Ara.cat – SALVADOR ALMENAR València
La cadena de supermercats Mercadona va guanyar l’any passat 611 milions d’euros, un 12% més que l’any anterior, tot i que la companyia només havia previst créixer un 1%. Això va permetre que la companyia valenciana marqués un nou rècord de guanys després d’haver facturat la xifra, també rècord, de 19.059 milions d’euros.
Juan Roig, president de la companyia, tenia ahir motius de sobra per assegurar en roda de premsa que “Mercadona va bé”, ja que pràcticament tots els indicadors reflecteixen un increment respecte a les dades del 2014. Pel que fa a les vendes, durant el 2015 es van facturar 670 milions més, es van vendre 546 milions de quilos/litres més i es van obrir 53 botigues noves, és a dir, més de deu locals cada mes. La inversió, tot i mantenir-se gairebé en el mateix nivell que l’any anterior, és l’únic indicador que presenta un signe negatiu en passar dels 655 milions invertits el 2014 als 651 del 2015.
Com sembla lògic, amb l’increment de la dimensió i del benefici de la companyia, els impostos que va pagar la companyia també van créixer l’últim any fins als 1.497 milions d’euros abonats a les arques públiques. D’aquest total, 243 milions corresponen a l’impost de societats, 662 es van abonar a la Seguretat Social, 509 corresponen a la recaptació de l’IVA i de l’IRPF, i els 83 restants, a altres impostos i taxes. Preguntat per la seva opinió sobre l’actual política fiscal i la possibilitat que un nou govern incrementi la pressió sobre les grans empreses, Roig va evitar qualsevol tipus de valoració política i es va limitar a dir que per a ell “és un orgull” pagar impostos, alhora que va defensar que “qui més diners té, més impostos ha de pagar” per mantenir un sector públic que asseguri el bon funcionament de la justícia, la sanitat i l’educació.
Amb tot, el president de Mercadona no va amagar la seva opinió sobre el sector públic (“com menys sector públic, millor”, va dir) i també va afirmar que el sector privat té “millor” capacitat per gestionar els recursos.
400 nous contractes a Catalunya
Pel que fa als treballadors, Roig va explicar que Mercadona va crear 1.000 nous llocs de treball durant l’últim any, i va fer créixer la plantilla per sobre dels 75.000 empleats. Gran part de responsabilitat d’aquesta bona dada es deu a Catalunya, on la companyia va contractar 404 persones. El Principat és un dels mercats més importants per a l’expansió del gegant valencià de distribució alimentària, com demostra que gairebé la meitat de les noves botigues (26 de les 53) corresponen a Catalunya. Actualment, les 251 botigues catalanes del grup donen feina a 11.250 treballadors.
“Ser polític és molt difícil”
Seguint el costum dels últims anys, Roig va evitar pronunciar-se sobre temes aliens a la seva empresa que poguessin relegar en els titulars els resultats de Mercadona. Malgrat la insistència dels periodistes, Juan Roig no va valorar la situació política actual i la incertesa sobre la investidura del futur president espanyol. Únicament va assenyalar que “ser polític és una cosa molt difícil”, però, tot i així, confia que els polítics “facin la seva feina”. I la seva feina, segons va afirmar, consisteix a “triar un nou president del govern espanyol”. Un comentari que va ser interpretat com un rebuig a un escenari de noves eleccions.
Tampoc va voler referir-se directament als casos de corrupció de la política valenciana i es va limitar a dir que està “en contra de qualsevol tipus de mala pràctica”
