Diada de Sant Jordi

Vam començar el tercer trimestre amb un ambient molt festiu. L’endemà de l’inici celebràvem Sant Jordi.
Al matí es van donar els premis dels Jocs Florals dels alumnes del grup dels grans.
Vam agafar forces amb un esmorzar col·lectiu de pa amb xocolata.
Per acabar el matí, els mestres de l’escola van triar un espai al pati i explicaven contes.

Per la tarda, els mitjans vam recitar poemes en diferents emplaçaments del pati.Els nens/es de 2n van recitar tres poemes: “Llunilectora” de Sàlvia del Berri “L’alegria” i “La cançó del poeta” els dos de Joana Raspall.

Va ser una diada molt animada!!!

INSTANTS

La setmana del 10 al 15 de març celebrem la Setmana Cultural a l’escola.
Aquest any, el tema central és el moviment artístic Land Art en què el paisatge i l’obra es troben fortament relacionats.
Nosaltres ens hem centrat en les ombres, seguint una sèrie de passos:
1- Sortida per a explorar l’entorn i captar sensacions.
2- Recollida de materials.
3- Buscar un lloc per a realitzar la nostra obra.
4- Pensar què volem fer i com ho volem fer.
5- Expressar-ho sobre el terreny.
Aquest ha estat el resultat:

1-Us heu quedat mai embadalits per una ombra? Què amaga? Cap a on va? Què se’ns representa? Li heu posat títol com si d’una obra d’art es tractés?
El que més copsa d’elles és que són úniques en cada instant, i que ja no es tornen a repetir mai més, com molts instants de la nostra vida.
Avui hem anat a caçar aquests instants de les ombres!
Ens hem fet CAÇADORS D’OMBRES!!!
Material necessari:
Càmera fotogràfica per retenir l’ aquí i l’ara.
Llibreta i llapis per anotar sensacions, títols,…
Il·lusió per a dedica’ls-hi una estona.
Imaginació pels suggeriments.
Ment oberta a nous aprenentatges.

Fa una tarda espectacular i això acompanya després de dies freds i grisos. Sortim carregats d’energia i amb la companyia de persones molt especials per a nosaltres(pares i mares) ens encaminem a fer un recorregut que per a nosaltres avui serà únic.
Enfilem el camí cap a la clau i topem amb la primera ombra.
“Les ombres segueixen la mateixa línia de la llum que ve pel darrera”.
“Si no hi ha sol, no hi ha ombra”.

A la primera instantània li posem com a títol:” La tela d’aranya”

Seguim camí i arribant a l’esplanada de davant de la clau fem la segona parada. Hi ha un seguit d’arbres arrenglerats. Busquem la millor ombra, la que ens suggereix més sensacions. Aquesta l’anomenem “ Forca“.

Espontàniament surt la idea de posar-se plegats aixecant les mans de tal manera que l’ombra sembla ben bé la d’un arbre. És la nostra i per tant es dirà “ Nens arbre”.

De 3.Caçadors d’ombres. La Clau II

Just al darrera, en trobem una de pi enorme.
“Qui es tira a la piscina?.”
Xoff!! Tots van dins!!Un petit bany ens va molt bé per a continuar.
“Aquesta és més gran perquè té moltes fulles”.
L’anomenarem “ Piscina ”.

De camí de tornada veiem un ametller florit. Mirem si distingim les flors i es veuen com rodonetes enganxades a les branques. Una mare agafa una branqueta molt petita amb flor i l’apropa al terra.
“Com més a prop del terra més es veuen els detalls”.
El seu títol és “ Ram

Anem cap el cementiri. Hem vist un xiprer tocant les escales i volem veure la seva ombra. La llum ve de costat i sembla que travessi els petits murs laterals i les escales. Aquesta és l’ombra L’escala punxeguda

Ja davant de la llar d’infants veiem un plataner. Fa una ombra gegantina.Decidim comptar els peus que ocupa de llarg. 1,2,3,….83. Aquesta serà l’ombra “ 83 passes
“Què és més llarg, l’ombra o l’arbre?”
Mesurem a la Christina en pams i la seva ombra també.
“Ës més llarga l’ombra!!!”

