-
Fotografia
- Les capes
- L’opacitat
- L’ ús de la ploma estilogràfica
- L’ ús dels traçats
- L’ ús del color
- Les capes
- Conceptes del menú edició (escalar, rotar etc)
| EL FOTOMUNTATGE. Actors per un dia |
GRUP ON S’APLICA L’ACTIVITAT
| Curs i característiques del grup SEGON D’ESO
El grup està format per alumnes majoritariament provinents de Terrassa tot i que també hi ha algun alumne nouvingut. El grup es desdobla un dia a la setmana, i es treballa amb 16 alumnes. L’institut participa del projecte ARTIC que implica tenir una aula de VISUAL I PLÀSTICA equipada amb ordinadors,escanner i impressora. |
QUÈ ES PRETÉN TREBALLAR SOBRE LA FOTOGRAFIA
En aquesta activitat es pretén treballar l’elaboració de fotografies amb càmera digital i el fotomuntatge mitjançant el programa Photoshop. |
COM S’INSEREIX DINS LA PROGRAMACIÓ D’EDUCACIÓ VISUAL I PLÀSTICA
Aquesta activitat està ubicada a la Unitat 9 titulada LA IMATGE TECNOLÒGICA on es tracta l’art fotogràfic, lon es tracta l’art fotogràfic, la cimematografia, la televisió i la infografia. |
| DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT
Creació d’un fotomumtatge on es pretén canviar les fotos dels actors d’un cartell de pel.lícula per les fotos dels retrats dels alumnes. |
|
| Temporització.
Sessió 1 Alumnes realitzen per parelles un Hot Potatoes on han de relacionar unes fotos amb els conceptes dels diferents tipus d’il.luminació i dels diferents tipus de plans. Posteriorment es corregeix amb tot el grup a través de la projecció de l’exercici amb el canó. Es demana als alumnes que a la següent sessió portin càmera digital o bé un mòbil amb càmera. Sessió 2 Els alumnes fan una recerca a internet de cartells de pel.lícules actuals o antigues. Dels cartells analitzen el tipus de pla, la il.luminació i el color. Guarden aquest anàlisi en una carpeta de l’ordinador. Del cartell cadscú escull el seu rol i comencen a fer-se fotos tenint en compte com està situat l’actor i el tipus d’il.luminació. Per tant els alumnes s’agrupen en funció del nombre de personatges que apareixen al cartell. Posteriorment desen les imatges a l’ordinador.
Sessió 3 Els alumnes comencen a treballar amb el programa Photoshop. Se’ls explica mitjançant exemples com fer servir la ploma estilogràfica i com guardar traçats. Seguidament es posen a treballar amb el fotomuntatge fins a la Sessió 5 Sessió 6 Ultimen els detalls del fotomuntatge, amb l’eina d’escriptura canvien els noms dels actors per els seus. A continuació fan un escrit sobre com han realitzat l’activitat explicant amb quins entrebancs s’han trobat al realitzar-la. Finalment me l’envien per correu i la pengen també al blog de l’assignatura. Al final de la sessió mirem mitjançant el canó tots plegats el blog per veure els diferents treballs. |
|
| Objectius
-Aconseguir crear un fotomuntatge a partir de fotos pròpies i un cartell d’una pel.lícula mitjançant les eines que ofereix el programa Photoshop. |
|
Continguts que s’hi treballen -L’ús de la càmera digital -El retrat -La il.luminació -L’enquadrament -El punt de vista -Aspectes del programa Photoshop
|
|
| Recursos humans i materials necessaris Ordinadors, programa Photoshop,connecció a internet, càmera digital, canó |
|
| Organització del grup Es treballa en grups de dos o tres. |
|
| Activitats d’avaluació –Les fotos fetes dels alumnes prèvies al fotomuntatge –L’anàlisi del cartell–El fotomuntatge |
|
| Criteris d’avaluació
-Diferenciar i reconèixer els diferents tipus d’il.luminació-Diferenciar i reconèixer els diferents tipus de plans. – Aconseguir el màxim de vericitat en la realtzació del fotomuntatge. -Ser crític en els resultats del treball. |
|
Valoració competencial
| Quins coneixements adquirits aplica?– Aspectes treballats anteriorment sobre el programa photoshop:
-Aspectes treballats a la Unitat 5 titulada “Representem la realitat” on s’ha treballat els tipus d’il.luminació i l’enquadrament. |
| Quins nous coneixements fomenta?– L’ ús de la càmera digital amb finalitats concretes.–L’adquisició d’eines per poder crear un fotomuntatge. |
| Té connexions amb alguna altra àrea? Quina?– Té connexions amb la informàtica.-Amb la llengua anglesa, els cartells tenen un text en anglès que s’ha de traduïr al català. |
COMPETÈNCIES BÀSIQUES QUE S’HI TREBALLEN
|
L’alumne escull amb quin cartell treballa – Competència d’aprendre a aprendre – L’alumne va aprenent de manera autodidàctica amb el programa photoshop. – Competència matemàtica – A l’escriure els textos els alumnes han de mesurar els espais. – Competència en el tractament de la informació i competència digital Es treballa amb mitjans digitals – Competència lingüística i audiovisual. – Es tracten conceptes del llenguatge audiovisual i han de traduïr el text del cartell al català. – Competència d’autonomia i iniciativa personal– |
-Lectura de de fotografies:
Faria una activitat en grups de dos dels coneixements prèvis dels alumnes sobre la fotografía mitjançant un HOT POTATOES on s’haurien de relacionar els diferents gèneres de la fotografia amb unes imatges.
Posteriorment es corregiria amb tot el grup.
Després ens centrariem en el gènere de la fotografia publicitaria.Entre tots analitzariem fotos publicitaries.Fariem una lectura objectiva i subjectiva de les fotografíes.
Exemple concret:
Voldria plantejar que els alumnes comentessin aquestes imatges tant a nivell objectiu com a nivell subjectiu.
per fer-los adonar que en publicitat com en la literatura s’utilitzen les figures retòriques com la personificació, la comparació, la sinécdoque, la hipérbole…
Els alumnes haurien d’identificar aquestes figures retòriques a les imatges proposades.
A partir d’aquí, inventar un anunci tenint en compte els aspectes objectius, subjectrius i utilizar-hi una figura retòrica.
Imatges

- Enllaços de fotografia
- http://www.corbisimages.com/Browse/Entertainment.aspx


