L’Associació d’Estudiants de l’Institut Nou de Vilafranca

 

L’associació d’Estudiants de l’Institut Nou de Vilafranca (AEINV) és una associació sense ànim de lucre formada per diversos alumnes de 3r d’ESO, 4t d’ESO i 1r de Batxillerat.

Tot i que només hi figuren alumnes d’aquests cursos, és oberta a qualsevol persona, indiferentment del curs que estigui realitzant, que vulgui participar-hi.

Els alumnes la vam crear durant el curs 2017-2018. Des de l’associació ens encarreguem d’organitzar activitats per als alumnes. Ens reunim els dijous durant el primer pati a l’aula de l’associació, situada a la planta baixa de l’institut.

Durant les reunions proposem i organitzem futurs projectes que podríem dur a terme i debatem sobre els actuals. Un dels projectes que estem començant és l’anomenat Apadrinem, la finalitat del qual és que els nois i noies de 4t d’ESO “apadrinin”, per dir-ho d’alguna manera, una noia o un noi de 1r d’ESO. El fet “d’apadrinar” implica que aquest alumne de 4t d’ESO serà una ajuda més per als alumnes que tinguin alguns problemes en l’àmbit acadèmic o social.

La nostra associació és totalment democràtica i té la finalitat de poder col·laborar en el bon funcionament del centre i per a una bona convivència entre els companys i les companyes de l’institut.

Text publicat al primer número de la revista (Desembre 2018) en format pdf
Edició web: Clara Bernal (2nD)

Entrevista a María José Planells

Per Pol Crespo i Tyler Marín (3r ESO A)

María José Planells Martínez, nascuda a Picanya, València, l’any 1976, és una artista multi disciplinar, doctorada en Belles Arts per la Universitat Politècnica de València i té un màster en mitjans d’impressió gràfica, il·lustració i encunyació artística. Actualment, tot i seguir exercint com a artista, també és professora a l’Institut Nou de Vilafranca. Ha viatjat per tot el món formant-se i evolucionant com a artista i com a persona. Això és el que ha respost a les nostres preguntes.

María José Planells

En quins moments de la teva vida t’ha ajudat l’art i com?

En molts, i sobretot quan va faltar mon pare, que va morir d’un càncer de pulmó i del qual, per cert, tracta la sèrie Vital.

El concepte de serietat generalment associat a la idea de transformació, de canvi i d’evolució, ha estat latent i present en tota aquesta sèrie.

Parafrasejant el conegut títol d’Arcy Thompson, es pot afirmar que el creixement orgànic de les formes és l’eix vertebrador del meu treball, i molt especialment en la sèrie “Vital”. En aquestes peces el gofrat i l’encunyat conviuen amb altres tècniques com el fotogravat i la fotolitografia, partint d’una estructura reticular que ens remet a formes cel·lulars. La variació en cada un dels papers incideix en la temporalització d’un estat que es modifica i creix. La màxima heracliana del canvi constant feta matèria, tècnica i llum. La física quàntica ha establert que la matèria també és una forma d’energia. La utilització de la llum obre un joc d’interpretacions i de sentits que transcendeixen la gravetat inerta de la matèria.

Què és l’art per a tu?

Per a mi l’art és una forma de vida, una il·lusió, una passió… però, sobretot, una manera de cuidar-me emocionalment. M’identifique amb tot el que m’envolta: proper, natural, quotidià i sincer, petites emocions que m’inciten a crear, utilitzant la gràfica, la fotografia, les instal·lacions, l’art relacional o les hibridacions entre aquests mitjans.

Exposició de gravats de la sèrie “Vital”

Quines altres fonts d’inspiració tens?

La quotidianitat, la identitat, els territoris, i, sobretot, el significat de la dona en la societat, perquè pense que estem pitjor que abans i que fa falta que avancem bastant més. En un primer moment, el meu interés es va centrar en el record, en la memòria vista com una evidència del passat, i, a la vegada, com un element constitutiu del nostre estar present, en els vestigis, expressat mitjançant instal·lacions i obra gràfica.

Parla’ns dels teus inicis. Com van ser?

Il·lusionants… Després i durant els anys de la facultat, vaig estar treballant els mateixos temes: feia exposicions i em presentava a certàmens i concursos nacionals i internacionals per donar-me a conéixer, però sempre amb vista positiva davant les dificultats que es presentaven… perquè la meua passió no decaigués.

Com has anat evolucionant?

