TALLER DE CONSTRUCCIÓ D’INSTRUMENTS

El primer trimestre, i dins la programació d’educació visual i plàstica, vam dedicar part dels tallers a construir alguns instruments. Concretament amb els alumnes de cicle inicial vam fer maraques amb rotllos de paper wc i pots de iogurt, i a cicle superior un pal de pluja. Els alumnes de cicle inicial, en una primera fase van retallar diferents papers de colors per folrar els rotllos i després van dibuixar les tapes dels extrems i es van enganxar, introduint abans les llavors o pasta. També vam crear un instrument de corda amb capses de sabates, que ells van decorar amb colors molt vistosos, i que aconsegueix sons aguts i greus gràcies a les gomes de diferent grossor. Igualment a cicle superior vam confeccionar un pal de pluja amb rotllos de paper de cuina i de paper wc.

Va ser aquesta una feina molt laboriosa perquè requereix estar molt atent. Primer vam començar creuant escuradents dins els rotllos i formant una mena d’estrella per a deixar espai per al pas de les llavors o pasta. Després es van encolar aquests escuradents per la part de fora per tal que no es desmuntessin i es van tallar les puntes sortints d’aquests. Tot seguit es van fer les dues tapes dels extrems i es va introduir pasta o llavors seques i finalment es va decorar el pal al gust de cadascú.

El pal de pluja és un instrument que quan s’inclina fa un so relaxant, imitant el so de la pluja. És molt habitual a Amèrica central i del sud i també a Àfrica i Oceania. Originàriament estaven fets amb canyes de bambú o troncs de cactus secs i a dins s’hi introduïen petxines o llavors diverses. Sembla ser que servien per a diferents rituals, entre ells el de demanar pluja en períodes de sequera.
Tant les maraques com el pal de pluja pertanyen al grup d’instruments anomenats idiòfons i obtenen el so sacsejant-los. La majoria dels instruments de percussió són idiòfons, ja que l’element sonor és el mateix cos de l’instrument, encara que hi ha dos subgrups segons si el so que produeixen és determinat (és a dir, afinat) o indeterminat. En canvi la caixa amb cordes seria del grup dels cordòfons, on el so és produït per la vibració d’una o més cordes que poden ser més o menys tenses, més curtes o llargues i més o menys gruixudes.

Aquest article ha estat publicat en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *