El bosc de l’escola, un bosc ple de valors

DESTINATARIS

Aquest projecte està pensat perquè el puguin aprofitar moltes persones: els infants de l’Escola Bressol, les seves famílies, les altres famílies del barri, infants dels CEIP’s, infants de l’aula creada per Serveis Socials, avis i avies del Casal de Gent Gran del barri… i totes aquelles persones que vulguin formar-ne part.

 

QUI PLANIFICA I QUI PARTICIPA EN AQUEST PROJECTE

Aquest projecte l’ha elaborat i planificat l’equip d’educadores de l’Escola Bressol, però hi estan implicades moltes altres entitats i persones: famílies de l’escola, CEIP’s del barri, Casal de Gent Gran, Biblioteca del Districte, Serveis Socials, veïnes i veïns, etc.

 

INTRODUCCIÓ

La nostra Escola Bressol és una escola oberta a l’entorn, especialment a les famílies del barri i a la societat en general. Volem ser una escola innovadora, oberta i de futur i, per això, observem i tenim present els canvis socials, per tal d’anar adaptant la pedagogia i intervencions a les necessitats observades en el nostre entorn.   

Des de la creació de l’escola, l’equip educatiu es va proposar varis projectes innovadors relacionats amb la natura (creació d’un hort), el medi ambient (desenvolupament sostenible) i la diversificació dels serveis adreçats a les famílies que no tenien plaça a l’escola bressol (espais nadó i espais familiars). La idea d’aquests projectes va sortir fruit de la reflexió de l’equip que, conscients de la manca de sensibilitat que moltes vegades és té dels problemes medioambientals, veia la necessitat d’aprofundir en el treball de la transmissió d’aquests valors, tant als infants com a les seves famílies.

Fa 6 anys que tenim un hort que cuidem entre totes i tots (infants de l’escola, personal educador, avis i àvies de l’escola, etc.). En quant a la sostenibilitat, cal dir que tot l’equip està molt implicat i conscienciat (educadores, cuineres i netejadores); es tracta de portar a terme petites iniciatives per ajudar a millorar les condicions ambientals del nostre entorn, fent partíceps a les famílies en les activitats en que l’escola promou la sostenibilitat (minimització de residus i reciclatge d’aquests, la recollida selectiva, la reutilització de materials per altres fins, etc). 

 

JUSTIFICACIÓ DEL PROJECTE

Les activitats de la vida quotidiana, aparentment molt simples, ens aporten molts aprenentatges, transmeten molts valors i permeten que els infants siguin els protagonistes. Observant i experimentant, descobreixen, relacionen, coneixen i, per tant, respecten el que els envolta perquè han vivenciat una experiència real, útil, agradable… plenes de significat.

Seguint amb la línia pedagògica d’observar el nostre entorn, reflexionar i analitzar les seves necessitats, l’equip de l’escola analitza quan i com podem transmetre els valors necessaris que han d’adquirir els infants per desenvolupar-se com a ciutadans responsables. I, com sabem que aquesta és una tasca difícil que implica el treball de tot l’entorn proper de l’infant, rumiem com implicar a aquest entorn el aquest projecte. Amb aquest objectiu, hem elaborat el projecte que aquest any ja estem portant en pràctica amb molt d’èxit. 

Partim de que tenim el privilegi de disposar d’un terreny natural dins del recinte de la nostra escola. És un espai fantàstic que infants i familiars poden aprofitar i gaudir molt. Pretenem fer del nostre bosc un espai viu, una prolongació del dia a dia a l’aula i, un espai de relació amb els altres serveis del barri: CEIPS, Serveis Socials, biblioteca, Centre Cívic, etc.).

Aquest terreny, inicialment no equipat, està ple d’arbres, desnivells, terra, herbes, ocells, insectes de tota mena, etc. Habitualment, en els patis de les escoles, el joc dels infants queda limitat a fer activitats motrius (ex. bicicletes), d’experimentació (ex. manipular la sorra) i de socialització (convivència entre infants).

L’equip educatiu de l’Escola Bressol ha fet una reflexió sobre aquest tema i, estem desenvolupant un projecte per tal d’aprofitar el potencial educatiu que pot tenir el bosc de l’escola. 

Aquest espai doncs, ens permet de fer unes activitats a l’aire lliure on els infants poden explorar, viure i descobrir la natura, aprenent a respectar-la i estimar-la, tant la vegetació com els éssers vius que hi viuen. Alhora, volem que aquest espai pugui ser aprofitat pel màxim d’usuaris possibles, per això fem una proposta que inclou altres entitats i serveis educatius del barri, per tal de poder compartir aquest espai, experiència i convivència amb els nostres veïns i veïnes de totes les generacions.

Per aquest motiu, estem distribuint i equipant els espais exteriors per tal afavorir el desenvolupament global dels infants i estructurar les relacions personals; i és que depenent de com estigui organitzat l’espai, podrem incidir en la qualitat i en la quantitat de les activitats i les relacions que hi tindran lloc. Alhora, hem programat i hem posat en marxa un munt d’activitats desenvolupades en aquest espai, adreçades als infants i a totes les altres persones ja esmentades que participen en aquest projecte. 

Els equipaments i recursos materials associats a aquesta programació compleixen funcions múltiples: les taules, per exemple, és un espai de trobada i relació per a les famílies,  és un lloc els infants experimenten… i els desnivells en el terreny, serveixen per practicar habilitats motrius, serveix també per seure i veure teatre o escoltar un conte a l’aire lliure… tots els espais i materials tenen múltiples funcions i són utilitzats tant pels infants de l’escola com per la gent del barri: famílies de l’escola, infants dels CEIP’s, veïns i veïnes, avis i àvies del Casal de Gent Gran que venen a fer activitats amb els infants, etc.

