobrir que la història de la humanitat era, fins i tot, més fascinant que la història dels animals prehistòrics. Per què dedicar-me a estudiar dinosaures quan hi havia un enigma encara més gran: com som els humans i les societats que han creat al llarg de la Història? 

Així que quan vaig poder triar, vaig decidir fer el batxillerat humanístic i, després, la carrera d’Història. 

A part de ser professor de Socials has sigut professor d’alguna altra matèria?

Un cop a la universitat, vaig seguir estudiant i vaig doctorar-me en història medieval. A la universitat vaig donar classes d’història i de paleografia (l’art de llegir i transcriure escriptures antigues) i al llarg d’aquests anys he donat classes també d’altres temes relacionats amb les humanitats, com poden ser l’art o la literatura. 

Quin és el teu hobbie? Per què?

Doncs m’agrada dedicar el temps a diferents coses. Llegeixo molt, jugo a videojocs i a diferents jocs de taula i d’estratègia. 

 A quina universitat vas estudiar?

A la Universitat Autònoma de Barcelona. 

Tu què et consideres, mestre o professor?

Doncs depèn a què ens estem referint. Si entenem “mestre” com a professor d’infantil i primària i “professor” com a professor de secundària o d’adults, per la feina que tinc hauria de dir professor. Si entenem mestre en el seu sentit més ampli, com aquell que busca no només ensenyar uns continguts sinó com una mena de referent vital, doncs evidentment tothom prefereix pensar que deixa petjada en els seus alumnes. 

Però vaja, si aquest és el cas no importa tant el que jo em consideri (els que ens dediquem al món de l’educació hauríem de tenir menys ego del que acostumem a tenir!) sinó el que penseu vosaltres. Un no decideix si és mestre o no, qui decideix si ets mestre, si tens alguna cosa a ensenyar més enllà dels continguts de l’assignatura, sou vosaltres, els nostres alumnes. 

 Sabem que vas tenir una filla, quina està sent la teva experiència com a pare?

Quan us feu grans, veureu que és impossible no mirar enrere. Pensar que la vostra vida podria haver estat de mil maneres diferents o que podríeu haver pres decisions ben diferents a les que vau prendre. És impossible no pensar que la vida que has tingut podria haver estat d’una altra manera. Però quan vaig saber que seria pare i quan l’Íria va néixer, va ser com que tot es va situar a lloc. Les decisions preses, les bones i les dolentes, les encertades i les fallides, m’havien portat al moment més bonic de tots: és una reconciliació amb un mateix molt profunda i t’obliga a pensar de nou en com ha estat la teva vida.

I a la vegada, és una sensació totalment nova. De cop i volta tens una responsabilitat enorme però fantàstica. Tornes a descobrir el món (les paraules, els gestos, el gaudir de les petites coses) i veus com una personeta va prenent forma: com va desenvolupant el seu caràcter, com és d’una manera i no d’altra… No sé, podria passar-me hores parlant del tema, però això és una cosa que ja fem, els pares primerencs. Torneu-me a preguntar d’aquí a uns anys a veure com va la cosa!

Què en saps de futbol?

Fet per Wassim Kilani i Marc Politic  (2n ESO A)

Els redactors de la revista et proposem un repte… Ets capaç de respondre correctament les 20 preguntes d’aquest qüestionari Kahoot sobre el futbol?

Juga-hi amb els teus amics o amigues i descobriu qui en sap més sobre aquest tema. Però recordeu que només tindreu 20 segons per respondre cada pregunta i que les preguntes estan barrejades, és a dir, potser et toca primer una pregunta fàcil i després una de més complicada, o al revés.

Posa a prova els teus coneixements clicant a la imatge. Ja veuràs que és una manera molt divertida d’aprendre sobre futbol.

 

Patinatge artístic

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Per Glòria Penu i Andreea Negotei (2n ESO A)

Hola a tots i a totes! Avui us parlarem sobre el patinatge. El patinatge és una modalitat esportiva molt especial i artística però potser poc coneguda respecte a altres esports com el futbol. En aquest article volem reivindicar aquesta modalitat esportiva. Esperem que el gaudiu i tot plegat. Comencem!!


