Els infants de 4 i 5 anys poden gaudir de 7 ambients.

AMBIENT: espai físic preparat perquè l’aprenentatge es doni a partir de l’exploració i la investigació autònoma de nens i nenes. L’espai com a LLOC on tenen lloc les accions i microespais que són les propostes a través de les quals els infants es poden moure lliurement i escollir aquelles que més s’adeqüin al moment evolutiu en el qual es troben.

Fem ambients cada dia (menys dilluns) i durant dues setmanes els infants van al mateix ambient. Els ambients comencen a les 9’30 i acaben a les 10’45.  Són els infants els qui trien a l’ambient que volen anar. Un cop arriben a l’ambient es troben amb diferents propostes, espais i materials, i els infants escullen les propostes lliurement.

Tots els ambients donen resposta a diferents necessitats que hem observat, com la necessitat de moviment, de joc simbòlic, d’amagar-se, de calma, de creació, de construcció, d’investigació, de retrobament… Per això, li donem molta importància al disseny i a l’estètica de l’ambient i de les propostes.

 

ATELIER

L’art com a mitjà d’experimentació, de viure sensacions, emocions, pensaments i sentiments. Els infants a través de l’art mostren diferents de les seves percepcions, de la mateixa manera d’entendre el món i la seva realitat.

Un acompanyament respectuós amb les iniciatives i idees de l’infant possibilitant i oferint diversitat de materials i situacions en les quals aquest esculli, seleccioni i interactuï amb tot allò en què es trobi més còmode. Cal que donem sentit a experiències on cada infant pugui prendre decisions i fer, que avencin en el seu desenvolupament seguint el seu ritme.

 

GIROLA

Pensem en l’acció dels infants i les seves necessitats constructives i creadores més innates. Aquest ambient ha de tenir en compte l’art, el disseny, l’arquitectura i en general la creativitat. A partir de propostes pedagògiques, materials, objectes, i provocacions farem que l’acció lúdica de l’infant incentivi els seus aprenentatges i experiències.

Serà un ambient òptim per estimular la curiositat espacial, educar en el respecte dels materials, del medi urbà, del disseny d’espais i objectes, tenint en compte moltes variables.

En els primers anys els infants s’inicien en aspectes arquitectònics molt bàsics com espai, estabilitat, geometria, llum, projecció i interpretació  de maquetes, plànols.

COSMOS

L’ambient Cosmos és un espai creatiu amb la intenció de desenvolupar la imaginació dels infants i d’enriquir la seva creativitat a través de les peces soltes.

Les peces soltes són materials de joc no estructurat que els infants poden moure, adaptar, controlar, canviar i manipular dins del seu joc. Es tracta de material variat i versàtil que provoca l’experimentació, la participació, la construcció i la invenció, oferint possibilitats il·limitades.

 “Todos somos creativos si nos dan las herramientas para jugar a ello” Simon Nicholson

La combinació de peces soltes amb personatges diversos provoquen la creació de mini-mons, recreacions d’escenaris de joc on s’hi aboquen emocions, il·lusions, desitjos, fantasies… Una fórmula de joc molt complerta que pot arribar a fusionar en una sola activitat gairebé tots els tipus de joc que existeixen: de construcció, d’exploració o científic, social, fantàstic, simbòlic, etc.

“Un buen juguete es aquel que sin ser nada lo puede ser todo” Francesco Tonucci

– GAIA

L’ambient Gaia es centre en l’espai científic d’educació infantil. Un espai amb la intenció de provocar  processos científics, generar reptes, construir coneixement. Un ambient on l’infant té la possibilitat de participar activament en les propostes i provocacions que se li presenten. Un espai de relació, de benestar.  Un ambient on l’infant pot experimentar ( en el sentit de procediment científic, de comprendre fenòmens… no només de sentir i vivenciar sensacions)

Les propostes presentades es vinculen amb la ciència en sentit ampli. Totes les propostes escollides fan aportacions al coneixement científic. Tot i així, en el  ambient, l’infant pot cobrir altres necessitats que no són específicament de caire científic.

 

-JUGUEM

Un espai exclusiu per el desenvolupament del joc simbòlic. A partir de diferents racons o escenaris provoquem als infants a fer un joc de rols i representar diferents àmbits de la vida quotidiana. A partir del joc l’infant fa un auto coneixement i coneix els altres. El joc simbòlic permet entendre i comprendre l’entorn social. Entenem el joc com la manera innata d’aprendre i de conèixer el món que ens envolta.

ACÚSTIC

Ambient centrat en l’exploració sonora i musical. L’acústica és la bran
ca de la ciència que estudia el so, i el so és la matèria primera per a experimentar, interpretar i crear en aquest espai. Mitjançant l’ús d’objectes quotidians i d’instruments musicals, els infants podran iniciar un camí des de la descoberta de la diversitat sonora cap a l’expressió musical.

La creativitat té un paper important en aquest ambient. D’acord amb el currículum, entenem la creativitat  com la capacitat de generar noves idees i solucions innovadores. Per tant, la creativitat no es relaciona exclusivament amb la vessant artística, però l’art contribueix al desenvolupament del pensament abstracte i a l’adquisició d’habilitats necessàries per resoldre situacions i reptes.

 

– BAMBOLINA

Un espai on l’infant pot expressar-se amb el seu propi cos i moviment. Fer servir el cos com a mitjà d’expressió manifestant lliurement les pròpies sensacions. Una expressió canalitzada a partir de l’escolta de la música, del gest, de la dansa… experimentant i buscant diferents maneres d’expressar i comunicar els sentiments i les emocions. Utilització de la intuïció, la improvisació, la fantasia i la creativitat tant en l’observació i l’escolta com en els processos creatius artístics.