Continuem, encara volem passar per la muntanyeta del costat de l’escola. Pel camí ens posem al costat d’un dels arbres: “On ets ombra?” “ No té ombra perquè està a l’ombra” “ Hi ha masses fulles que tapen la llum”

Passem de llarg i arribem a l’esplanada. Seiem a les roques i veiem la gran ombra de l’arbre gran. Què ens suggereix?
“Sensació agradable”.”Gran”.”Suau”. “Xula”
Com li posem? “L’arbre Màgic”

“Hem de tornar a l’escola. Ja gairebé és l’hora de marxar a casa”. “Oh no!! quedem-nos una estona més” “Un altre dia vindrem més estona i de ben segur que no trobarem les mateixes ombres sinó d’altres”

Arribem amb la càmera plena d’ombres. Ja les guardarem en un calaixet de l’ordinador i de tant en tant les treurem per observar-les i recordar aquesta GRAN TARDA.

2-Anem a les terres vermelles a buscar material (pedres, pals, escorça…. També em trobat escorça ja arrencada i l’aprofitarem.) El Mateu va portar escorça de casa i la trobem força interessant. Potser també la utilitzarem!!!

3-Arriba el torn d’inspeccionar el nostre pati, triar una obra i fer-hi la nostra intervenció.
Van directe a la morera que l’any passat vam pintar en totes les estacions de l’any. Potser la trobàvem a faltar!!!!
Abans de tornar a classe, però, volem deixar la impremta del nostre arbre de nens.

4-Ja a l’escola, classifiquem el material i per grups fem petites maquetes.

“PI DEL VENT”
“Posem les pinyes rosegades a sota perquè se les han menjat els esquirols”


“ARBRE DE LES 14 PINYES”
Els forats del tronc és perquè es posin esquirols”.


“ARBRE PELAT”
“Hem posat per sobre escorces perquè els arbres tenen escorça i és més de veritat”


“ARBRE DE LES PINYES”
“No ens posàvem d’acord amb les pinyes i les fulles, però després ens ha agradat a totes.”
“Hi ha una branca que sembla un escorpí.”
“Quan estava acabat m’he sentit com si estigués a la muntanya”

“És molt difícil triar-ne una”.
“Podem fer una mena de combinació ajuntant el que més ens agrada de cadascuna.”
“La nostra intervenció, com fan els artistes de Land Art és efímera. Intentarem que duri fins a dissabte i després….”
“La nostra obra és com els animals:es munta, dura una estona i es desmunta”.
“La morera no té pinyes!!!”
És com el nostre animal inventat però en arbre”.

5-Sortim al pati. Ja tenim el material, l’espai i sabem què volem fer i com volem fer-ho.
Ens organitzem per grups: uns marquen amb guix, d’altres van tallant pals i d’altres fan el tronc amb escorça. Quan això està enllestit, entre tots reomplim l’ombra.
Ja hem acabat. Aquesta ombra tindrà per títol….

“L’ARBRE AMIC”

PROJECTE “COM ENS MOVEM”

Ens agradaria mostrar-vos el treball que hem realitzat sobre els diferents tipus de locomoció dels éssers vius, centrant-nos en els animals.
A mesura que ens endinsàvem en el tema,anàvem veient que segons l’hàbitat d’un animal, els seus desplaçaments són diferents i també que animals que es mouen en un mateix medi (terrestre, aquàtic o aeri) les extremitats s’adapten a la necessitat del seu moviment.
Un cop repartits els animals per parelles de treball,2 animals en cada grup,hem buscat informació de la seva locomoció, quina part del seu cos utilitzen per realitzar-la i com és per adaptar el seu moviment. Tot seguit hem fet la comparativa dels dos animals del grup.
Un cop ho teníem clar, ho hem explicat als companys i d’aquesta manera ens assabentem dels altres tipus de locomoció de la resta d’animals.
Mentre fèiem l’exposició, els he gravat. Això ha permès que la veiessin. Alguns han demanat tornar-se a gravar havent vist les errades a l’hora d’explicar-ho i volent rectificar-les. D’altres ja els ha semblat bé i a uns quants els ha impressionat molt la càmera i han preferit no repetir-ho.