La meua recerca s’ha anat orientant a poc a poc cap a una nova direcció, lligada a les forces de la natura, el territori i la seua identitat. Al final sempre partisc d’un concepte i després hi va la materialització. No m’agrada seguir les modes, segueix el que sent, moltes voltes és una mena de catarsi que trasllade a l’espectador perquè es veja reflectit en l’obra i es plantege coses, llavors és tot emocional i evolucione amb això.

Vitrall exposat al MUVIM (Museu Valencià de la Il·lustració i la Modernitat)

Com definiries el teu estil?

Aquesta és una pregunta molt difícil de respondre. Crec que totes les sèries parlen del meu estil, és un reflex de com sóc jo. Pense que el meu estil l’hauria de definir l’espectador.

En quins llocs has exposat les teves obres?

Les meues obres s’han pogut veure en nombroses exposicions col·lectives i individuals a: Espanya, França, Itàlia, Mèxic, Colòmbia, Portugal, Argentina, el Marroc… Amplie la meua formació en projectes, tallers i jornades a escala nacional i internacional.

“Caixa de llum” Fotografia 105 x 73 cm

Quina és l’obra de la qual et sents més orgullosa? Parla’ns-en.

És clar que sí. Quan portes anys creant, les últimes obres les sents com més teves i actuals, i aquestes són els projectes anomenats Davantals Vivencials i la realització dels guardons dels premis “Concepción Aleixandre” a la Dona Científica Valenciana.

El projecte “Davantals vivencials” s’exposarà al MUVIM (Museu Valencià de la Il·lustració i de la Modernitat). Pretén evocar un passat relativament recent, protagonitzat pel paper de les dones treballadores als magatzems de taronges. Busca atorgar a la idea de context local un valor protagonista i extrapolar els seus elements significatius a un nivell global.

El projecte consisteix a materialitzar aquesta idea per mitjà de la fotografia d’una instal·lació artística en un magatzem de taronges, a la zona d’encaixat, en els ganxos transportadors de les caixes on hi haurà penjats els davantals de les dones treballadores.

Absència del cos/presència de l’objecte. L’objecte és el reflex de la persona que hi havia. El present es converteix en buit corporal. Projecció concebuda quan aquesta presència existia, és la imatge per al record, és a dir, que fa present l’absent. Queda present la petjada de la dona treballadora en el lloc que ocupa o que ocupava. Un projecte dedicat al Dia Internacional de la Dona Treballadora.

Entrevista publicada al segon número de la revista (Juny 2019) en format pdf.
Edició web: Marc Corredera (2n ESO A)

Editorial del 1r Enrenou


FA NOMÉS UN PARELL DE MESOS vam començar el curs al nou edifici. L’institut començava una nova etapa de la seva història al seu emplaçament definitiu. Avui, amb aquesta primera edició de la revista de l’Institut Nou de Vilafranca, obrim una altra porta a la cultura en el nostre centre. Aquest és un any d’inauguracions, i posem la mateixa il·lusió en totes elles.

Aconseguir instal·lar-nos al nou edifici ha suposat un gran esforç: el trasllat dels mòduls prefabricats al nou edifici i la lluita per les millores necessàries en el centre han estat esgotadors. Tot just ara comencem a gaudir d’un centre amb molts espais i possibilitats fins ara contingudes.

Però no ens enganyem, l’edifici només és l’embolcall, el que realment compta i diferencia un institut d’un altre són les persones. Si parlem del professorat i del personal d’Administració i de Serveis, parlem de professionalitat, vocació i dedicació cap a l’alumnat. Si parlem de l’alumnat, parlem d’estima cap al centre i de respecte envers els companys, professorat, conserges i administració.

Animo a tot l’equip humà que formem l’Institut Nou de Vilafranca a seguir amb la mateixa línia i il·lusió en la tasca que desenvolupem dia a dia. Vull aprofitar l’oportunitat que em presten aquestes quatre ratlles per agrair la feina feta per tots, tant docents com no docents, des que l’Institut Nou de Vilafranca va començar a caminar. Sense el seu compromís, jo no estaria al davant del centre.

Amb la flamant revista de l’Institut Nou de Vilafranca, teniu a les vostres mans una eina que ens acompanyarà a partir d’ara com a font de divulgació, d’opinió i d’informació per a tota la comunitat educativa. Gaudiu-la.

Un gran futur per al jove Institut Nou de Vilafranca i la seva revista!