Una mica d’història

Tot va començar l’abril de 1924 que es va fundar a Montreux (Suïssa) la Federation Internationale du Patinatge a Roulotte (FIPR). La FIPR va organitzar els primers campionats de patinatge artístic en 1947, a Washington, EUA. L’organització va canviar el nom original per Federation Internationale de Roller Skating (FIRS). La FIRS està reconeguda pel Comitè Olímpic Internacional com la representant de totes les disciplines de patinatge sobre rodes. El 2002 van tenir lloc els primers campionats de patinatge artístic en la modalitat en línia.

Modalitats

Lliure

La competició de patinatge lliure consisteix en un programa. Un programa és una successió de salts (simples, dobles o triples); piruetes, que podem ser  de múltiples rotacions en diferents postures; i treball de peus, coordinat amb el tema musical que acompanya l’exhibició. Els elements que componen el programa només es poden intentar una vegada. El programa rep dues notes: la  tècnica, valorant la varietat i dificultat dels elements; i  els skating skillsque puntua la expressió del programa.

Parelles 

Les parelles realitzen un programa curt i un programa llarg. Els elements obligatoris del programa curt són: l’espiral de la mort, un salt ombra (els dos patinadors duen a terme el mateix salt costat a costat), un gir de contacte, dues elevacions diferents, un salt llançat i una seqüència de treball de peus. En el programa llarg, no es poden fer més de tres elevacions. El programa llarg inclou dues espirals de la mort, una seqüència de passos La resta dels elements són de lliure elecció. Els programes de parelles reben puntuacions pel mèrit tècnic i els skating sikills.

Dansa

La dansa per parelles consta de dues danses obligatòries, una dansa original, en la qual els patinadors realitzen passos de la seva elecció, i una dansa lliure. Per a les danses obligatòries i originals s’utilitzen ritmes tradicionals de ball de saló, com el vals, foxtrot, tango, pas doble, marxa, etc. En aquest segment de la competició és important executar els passos correctament i al ritme marcat pel tempo de la música. La música de la dansa lliure ha de tenir un ritme ben definit. En la dansa lliure es permeten moviments de patinatge lliure, encara que amb algunes restriccions: per exemple, els salts no poden comptar amb més d’una rotació i les elevacions no poden ser més altes que al nivell de les espatlles. La dansa original i la dansa lliure reben dues notes: al mèrit tècnic i a la impressió artística. La puntuació total és la suma de les puntuacions obtingudes en cada segment

Solo Dance

En dansa també es pot competir individualment. Homes i dones competeixen conjuntament en la dansa individual, excepte en la categoria Sènior. La competició de dansa individual consta de dues danses obligatòries i una dansa lliure. Les danses obligatòries són les mateixes que les realitzades en parella, però per a la competició individual, tant homes com dones realitzen els mateixos passos.

Patinatge de Xou

Es realitza a quatre diferents de patinatge de xou, una per a grups grans (12-30 patinadors), una altra per a grups petits (6-22 patinadors), una altra per a grups juvenils (8-16 patinadors) i una altra per a quartets (4 patinadors). Els elements del patinatge de precisió estan permesos, encara que en un número limitat, i no es permeten elements propis de patinatge de parelles. En els programes es puntua, en primer lloc, el contingut, reflectint la dificultat i el disseny del programa i la tècnica del grup, i, en segon lloc, la presentació, per l’expressivitat, la interpretació i l’ús del vestuari i maquillatge per a reflectir el tema de la música.

 


Figures del Patinatge 

Ara us mostrarem alguns salts, figures i piruetes del patinatge.


Àngel : S’aixeca una cama, paral·lelament al terra, mentre es patina(endavant o enrere) amb l’altre cama.

 

Àguila : El patinador/a col·loca els dos peus en línea recta, no paral·lela, i s’aguanta durant uns certs segons.

 

Àxel : És un salt igual que el anglés ( o salt de tres) però en comptes de saltar mitja volta saltes una volta i mitja. 

Àncora o papallona : Passant una mà per darrere el cos t’agafes un peu i l’estires tan amunt com   

Carro/Cadireta : Consisteix a ajupir-te mentre patines amb els dos peus a terra. 

Canó : Igual que el carro, però estirant una cama endavant sense que toqui terra.

Dimoni/Equilibri/Floreta : Patinant envadant s’aixeca un peu. 

