ELS VALORS DE LA NATURA A 0-3 ANYS

 

JUSTIFICACIÓ

El futur del planeta passa pel respecte als recursos naturals que ofereix la terra. La nostra tasca com educadors és respectar aquests bens preuats i sensibilitzar als infants i les seves famílies que és tasca de tots vetllar i millorar el medi ambient.

La funció de l’escola és transmetre valors que provoquin la necessitat d’estimar la natura i tots els seus recursos, alguns d’ells escassos, així com crear bons hàbits des de ben petits.

La nostra proposta educativa es basa en que els infants descobreixin que la natura està present tot l’any i en les diferents situacions: activitats quotidianes, de relació amb les famílies, d’experimentació, de llenguatge, de descoberta de l’entorn,…

El nen/a aprèn a través del llenguatge significatiu, sent persona activa en la descoberta de les diferents situacions en que es troba, ja sigui espontàniament o d’altres situacions que l’educadora li posa al seu abast (infant-adult-medi).

Aquest projecte vol oferir un ventall de possibilitats per crear sensacions amb tots els elements de la natura i fer activitats amb els infants i les famílies per preservar dintre de les nostres possibilitats el medi ambient.

 

EXPLICACIÓ DEL PROJECTE

Aquest projecte vol oferir a l’infant un material que li permeti estimular els sentits, conèixer l’experimentació directa, aprendre les qualitats més evidents d’alguns elements del nostre entorn, descobrir les diferents sensacions i experiències que aporten aquestes activitats a través dels sentits i disfrutar del plaer de jugar i compartir el temps amb els altres nens/es i adults.

La vista, l’olfacte, el tacte, l’oïda i el gust, són els cinc sentits amb els que podem conèixer el món que ens rodeja. Són els que ens ajuden a distingir entre el plaer i el dolor. Així, les situacions de plaer són les més satisfactòries per posar en marxa el mecanisme d’aprenentatge i coneixement.

Des de l’escola bressol hem de facilitar les necessitats dels infants per a que puguin estar oberts a situacions de joc i relacions socials per poder créixer física i emocionalment. Considerem que les famílies tenen un paper molt important, per tant, des de l’escola les implicarem en aquest projecte.

 

PROGRAMACIÓ

El projecte consta de tres maletes. Cada una d’elles tindrà un color i el seu contingut correspondrà a un trimestre del curs.

Maleta groga (1er trimestre)

Contingut:

  • Guia didàctica de materials. Què farem i per què ho farem?
    • Les fulles que cauen dels arbres. Per què cauen? Quina textura tenen?…
    • Què podem fer amb les fulles?
    • Què farem amb les castanyes, i els moniatos? Farem panellets?
    • Com són les carbasses?
    • Plantarem les faves?
    • Tastarem els caquis, les magranes,…?
    • Què farem amb les mandarines i les taronges?
    • Plantarem pèsols?
    • Com són els bolets?
    • Podem buscar cargols a l´hort?
  • Guia d´activitats: Com ho presentarem i com ho farem?
  • DVD suport visual del paisatge de tardor
  • Dites
  • Conte de la tardor amb format tradicional
  • Conte telemàtic
  • Cançó de la tardor

Maleta blava (2on trimestre)

Contingut:

  • Guia didàctica de materials. Què farem i per què ho farem?
    • Què passa a l´hivern?
    • El cel està sempre igual? Té sempre el mateix color?
    • On són els núvols? Quines formes tenen?
    • Què passa amb l´aigua? Per què és tant important?
    • Què passa quan plou?
    • Com creix tot el que plantem?
    • Què passa a l´hivern?
    • El cel està sempre igual? Té sempre el mateix color?
    • On són els núvols? Quines formes tenen?
    • Què passa amb l´aigua? Per què és tant important?
    • Què passa quan plou?
    • Com creix tot el que plantem?
  • Guia d´activitats. Com ho presentarem i com ho farem?
  • DVD suport visual
  • Dites referides a l´hivern
  • Conte amb format tradicional
  • Conte telemàtic
  • Cançó de l´hivern       

Maleta verda (3er trimestre)

Contingut:

  • Guia didàctica de materials. Què farem i per què ho farem?
    • Què ens passa a la primavera?
    • Observem els ocells
    • Els cargols ja s´han despertat?
    • Podem plantar flors i collar-ne al jardí?
    • Què farem amb les flors? Farem murals amb flors premsades? Farem
    • perfum?…
    • Què hi plantarem a l´hort?
  • Guia d´activitats. Com ho presentarem i com ho farem?
  • DVD suport visual
  • Dites referides a la primavera
  • Conte amb format tradicional
  • Conte telemàtic
  • Cançó de la primavera

 

OBJECTIUS

  • Apropar la natura a l´infant
  • Sensibilitzar a que l´infant respecti i estimi la natura
  • Donar a conèixer a l´ infant el seu entorn natural i social
  • Propasar a l´infant activitats perquè observi, explori, investigui,
  • Analitzi, manipuli i aprengui
  • Despertar tots els sentits per mitjà dels objectes: vista, oïda,
  • olfacte, tacte i gust.
  • Implicar a les famílies en els valors de la natura
  • Fer difusió del projecte a la comunitat educativa

 

TEMPORALITZACIÓ

Podem treballar durant tot el curs aquest programa que hem presentat. La natura i la vida quotidiana ens ofereix un milió de possibilitats per fer despertar, motivar i créixer els infants.

Comments are closed.