– Títol: L’ Edat Mitjana
– Nivell educatiu: 5è de Primària
– Objectius didàctics :
-Saber situar l´Edad mitjana en un eix cronològic.
-Conèixer les causes que van provocar la caiguda de l’Imperi romà.
-Conèixer l’organització social del món medieval, els estaments i els privilegis i deures que tenien cadacun d’aquests estaments: La Piràmide Feudal
-Identificar els trets característics de la religió cristiana i musulmana, valorant les aportacions dels àrabs a la nostra cultura.
-Conèixer la marca Hispànica que separava Catalunya Nova/Vella.
-Identificar i representar en un mapa els regnes cristians i Al·landalus.
-Explicar el procés de la Reconquesta Cristiana.
-Despertar l’ interès i conèixer els invents realitzats a l’ Edat Mitjana.
-Adquirir vocabulari bàsic relacionat amb l’Edat Mijana.
–Competències i relació amb el currículum:
1. Competència comunicativa, lingüística i audiovisual.
El treball de la llengua i la comunicació mitjançant l’ observació i estudi de la història medieval.
–Possibles activitats: Lectura de texts, visionat de vídeos, treballs sobre biografies, debats a classe, anàlisi de la forma de vida…
2. Competència artística i cultural.
L’ estudi i anàlisi d’ altres cultures diferents, tant en l’ aspecte geogràfic com històric. Treball sobre els monuments i infraestructures clàssiques de l’ Edat Mitjana.
–Possibles activitats: Visionat de una pel·lícula-documental per entendre la forma de vida de l ‘època, estudi de les parts d’ un castell o monestir, presentació per part d’ un grup de la classe (potser marroquins) dels trets característics de la cultura àrab (Al·andalus)…
3. Tractament de la informació i competència digital.
– Les TIC/TAC com a eina per aprofundir en l’ aprenentatge de la història.
-Possibles activitats: Treball de l’ Edat mitjana mitjançant un bloc, realització d’ una web quest, cerca a google maps, activitats interactives amb la PDI…
-Aplicació de la ciència matemàtica per representar i/o calcular dades sobre la història.
–Possibles activitats: Confecció d’ un gràfic representatiu de població, com una piràmide de població; càlcul de dades a partir d’ anys, esbrinar l’ edat d’ un personatge o l’ any d’ un descobriment…
5. Competència d’aprendre a aprendre i 6.Competència d’autonomia i iniciativa personal.
-Desenvolupar en l’ alumne l’ interès per la investigació històrica, per tal que mostri una actitud per descobrir i aprendre els continguts de la unitat.
–Possibles activitats: Cerca d’ informació sobre un personatge, cerca i explicació d’ algun invent de l’ Edat mitjana, exposar a classe un PPT sobre algun aspecte de la unitat, visitar la biblioteca del poble per a trobar informació adicional…
- 7.Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic.-Estudiar i entendre el passat per poder entendre el present. Relacionar el món actual amb la història.
–Possibles activitats: treballs amb mapes, activitats interactives, aplicacions com Googlemaps…
8.Competència social i ciutadana.
– Desenvolupar en l’ alumne una actitud de respecte i tolerància cap a altres cultures, a més d’ entendre i comprendre els comportaments i ideologies dels diferents llocs del món.
-Possibles activitats: debats a classe, lectures, representacions teatrals..
– Criteris i sistema d’avaluació
L’ alumne:
-Ha aconseguit els objectius proposats en la unitat didàctica
-Es capaç de situar l’ Edat Mitjana en un eix cronològic
-Coneix l’organització social del món medieval
-Identifica trets de la cultura musulmana i cristiana
-Coneix l’orígen de la marca Hispànica i de Catalunya
-Identifica en un mapa els regnes cristians i explica el procés de la reconquesta.
-Reconeix les característiques de l’art romànic tant pel que fa a les esglésies com a la pintura i l’escultura?
-Ha augmentat el seu vocabulari expressiu i comprensiu.
-Anomena invents de l’ Edat Mitjana i explica la seva utilitat.
– Educació en valors:
-Educació de la diversitat intercultural: valoració del que ens han aportat els pobles que han viscut en el territori català.
-No discriminació per raons de sexse: coscienciació que la discriminació entre homes i dones ha estat un tema present en la majoria de cultures i que, actualment, encara no hi ha una igualtat plena.
– Atenció a la diversitat/reforç:
-Fer la piràmide de la societat medieval en grups.
-Per parelles fer una línia dels temps indicant els fets més importants de l’edat mitjana i també els que van marcar l’inici i el final de l’ E.M.
-Fer un mapa amb la marca hispànica separant Catalunya vella i nova.
-Relaciona imatges d’ invents i monuments amb el concepte corresponent.
–Seqüència d’ activitats
-Presentar Google Maps mitjançant la PDI per tenir una visió més real i propera de la geografia del mon. Fer un seguiment del primer viatge de Cristòfol Colom des de Espanya fins Amèrica; després de la volta al món de Magallanes i Elcano.
-Cercarem i copiarem a “Smart Notebook” (el software de la PDI) una imatge d’ un mapamundi. Després traçarem sobre la PDI la ruta de Colom i de Magallanes.
-Fer un eix cronològic situant l’ Edat Mitjana i les altres grans etapes de la humanitat. Observar un eix cronològic digital.
-Crear mapes de la Espanya Musulmana i Cristiana.
-Ver un vídeo sobre les ciutats i castels medievals.
-Elaborar una piràmide feudal a classe amb els estament de l’ E.M.
-Confecció d’ un Din-A3 enganxant i explicant els invents de l’ EM.
-Fer una repressentació a classe sobre l’ EM.
-Crear amb Mindomo un mapa conceptual que contingui els trets més importants de l’ EM per poder estudiar.
