El període d’adaptació
Els primers dies a l’escola bressol són una mica especials.
Els infants, acostumats a estar-se a casa, es troben en un lloc on tot és nou i diferent i per això necessiten temps per acostumar-s’hi.
S’intenta que l’ambient de les classes sigui tranquil, i l’educadora sempre és a punt per acollir els infants que arriben, perquè prèviament ha organitzat la sala per a aquest període d’adaptaci
L’ADAPTACIÓ
L’escola bressol és un lloc on els infants comparteixen i viuen experiències que els permeten relacionar-se amb iguals i adults que no siguin de l’entorn familiar. Per a ells, anar a l’escola infantil suposa la separació de la família i l’entrada en un lloc nou.
Cal preveure que tots necessitem un període d’adaptació i aquest procés el viuen totes les parts implicades: l’infant, la família i el personal de la llar d’infants.
A què s’ha d’adaptar
L’infant s’ha d’adaptar a un nou espai, a noves olors i a noves experiències, al fet de compartir, d’esperar, de seguir unes pautes (regles i normes), d’estar amb altres nens i nenes… i també de separar-se de les famílies.
Tots aquest canvis poden comportar una reacció diferent en cada infant, depenent de factors personals i de la reacció dels pares. En la majoria dels casos, les experiències viscudes fins a aquest moment en el medi familiar esdevenen més complexes. Les reaccions davant aquesta nova situació poden ser diverses.
Actives: plors, angoixes, més dependència de l’adult, reaccions agressives, regressions conductuals, vòmits…
Passives: inseguretat, desconfiança, rebuig…
S’ha de tenir en compte que el procés d’adaptació del grup classe pot durar 2 o 3 mesos. Al cap de 2 o 3 setmanes, la majoria dels nens i nenes ja es comencen a sentir a gust a l’escola, encara que plorin en el moment de separar-se de les famílies o en el moment de la recollida.
La família
Parlar de l’escola als nens i nenes durant les vacances.
Iniciar els canvis d’horaris i rutines uns dies abans de començar l’escola.
Transmetre’ls seguretat i confiança.
No enganyar mai els nens nenes, acomiadar-se’n i explicar que després anirem a recollir-los.
Intentar ser puntuals en l’arribada i la sortida.
No entretenir-se gaire en el moment del comiat.
Fer-los sentir grans i importants pel fet d’anar a l’escola.