Pere Serveto
Director i professor d’Educació Física de l’Institut Nou de Vilafranca

Text publicat al primer número de la revista (Desembre 2018)
[En format pdf]
 

 

On anar després del confinament

Per Adri Torres i Clàudia Gil (2n ESO D)

El passat mes de febrer es va enviar una enquesta per saber on us agradaria anar després del confinament. En aquest article en podreu llegir els resultats i potser sabreu d’altres indrets on anar quan tornem a la normalitat.

El llac de Sant Maurici: un indret ben bonic.

Resultats de l’enquesta

A continuació us presentem, en els gràfics següents, els resultats de les preguntes amb un breu comentari o explicació de cada un d’ells.

 1. A quin sexe pertanys?

Com es veu en el gràfic les dones han participat més en l’enquesta (un 58,5% de dones).

2. Quina edat tens?

Per edats,  hi ha hagut una major participació en la franja de majors de trenta anys, seguit de persones d’una franja d’edat de 13-16 anys.

3. Què us agrada més: Estar a l’aire lliure, visitar museus o veure arquitectura?

Quasi un 60% va respondre que volia anar a l’aire lliure quan acabi el confinament, si hi ha algun motiu suposem que deu ser perquè ara estem moltes més hores en espais tancats. Aquesta pandèmia  potenciarà l’estada a parcs, places i llocs a l’aire lliure.

Un 7,7% vol anar a museus, un 2,6% va decidir triar anar a visitar arquitectura i la opció “Tots m’agraden” va obtenir un resultat del 23,1%.

4. D’aquests llocs en aquesta llista, quin recomanaríeu? Trieu una opció. 

A l’enquesta també es demanava quin dels llocs de la llista recomanaríeu. Els resultats han sigut els següents: Un 56,1% va escollir que volia anar al Parc Güell, tot i que és un lloc molt freqüentat per turistes, la població hi segueix volent anar. I una participació propera a un 15% va escollir les coves de Gavà, un lloc de gran interès històric perquè és un jaciment neolític. Amb una participació d’un 17,1% la cova de Font Major, també de gran interès històric, per les seves pintures rupestres. Hi havia una opció anomenada “altres” on els participants han posat el seu lloc per recomanar i que podeu llegir en el gràfic.

5. Ara sobre museus i arquitectura. Quin d’aquests visitaríeu primer?

Sobre els museus i arquitectura, la interpretació de l’enquesta ha sigut que es prefereix anar a visitar la Sagrada Família, seguit del Museu Egipci de Barcelona. En tercer lloc, la Pedrera i per últim la Fundació Antoni Tàpies.

6.  A quin d’aquests parcs o llocs us agradaria anar?

El parc o llocs amb més votants ha sigut El delta de l’Ebre (Montsià). Seguit dels Set Gorgs (Campdevànol, Girona), després el parc de l’Agulla amb un 22% i per últim els Aiguamolls de l’Empordà (Alt Empordà).

7. Quan heu estat confinats, en quin d’aquests llocs us hauria agradat anar?

Aquí la gran pregunta. Tots i cadascú de nosaltres, quan hem estat confinats durant un llarg temps, somiaven anar a un museu o a la platja.

Un 53,8% ha escollit anar a un parc o una plaça al sol i un 12,8% voldrien anar a l’institut. Seguidament d’un 10,3% voldrien anar a un museu. Un 5,1% voldrien anar a la muntanya i un 2,6% a l’opció d’altres voldrien anar al terrat, Andorra, a la platja, altres pobles i 5,2 a les seves respectives cases, tot i que ja hi estaven.

8. En quin d’aquests llocs t’agradaria estar? Escull una de les imatges.

En aquesta pregunta havien d’escollir una de les fotografies, sense saber ni on eren ni com s’anomenaven. La majoria de persones han escollit l’opció 3, què és els Set Gorgs, segurament perquè és un paisatge més bonic i poca gent hi ha anat. En segon lloc, el Parc de l’Agulla i en tercer lloc l’opció 4: el Castell de Cardona. Per últim, l’opció 2, Montserrat.

Interpretant tots els resultats de tota l’enquesta veiem que normalment escullen l’estada a l’aire lliure. També podem interpretar que els homes han escollit gairebé tots la Sagrada Família i les dones Les coves de Gavà o La cova de l’Espluga de Francolí.

Esperem que, ara que ja us heu llegit l’article, sapigueu de les preferències de llocs on anar quan acabi completament la situació de confinament!

Una impressora 3D a l’Institut!

per Àlex Belmonte i Victor Rius (2n ESO D)

Enguany, a l’Institut Nou de Vilafranca, disposem d’una impressora 3D! Per això creiem que us pot interessar tenir més informació sobre aquestes màquines tan “futurístiques”. En aquest article us explicarem com funcionen i la seva història i veureu quin món de possibilitats ens ofereixen aquestes meravelles de la tècnica.

COM FUNCIONEN?

Petita impressora 3D

Les impressores 3D són capaces de crear objectes en tres dimensions. Per fer-ho, utilitzen unes bobines amb un fil de plàstic que es fon mitjançant una punta calenta sobres uns raïls que es mouen i van dipositant el plàstic fos de forma que es va creant l’estructura.

PER A QUÈ SERVEIXEN?

Últimament és més comú veure impressores 3D, ja que el seu ús s’ha anat generalitzant sobretot en l’àmbit de l’educació. Són molt útils per la part pràctica d’assignatures com tecnologia, ja que fomenten la imaginació i la creativitat i amplien les possibilitats de treball.

Construcció d’una casa amb una impressora 3D

Però, per descomptat, l’ús d’aquestes impressores ha augmentat més enllà de les escoles. En l’àmbit mèdic són molt útils, així com en la indústria; fins al punt que s’han arribat a crear impressores per fer cases de ciment com aquesta de la foto. A més, també en trobem  en altres àmbits com l’automoció, l’alimentació, la medicina, l’armament, l’aviació aeroespacial, la joieria, la moda…

UNA MICA D’HISTÒRIA 

Encara que no ho sembli, ja fa anys que existeixen les impressores 3D. Tot començà amb François Willème que és considerat el creador del primer escàner 3D que consistia en 24 càmeres que feien fotos a un objecte des de diferents perspectives. Chuck Hull, el 1984, va inventar l’estereolitografia que és un mètode d’impressió 3D que es basa en la sintetització per capes utilitzant un làser.

Algunes  dates importants en l’avenç de les impressores 3D

1992 –  Fabricació de prototips capa per capa.
1999 –  Òrgans d’enginyeria porten nous avenços en medicina.
2002–  Primer ronyó en 3D en funcionament.
2005 –  Open Source col·labora amb la impressió 3D.
2006 –  El SLS i la personalització en la fabricació en massa.

 

Chuck Hull, creador de l’impressora moderna

 

PROGRAMES INFORMÀTICS PER A IMPRESSORES 3D

Abans  d’exposar els diferents programes cal aclarir alguns conceptes. En essència, el programa de tall 3D és l’intermediari entre el model 3D i la impressora. Per aquells que no ho sàpiguen, 1 slicer o programa de tall 3D prepara el model seleccionat per a la teva impressora 3D i genera el codi G, que és un llenguatge de programació de control numèric (CNC) molt estès.

Els models STL 3D són una versió més simple dels arxius CAD (Disseny Assistit per Ordinador). Una de les seves característiques és que tenen menys quantitat d’informació i la geometria final es troba optimitzada. Això amb la finalitat que no es perdi estructura i geometria de l’objecte.

Programes per a principiants

PrusaSlicer: Programa de tall.
MatterControl 2.0: Programa de tall, amfitrió d’impressora 3D i disseny.
3DPrinterOS: Edició d’arxius STL, reparació d’arxius STL, programa de tall i “host” d’impressora 3D.

Programes per a experts

Repetier-Host: Programa de tall i “host” d’impressora 3D.
MakePrintable: Editor d’arxius STL i reparació d’arxius.
Meshmixer: Editor d’arxius STL i reparació d’arxius STL.

Programes per a professionals

MeshLab: Editor d’arxius STL i reparació d’arxius STL.
Netfabb: Reparació i tall d’arxius STL.
Oneshape: Disseny en 3D.

 


I PER ACABAR, AQUÍ TENIU UNS VÍDEOS MOLT INTERESSANTS
PER SI EN VOLEU SABER ENCARA MÉS…

 

 

 

 

5 enigmes i un laberint

per Clara Bernal Hector Lara (2n ESO D)


Avorrit de tant ordinador? Et proposem 5 enigmes i un laberint amb doble camí.
A veure si ets capaç de resoldre’ls!