Doble metz : Es fer el metz però en comptes d’una volta dues. 

Doble Lutz : Es el mateix que el lutz pero amb dues voltes. 

Flip : Patinant enrere, es creua la cama esquerra per sobre la dreta,  després s’aixeca la dreta i es colpeja amb el tac contra el terra, fent una volta sencera i caient a terra amb la cama dreta. 

Lutz: Entrada en forma de L, s’aixeca la cama dreta, es colpeja el tac amb el terra i es fa una volta sencera, caient amb la cama dreta i es fa una volta sencera, caient amb la cama dreta a terra ( salt semblant al flip ). 

Mort del cigne o Irondel : consisteix a passar una cama per darrera l’altre i ajupir-te quasi fins tocar a terra però sense tocar-hi. El cos ha d’estar totalment recte i paral·lel amb el terra. 

Metz : Patinant enrere s’aixeca la cama esquerra i aquesta s’impulsa amb el tac contra el terra fent una volta sencera (girant capa l’esquerra) i caient després amb la cama dreta a terra.

Pirueta de dos peus: Girar tot el cos (sempre cap a l’esquerra) tant ràpid com es pugui però sense perdre l’equilibri, amb els dos peus a terra i junts.

Pirueta amb un peu: El peu esquerre a terra i fent girar (cap a l’esquerra) tot el cos sobre un peu mentre l’altre està aixecat. El peu que està a terra ha de girar interiorment i enrere.

Pirueta exterior endavant: El peu esquerre a terra i l’altre lleugerament aixecat però paral·lel al que toca a terra. El que toca a terra girant cap a l’esquerra exteriorment endavant, és a dir, com si el patí fos un compàs i l’agulla del compàs fos la roda exterior de darrere i el patí ha de girar endavant.

Pirueta exterior enrere: Amb el peu dret a terra es gira cap a l’esquerra exteriorment enrere, és a dir, amb el mateix exemple d’abans, l’agulla del compàs és la roda exterior de davant (però de l’altre peu) i el patí ha de girar enrere.

Entrevista a Vicent Gironès

Per Abril Gustems (2n ESO B) i Jana Marrugat (2n ESO C)

Entrevistem a Vicent Gironès Sarrió. Tot i que ja fa anys que es dedica a la docència, enguany s’ha estrenat a l’Institut Nou de Vilafranca. És professor de Física i Química  i músic de la banda Gàtaca. Va néixer a Ontinyent fa quaranta-un anys, va venir a Catalunya fa dotze anys i des del 2019 viu als Monjos.

Treballar de professor era el que realment volies? 

De petit volia ser científic, però quan vaig anar a l’institut vaig decidir que volia ser professor.

Quant de temps dediques a l’institut? 

Dedico molt de temps a l’institut. Totes les hores disponibles que tinc a l’institut i algun temps a casa, per corregir exàmens o preparar activitats.

 A què et dediques durant el teu temps lliure?

Al meu temps lliure m’agrada jugar a voleibol i em dedico a la música. Toco la guitarra, el piano i la bateria. Tinc un grup de música anomenat Gàtaca.

Què pensa la teva família de la teva professió?

A la meva família li agrada i respecten la meva professió, a vegades ensenyo als meus fills física i química. El meu pare és professor d’història i la meva tieta i el meu tiet també són professors.

Si no fossis professor a què t’agradaria dedicar-te?

Si no fos professor m’agradaria ser responsable de laboratori o músic.

Tens algun somni?

De cara al futur el meu somni en l’àmbit de la docència és quedar-me en aquest institut i també m’agradaria que els meus fills hi estudiessin. Pel que fa a somnis a escala musical… m’agradaria treure més discs amb Gàtaca.

Explica’ns un dels millors consells que t’han donat?

Els millors consells que m’han donat és que sigui responsable i conseqüent amb el que faig. Ho sé per experiència i perquè els meus pares m’ho deien.

 Et va ser difícil escollir al que et volies dedicar? T’ha inspirat algú o ho vas descobrir per tu mateix?

No em va costar escollir el que volia ser. Des de fa temps que volia ser professor i em va inspirar un professor de física i química que tenia a l’institut. Explicava molt bé i ens tractava bé.

Quants anys fa que ets professor?

Fa dotze anys que soc professor. Abans de ser professor treballava al Museu de la Ciència, a València.

