Aquesta setmana, a la classe de segon hem estudiat la trompeta. Com que hi havia un alumne, l’Aleix, que ha començat a fer pràctiques amb aquest instrument, li hem demanat que ens el portés. Hem pogut veure’l en directe, hem comprovat com pesa, com està fet, les parts que hi ha, el seu so, …i a més l’Aleix ens ha tocat una escala i ens ha explicat com s’obren i es tanquen els pistons. També ens ha dit que cal escalfar el broquet una estona abans perquè sinó no sona bé. Igualment ens ha ensenyat una clau que s’obre per tal que surti la saliva que s’hi acumula, i això ens ha fet molta gràcia.
Hem vist uns DVD’s amb diferents fragments de músics que tocaven la trompeta, nens i adults, destacant el Louis Armstrong, un dels millors trompetistes de la història.
A classe hem après moltes coses, que les trompetes tenen un tub molt estret i llarg que acaba en una banda amb una embocadura o broquet i a l’altra amb un pavelló, una mena d’obertura en forma de campana. Com que el tub és llarg hem vist que es corba i a més hem observat el mecanisme dels pistons, que generalment són tres.
Hem après que la trompeta és un instrument antic i que les primeres eren de fusta, però que aviat s’hi va utilitzar el metall. Actualment es fabriquen en llautó, lacat o recobert de plata, i també n’hi ha de níquel, alpaca i algunes d’or. Les trompetes són descrites a la Bíblia i també els egipcis, els grecs i els romans les feien servir. A l’Edat Mitjana n’hi havia unes de llargues i rectes que topaven sempre per tot arreu. Per això al s. XV van començar a doblegar-se en forma d’essa i al s. XVI de manera semblant a l’actual.
Cap a l’any 1815 va sorgir la trompeta tal com la coneixem avui, la de pistons, que va ser un invent d’uns alemanys que més endavant van perfeccionar altres músics.
CALENDARI
Meta
“Ostres quin music”