 

1-. EL RIU 

Un pastor ha de passar la seva gallina, una col i un llop a l’altre costat del riu amb una barca on només hi pot estar ell i un altre animal o objecte. A més, si deixa sola la col amb la gallina, se la menjarà, i el mateix passa amb el llop i la gallina. Sabent tot això, com ho farà per passar a l’altre costat del riu sense perdre res? Endevina-ho!

Resultat d'imatges per a "dibujo rio"


2-. EL  BARRET  

En un concurs han col·locat a 4 persones de la manera següent:

 

Per guanyar el concurs han d’endevinar el color del seu barret, però no el poden veure. Ells saben que hi ha dos barrets blancs i dos barrets negres. Per altra banda, poden veure el barret de qui tenen davant, però no poden veure a través de la barrera. Després d’una estona, una persona endevina el color del seu barret. Saps qui i com ho va saber?

 


3-. LES OVELLES

Un granger vol fer cercats individuals per a les seves ovelles, però només en pot fer dos i han de ser quadrats. Endevines com ho farà?


4- EL VI

Estàs treballant a una bodega i tens dues ampolles grans, una de 3 l. i una altra de 5 l. Disposes de tant vi com et sembli i pots buidar i omplir les ampolles tant com vulguis. Com pots obtenir 4 l. utilitzant les dues ampolles?


5-. ENDEVINALLA NUMÈRICA

Continua la sèrie:

 

1
11
21        
1211
111221
312211                                              
13112221
………………

(Ep! Una pista: no és cap operació)


6-. EL LABERINT

En aquest laberint hi ha dos camins. Pots sortir d’ell utilitzant els 2 camins? (A i B)


Trobaràs les solucions clicant aquí.

El horóscopo

per Raquel Civit i Shunting Wang (2n ESO D).

¿Sabes que a cada signo le corresponde un elemento? ¿Sabes cuáles son los elementos? ¿Sabes qué signo eres? ¿Conoces cómo es cada signo? Cada uno de los 12 signos zodiacales se encuentra bajo un elemento zodiacal en específico. Los cuatro elementos son: aire, fuego, tierra y agua y cada uno de ellos representa un tipo de energía esencial que actúa en cada uno de nosotros.


  • LOS SIGNOS AGUA

El signo de agua representa la intuición, la sensibilidad y el lado emocional, también es el signo de las personas creativas y discretas con sus cosas.

Piscis   ♓️

(19 de Febrero-20 de Marzo)

Los piscis combinan las ventajas y desventajas de todos los signos en uno. La mayor ventaja de Piscis es que tienen un corazón bondadoso. Están dispuestos a ayudar a los demás, incluso a costa de ellos mismos.

Cáncer   ♋️

(21 de Junio-22 de Julio)

Este signo puede ser uno de los más inestables emocionalmente, cambian muy repentinamente de humor y eso puede provocar más de un dolor de cabeza, tanto para ellos, como para los que los rodean.

También tiene cosas a favor como por ejemplo que es el signo de las personas creativas, emotivas, fieles y elocuentes; pero, a pesar de todo, las personas bajo este signo a veces pueden ser negativas, perezosas, rencorosas, suspicazes y apegadas.

Escorpio  ♏️

(23 de Octubre-21 de Noviembre)

Este signo puede aparentar ser muy tranquilo, pero puede esconderse rápidamente si el entorno en el que está no le gusta o no se siente cómodo. 

Sus cosas a favor son: que es razonador, buen consejero, tenaz y delicado; y las cosas en contra son: que es desconfiado, envidioso y agresivo.

 

  • LOS SIGNOS FUEGO

Está representado por el ánimo, el entusiasmo, la energía, la voluntad y la pasión. Lo negativo de estos signos es que son agresivos, irritables, arrogantes y orgullosos.

Aries  ♈️

(21 de Marzo-19 de Abril)

Los Aries se ven empujados a dejarse llevar por los impulsos y no tanto por la razón. En el amor se entregan de lleno a la persona amada, a veces incluso demasiado. Aries es un signo con muchas cualidades a favor. Algunas de estas son:  ser trabajadores y creativos. Pero también tienen cualidades en contra como por ejemplo ser impacientes o egoístas.

Leo  ♌️

(23 de Julio-22 de Agosto)

Las personas de signo Leo son cálidas, alegres y generosas; éstas son sus mayores características. A diferencia de sus fortalezas personales, les encanta dar la cara. Son seguras de sí mismas y un poco arrogantes, y a menudo se preocupan por lo que los demás piensan de sí mismos.