I per acabar. Ens has dit que també ets músic i que estàs en el grup Gàtaca. Ens pots explicar una mica la teva faceta de músic?

De petit, pels reis, vaig demanar una guitarra, i el meu germà també en volia una, així que vam buscar una colla d’amics amb els quals quedàvem per tocar la guitarra i una bateria que va portar un dels amics. El meu germà i jo vam voler canviar d’estil, i a causa d’això el grup es va separar, però vam trobar un altre colla per continuar tocant amb l’estil que nosaltres volíem. El nom el vam agafar d’una seqüència de genoma humà. Havíem vist una pel·lícula que es deia “Gattaca” i el grup es va quedar amb Gàtaca.

I fins aquí l’entrevista al Vicent. Us deixem amb un vídeo on el podreu veure tocant la bateria amb el seu grup.

 

Wattpad!

Per Dània Raventós (2n ESO A)

En aquest article us volem parlar sobre l’aplicació Wattpad que ara és famosa per TikTok i Instagram.

Wattpad és una plataforma on molts escriptors i escriptores han donat a conèixer els seus primers escrits i després les editorials els hi han donat l’oportunitat de publicar-los. També hi ha persones que hi escriuen sense la voluntat de publicar en una editorial.

On la pots trobar?
Wattpad és una aplicació que la pots trobar tant a Google Play Store (Android) com a App Store (iOS) o simplement buscant a Google “Wattpad”. Cal registrar-se i ja es pot començar a llegir o a escriure llibres o novel·les.

Es paga per llegir?
No necessàriament. Hi ha l’apartat d’històries pagades que s’obté amb la versió Premium, però pots llegir la majoria d’històries sense pagar.

Quins beneficis té el Premium?
Pots llegir tots els capítols sense trobar-te cap anunci, ja que cada un o dos capítols fan “empassar-te” un anunci i després ja pots seguir. També pots llegir les històries pagades, ja que si tens el pla gratis per llegir-les, pots escollir entre veure vídeos i aconseguir una moneda per cada vídeo i anar estalviant per desbloquejar cada capítol. Pots tenir fins a il·limitades històries i llegir-les quan no tinguis wifi, però amb el pla gratis només en tens un màxim de dues. Pots tenir també el tema de Wattpad personalitzat i amb iOS tindràs accés il·limitat a les reaccions dels comentaris.

Què són els premis Wattys?
Els premis Wattys són uns premis que guanyen els autors d’alguna novel·la o llibre que han escrit a Wattpad. Cada any guanyen llibres diferents. Tant pot ser per la novel·la més llegida d’aquell any a la plataforma, pels millors personatges, per la millor portada presentada, pel Canva, etc.

Altres
Les històries pagades acostumen a tenir uns 16 capítols, altres menys i altres en tenen més de gratis. Això és perquè qui compra un paquet de monedes per poder desbloquejar els capítols pugui saber si el llibre li agrada o no, i així no malgastar monedes si no li acaba d’agradar.

Top 10 del Wattpad:

  • A través de mi ventana – Ariana Godoy (gratis)
  • Antes de diciembre – Joana Marcús (gratis)
  • Si me dices que no – Ava Draw (gratis)
  • Mi vecino es stripper! – Melissa Hall (gratis)
  • Mi amor de wattpad – Ariana Godoy (gratis)
  • She is one of the boys – E.M. Molleja (història pagada)
  • La ultima nota – Joana Marcús (gratis)
  • Perfectos mentirosos – Alex Mírez (gratis)
  • Esto no es un cliché, ¿o si? – Allie Rangel (història pagada)
  • Damián – Alex Mírez (gratis)

Servei comunitari de 4t ESO a l’Espai jove La Nau

Alguns alumnes de plàstica de 4t d’ESO de l’institut hem pres part, per primer any, del servei comunitari “Pintar un mural a la Nau”. El passat dijous 12 de maig vam dedicar el matí a dibuixar i pintar aquest mural, l’acció principal ha estat decorar un dels murs interiors de l’Espai jove la Nau de Vilafranca.

