Les peres i les pomes s’encareixen més d’un euro des de Mercabarna fins a la taula

La baula de la cadena comercial que representa el principal increment, segons l’observatori de la fruita de la Generalitat El diferencial entre Mercabarna i el punt de venda al consumidor supera l’euro en la pera conference.
Segre
– Lleida
L’última baula de la cadena de comercialització de les pomes i peres és el punt on més s’encareix la fruita de Lleida, segons revela l’Observatori de Preus de la conselleria d’Agricultura corresponent al 10 de novembre d’aquest mes.
L’estudi, que analitza els preus de Mercolleida, de central, de mercat a l’engròs i de punt de venda al públic en la setmana 44 d’aquest any, destaca que entre el majorista, en aquest cas Mercabarna, i el punt de venda al consumidor, les pomes i peres de Lleida poden encarir-se entre 1,05 i 1,09 euros, respectivament.
Inici de la cadena
A la llarga cadena que hi ha des que es posa preu a un producte fins que arriba a la taula del consumidor, segons indiquen les dades de la conselleria d’Agricultura, una quilo de pera conference (de calibre 60 a granel i sense manipular) es va valorar en la setmana 44 a la llotja de Mercolleida en 0,48 euros.
Després d’envasar-lo i manipular-lo, el preu puja 0,16 euros el quilo fins a costar-ne 0,64. Una vegada al mercat a l’engròs, en aquest cas Mercabarna, s’eleva 20 cèntims d’euro i ja costa 0,84 euros el quilo.
I quan arriba al consumidor final és el moment en què l’increment es dispara fins als 1,09 euros més per quilo i el preu mitjà final queda en 1,93 euros el quilo per al consumidor.
Respecte a la poma golden passa una cosa semblant. Després de fixar la llotja de Mercolleida un preu de 0,33 euros el quilo a una poma golden (de calibre 70, sense envàs i sense manipular), el preu s’eleva 16 cèntims més quan passa per la manipulació (envasat, etc.), fins als 0,49 euros/quilo.
D’allà, a l’arribar a Mercabarna, el preu s’incrementa 33 cèntims d’euro més i el quilo de poma golden costa 0,72 euros. Després d’aquest pas, el consumidor paga 1,05 euros més fins als 1,77 euros el quilo de mitjana, segons dades proporcionades pel ministeri d’Indústria, Turisme i Comerç per a la província de Barcelona.
S’ha de destacar que la campanya de comercialització de la fruita va arrencar a l’estiu amb el sector esperançat davant d’unes cotitzacions que tornaven a resultar dignes després d’una campanya del 2009 ruïnosa a causa de les greus tempestes de pedra i vent. De tota manera, els costos de producció en el cas de la poma oscil·len entre els 27 i els 30 cèntims d’euro per al productor, un 90 per cent del que percep pel seu producte.
Vendes a pèrdues
No obstant, en els últims dies s’han produït denúncies de sindicats agraris com Unió de Pagesos (UP) en què s’ha denunciat diverses cadenes de supermercats per presumptes vendes a pèrdues en fruita dolça com la mateixa poma golden.
COMENTARI
El 10 de novembre a les pomes i a les peres se’ls hi va pujar el preu més d’un euro.

Una pera sense manipular-la per vendre-la a granel es va valorar a la llotja de Mercolleida en 0,48 euros el quilo, desprès de manipular-lo i envasar-lo el preu puja 0,16 i finalment una vegada al mercat a l’engròs s’eleva 20 cèntims més.

Quan arriba al consumidor final l’increment es dispara fins a 1,09.

Respecte a la poma passa una cosa semblant, a Mercolleida se li fixa un preu inicial de 0,33 cèntims el quilo, quan a estat envasada i manipulada s’augmenta 0,16 cèntims més. Quan arriba a Mercabarna el preu puja 33 cèntims, desprès d’aquest pas el consumidor pot arribar a pagar 1,05 fins a 1,79 euros el quilo.

Hi ha hagut denuncies ja que alguns supermercats venen les pomes més barates hi això fa que tinguin pèrdues.

Crec que no s’hauria de pujar tant el preu ja que els productors de pomes i peres cobren molt poc comparat amb el preu que acaben pagant els consumidors.

Jordina Guillaumet

One thought on “Les peres i les pomes s’encareixen més d’un euro des de Mercabarna fins a la taula

  1. Profe

    La venda de productes a preus per sota del seu cost s’anomena “dumping”. La finalitat és captar clients i desplaçar la competència, malgrat això provoqui pèrdues temporals. Són preus “reclam” per atraure al comprador, un cop entri a l’establiment ja comprarà altres productes amb major marge per l’empresa.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *