Quan un país s’estructura d’una manera tan desigual com el nostre és evident que comporta importants perjudicis socials i escolars. Una societat estructurada amb un urbanisme “selectiu” on a segons quins lloc només hi poden viure gent amb molts recursos i on tenim barris destinats a una potent immigració provoca un desequilibri social que no pot assumir l’educació.
Als anys seixanta, amb la fornada de gent nouvinguda, es va “encabir” la immigració en el que coneixem com el cinturó vermell de Barcelona. Aquella desgràcia del franquisme l’hem anat arrossegant durant molts anys i ,encara avui, en patim les conseqüències. Els ajuntaments democràtics han fet un enorme esforç per dignificar aquestes zones guetitzades i integrar la població nouvinguda. Malgrat tot, la concentració de la població nouvinguda en zones concretes no ha permès l’osmosi necessària amb la població autòctona i els resultats escolars d’aquestes zones en donen un clar exemple. La millora ha demostrat que és possible l’avenç però que aquest és més lent quanta més població nova es concentra en un lloc concret.
Ara, iniciat el segle XXI, ens trobem amb una nova immigració vinguda de terres més llunyanes , amb pocs recursos econòmics i que es concentra en aquells mateixos llocs on el preu de la vivenda és més baix que en altres zones. Aquest nou procés de guetització i concentració de nouvinguts en unes zones i pobles concrets demanen d’un esforç addicional per part de l’administració i dels docents. Malgrat això , intentar integrar o treballar amb aules on els nouvinguts són gairebé majoria comporta unes dificultats acadèmiques molt altes. L’urbanisme del nostre país no ha resolt, quaranta anys després, el tema fonamental : la integració dels nouvinguts.
La idea inicial d’un centre hauria de ser que reproduís el seu entorn més proper, però si realment seguim les lleis del mercat immobiliari que segreguen les poblacions segons ingressos econòmics i procedència estem fent una segona guetització.
Davant d’això ens hem de plantejar quin país estem construint i perquè a molts ja els hi sembla bé que el centre sigui un clar exemple de la mala política urbanística.
Davant d’això ens hem de replantejar quines polítiques podem aplicar al món educatiu però no li podem demanar a aquest que solucioni les males polítiques globals. Podem demanar que tots els centres sostinguts amb diners públics col·laborin amb el mateix tant per cent d’immigració i , en cas contrari, no subvencionar a aquells que no segueixen les necessitats socials; podem fer una discriminació positiva invertint enormes quantitats en aquells centres amb un alt nivell d’immigració ; podem….. però cal tenir clar que això no s’arregla amb vint dies ni amb vint anys perquè el problema no és escolar sinó social i urbanístic i aquí tots som culpables.

De ben segur que no ens posarem d’acord amb la necessitat de repetir. Aquesta és una de les grans incògnites del sistema educatiu. És millor repetir o seguir el curs? Això aporta algun avantatge?
Un dels indicadors que ens dóna dades d’importància sobre perquè a Catalunya tenim els resultats que tenim a l’informe PISA 2006 és la formació del professorat.