A través d’un treball creatiu, i conduïts per la seva professora Imma Raventós han estat treballant a l’aula individualment per representar una perspectiva i aplicar-la en un espai amb l’objectiu de crear un efecte visual. Els dissenys han estat escollits pels mateixos alumnes. En aquest cas han triat el dibuix de l’alumna Estel Polo. Es va intentar buscar un tema que anés lligat amb les activitats que es fan a l’espai Jove La Nau.

Tota una experiència!

Antes de diciembre

Per Dània Raventós (2n ESO A)

 Títol: Antes de Diciembre
Autora: Joana Marcús
Núm. pàgines: 496
Editorial: Montena
Plataforma: Wattpad
Data de publicació: 11/11/2021
ISBN: 9788418483448
Idioma original: Castellà
Trilogia: Tres meses

Antes de diciembre pertany a la trilogia Tres meses de Joana Marcús, una espanyola que va néixer a Mallorca l’any 2000. El primer llibre que va publicar a la plataforma Wattpad va ser Irresistible propuesta el 2013. Amb aquesta novel·la va guanyar diferents premis a Internet i va acabar publicant-se l’any 2017. Va continuar escrivint llibres a la mateixa plataforma i actualment ja té diferents obres publicades en paper.

Per a Jenna Brown, la protagonista de la novel·la, el seu primer any a la Universitat suposa allunyar-se de la família i els amics i enfrontar-se al món per primera vegada a la vida. El seu xicot, Monty, li deixa clar les seves intencions: a partir del moment que vagi a la universitat, la seva relació serà oberta. Tots dos poden fer el que vulguin, encara que saben que s’estimen l’un a l’altre. Així doncs, no hi ha d’haver cap retret si la Jenna flirteja amb en Jack, el millor amic del xicot de la seva companya d’habitació, oi? Però tot tornarà a la normalitat al desembre quan la Jenna torna a casa a celebrar Nadal i es retrobi amb en Monty. Canviarà alguna cosa entre ells? Caldrà esperar fins aleshores per descobrir-ho.

M’ha agradat molt com avança la història en el llibre. La relació entre els personatges i que està molt ben narrat, la forma d’escriure és bona, sense faltes d’ortografia, etc. Es nota que l’autora s’ha informat molt sobre els problemes de maltractament entre parelles, un dels temes del llibre. A mi aquesta autora em va agradar des que vaig començar a llegir-la a TikTok. Hi ha alguns passatges amb una mica d’erotisme, però res que es pugui titllar de desagradable. En alguns moments es pot arribar a odiar a alguns personatges, això no obstant, al final t’acabaven agradant la gran majoria, sigui per coses que han fet o coses que han dit. La relació entre els dos protagonistes principals, la Jenna i en Jack, no és ni tòxica ni infantil. El llibre és fàcil i ràpid de llegir, ja que t’enganxa des de l’inici.

En resum, Antes de diciembre és un llibre que et demostra que a Wattpad no tot és +18 com alguns diuen, i que hi ha autores i autors que sí que val la pena llegir i tenen molt de potencial per explicar històries interessants.

Què hauriem de saber de les discapacitats?

Per Abril Gustems (2n ESO B) i Jana Marrugat (2n ESO C)

De la discapacitat se’n parla molt poc. És per això que en aquest article us en volem parlar una mica. Cal que li donem més visibilitat i reconeixement.

Què és una discapacitat?

La discapacitat és una condició física o mental que té una persona, que li impedeix fer segons quines activitats. Les persones que pateixen alguna discapacitat no estan en les mateixes igualtats que la resta de la població. Una discapacitat és l’absència de capacitats físiques o mentals per dur a terme una activitat dins els límits que es consideren “normals” per un ésser humà.

 Bandera de la discapacitat, presentada per l’Organització de les Nacions Unides.

Quines discapacitats hi ha?

Discapacitats físiques

Motora: És la pèrdua de moviment per diferents causes (accidents, lesions cerebrals…)

No motora: Afecta aparells o sistemes (malalties coronàries, renals, pulmonars…)

Discapacitats sensorials

Visual: És una pèrdua de vista total o la majoria, a conseqüència de malalties oculars.

Auditiva: És la pèrdua total o la majoria d’audició, i ve acompanyada de discapacitat de la comunicació i parla.

Discapacitat de la comunicació i parla

Qui pateix aquesta discapacitat té limitacions a l’hora de comprendre i d’expressar-se.

