A PROP DE POLLOCK

PRESENTACIÓ 

Molts no trobaran en un primer cop d’ull el perquè de la pintura d’en Jackson Pollock, i no és per culpar-los. Només coneixent la vida turmentada pel seu caràcter inconformista, desafiant i, alhora contradictòriament, depriment, podem, si no arribar  a entendre, almenys sí a percebre el perquè dels seus moviments que emergeixen del seu interior i s’exterioritzen sobre la tela a través de la pintura caient com a pluja espessa.

Sempre ha estat un desafiament definir l’art abstracte, segurament perquè sempre ens capfiquem en voler descriure un estil i no intuïm que cada artista és la seva pròpia tendència, que quasi cada obra té un perquè i una petita història.

També molts pensaran que no és un dels millors pintors per donar a conèixer a nens i nenes tan petits com els nostres. Això serà cert si ens basem en què els nostres infants coneguin la vida d’en Pollock, però no si el que ens interessa és que els més petits puguin gaudir d’una manera diferent de pintar, no tenint prou amb les seves manetes i un petit pinzell, sinó utilitzant tot el seu cos com a eina d’expressió.

Amb aquesta activitat volem donar l’oportunitat, no només als menuts sinó també  a les seves famílies, de conèixer una nova figura artística una mica desconeguda que ens pot ajudar molt a entendre l’art abstracte i a més relacionar-la amb altres àmbits culturals com és en aquest cas amb el Jazz, ja que en Pollock era un enamorat d’aquesta música.

 

PROPOSTA DIDÀCTICA

Aquest projecte té com a objectiu general crear un espai de reflexió i experimentació sobre l’art abstracte, agafant com a referent la figura i obra d’en Jackson Pollock.

La justificació de l’elecció d’aquest artista seria que:

  • és un artista poc conegut fora de l’àmbit cultural, la qual cosa ens motiva als educadors per no caure en rutines didàctiques.
  • realitzava una nova forma de representació plàstica que poques vegades s’utilitza en l’àmbit escolar.
  • podem relacionar-lo amb la música jazz

 

OBJECTIUS DIDÀCTICS DEL PROJECTE

Referits a fets, conceptes i sistemes conceptuals

  • Conèixer la figura i obra artística d’En Jackson Pollock

Referits a procediments

  • Utilització de l’art abstracte com a mitjà d’expressió
  • Treball i experimentació amb la pintura sense pinzell

Referits a actituds

  • Gaudir del fet artístic.
  • Interès per descobrir i comprendre les obres d’art
  • Curiositat i respecte cap a les manifestacions abstractes

 

METODOLOGIA

Estructuralment, el projecte es divideix en tres fases:

Primera fase

Les educadores de les escoles bressol obren el camí per conèixer la figura de l’artista a través de fotografies de les seves obres i ambientant el treball amb música jazz.

Segona fase

Aquesta activitat està inclosa en la Guia d´Activitats del PAME amb l´assessorament de  l’artista local Rat Soriano. Amb aquestes activitats els infants aprenen el que s’anomena “action painting” que ho podríem definir des d’un punt tècnic, com l’acció d’esquitxar amb pintura la superfície d’una tela de forma espontània i enèrgica. Però com els nens i nenes de 2 i 3 anys encara no dominen a la perfecció el moviment dels seus braços, s’ha ideat el donar a cada menut un pot de plàstic de tap estret ple de tèmpera d’un sol color i així poden anar prement i deixar fluir la pintura mentre caminen o es belluguen (dintre de l'”action painting” hi ha varietats com aquesta que es coneix per “dripping” o “degoteig”).

Aquesta fase consta de cinc sessions. Les tres primeres són per cada color triat cada una. Es necessita que un color quedi totalment eixut abans de començar amb un altre perquè no hi hagi barreges.

Les altres dues sessions són per afegir el color blanc i el negre canviant una mica la tècnica. Ara utilitzant el que s’anomena “splashing” o “esquitxada”, que com el seu nom indica, els nens i nenes poden esquitxar la tela fent servir un pinzell vell o inclús un bastó.

Tercera fase

Oferir als pares i mares un dossier sobre l’activitat per si volen seguir i participar en el projecte artístic i exposició de les obres realitzades davant familiars i amics perquè els més petits se sentin artistes i protagonistes a fi de reforçar la seva confiança.

 

ACTIVITATS RELACIONADES AMB EL PROJECTE

  • 5 sessions plàstiques a l’escola.
  • Maleta Viatgera amb material relacionat amb l’obra d’en Jackson Pollock.
  • Concert a la Nova Jazz Cava a càrrec de “The Pollock Quintet”.
  • Exposició de les obres realitzades pels infants de les 3 escoles (La Casona, Coloraines i Vallparadís) als Amics de les Arts i joventuts musicals. Aquesta exposició durarà 3 setmanes.
  • Activitat conjunta de pares mares i infants a l’escola per pintar amb les tècniques de Pollock.

pollock2pollock

Comments are closed.