Com és la meva ciutat: a la recerca de la qualitat urbana.
La idea principal d’aquest projecte és acostar la ciutat als nostres alumnes, despertant interessos sobre la mateixa, analitzant diferents aspectes dels espais que la configuren des de dues vessants, virtualment en una primera part i comprovant mitjantçant un estudi de camp en una segona part per extreure uns resultats quantitatius que ens ajudin a millorar la qualitat de la nostra ciutat. Preten ser una reflexió sobre l’entorn més proper a les nostres aules, tenint en compte conceptes com la sostenibilitat, mobilitat, el medi ambient, per sensibilitzar-nos tots plegats d’aquests espais on estem immersos. És vol analitzar diferents aspectes de la ciutat per tal de poder fer una valoració qualitativa dels espais que configuren les nostres ciutats i així poder determinar quin tipus de ciutat tenim i volem, aplicant-hi millores sorgides de la reflexió i l’observació directa dels nostres alumnes. Les nostres aportacions milloren les nostres ciutats.


Ha estat possible portar-ho a terme gràcies a la llibertat d’accés a la georeferenciació de llocs, a la fàcil integració de recursos en entorns web i la utilització GPS i aparells de posicionament a la vida quotidiana, generant una cartografia digital col·laborativa per a l’estudi del paisatge i qualitat urbana, des d’un vessant de sostenibilitat i eficiència.
S’ha treballat el projecte des de diferents vessants:
Google maps: per la realització del mapa col·laboratiu
Google Sites: per al treball cooperatiu dels alumnes i enllaços als diferents apartats del projecte
Mobile History Maps (MHM) : com a escenari per a projectar la feina desenvolupada i introduir els dispositius mòbils i la gamificació
Google Forms: per analitzar diferents aspectes del projecte
Fulla d’Excel: per al càlcul de la qualitat de l’espai analitzat
Google Drive: per a compartir elements multimèdia i altres.
Street view: per a les fotografies 360º

El Departament de Geografia de la Universitat Rovira i Virgili desenvolupa des de l’any 2014 el projecte de Recerca “Spatium- Los paisajes protegidos y construidos”, finançat pel MINECO Codi: CSO 2014-52721-P. Aquest projecte neix de la col·laboració d’aquest Departament amb els centres de secundària on es va fer difusió en forma de Curs Google Earth i My Maps per a l’anàlisi urbà (ICE URV 2017).
Fruit d’aquest d’aquesta col·laboració s’adjudica un Ajut Pont per part de la URV per al present curs acadèmic, reforçant aquesta transmissió de continguts a centres de secundària, concretat en tres centres receptors d’aquest ajut: l’Institut Martí i Franqués (Tgna.), Escola Puigcerver (Reus) i Institut Narcís Oller (Valls). El projecte està plenament alineat amb El Pla estratègic de la URV. Les competències i els continguts treballats estan completament d’acord amb les línies prioritàries del Departament d’ensenyament concretades en el DECRET 187/2015, de 25 d’agost, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació secundària obligatòria. El projecte treballa les competències generals de la ESO i el Batxillerat: la competència en gestió i tractament de la informació i la competència digital.
Donada la transversalitat del projecte, s’inscriu “Com és la meva ciutat” com a proposta de treball per a la 2a edició de l’Edu_Hack, curs 2017/18, essent els centres de secundària participants l’Institut Narcís Oller (Valls) i l’Escola Puigcerver (Reus) i es presenta paral·lelament com a projecte participant del programa d’Innovació Educativa que ofereix el Departament d’ensenyament en la seva resolució Ens/2185/2017 de 13 de setembre en ambdós centres.
Aquest projecte parteix de la inquietud per incorporar les noves tecnologies a l’Educació secundària, de la forma més inclusiva i interdisciplinària possible, afectant directament les àrees de Visual i Plàstica i de les Ciències Socials, però podent-se plantejar com treball per projectes (ABP) dins del camp de les STEAM.






