Els jocs electrònics a l’aula
Sembla ser, que l’entorn interactiu i en concret el dels videojocs, és del tot interessant per l’alumne, assegura un aprenentatge eficaç de processos complexos i moltes de les habilitats que potencialment poden desenvolupar, es posen de manifest amb una utilització controlada. Algunes d’aquestes habilitats són: coordinació ocular- manual, agudesa visual, velocitat de reacció, capacitat d’atenció a estímuls simultanis, facilitat per relacionar-se socialment, motivació per a l’èxit, major toleràcia a la frustració, i capacitat per a la presa de decisions i resolució de problemes.
Dins del món del videojoc però, existeixen classificacions diferents. En aquest bloc en concret, ens centrarem els els enomenats Serious games o joc seriós. Hem de tenir en compte, que molts dels nostres alumnes estàn acostumats a fer servir a casa seva, jocs comercials que presenten una dificultat més gran que la presenten alguns d’aquest jocs. No hem d’oblidar el potencial de recursos que aquest representa per al mestre. Si canalitzem el nostre esforç en analitzar, encara que sigui una petita part, el temps que els alumnes inverteixen el seu jocs electrònics i el dediquem a l’aula, quedarem sorpresos de l’alt grau d’atenció que s’obté, i dels resultats, que en aques cas, quedaran avaluats immediatament davant dels ulls del mateix alumne.
Fent una sintesi una mica agosarada, ja que el terme és molt més ampli , podriem dir que el serious game, és una evolució al videojoc educatiu. Els objectius educatius d’aquest tipus de recurs formatiu no estan limitats als continguts d’una assiganatura o etapa educativa, tot i que es poden vincular, ja que són productes educatius interdisciplinaris. Utilitzarem els continguts del joc com a mitjà d’ensenyament.
Aquest serious games estan dirigits a assolir objectius formatius en àrees com sanitat, educació, indústria, defensa o recerca científica. No és unicament un producte de diversió; el seu objectiu terminal és desenvolupar unes competències planificades.
Per tant serà el propi mestre el que dissenyarà els objectius concrets a seguir pels seus alumnes dirigint i canalitzant l’activitat.
Al portal edu365 hi trobem un exemple de com els docents inclouen cada vegada més en els recursos educatius els jocs electronics:
