Daily Archives: 18 novembre 2010

L’augment de la demanda estabilitza el preu dels pisos

Informe sobre el mercat immobiliari a Barcelona

Baixa un 1,4% el nombre de contractes de lloguer i es mantenen les tarifes

Les operacions de compravenda van créixer un 30,9% el primer semestre

EL PERIÓDICOBARCELONA

La bombolla ha deixat de desinflar-se a Barcelona i el preu mitjà de les vivendes tant d’obra nova com de ­segona mà s’ha estabilitzat el primer semestre del 2010 en el conjunt de la ciutat a causa de l’augment de la demanda, segons l’informe sobre el mercat immobiliari presentat ahir per l’ajuntament, en què ­també s’indica que el mercat de lloguer ha experimentat un lleuger descens en el nombre de contractes (un 1,4% menys) i els preus es mantenen ­(baixen una mitjana d’un 0,9%).

Pel que fa als pisos d’obra nova, el preu de venda ha augmentat un ­lleuger 0,3% respecte al semestre anterior, i s’ha situat en 5.457 ­euros el metre quadrat; i en el mercat de segona mà les variacions es ­man­tenen entre un descens d’un 0,4% i un ­augment d’un 1,2%, i se situen en els 4.083 euros el metre ­quadrat.

CREIX LA COMPRAVENDA

El creixement de la demanda s’ha traduït també en un augment de les operacions de compravenda del 30,9%. ¿El motiu? La reacció dels consumidors per evitar l’augment de l’IVA del mes de juliol i la reducció de les deduccions per la compra d’un pis, que s’aplicaran a partir de l’1 de gener de l’any que ve.

En l’àmbit de la construcció, l’informe indica que s’ha frenat la tendència descendent de les vivendes iniciades, amb tan sols un 1,3% menys de llicències.

Per districtes, el més car pel que fa a l’obra nova és les Corts, amb un preu de 8.786 euros per metre quadrat, encara que la zona més costosa per comprar un pis de segona mà continua sent Sarrià-Sant Gervasi, amb una mitjana de 5.903 euros per metre quadrat, tot i experimentar la caiguda dels preus més alta de la ciutat: un 3,3%. El tercer districte més car és l’Eixample, on l’obra nova ja està en els 6.400 euros el metre. Ciutat Vella és el lloc amb menys obra nova iniciada, i en el mercat de segona mà els preus han caigut un 2,4%.

El consistori va presentar ahir aquestes dades del primer semestre del 2010, que es recolliran en la publicació Xifres d’habitatge, editada pel Patronat Municipal de Vivenda de Barcelona des de l’any 1998. La revista també inclou el Pla de Vivendes 2008-2016.

Comentari

En primer lloc els preus de l’habitatge han baixat d’una mitjana de 0’9%, però això només els del lloguer i tot això és gràcies a la demanda dels consumidors, com més demanden millor.

En canvi l’obra nova ha augmentat el preu dels habitatges, el preu queda entre uns 5.457 Eur/ metre quadrat.

Els de segona mà no canvien, el seu preu no varia, queda tal com està, ni puja ni baixa, perquè ja que no hi ha hagut demanda dels consumidors, la cosa no varia.

El creixement també ha passat a la compravenda, un 30’9%. El motiu són els consumidors perquè a augmentant  l’IVA al mes de Juliol.

Però tot això es reduirà sobre el mes de Gener del pròxim any, no augmentarà tant ni baixarà tant, es quedarà just al punt d’equilibri, o sigui no variarà  a partir del  mes de Gener, diguem que la cosa seria una mica més suau.

El preus dels pisos varia segons la zona, o sigui serà més car (per exemple) a les Cors que a Sarrià-Sant Gervasi.

Un exemple molt simple, és que a un poble els preus són menys cars que una ciutat, perquè? Un exemple de tants seria perquè en un poble no podem satisfer “del tot” les nostres necessitats i gustos.

