DEBAT SOBRE LA JORNADA ESCOLAR

Carmen Morán de Castro, professora del Departament de Teoria de l’Educació, Història de l’Educació i Pedagogia Social de la Universitat de Santiago de Compostel·la i membre del Grup d’investigació SEPA (Pedagogia Social i Educació Ambiental), considera en la seva ponència Temps educatius, temps socials” en què ha repassat els canvis del concepte de temps lligat a l’evolució de la societat des de la revolució industrial fins ara, que hem passat d’un model d’horaris i temps rígids a un altre de flexibilitat i inestabilitat horària. Això comporta conflictes en àmbits com la convivència, el desenvolupament personal i professional, la salut, i també en l’àmbit escolar. Per a Morán, CAL CONCILIAR ELS HORARIS FAMILIAR, ESCOLAR I LABORAL per a superar aquests conflictes. I en l’àmbit educatiu, l’administració ha d’estimular aquest procés de conciliació i tendir cap a “una organització del temps i l’espai flexible, variable i diversa”.

Santiago Estañán, membre del Secretariat de la Federació de Sindicats de Treballadors i Treballadores del País Valencià, ha fet un repàs de la situació de la jornada continuada en les comunitats autònomes on està regulada, que són la majoria. Canàries i Galícia són les comunitats autònomes que primer van regular la jornada continuada ja en 1988. Cada autonomia ha anat adoptant -a mesura que se’ls transferien les competències d’educació- un model de jornada continuada amb diferents modalitats i procediments per a implantar-la. Legislativament també adopta diverses formes segons l’autonomia (acord, ordre, resolució, decret). Només Catalunya, País Basc i País Valencià no tenen regulada la jornada continuada. En totes les comunitats autònomes s’estableix una consulta en cada centre sobre el model de jornada que volen entre tots els membres de la comunitat educativa i permeten el retorn a la jornada partida. Però de fet, “cap comunitat autònoma amb jornada continuada ha retornat a la jornada partida”.

Pensem necessari i interessant obrir un debat sobre la jornada compactada a tota la comunitat educativa. Valorem que l’horari compactat podria comportar importants millores en diferents àmbits:

  • Millores pedagògiques tenint en compte el major rendiment, atenció i treball intel·lectual a les primeres hores del dia.
  • Millor conciliació familiar.
  • Estabilitat d’horaris.
  • Minimització dels problemes de mobilitat, eliminant dos desplaçaments diaris.
  • Reducció de despeses, estalvi d’energia (llum, calefacció, aigua, etc.)

Lògicament hem de buscar solució als problemes que es plantegen de conciliació d’horaris i hem de garantir una estructura horària que es pugui adaptar a les diferents necessitats amb l’obertura del centre com fins ara des de les 8 del matí, amb l’acollida, fins a les 18:00 amb les diferents activitats. També hem de garantir que qui faci ús del servei de menjador pugui romandre al centre fins a les 16:30 com fins ara. És tractaria de compactar la jornada curricular de 9 a 14 hores donant opció com fins ara a sortir a les 16:30 hores si es fa ús del menjador o a les 18:00 si es realitzen activitats extraescolars.

A partir d’aquí hem de reflexionar sobre els avantatges i inconvenients per a les criatures.

Aquest article ha estat publicat en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a DEBAT SOBRE LA JORNADA ESCOLAR

  1. BRUGUES COMAS diu:

    Després de llegir els articles proposats sobre el canvi horari, concretament el de “Tiempos escolares. Jornada partida”, penso que som a temps d’engegar una eina de mesura objectiva per saber si acaba sent o no millor pel rendiment de les criatures el canvi horari.
    Tal i com proposa l’article, consisitiria en fer diferents tests de rendiment als nens/nenes a les hores crítiques durant aquest curs de jornada partida i repetir-los l’any vinent si s’aconsegueix fer jornada continuada. D’aquesta manera podrem valorar més objectivament el canvi.
    El que està clar és que la majoria dels pares/mares i professors (a nivell personal) ho valoraran positivament, però no tenim eines objectives per mesurar el que realment ens ha d’importar, que són les criatures i el seu rendiment escolar.

  2. Cristina diu:

    Tinc uns quans dubtes sobre els canvis que pot implicar la jornada continuada:
    Aquesta pregunta seria per la empresa que gestiona el Menjador:
    En el meu cas concret que surto de treballar a les 15,00 h, podria haver alguna possibilitat de recollir al nen cap a les 15,20?. Posem que l’ horari del menjador seria de 14,00 a 15,00 h., per exemple. Si no reculls al nen a les 14,00, l’ haurem de deixar obligatòriament fins les 16,30? O hi haurà l’ opció de recollir-ho abans , i pagar per cada mitja hora, per exemple, com es fa a l’ acollida del matí??
    També em preocupa si en el cas de que l’ horari escolar sigui només pel matí, totes les reunions i entrevistes hagin de ser obligatòriament pel matí, ja que en aquest cas, ens seria impossible assistir, així com a activitats obertes a les famílies com la de la festa de la primavera d’ aquest divendres.
    Gràcies.

Respon a Cristina Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *