La setmana del 10 al 15 de març celebrem la Setmana Cultural a l’escola.
Aquest any, el tema central és el moviment artístic Land Art en què el paisatge i l’obra es troben fortament relacionats.
Nosaltres ens hem centrat en les ombres, seguint una sèrie de passos:
1- Sortida per a explorar l’entorn i captar sensacions.
2- Recollida de materials.
3- Buscar un lloc per a realitzar la nostra obra.
4- Pensar què volem fer i com ho volem fer.
5- Expressar-ho sobre el terreny.
Aquest ha estat el resultat:
1-Us heu quedat mai embadalits per una ombra? Què amaga? Cap a on va? Què se’ns representa? Li heu posat títol com si d’una obra d’art es tractés?
El que més copsa d’elles és que són úniques en cada instant, i que ja no es tornen a repetir mai més, com molts instants de la nostra vida.
Avui hem anat a caçar aquests instants de les ombres!
Ens hem fet CAÇADORS D’OMBRES!!!
Material necessari:
Càmera fotogràfica per retenir l’ aquí i l’ara.
Llibreta i llapis per anotar sensacions, títols,…
Il·lusió per a dedica’ls-hi una estona.
Imaginació pels suggeriments.
Ment oberta a nous aprenentatges.
Fa una tarda espectacular i això acompanya després de dies freds i grisos. Sortim carregats d’energia i amb la companyia de persones molt especials per a nosaltres(pares i mares) ens encaminem a fer un recorregut que per a nosaltres avui serà únic.
Enfilem el camí cap a la clau i topem amb la primera ombra.
“Les ombres segueixen la mateixa línia de la llum que ve pel darrera”.
“Si no hi ha sol, no hi ha ombra”.
A la primera instantània li posem com a títol:” La tela d’aranya”
Seguim camí i arribant a l’esplanada de davant de la clau fem la segona parada. Hi ha un seguit d’arbres arrenglerats. Busquem la millor ombra, la que ens suggereix més sensacions. Aquesta l’anomenem “ Forca“.
Espontàniament surt la idea de posar-se plegats aixecant les mans de tal manera que l’ombra sembla ben bé la d’un arbre. És la nostra i per tant es dirà “ Nens arbre”.
| De 3.Caçadors d’ombres. La Clau II |
Just al darrera, en trobem una de pi enorme.
“Qui es tira a la piscina?.”
Xoff!! Tots van dins!!Un petit bany ens va molt bé per a continuar.
“Aquesta és més gran perquè té moltes fulles”.
L’anomenarem “ Piscina ”.
De camí de tornada veiem un ametller florit. Mirem si distingim les flors i es veuen com rodonetes enganxades a les branques. Una mare agafa una branqueta molt petita amb flor i l’apropa al terra.
“Com més a prop del terra més es veuen els detalls”.
El seu títol és “ Ram”
Anem cap el cementiri. Hem vist un xiprer tocant les escales i volem veure la seva ombra. La llum ve de costat i sembla que travessi els petits murs laterals i les escales. Aquesta és l’ombra “ L’escala punxeguda”
Ja davant de la llar d’infants veiem un plataner. Fa una ombra gegantina.Decidim comptar els peus que ocupa de llarg. 1,2,3,….83. Aquesta serà l’ombra “ 83 passes”
“Què és més llarg, l’ombra o l’arbre?”
Mesurem a la Christina en pams i la seva ombra també.
“Ës més llarga l’ombra!!!”
Continuem, encara volem passar per la muntanyeta del costat de l’escola. Pel camí ens posem al costat d’un dels arbres: “On ets ombra?” “ No té ombra perquè està a l’ombra” “ Hi ha masses fulles que tapen la llum”
Passem de llarg i arribem a l’esplanada. Seiem a les roques i veiem la gran ombra de l’arbre gran. Què ens suggereix?
“Sensació agradable”.”Gran”.”Suau”. “Xula”
Com li posem? “L’arbre Màgic”
“Hem de tornar a l’escola. Ja gairebé és l’hora de marxar a casa”. “Oh no!! quedem-nos una estona més” “Un altre dia vindrem més estona i de ben segur que no trobarem les mateixes ombres sinó d’altres”
Arribem amb la càmera plena d’ombres. Ja les guardarem en un calaixet de l’ordinador i de tant en tant les treurem per observar-les i recordar aquesta GRAN TARDA.
2-Anem a les terres vermelles a buscar material (pedres, pals, escorça…. També em trobat escorça ja arrencada i l’aprofitarem.) El Mateu va portar escorça de casa i la trobem força interessant. Potser també la utilitzarem!!!
3-Arriba el torn d’inspeccionar el nostre pati, triar una obra i fer-hi la nostra intervenció.
Van directe a la morera que l’any passat vam pintar en totes les estacions de l’any. Potser la trobàvem a faltar!!!!
Abans de tornar a classe, però, volem deixar la impremta del nostre arbre de nens.
4-Ja a l’escola, classifiquem el material i per grups fem petites maquetes.
“PI DEL VENT”
“Posem les pinyes rosegades a sota perquè se les han menjat els esquirols”
“ARBRE DE LES 14 PINYES”
Els forats del tronc és perquè es posin esquirols”.
“ARBRE PELAT”
“Hem posat per sobre escorces perquè els arbres tenen escorça i és més de veritat”
“ARBRE DE LES PINYES”
“No ens posàvem d’acord amb les pinyes i les fulles, però després ens ha agradat a totes.”
“Hi ha una branca que sembla un escorpí.”
“Quan estava acabat m’he sentit com si estigués a la muntanya”
“És molt difícil triar-ne una”.
“Podem fer una mena de combinació ajuntant el que més ens agrada de cadascuna.”
“La nostra intervenció, com fan els artistes de Land Art és efímera. Intentarem que duri fins a dissabte i després….”
“La nostra obra és com els animals:es munta, dura una estona i es desmunta”.
“La morera no té pinyes!!!”
“És com el nostre animal inventat però en arbre”.
5-Sortim al pati. Ja tenim el material, l’espai i sabem què volem fer i com volem fer-ho.
Ens organitzem per grups: uns marquen amb guix, d’altres van tallant pals i d’altres fan el tronc amb escorça. Quan això està enllestit, entre tots reomplim l’ombra.
Ja hem acabat. Aquesta ombra tindrà per títol….
“L’ARBRE AMIC”
Fantàstic!
M’han agradat molt els títols de les vostres ombres, ai!!!! vull dir obres!!!!!
M Teresa Piñol