Discapacitat intel·lectual

Qui pateix aquesta discapacitat té una capacitat inferior a l’hora de comunicar-se, a l’hora de treballar, fer les tasques escolar…

Discapacitat derivada de trastorn mental

Afecta de forma psicològica, alteracions emocionals, processos que dificulten a la persona adaptar-se a l’entorn, creant un malestar en la persona.

Per què poden aparèixer?

Les discapacitats poden aparèixer per diferents motius:

  • Factors genètics, com per exemple la síndrome de Down.
  • Malalties infantils, que pot ser provocat per infeccions o greus traumatismes.
  • Per problemes de salut de la mare, si prenia drogues, alcohol o per mala alimentació.
  • Dificultats durant l’embaràs, asfíxia del nadó, o que alguna infecció arribi al nadó.

De més greu a menys greu

Els 5 graus de discapacitats
  • Grau 1, discapacitat nul·la: símptomes, seqüeles d’un accident o malaltia, però no té dificultats.
  • Grau 2, discapacitat lleu: Tenen unes lleus dificultats, però totes es poden realitzar, mantenen símptomes o seqüeles.
  • Grau 3, discapacitat moderada:  Les seqüeles, els símptomes o els signes causen dificultats a la persona per acomplir les activitats o tasques de la vida diària.
  • Grau 4, discapacitat greu: Els símptomes/seqüeles causen una dificultat important o impossibilita a la persona de dur a terme la majoria de les activitats de la vida diària i pot afectar a altres activitats.
  • Grau 5, discapacitat molt greu: Els símptomes o seqüeles impossibiliten la realització d’activitats en la vida diària.

Tenen cura les discapacitats?

Les discapacitats no tenen cura, són permanents i hem d’aprendre a conviure amb elles, no hi ha solució. No es poden “eliminar” però es pot millorar la vida de les persones que la pateixen de la següent manera:

Per a les persones que tenen traumes o que els hi han quedat seqüeles mentals, poden anar a un especialista o psicòleg, per ajudar a reduir aquestes dificultats.

Per a les persones amb dificultats físiques o mobilitat reduïda (per exemple, persones amb cadira de rodes), se’ls ha de facilitar els desplaçaments, a casa, a llocs públics… ja sigui afegint més espais plans, rampes per pujar a llocs…

Esports que es poden practicar

Les persones que tenen discapacitat física poden fer moltes altres coses per passar-s’ho bé o dedicar una part del seu temps. Per exemple, poden fer esports adaptats, on es diverteixen i ho gaudeixen amb persones que estan en les mateixes condicions o semblants, com per exemple: 

Bàsquet: Són les mateixes normes que per a les persones sense discapacitats. Ara bé, la cadira ha de tenir unes mesures en concret, i es disposa de 24 segons de marge per encistellar. Es juga amb 5 jugadors.

Voleibol a terra: La pista és igual. Juguen 6 persones a cada camp, la pista és més petita (10×6) i amb la xarxa més baixa (115 cm els homes i 105 cm les dones) i amb 5 sets de 25 punts.

Natació: Es practica en una piscina de 50 m i els esportistes poden sortir des de la plataforma, asseguts, de peu o des de dins l’aigua.

Pàdel: No poden aixecar-se de la cadira ni tocar amb els peus a terra, està permès que la pilota boti dos cops a terra i el joc ha de durar 20 minuts.

Futbol: Els jugadors han de cridar quan vagin a tocar la pilota, hi ha persones guia darrere de la porteria i tanques laterals perquè la pilota no se’n vagi.

 

Algunes associacions de discapacitats

Algunes associacions donen suport i ajuden a normalitzar la discapacitat practicant activitats d’oci.

ENTRETOTS

És una associació que lluita cap a la igualtat d’oportunitats i la justícia social. Va néixer amb el propòsit de cobrir les necessitats del sector de la població. La dirigeixen persones amb diferents discapacitats (persones amb mobilitat reduïda, gent gran, amb ganes de mantenir-se actius, etc.).

Ofereixen els serveis de professionals experimentats i diferents activitats relacionades amb aquest àmbit que els ajuda a trobar l’equilibri físic i emocional imprescindible per al desenvolupament d’una vida plena i feliç. Ofereixen activitats d’oci i cultura i són el complement ideal perquè les persones amb discapacitat puguin disposar d’un espai accessible a les seves necessitats.

ASPAYM CATALUNYA

És una associació sense ànim de lucre de persones amb lesió medul·lar i altres discapacitats físiques. Va néixer el 1989 amb el convenciment de constituir un punt d’orientació, assessorament, informació i ajuda a persones amb lesions medul·lars i altres discapacitats físiques, així com per a la família i l’entorn més proper.

Tenen activitats com el pàdel, la bici adaptada i també fan altres activitats d’oci, com sopars, xerrades, debats amb experts, etc.

Esperem que us hagi agradat aquest article i que hàgiu après més coses d’aquest tema i que apreneu a no discriminar a aquestes persones i a ajudar-les.

Creació d’un curtmetratge solidari. El Servei comunitari de 4t ESO

El 7 d’abril passat, l’alumnat de Filosofia de 4t ESO A-C va començar el rodatge del curtmetratge que estan elaborant dins del Projecte Reacciona, emmarcat dins el Servei Comunitari que s’ha de desenvolupar abans d’acabar l’ESO.

La creació d’un projecte solidari

El curtmetratge és un vídeo de conscienciació que parla de l’explotació laboral exercida sobre dones joves a les “maquiles” o “maquiladores” (empreses locals subcontractades per grans corporacions multinacionals que es creen en zones franques dels països pobres).

Aquest és un model de l’explotació laboral molt estès al nostre món globalitzat, on les treballadores de les maquiles generalment són dones o adolescents. Elles pateixen una autèntica explotació laboral: treballen jornades interminables, en condicions d’escassa seguretat laboral, i reben salaris molt baixos.

Per fer aquest projecte hi hem dedicat moltes hores. En primer lloc, es va contactar amb la seu de Vilafranca de l’entitat Sindicalistes Solidaris, que ens van fer la seva demanda i ens va exposar els seus projectes arreu del món. Des d’aquell moment ens vam posar a treballar fent una cerca dels drets dels treballadors i les seves possibles vulneracions. Teníem una idea, teníem un projecte i s’havia de convertir en un curt!

Seguidament, guiats per l’experiència de Jaume Fargas, de Taller de Cinema, vam començar per una pluja d’idees que es va convertir en una escaleta (llista d’escenes que componen el curt) per acabar repartir-nos les diferents parts del guió i plasmar-ho al pla de rodatge. Cal dir que no va ser una tasca fàcil unificar les diferents parts del guió.

Per últim, es va començar amb les gravacions de les diferents seqüències i el darrer pas va ser l’edició o el muntatge del curt.

Orgullosos de la feina feta

El dilluns 2 de maig el vàrem presentar al Teatre Casal de Vilafranca, on compartirem l’estrena amb altres curtmetratges elaborats per la resta dels centres del municipi i on es feu entrega d’aquests curts a les entitats de cooperació participants.

Vegeu aquí el nostre curtmetratge. Esperem que us agradi!

La desconocida

Por Lidia Pascual (4t ESO C)

Autora: Tess Sharpe
Título: La desconocida
Título original: The girls I’ve been
Saga: Tomo único
Editorial: Cross Books
Número de páginas: 383
Precio: 17’95€
ISBN: 978-84-24222-2

Era una mañana tranquila como cualquier otra, Nora, nuestra protagonista, había ido al banco con su novia y su exnovio. Todo estaba tranquilo hasta que dos chicos con gorra entraron y convirtieron a todos los que estaban en el banco en rehenes.

Nora no es lo que aparenta, porque antes de Nora era Ashley, Katie, Haley,  Samantha, sin olvidar que todo comenzó con Rebecca. Todo esto sé que suena extraño, pero tiene una explicación que es su madre y sus chanchullos. Gracias a eso ella sabrá como manejar bien la situación…

Esta historia está llena de misterio, confesiones, intriga, preocupación y romance. La autora a lo largo de la novela juega con el tiempo de la narración, intercalando un capítulo en el que explica la situación actual y en el siguiente un flashback de Nora de pequeña. De esta manera consigue la intriga del lector para saber por qué la protagonista es como es, qué es lo que está pasando en la actualidad y cómo saldrán de la situación en la que se ha metido.

Recomiendo la historia al 100% por la emoción que me ha generado y lo mucho que me ha enganchado.