3.1.- EL PAIAPS, UNA ALTERNATIVA A L’ASSESSORAMENT
El PAIAPS és el professional i a la vegada personal laboral que proposa dins d’un pla d’actuacions immediates amb assessorament psicopedagògic i social.
El PAIAPS és el cimal d’un procés de tres anys d’investigació psicosocial des de la identificació de persones interessades en agents de pau i la seva formació, que evoluciona des del rol de COAS, al de CODels per arribar al PAIAPS.
3.2.- ELS PRINCIPIS DEL PAIAPS
Social Inclosible. Prioritzar el valor de la socialització, del saber ser i de saber estar inclòs, respecte al saber fer cap a l’autonomia personal i social.
Sistèmic Competencial. Model sistèmic mental i competencial, primant les competències bàsiques transversals relacionades amb la comunicació oral i digital, la creativitat i la cooperació, i en especial amb les incidències competencials metodològiques de l’alumnat i del seu entorn social i cultural.
CERADAI Continguts i Estímul amb Recursos i Actuacions, amb Decisions Autònomes Importants en educació
COOPERAS. Disseny d’actuacions des de la Complicitat sistèmica i l’Organització i Orientació de rols competents, en un Projecte i la seva exposició EDUcre@ des dels recursos de la Recerca Acció en l’Acció Social
prec: pràctica reflexiva estratègica col.lectiva.
PAI: Pla d’Actuacions Immediates
APS : Assessorament Psicopedagògic i Soocial. EAPS: Exercici de l’Assessorament Psicopedagògic i Social.
El veritable Assessorament Psicopedagògic i Social va encaminat envers la conscienciació col.lectiva de les nostres preses de decisió, a la implicació de tothom a la fi de construir identificadors que ajudin a l’autosuggestió i la hipnosi sana en la lectura dels nostres progressos objectivables i permanents (Detecció d’Identificadors per a la prevenció i generadors de criteris d’Alerta per a legitimar espais, recursos, tècniques i actuacions com un valor afegit: DIAlerta)
3.3.- PRINCIPALS ACTUACIONS IMMEDIATES
3.1.- Principals propostes amb incidència metodològica de l’alumne.-
Criteris de l’ús del WISC-4, la seva interpretació i aplicació psicopedagògica immediata
Criteris de l’ús de proves i tests d’acord a les dificultats que presenta l’alumne i disseny d’assessorament d’incidència metodològica.
Col.laboració en el disseny de jocs per a l’enrequiment metodològic de l’alumne.
4.- ELS CONTINGUTS PRINCIPALS D’AQUEST BLOC:
4.1.- Art. 11 Atenció a la diversitat
Article 11
Atenció a la diversitat
11.1?La intervenció educativa es regirà pel principi d’atenció a la diversitat, base d’una escola inclusiva. Els mecanismes que es posaran en pràctica per fer-la efectiva seran organitzatius, curriculars i metodològics. Entre aquests mecanismes, han de considerar-se les adaptacions del currículum, com també el suport en el grup ordinari, els agrupaments flexibles o els desdoblaments dels grups d’alumnes.
11.2?El Departament d’Educació posarà les condicions necessàries perquè l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu pugui assolir el màxim desenvolupament de les seves capacitats personals i els objectius del currículum i, per tant, s’asseguraran les mesures curriculars i organitzatives adients.
Així mateix, l’alumnat amb necessitats educatives especials que ho requereixi disposarà d’adaptacions que s’aparten significativament dels continguts i dels criteris d’avaluació, amb la finalitat de facilitar-li l’adquisició del currículum. Les esmentades adaptacions s’efectuaran per aconseguir el màxim desenvolupament de les competències bàsiques. L’avaluació i la promoció de l’alumnat amb aquestes adaptacions prendran com a referent els objectius i criteris d’avaluació fixats en les programacions adaptades.
11.3?Sense perjudici de la permanència durant un curs més en el mateix cicle prevista a l’article 16.3, l’alumnat amb programacions adaptades podrà ampliar la seva permanència en l’etapa de l’educació primària a un curs més, sempre que això afavoreixi la seva integració socioeducativa.
11.4?L’alumnat d’incorporació tardana serà objecte d’una acollida personalitzada i de mesures organitzatives i curriculars que permetin la seva integració escolar i l’aprofitament dels seus estudis, d’acord amb les característiques personals, d’aprenentatge i del context social. L’acolliment d’aquest alumnat tindrà en compte de manera especial l’aprenentatge lingüístic, l’accés al currículum comú i els processos de socialització. El desenvolupament d’aquestes mesures serà en tot cas simultani a l’escolarització de l’alumnat en els grups ordinaris, segons el nivell i evolució del seu aprenentatge.
