Ara.cat
ATBS Online ho tenen clar: “Em sembla una barbaritat que encara hi hagi tantes evidències que ho fem malament i tot i així continuem en la mateixa direcció”. Són paraules d’Òscar Saro, que té el càrrec d’administrador. TBS Online, que ofereix serveis a altres empreses, va començar incloent petits detalls en els seves tasques productives abans de fer un canvi més gran d’hàbits en els horaris. Van implantar la flexibilitat horària i el teletreball per anar evolucionant i testant les mesures.
Ara l’empresa està en fase de prova amb un canvi d’horaris que va començar aquest novembre i pel qual des de la Plataforma de la Reforma Horària es dóna suport i recomanacions per adaptar les mesures. La responsable d’administració de TBS Online, Iolanda Milán, explica que els treballadors entren a les 8.00h cada dia i surten a les 15.30h, amb mitja hora per dinar. Abans treballaven de 8.30h a 18.00h amb una hora per dinar i mitja per esmorzar. “Fem guàrdies cada tarda i un dels nostres treballadors es queda per donar suport als nostres clients i que no es vegi afectat el servei”, detalla Milán. Com que a l’empresa són pocs, tots coneixen els projectes de la resta, de manera que els petits obstacles que puguin sorgir en aquest sentit queden pal·liats de manera ràpida i de la millor manera possible.
“El nostre objectiu és ser més productius i més feliços amb la reforma horària. No és que no ho fóssim, però creiem que era un pas important per encara ser-ho més”, explica Saro, que clarifica que la felicitat sí que ha millorat i que, ara, encara queda per veure si la productivitat ha augmentat o no. “Tenim indicis que sí, però és una cosa que podrem mesurar al final”, assegura l’administrador.
Si s’ha de parlar d’alguna dificultat, però, és el canvi de costum que implica el canvi d’horari, com per exemple en les hores d’esmorzar o de dinar. “Fer el canvi individual no és complicat, però això ha de ser compatible amb la teva família”, explica Saro. També afegeix: “Quan surts d’aquí no serveix de res esmorzar a les set del matí i dinar a la una si has de sopar a les 22.00h en arribar a casa”. Adaptar-se a la resta del món és, potser, el més complicat a què s’han d’afrontar els treballadors. Per això han d’anar buscant mecanismes per convèncer el seu entorn. “A Espanya es fa tot dues hores més tard!”, lamenta Saro. L’administrador de l’empresa assegura que “està més que demostrat que el moment més productiu és de les 9 h a les 13 h, mentre que la gran majoria d’espanyols sembla que ho facin al contrari d’aquesta evidència: arriben tard i trenquen tasques a mig matí”.
Milán creu que la filosofia de l’empresa està directament relacionada amb la recerca de la millora horària. En aquesta direcció, destaca la importància de provar aquest nou sistema: “Si ningú no fa un pas endavant no veurem si això té resultats positius”. Tant Milán com Saro afirmen que aquesta reforma no s’ha realitzat sense motiu i, de moment, estan molt satisfets. “Estem convençuts que no tirarem enrere, tot i que estem en una fase pilot. L’anàlisi d’aquest període ens permetrà acabar d’ajustar l’horari, però no crec que tornem al que teníem abans”, destaquen.
Saro destaca que el principal benefici que s’estan trobant és poder tenir tota la tarda lliure, de manera que durant tot l’any hi hagi els mateixos beneficis que a l’estiu. “La sensació que cada dia és una mica més llarg o que fem moltes més coses és una evidència més gran. Pots fer més coses fora de la feina”, sentencia Saro.