L’últim tram del nostre projecte, ha estat crear el nostre animal, proveint-lo de tot el que necessita per l’adaptació i supervivència del medi escollit. Per tant, hem tingut en compte:

Hàbitat
Tipus de moviment.
Adaptació extremitats, postura,….

El resultat, ha estat fantàstic!!!!

Ha estat un treball força engrescador. Tot el que sigui tema relacionat amb els animals els anima moltíssim.
Esperem que us agradi i fins el proper projecte.

ESCULTURES I MIRADES

El dijous 20 de febrer, vam anar a la Fundació Miró a fer una visita dinamitzada anomenada escultures i mirades. Aquest cop no preteníem treballar tota l’obra de Joan Miró sinó que ens centràvem en les seves escultures i en escultures cedides d’altres artistes.
Ens va rebre una educadora molt agradable,la Sandra,i ens vam dirigir a la primera escultura que visitaríem, realitzada per Joan Miró: Dona i ocell.
Abans de comentar l’escultura, ens va explicar que en elles utilitzava objectes extrets de la natura(closques de tortuga, pedres, arrels,…) i objectes de la vida quotidiana(plats, aixetes,… ). Aquests objectes, al ser efímers els realitzava amb coure, bronze,o d’altres materials mitjançant motllos de fang.
El Mateu i el Kai ens expliquen què van considerar destacable del que ens va explicar la Sandra.

De descripció escultures Miró

 

Seguidament ens vam dirigir a la segona escultura comentada.Pel camí, no vam poder resistir la temptació de gaudir del que anàvem veient.

Ara ja començàvem per les escultures cedides d’altres artistes.
La d’Eduardo Chillida, “Arquitectura heterodoxa I” ens la comenta l’Aitor i la Iduna.

De descripció escultures Miró

Tot seguit vam veure “El pes del color” de Joan Brossa que ens la comenten el Rafa i la Zaira

De descripció escultures Miró
De Miró. Joan Brossa

“Escultura de taula” d’Anthony Caro 1978 la comenta la Queralt.

De descripció escultures Miró

Dins de la Fundació Joan Miró, vam acabar la visita amb “La font de mercuri” d’Alexander Calder. A veure que en diuen la Ivet i l’Abril.

De descripció escultures Miró

Per acabar la visita, vam anar al jardí de les escultures. Allà ens en van comentar dues:

“Teulada” de Perejaume.Ens l’expliquen la Thaïs i la Christina.

De descripció escultures Miró

“Agulla” de Tom Carr.La comenten l’Oleguer i el Jaume.

De descripció escultures Miró

Vam sortir després d’una hora i mitja emocionats i el que és més important, se’ns havia fet curt!!!
Vam anar a descansar mentre dinàvem a un parc fantàstic. Després de dinar, vam tenir temps de gaudir dels jocs que en ell hi havien.

Un dia rodó!!!!

VISITA AL MUSEU BLAU

El dimarts, 14 de gener vam anar al Museu Blau.
És un museu molt interessant de ciències naturals i, com que estem treballant la locomoció dels éssers vius, vam pensar que seria el millor lloc per questionar-nos les primeres preguntes.
El fet d’haver-hi animals, plantes i fongs de tots tipus i amb abundància, de poder veure’n alguns amb lupes gegants i d’haver-hi informació interactiva a un nivell superior al dels nostres infants, va fer que fos complicat centrar-los exclusivament en el tema a treballar. Això no vol dir que no fós profitosa, tota la informació rebuda s’ha de reconduir juntament amb la informació que treiem de llibres, ordinador, fotos i coneixements que ja tenim i anem rescatan, a l’aula Estem molt interessats en “com ens movem”.
Després de la visita vam dinar al parc del costat del museu i en acabar, vam jugar.
Va ser una excursió diferent però força interessant!!!