JUSTIFICACIÓ:
La nostra escola va obrir les seves portes el dia 3 de novembre del 2.003. Una de les moltes coses que ens havíem de plantejar era quin nom donavem a l’escola i a cadascuna de les aules.
És ben habitual trobar a les Escoles Bressol, Infantil i Primària que els noms de les classes són: “peixos”, “cargols”, “flautes”… i sovint els adults acabem identificant als infants amb animals o objectes a l’hora de fer referència al grup, dient: “els peixos”, “els cargols” o “la classe de les flautes”…
Partint d’aquesta reflexió, l’equip educatiu de la nostra escola va triar el nom d’un personatge popular per cada classe, per evitar caure en el costum d’utilitzar el plural del nom de la classe per identificar al grup d’infants; així doncs, farem servir, per exemple, l’expressió “…els nens i nenes de la classe del (nom del personatge)…”. D’aquesta manera els infants s’identificaran amb un grup-classe i tindran com a referència una aula en concret, sense perdre la seva identitat com a nens i nenes. Així doncs, caldrà també fer tot un treball que ajudi al nen/a a construir la seva pròpia identitat, ajudar a que formi una imatge positiva de si mateix, sentint-se membre d’un grup de persones.
Molt sovint també són els familiars qui utilitzen aquesta manera d’anomenar als infants. Per fer-los partíceps d’aquesta reflexió també proposem activitats en les que demanarem la seva col·laboració.
COM HO FAREM:
A la nostra escola hi ha sis grups-classe: una aula de lactants, dues de 1 a 2 anys, una aula mixta i dues de 2 a 3 anys. Cada aula té el seu personatge:
-El Gegant del Pi
-En Pere Pescador
-En Jan Petit
-La Margarideta
-La Pastoreta
-El Petit Vailet
Aquests personatges es relacionen amb cadascuna de les classes, cada un té la seva història i cada infant se sent identificat amb un grup de persones a través de cadascun d’ells. Lligat amb aquesta idea ajudarem a cada infant a que construeixi la seva pròpia història a través de diferents activitats que uneixen els dos móns que configuren la seva vida: la família i l’escola.
PROGRAMACIÓ:
Aquest projecte formarà part de la programació de tota l’escola i estarà reflectit en el Pla Anual. La seqüènciació de les activitats que fan referència als personatges de les classes seria la següent:
1ª ACTIVITAT: Presentació del personatge
A cada grup-classe es presentarà el seu personatge mitjançant un titella. Aquest titella apareixerà cada dia i farà de fil conductor de les activitats: festes, hàbits, càrrecs, sortides…
2ª ACTIVITAT: La cançó
Cada personatge és protagonista d’una cançó popular catalana. Cada grup-classe aprendrà la seva, i al llarg del curs aprendrà la dels altres fent visites a les altres classes i coneixent als altres personatges. La dificultat de les cançons es correspon a l’edat dels infants. Les cançons són: el Gegant del Pi, Peix peixet (Pere Pescador), en Jan Petit, la Margarideta, la Pastoreta i el Petit Vailet.
3ª ACTIVITAT: Conte i dansa
A part de la cançó, cada personatge té la seva història que ens explica a través d’un conte o d’una dansa. Durant el primer trimestre, cada grup treballarà la història del personatge de la classe i, al llarg del curs, coneixerà la de les altres a través del mateix procediment de la cançó.
4ª ACTIVITAT: Racó del personatge
A cada classe hi haurà un racó amb el personatge, maqueta i decoració ambientada d’acord amb la seva història, per tal que els infants puguin representar-la.
5º ACTIVITAT: Taller de mares i pares
Aquest taller té la finalitat de que els pares aprenguin les cançons que canten els seus fills/es i gaudeixin de la música plegats. Quan finalitza, els participants del taller fan un concert pels infants de l’escola, on hi són presents els seus fills. L’escola també facilita un CD amb un recull de les cançons i les audicions.
FINALITAT – OBJECTIUS
Referents a la unitat de programació del personatges de les classes:
- Sentir-se vinculat a un grup-classe a través d’un personatge popular.
- Tenir un element a les classes que faci de fil conductor de diferents activitats rutinàries i puntuals.
- Tenir un suport emocional en moments crítics i un mitjà de comunicació i relació.
- Crear un clima de comunicació, relació i participació entre escola i família.
Referents a la unitat de programació de la construcció de la pròpia identitat:
- Afavorir i potenciar l’autoestima dels infants.
- Reconèixer la seva pròpia identitat i la dels seus familiars i companys/es.
- Expressar els pròpis sentiments i emocions i respectar les dels companys/es.
- Identificar les modificacions que un ha sofert, reconeixent els canvis de la pròpia identitat.
- Identificar les seves pertenences tot respectant el material individual i col·lectiu.