Mariam Kamal

Les peres i les pomes s’encareixen més d’un euro des de Mercabarna fins a la taula

La baula de la cadena comercial que representa el principal increment, segons l’observatori de la fruita de la Generalitat El diferencial entre Mercabarna i el punt de venda al consumidor supera l’euro en la pera conference.
Segre
– Lleida
L’última baula de la cadena de comercialització de les pomes i peres és el punt on més s’encareix la fruita de Lleida, segons revela l’Observatori de Preus de la conselleria d’Agricultura corresponent al 10 de novembre d’aquest mes.
L’estudi, que analitza els preus de Mercolleida, de central, de mercat a l’engròs i de punt de venda al públic en la setmana 44 d’aquest any, destaca que entre el majorista, en aquest cas Mercabarna, i el punt de venda al consumidor, les pomes i peres de Lleida poden encarir-se entre 1,05 i 1,09 euros, respectivament.
Inici de la cadena
A la llarga cadena que hi ha des que es posa preu a un producte fins que arriba a la taula del consumidor, segons indiquen les dades de la conselleria d’Agricultura, una quilo de pera conference (de calibre 60 a granel i sense manipular) es va valorar en la setmana 44 a la llotja de Mercolleida en 0,48 euros.
Després d’envasar-lo i manipular-lo, el preu puja 0,16 euros el quilo fins a costar-ne 0,64. Una vegada al mercat a l’engròs, en aquest cas Mercabarna, s’eleva 20 cèntims d’euro i ja costa 0,84 euros el quilo.
I quan arriba al consumidor final és el moment en què l’increment es dispara fins als 1,09 euros més per quilo i el preu mitjà final queda en 1,93 euros el quilo per al consumidor.
Respecte a la poma golden passa una cosa semblant. Després de fixar la llotja de Mercolleida un preu de 0,33 euros el quilo a una poma golden (de calibre 70, sense envàs i sense manipular), el preu s’eleva 16 cèntims més quan passa per la manipulació (envasat, etc.), fins als 0,49 euros/quilo.
D’allà, a l’arribar a Mercabarna, el preu s’incrementa 33 cèntims d’euro més i el quilo de poma golden costa 0,72 euros. Després d’aquest pas, el consumidor paga 1,05 euros més fins als 1,77 euros el quilo de mitjana, segons dades proporcionades pel ministeri d’Indústria, Turisme i Comerç per a la província de Barcelona.
S’ha de destacar que la campanya de comercialització de la fruita va arrencar a l’estiu amb el sector esperançat davant d’unes cotitzacions que tornaven a resultar dignes després d’una campanya del 2009 ruïnosa a causa de les greus tempestes de pedra i vent. De tota manera, els costos de producció en el cas de la poma oscil·len entre els 27 i els 30 cèntims d’euro per al productor, un 90 per cent del que percep pel seu producte.
Vendes a pèrdues
No obstant, en els últims dies s’han produït denúncies de sindicats agraris com Unió de Pagesos (UP) en què s’ha denunciat diverses cadenes de supermercats per presumptes vendes a pèrdues en fruita dolça com la mateixa poma golden.
COMENTARI
El 10 de novembre a les pomes i a les peres se’ls hi va pujar el preu més d’un euro.

Una pera sense manipular-la per vendre-la a granel es va valorar a la llotja de Mercolleida en 0,48 euros el quilo, desprès de manipular-lo i envasar-lo el preu puja 0,16 i finalment una vegada al mercat a l’engròs s’eleva 20 cèntims més.

Quan arriba al consumidor final l’increment es dispara fins a 1,09.

Respecte a la poma passa una cosa semblant, a Mercolleida se li fixa un preu inicial de 0,33 cèntims el quilo, quan a estat envasada i manipulada s’augmenta 0,16 cèntims més. Quan arriba a Mercabarna el preu puja 33 cèntims, desprès d’aquest pas el consumidor pot arribar a pagar 1,05 fins a 1,79 euros el quilo.

Hi ha hagut denuncies ja que alguns supermercats venen les pomes més barates hi això fa que tinguin pèrdues.

Crec que no s’hauria de pujar tant el preu ja que els productors de pomes i peres cobren molt poc comparat amb el preu que acaben pagant els consumidors.

Jordina Guillaumet