L’alumnat que presenti un desfasament de més d’un cicle en el seu nivell de competència curricular, podrà ser escolaritzat en un curs inferior al que li correspondria per edat. En cas que superi aquest desfasament s’incorporarà al curs que el pertoqui per edat.
11.5.?L’escolarització de l’alumnat amb altes capacitats intel·lectuals podrà comportar tant l’adaptació curricular com la flexibilització de la permanència en un curs, en un cicle o en tota l’etapa. El Departament d’Educació establirà els requisits de diagnòstic i informe per als diferents casos.
4.2.- la Comissió d’atenció a la Diversitat
3.2.1 Comissió d’atenció a la diversitat
A fi de dissenyar i fer el seguiment de les mesures i els programes que es duguin a terme per atendre la diversitat de necessitats educatives de l’alumnat, es constituirà en cada centre una comissió d’atenció a la diversitat presidida pel director/a o el/la cap d’estudis. En formaran part també el mestre/a d’educació especial, el mestre/a d’audició i llenguatge, el coordinador/a de llengua, interculturalitat i cohesió social del centre, així com els coordinadors de cicle o altre professorat que el centre consideri convenient, inclosos els tutors, quan escaigui, i el professional de l’equip d’orientació i assessorament psicopedagògic (EAP) que intervé en el centre.
El Decret 142/2007, de 26 de juny, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària, preveu a l’article 18.3 que cada centre ha d’establir els principis per a l’atenció a la diversitat de l’alumnat. Aquests principis s’incorporaran al projecte educatiu del centre.
És recomanable que els centres puguin recollir aquests principis en un pla d’atenció a la diversitat, que formarà part del PEC. Aquest pla inclourà totes les actuacions que es duran a terme per atendre les necessitats educatives específiques de l’alumnat. Correspon a la comissió d’atenció a la diversitat la concreció per a cada curs escolar d’aquest pla d’atenció a la diversitat de l’alumnat.
4.3.- Sobre auxiliars d’educació especial
22.1.2 Auxiliars d’educació especial
a) Funcions
Correspon als auxiliars d’educació especial:
-
Ajudar l’alumnat amb necessitats educatives especials en els seus desplaçaments per l’aula i pel centre en general, i fora del centre, si cal, amb el seu mitjà de mobilitat (cadira de rodes, caminadors, bastons…).
-
Ajudar l’alumnat en aspectes de la seva autonomia personal (higiene, alimentació…) a fi de garantir que puguin participar en totes les activitats.
-
Realitzar els tractaments específics de l’alumnat en el centre docent.
La direcció del centre vetllarà perquè el suport d’aquest personal afavoreixi el desenvolupament de l’autonomia personal i millora de la qualitat de vida d’aquest alumnat.
b) Jornada i horari
La jornada és de 37 hores i 30 minuts setmanals, en règim de jornada partida, amb una interrupció mínima d’una hora per dinar. L’horari s’adaptarà a les necessitats d’atenció de l’alumnat i a l’horari de funcionament del centre.
4.4.-Mapa indicador dels 16 articles d’aquest bloc.-
1.- Bloc de dades interessants en l’exercici de psicopedagog EAP de serveis educatius de zona
2.- Dades interessants
2.1.- Impresos per a sol·licitar la valoració per discapacitació.
http://www.gencat.cat/benestar/impresos/15220.doc
http://www.gencat.cat/benestar/persones/disminucio/prestacions/ajutsatencio/index.htm
2.2.- Enqüesta sobre TDAH
2.3.- Comença el curs de suport a l’oralitat en anglès
MESTRES I PROFESSORAT INTERESSATS EN PILOTAR EXPERIÈNCIES EN LLENGÜES
16 octubre 2008 00:27 per jferran3
9005140555 | Assessorament a l’impuls d’un projecte plurilingüe i internacional: Suport a l’oralitat en anglès |
2008-2009 | Grup de treball. Internivells: Educació Infantil-Primària-Secundària |
21/11/2008 – 30/5/2009 (30 hores) de h a h | |
Departament d’Educació | |
Via Augusta, 202-226 (Barcelona) | |
Inscripció | 19/09/2008 – 20/11/2008 |
Descripció | 1.Suport a les activitats orals a l’aula, en llengua anglesa. 2.Ús de TICs per a l’oralitat en l’aplicació de les etapes del Kieran Egan. 3.Descentralització d’accions d’impuls als projectes multilingües, pluriculturals i amb diáleg multicultural: suport didàctic a projectes de centre. |
Observacions | Hi ha activitat de creació de materiasl i eperimentació a l’aula |
Organització | Subdirecció General de Llengua i Cohesió Social |
Objectius | Donar suport a la partcipació en la creació del coneixement. Donar suport a la construcció de comunitats de coneixement. |
Continguts | Descentralització d’accions d’impuls al projecte multillengua, pluriculturals i amb diáleg multicultural:suport didàctic a projectes de centre. |
Destinataris | Professorat de Primària i Secundària, assessors/es i coordinadors LIC |
Publicat a General | Edita | No hi ha comentaris »
3.- BLOC DE CONTACTE DE FERRAN J.M.
17 setembre 2008 22:53 per jferran3
Psicopedagog del Servei Educatiu de Zona: EAP sector B Tarragonès T-07Tel. núm. 619 79 39 69E.mail: jferran3@xtec.cat i jferran3@gmail.com Publicat a General | Edita | No hi ha comentaris »
4.- EL NOU PLANTEJAMENT METODOLÒGIC DE LA INTERVENCIÓ SOCIOPSICOPEDAGÒGICA
5.- NOTÍCIES DE LA SETMANA
6.- Formació com a formador de formadors/es per aquest curs 2008-09
ESTIC DISPONIBLE A IMPARTIR ASSESSORAMENT, CURS O TALLERS AMB ELS CAMPS SEGÜENTS: Nous currículums i construcció de casosTreball cooperatiu: Implantació al centre del treball cooperant, la cooperació general i tècniques d’aprenentatges cooperatius (TACS).Implantació al centre de pràctiques inclusives en el marc de la cultura inclusiva aplicant l’Índex per la Inclusió d’AINSCOW.Recursos per a la construcció de pautes d’intervenció amb alumnat amb dèficit d’atenció i/o amb TDAH.Recursos pel foment de la creativitat i de l’oralitat en el centre dins de la cultura cooperant
7.- Formació en marxa de 12 cursos per aquest curs 2008-09 com a formador o assessor en rol d’alumne.-
Els més importants:
1 |
Estratègies d’intervenció a l’aula per a nens amb transtorn de dèficit d’atenció amb o sense hiperactivitat (TDAH) do_envia_correu(’7000020507?,’2008-2009?,’039844027?,’Estratègies d\’intervenció a l\’aula per a nens amb transtorn de dèficit d\’atenció amb o sense hiperactivitat (TDAH)’,’039844027?, ‘jvalles2@xtec.cat’); Curs. Del 10/09/2008 al 01/10/2008 IES de Valls. ctra.del Pla, 145 (Valls) |
|
27001240500 |
Formació per a assessors des de la metodologia de la pràctica reflexiva col·lectiva. do_envia_correu(’7001240500?,’2008-2009?,’039844027?,’Formació per a assessors des de la metodologia de la pràctica reflexiva col·lectiva. ‘,’039844027?, ’sergi.muria@gencat.net’); Seminari. Del 08/09/2008 al 17/06/2009 ICE Ice Rovira i Virgili. Carretera de Valls, sn (Tarragona) |
Grup de treball. Internivells: Educació Infantil-Primària-Secundària |
21/11/2008 – 30/5/2009 (30 hores) de h a h |
Departament d’Educació |
Via Augusta, 202-226 (Barcelona) |
Seu del Departament d’Educació a Via Augusta de Barcelonahttp://www.bcn.es/cgi-guia/guiamap4/cgi-guia/?actives=K001K002K003K004K005K006K007K008K009K010K011K012K013&scl=6&cnt=27774.21%2C83106.84&plt=&plant=capes4c&txt1=&txt2=&idioma=0&grayscl=0&zoom=4&NE.x=7&NE.y=133.-
2008-2009 | Entendre les dificultats d’aprenentatge de l’escriptura i la lectura. Intervenció i prevenció. ’ Curs. Del 08/10/2008 al 17/12/2008 Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia – URV. Carretera de Valls, s/n. Zona Educacional |
4.- Curs a distància de 80 hores CURSO DE ESPECIALIZACIÓN Y ACTUACIÓN PROFESIONAL EN TRASTORNOS POR DÉFICIT DE ATENCIÓN CON O SIN HIPERACTIVIDAD de la División de Formación del Grupo ALBOR-COHS.