Sagitario  ♐️

(23 de noviembre-21 de diciembre)

A las personas de signo Sagitario les gusta mucho estar libres. El signo Sagitario es como la flecha en la cuerda, toman la iniciativa para atacar. Son optimistas, honestos, entusiastas y disfrutan de los desafíos. Sagitario es el más aventurero de los doce signos, les encanta viajar y apostar. La baja fuerza de voluntad es una debilidad natural de los Sagitario.

 

  • LOS SIGNOS TIERRA

Tierra es íntimo, paciente, pasivo y empático, y tiene una relación muy particular con el tiempo.

Tauro ♉️

(20 de Abril-20 de Mayo)

Tauro representa la consolidación. Tiene cosas buenas como, por ejemplo, que es generoso, lógico o que es tranquilo; pero también tiene cosas en contra, como que es tozudo, rencoroso y un poco celoso. 

Virgo  ♍️

(23 de Agosto-22 de Septiembre)

Las personas con el signo Virgo suelen ser personas encantadoras y de agradable compañía (tanto en pareja como en el entorno laboral). De hecho, gracias a su intuición y empatía pueden gestionar bien las discusiones.

Capricornio ♑️

(22 de Diciembre-19 de Enero)

Etimológicamente, Capricornio hace referencia al cuerno de la cabra. Su personalidad es tranquila y conservadora, y por culpa de eso, suele tener pensamientos negativos.

Sin embargo, este signo tiene varias cosas a favor, como por ejemplo: la ambición. También es cuidadoso, delicado y proactivo; pero como todos también tiene cosas en contra, la timidez, ser pesimista y un poco rencoroso.

 

  • LOS SIGNOS AIRE

El Aire es el más innovador e intelectual de los elementos. También es suave, objetivo, sociable y correcto.

Géminis 

(21 de Mayo-21 de Junio)

Los géminis son impacientes y no prestan atención a los detalles, y a menudo el entusiasmo va y viene rápidamente, dando la impresión de anticlimático. Su principio de hacer las cosas es: “¡Dime qué hacer, puedo hacerlo bien, pero no me digas cómo hacerlo!”

Libra  ♎️

(23 de Septiembre-22 de Octubre)

Los libra a menudo buscan un sentido de paz y armonía, son buenos para conversar y sus grandes habilidades de comunicación son sus mayores fortalezas. Sin embargo, su mayor defecto suele ser la indecisión.

Acuario  ♒️

(22 de Enero-18 de Febrero)

La gente de Acuario es muy inteligente.  Su principal característica es la innovación, la búsqueda de una vida única y un signo de fuerte individualismo. Los acuario son personas con carácter, de ideas especiales y  muy imaginativas.

 

 


Sitios web para obtener más información

Wikipedia. En esta página digital tendréis más información enciclopédica sobre todo el zodiaco, las historias de cada signo, los dioses, etc.

Profesional.  Aquí encontraréis un artículo publicado en este períodico digital que amplia la información sobre los cuatro elementos (agua, fuego, aire y tierra).

 

Acudits del mes

per Marc Corredera, Àlex Busquets i Àlex Torrents (2n ESO D).

Potser esteu tristos?  S’ha acabat la crema de  xocolata? No hi ha molta activitat a les teves xarxes socials? Estàs cansat d’estar a casa el cap de setmana? Vols alegrar-te la vida i no saps com? Nosaltres t’ho posem fàcil! Aquí teniu la solució: els 10 millors acudits de l’últim mes per a passar una bona  i divertida estona!

Un acudit d’animals

-On miren les foques en els circs?

-Als focus.

 


Un de fantasmes

En una classe de fantasmes, el professor diu als alumnes:

–Demà haureu de fer un examen de matemàtiques molt difícil.

Quan el professor ho diu, un dels alumnes respon:

-Estem morts!

 


I un altre d’animals

El Pep va dir als seus amics que tenia un ànec que parlava, però els seus amics no el creien. Llavors en Pep tornà amb l’ànec i li digué a l’animal:

–Porta’m aquella samarreta.

I l’ànec va respondre:

–Quack!

I en Pep contestà:

–Aquella d’allà!


Ara un de menjars

Quina és la beguda més misteriosa?

El xam xam xampany!

 

 

 

 

 

 


I no podria faltar un d’esport

En un partit de futbol un nen marca un gol. Arriba a casa i li explica al seu pare. Al cap d’una estona el pare li pregunta:

–I a quant heu quedat?