En resum, pretenem que aquest espai sigui un espai càlid i acollidor que convidi a explorar, jugar, trobar-se i actuar amb llibertat; un espai de transmissió de valors com: respecte a la natura, cooperació, consum responsable, ecologia, autonomia, responsabilitat, justícia… i, estem contentes de poder-lo compartir. Poc a poc, l’estem equipant i estem establint relacions amb les entitats del barri per poder compartir activitats. 

 

OBJECTIUS

– Donar un valor educatiu al bosc de l’escola, aprofitant les activitats que s’ofereixen per transmetre uns valors concrets que potencia cada una de les activitats:

  • Respecte a la natura (ex. Estimant i tractant bé els elements vegetals i animals que hi ha dins del bosc.
  • Cooperació (ex. En la cura de les plantes i dels ocells que hi ha al bosc)
  • Consum responsable (ex. Evitant utilitzar bosses de plàstic, reciclant objectes per fer joguines i material per explorar, fent recollida selectiva del material que utilitzem, etc.)
  • Ecologia (ex. Elaborant compostatge amb les restes d’aliments que genera el servei de menjador i cuina de l’escola. Aquest compostatge s’utilitza d’adob per l’hort).
  • Autonomia (ex. En la tria del joc i activitats que ofereix la distribució dels espais del bosc, organitzats per racons, i en la gestió de les relacions que s’hi donen.)
  • Responsabilitat (ex. Lligada a l’autonomia i afavorida per les activitats dels càrrecs setmanals de cura de les plantes, l’hort, el compostatge, reciclatge, etc)
  • Justícia (ex. Transmesa amb els valors de convivència que es treballen dia a dia a través del joc i de les relacions que es donen entre els infants i també entre els adults a tota hora)

– Crear un espai que afavoreixi les relacions i el contacte amb la natura.

– Crear un entorn on infants i adults puguin explorar, inventar, crear, jugar, trobar-se i actuar amb llibertat i seguretat.

– Guanyar en qualitat i diversitat de jocs, experiències i relacions.

– Organitzar un espai on es produeixin aprenentatges globalitzats i significatius.

– Millorar la relació i comunicació entre els diferents membres de la comunitat educativa (pares i mares, educadors/es, infants de l’escola, infants del barri, veïnes i veïns, i altres adults).

– Ampliar els canals de comunicació i relació amb els altres serveis del barri: Casal de Gent Gran, biblioteca, Centre Cívic, CEIPS, Serveis Socials, etc.

– Iniciar-se en la consciència ambiental.

– Donar l’oportunitat de viure experiències enriquidores i divertides. 

 

ACTIVITATS DEL PROJECTE

En aquest espai, organitzat per ambients, es faran les activitats següents: 

Amb els infants de l’escola:

  • Joc per racons
  • Explicar contes
  • Sessions de psicomotricitat a l’exterior
  • Observació i experimentació dels elements de la natura
  • Elaboració de compostatge
  • Observació i cura dels ocells: elaborant una caseta per ells
  • Aprofitar els dies de pluja per calçar-se unes botes, agafar el paraigües i anar a jugar amb els bassals.
  • Plantar i cuidar plantes i flors de les jardineres
  • Cura de l’hort
  • Recollida selectiva de les deixalles
  • Reutilització de materials
  • Elaboració de paper reciclat
  • Celebració de festes
  • Dinar a l’exterior

Amb les famílies de l’escola i del barri:

  • Cedir l’espai després de l’horari escolar, de 17h a 20h perquè les famílies puguin gaudir-ne. És un espai de trobada amb unes condicions adequades per l’edat dels infants i per les seves necessitats.
  • Sessions de contes una tarda cada mes, explicats per un familiar a la resta d’infants i famílies.
  • Una sessió de contes explicats per un/a “conta-contes” de la Biblioteca del barri.
  • Celebració de festes

Amb altres centres educatius i entitats:

  • Coordinar-nos per fer activitats conjuntes en aquest espai.
  • Oferir l’ús d’aquest espai a altres centres educatius. 

 

MATERIALS

Per portar a terme aquest projecte estem equipant l’espai amb el següent material:

– Racó motriu:

  • Caixes de fruita reciclades
  • Troncs de diferents tamanys (que han portat les famílies)
  • Tronc per enfilar i caminar
  • Rampes i desnivells naturals

– Racó de trobada i relació:

  • Bancs
  • Taules
  • Cadires

– Racons d’experimentació i de ciència:

  • Taules d’experimentació
  • Pedres, fulles, branques, pinyes
  • Pales, embuts, culleres, molinets, galledes, tubs
  • Lupes

– Racó de llenguatge:      

  • Taules
  • Carretons amb material
  • Cassoles, tapes i cullerots

– Racó del joc simbólic:

  • Caseta
  • Bagul amb: pots, plats, coberts,…

 

TEMPORALITZACIÓ

Aquest projecte s’ha posat en marxa aquest curs 2009-2010, i s’han anat realitzant les activitats esmentades en l’apartat anterior. La intencionalitat de l’equip educatiu és que el projecte tingui continuïtat els cursos següents. Farem una avaluació i reflexió de les activitats i accions realitzades aquest curs, per poder fer les millores corresponents pel curs següent. També podrem seguir equipant i millorant aquest espai.

bosc3

bosc1

Comments are closed.