CARACTERÍSTIQUES DE L’ALUMNAT DE CICLE INICIAL
En relació al seu desenvolupament evolutiu
Ens trobem amb alumnes d’edats entre 6 i 8 anys, en aquest moment evolutiu, el creixement és harmònic de pes i talla. És l’etapa en que es comença a definir la lateralitat, es cansen ràpidament i no són d’estranyar els desequilibris en la coordinació Es una etapa de gran desenvoltura, espontaneïtat i gràcia en els moviments. Època de consolidació de les habilitats motrius bàsiques.
És el període de desenvolupament en el que l’alumnat es troba en l’estadi de les operacions concretes, en el qual és capaç de construir explicacions senzilles. El tot es explicat per la composició de les parts. És capaç d’una descentralització, no estan limitats únicament pel seu punt de vista. Encara raona basant-se en enunciats verbals, per tant, necessita recolzar-se en els objectes reals. Època de gran egocentrisme.
Solen agrupar-se i expressar el desig de jugar d’una manera espontània. Aprenen jocs col·lectius i reglats. Hi ha una indiferència al sexe, amb estabilitat emocional i cerquen l’aprovació de l’adult.
En el procés d’ensenyament – aprenentatge hem de tenir en compte :
• Importància del treball dels jocs d’imaginació i expressió lliure. Activitats atentes al desenvolupament de l’esquema corporal, en quant permeten una desenvoltura global del cos, així com a afirmar la realitat.
• Potenciar i reforçar el desenvolupament d’activitats que ens porten de l’expressió lliure l’expressió socialitzada i la comunicació: jocs funcionals.
• Adaptació de les sessions a les condicions materials i d’espai i de temps.
• Desenvolupar els processos d’interiorització del/la nen/a.
• Etapa educativa caracteritzada per la globalització en l’aprenentatge.
Interessa el treball dels aspectes cognitius: desenvolupament perceptivo – motor.
En relació als blocs de continguts
• Control i consciència corporal.
• Habilitats coordinatives.
• Capacitats condicionals.
• L’expressió corporal.
• El joc.
Analitzem els principis de desenvolupament psicomotriu dels alumnes d’aquestes edats i l’estructura lògica de l’àrea d’educació física. Així, en el cicle inicial es on més incidència tindrem amb el bloc de control i consciència corporal, el cos és el primer medi de relació que tenim amb el món que ens envolta, és un medi d’expressió i comunicació. L’alt percentatge és degut a que l’alumnat d’aquestes edats segueix el seu desenvolupament físic i per tant, el/la mestre/a ha de proposar el màxim d’experiències perquè els alumnes puguin experimentar tasques que els permetin diferenciar i contrastar postures, formes de respiració i relaxació, coneixement i percepció de les parts del cos, etc.
Respecte al segon bloc, habilitats coordinatives , en aquest cicle és l’etapa de consolidació d’aspectes perceptius que impliquen l’espai pròxim. S’hauran de treballar les habilitats motrius bàsiques, desplaçaments, girs, salts, llançaments, recepcions i equilibris, amb activitats que generin el màxim nombre de respostes motrius valides o no.
El tercer bloc, és el menys rellevant en aquest cicle, les capacitats condicionals no són adequades per treballar-les específicament, ja que les característiques del desenvolupament psicomotriu de l’alumnat d’aquestes edats no són adients. Hem de tenir en compte però, el fet que les capacitats condicionats son presents en totes les activitats.
Pel que fa a l’expressió corporal s’han de treballar àmpliament, la exploració expressiva del cos (expressió d’emocions i sentiments), així com les percepcions espai – temporals. Respecte a l’últim bloc, el joc , es treballaran els jocs sensorials, dramàtics i simbòlics, de cooperació del propi país.
CARACTERÍSTIQUES DE L’ALUMNAT DE CICLE MITJÀ
En relació al desenvolupament evolutiu.
En l’àmbit cognitiu l’alumnat es troba en el Període d’Operacions Concretes de Piaget; en el qual els nens/es són capaços de dur a terme operacions simples i complexes gràcies a un pensament analític.
Pel que fa al desenvolupament afectiu i emocional , l’alumnat va adquirint major autonomia, tenen una forta predilecció pels grups del seu mateix sexe, hi ha una gran estabilitat emocional, comença el període d’exteriorització i interès per la vida social.
En relació al desenvolupament motor es desenvolupa la motricitat bàsica i les habilitats coordinatives generals, es tendeix cap al treball motriu més elaborat, interiorització de moviments, inici i introducció del treball més específic i de caràcter qualitatiu.
En relació als blocs de continguts
• Control i consciència corporal.
• Habilitats coordinatives.
• Capacitats condicionals.
• L’expressió corporal.
• El joc.
El bloc de Control i Consciència Corporal perd importància respecte al primer cicle. Això és degut a que els nens/es ja tenen més assimilada l’estructuració del seu esquema corporal. Es pot considerar el període que va entre els vuit i els deu anys com de refinament de les coordinacions corporals. S’estabilitza la dominància manual i posteriorment ocular. Per altra banda, han de produir-se una interiorització d’una correcta respiració i control tònic.
El treball de les Habilitats Coordinatives es centrarà en l’aplicació de les Habilitats Motrius Bàsiques, element fonamental i imprescindible per la posterior adquisició de les Habilitats Motrius Específiques durant el Cicle Superior. D’aquesta forma donarem una vital importància a les bàsiques, que segons la teoria de l’esquema motor, són la base i els patrons de les específiques, i per un treball correcte d’aquestes últimes cal una correcta adquisició de les primeres.
