ESCOLA PER A UN DESENVOLUPAMENT SOSTENIBLE

La idea d’aquest projecte surt de la reflexió de l’equip durant força temps. Conscients de la manca de sensibilitat que moltes vegades es té dels problemes medioambientals, veiem que podem ampliar el treball amb els infants i les seves famílies sobre aquest tema. Es tracta de portar a terme petites iniciatives per ajudar a millorar les condicions ambientals del nostre entorn, amb una repercussió més amplia per poder apropar-nos a un desenvolupament sostenible i de protecció medioambiental.

És en el cicle 0-3 on s’adquireixen molts dels valors, actituds i hàbits d’una societat i cultura i, per tant, és essencial marcar uns clars objectius i uns criteris d’actuació que afavoreixin a la necessitat actual del medi ambient, de ser escoltat i respectat. Volem, doncs, que la nostra escola actuï d’acord amb les necessitats de la seva comunitat i que afavoreixi la difusió d’unes conductes i d’uns valors educatius necessaris per la sostenibilitat.

 

FOCALITZACIÓ DELS OBJECTIUS:

La qüestió clau a l’hora de marcar uns objectius és pensar en una escola sensibilitzada en tots els problemes ambientals que pateix el planeta Terra a conseqüència de l’actuació humana i ser conscient de la necessitat de canviar unes actituds i conductes que no afavoreixen gens a la conservació i a l’equilibri medioambiental.

L’educació ambiental està inclosa en el nostre projecte educatiu com a eix transversal del currículum, amb l’objectiu de promoure la reflexió envers el  nostre estil de vida actual. Cal un replantejament les conseqüències presents i futures de les nostres actuacions, que ens faci adonar de que aconseguir una societat més sostenible està en les nostres mans i que depèn en tot moment de la nostra actuació en els diferents àmbits de la comunitat (a casa, al carrer, a la feina , a l’escola,…).

Per això esdevé importantíssim l’actuació de l’escola amb les famílies. L’escola ha d’afavorir la relació amb les famílies creant un clima de confiança, promovent aquestes actituds a casa i a l’escola. Les famílies són partíceps en les activitats de l’escola que promou la sostenibilitat (la minimització dels residus i el reciclatge d’aquests, la recollida selectiva, la reutilització de materials per a altres fins, etc.).

Concretant, doncs, els nostres objectius són:

Amb les famílies:

  • Intercanviar dubtes, preocupacions, qüestions.
  • Participar en algunes activitats de l’escola.
  • Informar adientment.

Amb els infants:

  • Conèixer el medi natural.
  • Construir una capacitat crítica envers els problemes que ens envolten.
  • Adoptar unes actituds respectuoses.
  • Habituar-se a tenir cura dels elements del marc natural que té a l’abast.

A l’escola:

  • Formar el personal docent.
  • Conèixer  entitats col·laboradores i de suport.

 

PROPOSTA D’ACTIVITATS:

  • Localització dels contenidors al barri:

Localitzarem quin són els contenidors de recollida selectiva  situats més a prop de l’escola per poder portar-ne els residus.

  • Recollida selectiva de residus:

Caldran contenidors per als diferents tipus de residus. Contenidors pel paper i cartró, pel vidre, les piles, la matèria orgànica, els envasos i les llaunes, els medicaments, els olis,… Situarem els contenidors allà on es produeixin els residus (alguns dels anomenats ja hi són): el contenidor de matèria orgànica i el d’envasos i llaunes els situarem a la cuina, els contenidors de piles i el de medicament els situarem en un lloc no a l’abast dels infants però accessible a través de les famílies o educadores, els contenidors de paper i cartró a les classes, passadissos i les aules de l’equip.

  • Reutilització de diversos materials:

L’escola a través d’una circular informarà  a les famílies de tots aquells materials de desús que es puguin aprofitar per realitzar altres activitats a l’escola: cartrons, safates, envasos,… amb aquests materials es poden fer creacions plàstiques o de diferents tipus.

  • Reciclar paper:

El procés és el següent: esmicolar el paper a reciclar, afegir la quantitat d’aigua adient per acabar-lo de desfer, deixar uns quants dies en repòs i anar-lo esmicolant, triturar la massa obtinguda, amb una reixa especial escórrer la massa amb forma de làmina, deixar assecar. Podem afegir-hi trossets de flors seques o altres elements per decorar. Aquesta activitat es pot realitzar amb els infants directament o a través dels tallers de pares i mares (espais oberts on les famílies es relacionen fent diferents activitats).

  • Reutilitzar aigua:

Podem tornar a fer servir aigua ja utilitzada per regar les plantes del jardí.

  • Compostatge:

Utilitzem els residus de matèria orgànica per fer compostatge que podrem utilitzar per abonar el jardí i l’hort.

  • Joc simbòlic a la cuineta:

Reproduir a la cuineta l’acció de seleccionar els residus. Col·locarem diferents recipients per als diferents materials.

  • Sortida a un medi natural:

Granja, parc natural,… per conèixer el medi i els animals que hi habiten.

  • Conèixer altres animals:

A través de làmines i contes o al natural.

  • Cursos de formació pel professorat.
  • Xerrades informatives per a l’escola i les famílies.

 

Per acabar, fem una reflexió dels valors, conductes i hàbits que transmetem als infants, ja que són el potencial de les generacions futures i en ells hem d’invertir per a un demà més sostenible, el seu propi futur. Des d’avui les nostres conductes poden millorar, ja que els petits canvis que ens semblen insignificants són en realitat poderosos.

Comments are closed.