I el nen contesta:

–Hem perdut 0-1!


Un d’exàmens

Una mare li pregunta al seu fill

–Com t’han anat els exàmens?

I el fill contesta:

–Un deu mama! Un 3 en matemàtiques, un 4 en llengua catalana i un 3 en socials!


Una conversa entre pare i fill

Un nen li diu al seu pare:

–Papa, tu castigaries a un nen per no haver fet res?

I el pare respon:

–És clar que no!

Llavors el nen respon:

–Doncs no he fet els deures.


Ara un de roba

Un noi entra en una botiga de camuflatge i pregunta:

–Teniu pantalons de camuflatge?

I el venedor li respon:

–Sí, però no els trobem mai…


I per acabar una endevinalla:

Pregunta: Saps quan va durar el naixement de Leo Messi?

Resposta: Mes-i mig.


Desitgem que us hagin agradat!

 

Aprendre a estudiar i com fer-ho

per Clàudia Gil Gisbert i Adri Torres Meizoso (2n ESO D)

 A vegades estudiar és complicat, sobretot si el tema és complex o no t’agrada, però ara hi ha moltes pàgines web per donar suport a aquell llibre que de vegades és una mica avorrit. Algunes pàgines web, en ser interactives, ens poden ajudar a entendre millor algun tema que ens ha estat difícil de comprendre a classe. A més, en algunes d’aquestes pàgines hi podem trobar un munt d’exercicis autocorrectius. D’aquesta manera podem estar segurs del nostre aprenentatge.  Aquí t’ho volem posar fàcil i et deixarem alguns enllaços a webs que us poden ajudar. Algunes d’elles proposen tècniques per estudiar de manera més efectiva.

Tècniques d’estudi

El primer que has de saber de les tècniques d’estudi és que tothom té la seva, i cadascú entén les coses de manera diferent, per això t’en proposem més d’una, perquè no tothom aprèn ni estudia igual.

LA LECTURA. Per descomptat, és el primer pas a fer, Així sabràs de què tracta el tema i quins són els conceptes clau. Un concepte clau és una paraula o grup de paraules que considerem molt important sobre el tema que estem estudiant.

Per exemple, un concepte clau important quan estudiem el paleolític a Socials  és recordar
que aquestes  societats eren nòmades. Nòmades és un concepte clau i per tant hauries de destacar-lo d’alguna manera  i saber que significa.

SUBRATLLAR. Per no oblidar un concepte clau, el millor és subratllar-lo. També pots subratllar altres paraules o termes importants. Com a molt una frase, però no tot el text. Només el que és més important.

RESUMS I ESQUEMES. Un resum es basa en sintetitzar les idees principals d’un text en un nou redactat. Així podràs retenir les idees principals. L’esquema relaciona la informació des d’una perspectiva visual i gràfica. Per fer un resum o un esquema es important identificar la idea principal, aquesta és la millor forma d’iniciar-lo. Els resums i esquemes ajuden molt a entendre el tema.

MAPES CONCEPTUALS. També són una bona opció per estudiar, poden incloure colors per diferenciar les idees principals o els diferents conceptes, utilitzar formes geomètriques per marcar diferències, lletres MAJÚSCULES o minúscules, dibuixos representatius, fletxes, etc. Es tracta d’una tècnica d’estudi que impulsa la teva creativitat. Això influeix en la forma que tenim d’organitzar els conceptes.

Cal recordar que la diferència entre un mapa conceptual i un esquema és que el primer no segueix cap ordre jeràrquic i el segon sí.

Fins aquí hem vist algunes formes útils per estudiar. Ara es tracta què trobis la que et vagi millor i que l’apliquis durant el teu temps d’estudi.

Un bon lloc per estudiar

Un bon lloc per l’estudi contribueix a la concentració i a millorar el teu aprenentatge.  Aquest espai hauria  de disposar dels següents elements:

VENTILACIÓ I TEMPERATURA DE L’HABITACIÓ. Aquests dos aspectes són importants per tal que et sentis còmode al lloc on estudies. Es tracta de crear un bon ambient que et permeti concentrar-te.

IL·LUMINACIÓ. Si és possible, millor que sigui natural. En el cas que no disposis de llum natural directa, la pots combinar amb la llum artificial.

