Monthly Archives: abril 2011
Logística
Logística, clau per competir
La Generalitat fa una nova emissió de deute
El Govern posarà avui en el mercat bons amb dos períodes de venciment: a un any amb una rendibilitat del 4,25%, i a dos anys a un interès del 4,75% anual
La Generalitat torna a recórrer als ciutadans per finançar les seves necessitat pressupostàries. A l’emissió de deute de 3.000 milions de finals de l’any passat, ara en sumarà una altra de 2.700 milions, segons ha comunicat el propi Govern. L’Executiu català oferirà dos períodes de venciment: un a un any i a un interès del 4,25%, i l’altre a dos anys, amb una rendibilitat del 4,75%.
L’interès que haurà de pagar la Generalitat per finançar-se serà, però, més alta, donat que haurà de pagar un interès complementari a les entitats col·locadores del deute. El Govern està tancant l’operació amb La Caixa, CatalunyaCaixa, Banc Sabadell, Unnim i Barclays. La col·locació es farà entre l’11 d’abril i el 3 de maig.
Les comissions per a l’emissió a un any se situaran entre el 0,75% i el 2,5%, segons la demanda que desperti la col·locació. En l’emissió a dos anys, les comissions seran d’entre l’1% i el 3,5%.
Gestiona el Pressupost de la Generalitat
Clica aquí per visualitzar el simulador dels pressupostos de la Generalitat.
El BCE apuja els tipus d’interès
El Banc Central Europeu ha decidit apujar els tipus d’interès en 0,25 punts, fins l’1,25% 🙁 . El que és més, el president de l’entitat monetària europea, Jean Claude-Trichet, ha donat a entendre en roda de premsa que podrien produir-se noves pujades de tipus en els propers mesos, tot i que no ho ha donat per fet. Trichet ha explicat que el BCE estarà pendent de l’evolució de la inflació per decidir la seva política monetària. Els tipus portaven en mínims històrics de l’1% des de juliol del 2008.
El president del BCE havia alertat en els darrers mesos de la imminent pujada del preu del diner com a conseqüència de l‘augment de la inflació ocasionat per l’escalada del preu del petroli i les matèries primes.
Si en l’article anterior analitzavem les bones notícies, això suposa un gerro d’aigua freda pel Consum i la Inversió, ja que encareix el deute existent i penalitza el nou i necessari crèdit per a les empreses.
Estem malament, però anem bé
Resum de l’article de l’Antón Costas, Catedràtic de Política Econòmica (UB) a el PERIODICO.
L’empenta de les exportacions i l’augment de les inversions indiquen que el panorama millora
Per saber si hi ha bones notícies en l’evolució de l’economia cal analitzar tres variables: l’activitat econòmica, l’ocupació i el crèdit. Si milloren, amem bé.
¿Hi ha bones notícies sobre aquestes variables? N’hi ha.
L’activitat econòmica. Si mirem les dades de l’INE, l’economia espanyola en conjunt, el 2010 va estar estancada (ni creixement, ni recessió).
Però, si al conjunt de l’economia li traiem les activitats de la construcció, llavors ens trobem amb una agradable sorpresa: l’economia no vinculada a la construcció va créixer un 1,7% de mitjana el 2010. Aquesta és una primera bona notícia.
¿Què és el que està tirant de l’economia, si la construcció està parada? Les exportacions, que tenen un comportament espectacular. L’espanyola és l’economia de l’OCDE (el club dels rics) que des del 2002 ha mantingut més bé la seva quota als mercats internacionals, també durant la crisi, llevat d’Alemanya (“of course”). No és poca cosa en el temps de la competència de Xina com a gran exportador.
Això és molt important. Perquè si van bé les exportacions, llavors és possible respondre al gran repte de l’economia espanyola en aquest moment: desendeutar-se i, al mateix temps, créixer. I sembla que, lentament, s’està aconseguint.
Però això va ser el 2010. ¿Com anirà el 2011?
Fixem-nos en l’equació següent: el PIB és igual a consum més inversió, més exportacions, menys importacions (PIB = C + I + D + X – M). Si aquestes variables donen senyals positius, vol dir que les coses aniran millorant. Vegem-ho.
Les exportacions (X) continuen anant molt bé el 2011. El mes de gener, per primera vegada en la nostra història, el saldo comercial d’Espanya amb la Unió Europea ha estat positiu. 😀
Les inversions empresarials (I) s’han recuperat, impulsades per les exportacions i les empreses necessitaran ampliar les seves instal·lacions. 😀
El consum privat (C) ara és feble, moltes famílies estan desendeutant-se i redueixen el consum 😐
La despesa o consum públic (D) està en una etapa de retallades. 😐
Però l’estalvi està baixant i això portarà l’augment del consum. 😉 . (Taxes d’estalvi elevades com les d’aquests anys indicaven por del futur i incertesa. Que es redueixin significa que la confiança augmenta.)
¿I l’ocupació? Si les inversions augmenten, tard o d’hora l’ocupació també augmentarà. Les últimes dades de l’atur 🙁 no són favorables. Però les afiliacions a la Seguretat Social estan augmentant 🙂 , i això significa que s’estan creant nous llocs de treball.
El canvi d’actitud dels mercats financers internacionals respecte a Espanya indica que s’està millorant. Les primes de risc del deute públic han baixat 😀 i s’ha allunyat el fantasma del rescat.
I s’ha tornat a obrir l’aixeta del finançament extern per a les emissions de les grans empreses i la banca espanyola. Aquest és un pas previ perquè després el crèdit minorista torni a fluir cap a empreses i famílies. Tot i que trigarà a normalitzar-se, perquè els bancs i les caixes ara també estan desendeutant-se i necessitades de més capital.
I canvien també les actituds respecte a Espanya. Només cal llegir l’elogiós editorial que va fer dimarts passat l’influent diari Financial Times, un mitjà gens complaent amb Espanya i amb el president del Govern.