El tercer bloc, el de les Capacitats Condicionals , rebrà major importància en aquest cicle, però menys que al superior. Al Cicle mitjà es pot treballar la resistència aeròbica i la velocitat de reacció, més la flexibilitat que ja treballàvem al Cicle Inicial.
En quant al bloc d’ Expressió Corporal , rep rellevància en el nen/a degut a que li anem introduint altres formes de comunicació, expressar sentiments, realitzar accions… de formes diferents; ja que l’alumnat tindrà major capacitat de creació, interpretació, imaginació i producció. També introduirem nous passos de danses i balls populars.
A l’últim bloc de continguts, al Joc hem de potenciar l’espontaneïtat, cooperació i responsabilitat dels nens/es.
Per altra banda, durant el cicle anirem potenciant en l’alumnat una sèrie d’actituds, valors i normes que aniran assolint (cooperació, col·laboració, auto superació, gust per les activitats…). En els jocs, el rendiment i la cooperació augmenten, així com l’obediència a les regles establertes.
CARACTERÍSTIQUES DE L’ALUMNAT DE CICLE SUPERIOR
En relació al desenvolupament evolutiu
Aquí ens trobem amb alumnes amb edats entre 10 i 12 anys, en aquest moment evolutiu, el creixement és molt desigual, mentre que uns creixen molt ràpid, altres ho fan més pausadament. A nivell maduratiu, ens troben amb que la nena es desenvolupa abans que el nen. Gaudeixen agrupant-se en equips per qualsevol motiu. Es desenvolupa una necessitat per la perfecció, donant-se accions cruels per las diferencies físiques o psíquiques. Afirmen la seva personalitat i es tornen més objectius.
Precisen aprovació i afectivitat. També al final de l’etapa, es veurà una consciència crítica cap al propi cos i la seva imatge. Si es fomenta un clima d’acceptació i confiança, es possible suavitzar els conflictes que pogueren derivar-se, en aquest moment evolutiu.
Tenen perfectament elaborat el seu esquema corporal. Serà necessari seguir insistint en l’adquisició d’hàbits d’higiene i salut. Podran realitzar imitacions controlant el moviment tenint capacitat per a percebre a partir de l’entrenament, la qualitat del mateix. Volen jocs actius de molta coordinació motora i ràpida acció, gaudeixen de l’aplicació de regles complicades que impliquen un esforç mental important.
L’estructuració de les capacitats coordinatives i perceptives haurien de ser definitives en aquest moment d’evolució, però no obstant, es seguiran treballant formes més complexes d’estructuració espacial com: orientació sobre pla.
En aquesta edat, amb una intensitat moderada, es treballa de forma sistemàtica i continua les qualitats físiques bàsiques, el que permetrà augmentar el desenvolupament motor i, per tant, millorar la seva condició física.
Es desperta un fort interès per la tàctica i tècnica, lo que facilita la iniciació esportiva tant en esports col·lectius com individuals.
També hem d’aprofitar la popularitat social dels esports donant una visió més crítica amb la finalitat de trobar i valorar els seus valors educatius i positius per sobre dels interessos econòmics i el fanatisme.
En relació als blocs de continguts
• Control i consciència corporal.
• Habilitats coordinatives.
• Capacitats condicionals.
• L’expressió corporal.
• El joc.
En el Cicle Superior en relació als diferents blocs de continguts, trobem que la importància de cadascun en funció de l’edat és el següent: queda definit totalment el bloc de control i consciència corporal amb l’augment del control motor i l’adquisició de postures equilibrades i correctes, percepció espai-temporal precisa i ajustada al màxim i ús correcte de la respiració i la relaxació total i segmentària. L’alumne pren consciència global del seu cos, tant en repòs com en moviment. D’aquesta forma, el treball d’aquest bloc durant aquest cicle serà mínim i, per tant, el grau d’importància serà baix.
Respecte al segon bloc, habilitats coordinatives , el seu grau d’importància ha de ser el mateix que en el segon cicle perquè tant en un com en l’altre, fa falta treballar-lo molt seguint el continguts propis de cadascun. En primer lloc s’hauran de tenir establertes les habilitats motrius bàsiques i a partir d’aquí, començarem a treballar la pràctica dels esports individuals i col·lectius, potenciant les habilitats motrius específiques.
El tercer bloc, junt amb el segon són els més rellevants en aquest cicle, les capacitats condicionals prenen una notable importància degut al fet que aquestes capacitats són bàsiques en l’organització de qualsevol esport, ja que en aquesta edat els nens i nenes realitzen activitats de caràcter esportiu o pre-esportiu. A més, l’estat de maduració orgànica dels nens/es permet començar a realitzar treballs que fins el moment no s’havien pogut portar a terme.
L’expressió corporal haurà de seguir el mateix nivell que tenien al cicle anterior. Només s’anirà perfeccionant i concretant el grau d’expressió de cadascú així com s’anirà aprofundit més en els aspectes de dansa i ball popular.
Respecte a l’últim bloc, el joc, es seguirà la mateixa tònica de cicle mitjà; pot variar respecte a d’anterior en el fet que la/ el mestre/a demani als alumnes que proposin jocs per fer sorgir la seva imaginació o creativitat.
Els jocs popular proporcionaran un coneixement sobre la pròpia cultura i comparant-la amb la resta treballant la diversitat. Un altre tipus de jocs que se’ls podrà introduir durant aquests cicles són els sensorials perquè puguin adonar-se dels esforços de les persones discapacitades.