A P-3 els infants poden gaudir de 4 ambients.
Entenem un AMBIENT com un espai que permet als infants multitud d’accions i aprenentatges. Observant, escoltant, parlant, expressant, comunicant, interpretant, representant i creant tot allò que ofereix l’espai. L’espai entès com a lloc on es donen les accions i microespais, que són les propostes que els infants trien autònomament segons el seu moment evolutiu.
Fem ambients cada dia (menys dilluns) i durant dues setmanes els infants van al mateix ambient. Els ambients comencen a les 11’30 i acaben a les 12’15. Els grups estan creats per les mestres amb un criteri d’heterogeneïtat, cadascun està format per 12 infants de totes dues classes. Un cop arriben a l’ambient es troben amb diferents propostes, espais i materials, i els infants escullen les propostes lliurement.
Tots els ambients donen resposta a les necessitats dels infants, de moviment, de descoberta, de creació, de construcció, d’investigació, de retrobament… Tenint molt present la importància del disseny i l’estètica de l’ambient i de les propostes.
– DESCOBRIM-
És un ambient de descoberta i experimentació on els infants prenen la iniciativa i exploren amb llibertat a partir de tot allò que posem a la seva disposició dins de cadascuna de les propostes. Els hi permet participar activament en el procés d’adquisició de nous coneixements. Aquests coneixements es consoliden de manera més significativa i permeten construir una bona base per adquirir posteriors aprenentatges.
L’infant de manera autònoma a través de la manipulació i l’exploració pot investigar les possibilitats dels diferents materials que se’ls hi presenten.
– CREART-
És un ambient que està orientat a la creació de propostes que tinguin com a eix comú els diferents llenguatges artístics i plàstics. L’organització d’aquestes propostes està pensada en espais i microespais que aniran canviant al llarg del curs per poder abastar un ventall més ampli de propostes creatives. Aquests espais i microespais serviran de catalitzadors en el desenvolupament dels llenguatges artístics i la creativitat dels infants.
Els processos d’aprenentatge que esdevindran de la interacció dels infants amb les propostes de l’ambient es desenvoluparan gràcies a donar protagonisme als infants en el seu propi procés d’aprenentatge.
– COM ET SONA?-
Ambient centrat en l’exploració sonora i musical. L’acústica és la branca de la ciència que estudia el so, i el so és la matèria primera per a experimentar, interpretar i crear en aquest espai. Mitjançant l’ús d’objectes quotidians i d’instruments musicals, els infants podran iniciar un camí des de la descoberta de la diversitat sonora cap a l’expressió musical.
Quan els infants canten, ballen o toquen un instrument adeqüen el seu cos a l’activitat que estan fent, desenvolupant així la creativitat, rebent una resposta de l’entorn i comunicant-se amb els altres. La música és un llenguatge que té sentit per si mateix i que alhora col·labora en el desenvolupament de l’individu afavorint l’autoestima, la integració al grup, la creativitat i l’autonomia.
– PAS A PAS-
És un ambient de construccions on els infants gaudeixen del joc de construcció lliure i evolucionen, poc a poc: Pas a Pas, cap a unes construccions més elaborades. Els jocs de construcció són uns de les joguines preferides dels infants durant tota la seva infància. Variant les peces i la dificultat de les construccions, als nens i nenes els encanta jugar a construir, apilar, destruir i tornar a començar.
El joc de construcció desenvolupa l’enginy dels infants a l’hora de construir cases, castells, ciutats, cotxes, objectes o els personatges que desitgin i són imprescindibles per al seu desenvolupament cognitiu i també útils per al seu desenvolupament emocional i social.
Deixa un comentari