FEM FOTOGRAFIES A L’ESCOLA

La mirada que tenen els infants sobre els objectes i els fets és diferent a la dels adults, això passa amb la fotografia i amb altres aspectes.

Als nens els motiva molt fer fotografies; una mostra és que quan fan joc simbòlic, “fan” fotografies, les “miren”, fan postures per a què els fotografiï un company, … Quan les mestres fem fotografies, de seguida s’acosten a mirar-ne el resultat. Què millor que aprofitar aquesta motivació per animar-los a que facin fotografies de tot allò que passa en el dia a dia a l’escola!! Paraules que hem escrit entre tots a la pissarra, construccions, peces de fang, sortides, festes, jocs manipulatius de matemàtiques, representació d’un conte, visitar altres espais de l’escola (aules, passadissos, patis, …)

El retorn/resultat és immediat; es pot penjar al blog de classe per després comentar-ho i gaudir-ne amb la família, fer conversa a l’aula o en petit grup. És un mitjà per documentar el què passa a l’escola, tant si ho pengem al blog com si n’imprimim algunes per exposar-les al passadís, acompanyades de text fet per ells mateixos. Aprofito per comentar que, des del meu punt de vista, si imprimim fotografies, han de ser impressions de qualitat (relacionat amb el que comento a continuació sobre l’estètica).

Disposem de càmeres a l’escola, a la majoria d’escoles es van comprar fa uns anys per usar-les els mestres, i ara fem les fotos amb el mòbil. Posar-les a disposició dels infants seria una manera de reutilitzar-les.

Fer fotografies, observar-ne, són mitjans per treballar l’estètica, ja que la fotografia és un art. A fer fotos se n’aprèn fent-ne i visualitzant/comentant les nostres i les dels altres: enquadrament, llum, moviment, … Els podem demanar que justifiquin per què han fet aquesta foto i no una altra, “és això el que volies representar?”, …

Altres activitats que podem fer: retocar fotografies amb aplicacions (inserir objectes, fer collages, …), relacionat amb la plàstica; ordenar processos/seqüències amb imatges més properes als infants; treballar les emocions (posar “cares”, fotografiar-les, … no és fàcil!!); fotografiar la mateixa “situació” o objecte i comentar els diferents punts de vista dels autors, … Aquestes són algunes idees, n’hi ha moltes més!!

Benvingudes!!

Benvingudes al bloc!!

Sóc la Maira Figueras, mestra d’educació especial en una escola de La Llagosta, al Vallès Oriental.  Faig suport a l’alumnat d’educació infantil i cicle inicial.

L’escola és de doble línia, amb ràtios inferiors a 25 alumnes per aula. Hi ha força alumnes que necessiten suport, però pocs presenten necessitats educatives greus i permanents.