SILENCI. És bàsic que el lloc que escullis per a estudiar no sigui sorollós. El menjador no és el millor lloc per estudiar, ja que segurament sigui l’espai de la casa on hi haurà més moviment de persones i sorolls que et poden distreure. Has de saber que la música no ajuda en l’estudi, ja que per concentrar-se és millor estar en un ambient silenciós. Així i tot, pots posar-te música per dur a terme tasques o exercicis que no requereixin molta concentració o que siguin més creatius. 

Pàgines web per estudiar i aprendre

PER A TOTES LES ASSIGNATURES. La pàgina web que es diu Brainly és un fòrum col·laboratiu on pots fer qualsevol pregunta sobre tota mena de dubtes que tinguis de qualsevol assignatura. Una vegada enviada la pregunta, altres usuaris et respondran resolent els teus dubtes.

CATALÀ. Per a l’assignatura de català destaquem una web que es diu Dictats en líniaEn aquesta pàgina web pots practicar molts dictats. Una veu et dictarà un text i tu hauràs d’escriure en un espai que trobaràs sota de l’àudio del dictat, o bé en un paper. Per la correcció hi ha dues opcions: Una és prémer el botó “solució” i l’altra el de “corregeix”.

Clica en aquesta imatge i ho veuràs millor:

SOCIALS. Per a l’assignatura de socials hi ha una pàgina molt útil que es diu Mapas Interactivos de Didactalia. Aquesta pàgina és interactiva perquè pots jugar a localitzar tota mena de llocs. Per exemple: jocs sobre províncies, muntanyes, rius, etc. I a més a més pots competir amb altres persones i  veure la teva classificació mentre aprens.

ANGLÈS. Per a l’assignatura d’anglès hi ha una pàgina web que es diu Learn English. En aquest lloc hi trobaràs una infinitat d’activitats d’anglès a partir de jocs, redaccions, escrits, exàmens, vocabulari, etc.

TECNOLOGIA. La pàgina web per a l’assignatura de tecnologia que es diu Sistema dièdric: és genial. Aquesta pàgina treballa sobre les diferents vistes: alçat, planta i perfil. Hi ha moltes formes i podràs moure-les a la teva voluntat. Després, al costat hi ha tres espais en blanc (les vistes en alçat, planta i perfil) en el que hauràs de dibuixar la forma geomètrica correcta.

CASTELLÀ. Per a l’assignatura de castellà hi ha una pàgina molt útil per practicar l’ortografia que es diu, evidentment, Reglas de ortografía. En aquest lloc també hi trobaràs activitats de comprensió lectora.


Esperem que aquestes tècniques d’estudi i webs que us hem mostrat us siguin d’utilitat. Si en coneixeu alguna altra, us agrairem que l’afegiu als comentaris.

Moltes gràcies!

Buscant un títol: “L’enrenou del Nou”

Per  Mònica Miralles, Ramon Miró i Pilar Sabaté
(Equip de professors responsables de la revista. Curs 2018-2019)

Després d’alguns dies demanant la col·laboració dels nostres alumnes i dels companys professors, finalment ja tenim un nom per a la revista del nostre institut: L’enrenou del NOU.

Teníem sobre la taula molt bones propostes, algunes de molt divertides, d’altres més serioses, que intenten recuperar paraules catalanes en desús o que estan caient en l’oblit. Ens agradaven totes, no sabíem quina triar, i va ser llavors quan, visca!, ens va arribar una darrera proposta que ens va captivar i convèncer pel seu enginy creador.

Des d’aquí donem les gràcies a tothom qui ha aportat idees, i molt especialment a la Yolanda Pascasio, professora d’Anglès i tutora de 3r d’ESO A.

Moltes gràcies, Yolanda!!!

L’enrenou

Soroll, agitació, moviment de coses que es porten d’un lloc a un altre… aquesta és la definició de la paraula enrenou segons el Diccionari de la Llengua Catalana.
Estrenem un institut i estrenem una revista escolar que portarà articles i diverses seccions que, probablement, provocaran enrenou, interès i curiositat entre els lectors. En pensar quin nom podria ser adient per a un projecte així, se’m va ocórrer proposar aquesta paraula i si, a més, fonèticament feia bona parella de ball amb el nom del centre, encara millor. Així va sorgir la proposta del nom l’ Enrenou del Nou.
Moltes gràcies!

Yolanda Pascasio
Professora d’Anglès de Institut Nou de Vilafranca

Text aparegut al primer número de la revista (Desembre 2018)
[En format pdf]