8.- Enfocament Social Inclosible
4 setembre 2008 00:25 per jferran3
Tot considerant el pla d’intervenció de l’EAP, així les instruccions d’inici de curs de serveis educatius de zona i les dels centres educatius, el model és d’enfocament Social Inclosible.Amb els trets de sistèmic interactiu, tenint en compte les competències específiques de tots el personal relacionat en la tasca educativa de l’alumnat: pare/mare o tutoria legal de la família, resta família que influeix, personal docent, relació entre iguals, etc., així també reconsiderar els coneixements i els llenguatges en les relacions, en els procés constructiu afectiu i les regles de joc de les relacions.
9.- Compromès amb l’entorn
30 agost 2008 09:12 per jferran3
Amb activitats dins de l’entorn educatiu social i cultural de la ciutat de Tarragona.Projectes psicosocials solidaris presencials al Centre Cívic de Torreforta (Tarragona Ponent) amb el projecte DIGUI per conviure , a la Casa del Mar de Tarragona (Tarragona Llevant) en la construcció de casos (AJUT.casos) i a la DIRECTA (Difusió Intercultural de Ràdio Entorn Cooperant de Tarragona, en els estudis de ràdio Sant Pere i Sant Pau Emissora Municipal de Tarragona).La DIRECTA és la Difusió Intercultural de Ràdio Entorn Cooperant de Tarragona, a partir del dia 18 de setembre, tots els dijous lectius a FM 101 a les 19?30 hores. ESCOLTA I PARTICIPA. Són dos programes de ràdio recerca creativa: el primer TOPE.sol, a tope sobre orientació laboral que pretèn tractar sobre organitzacions, persones i empreses solidàries. I el segon programa és “”Sp2?”, el viatge setmanal al nostre planeta imaginari.
10.- Curs 2008-09. Plantejament Social Inclosible en la intervenció.-
Plantejament sistèmic interactiu Social Inclosible en la intervenció tot considerant les instruccions d’inici de curs per als serveis educatius, per als centres docents i el pla de treball del servei.
11.- Novetats sobre l’OME de Tarragona
12.- Formació en què he participat en el curs 2007-08,enguany:
9 juliol 2008 13:00 per jferran3
Formació com a formador:Ciutadania. Cinc sessions de curs i una sessió com a repres. PIN d’educació per la ciutadania dels SSTT de Tarragona. Les sis sessions a Barcelona.Oràlia. Dues jornades a Barcelona com a investigador psicopedagògic de loralitat: 30 de gener i 28 de maig.Comportaments perturbadors. Dues sessions a Barcelona: 30 de maig i 13 de junyAssessorament per una escola de tothom .Dues jornades a la UAB. Cerdanyola. 3 i 4 de juliol.Com a orientador oficial voluntari en Estudia 2008. Saló de l’Ensenyament de Barcelona el dia 06 d’abril de 2008 i Espai de l’Estudiant de Valls el 18 d’abril per la tarda.A més he participat en la jornada de salut 11 d’abril de 2008 a l’Ajuntament de Tarragona.He participat en la jornada de Salou, organitzada pel CODL de Tarragona, sobre currículum i organització de les escoles i dels instituts. 10 de maig de 2008He participat en la jornada de reflexió i participació del centres cívics. Centre Cívic de Sant Pere i Sant Pau , 19 d’abril de 2008Hi també he participat en dos sessions: una sobre la formació reflexiva i assessorament psicopedagògic, ICE-URV 19 de juny, tarda. I l’ús de les pissarres digitals 16 de juny de 2008 a la URV.He participat en la jornada de reflexió sobre les USE el dia 10 de juliol de 2008 en el CET (IES Pere Martell).I finalment he impartit tres cursos per al professorat: un centre CEIP, un IES i un centre concertat, total: 71 docents participants, a més he participat en una jornada d’estudi sobre Jutges de Pau (06 de juny de 2008) dins del marc de la justícia preventiva.De cara a l’aplicació del proper curs, exposo la meva formació per si és del teu interès parlar-ne i compartir-la.Més raó en: jferran3@xtec.catPublicat a General | Edita | No hi ha comentaris »
13.- Més informació sobre l’OME de Tarragona
12:34 per jferran3
http://www.tarragona.cat/lajuntament/serveis_atencio/ome/index.phpOn es troba l’OME: C/ Armanyà,10http://www.viamichelin.es/viamichelin/esp/dyn/controller/Cartes?strCountry=844&strAddress=Carrer+Arma%C3%B1a&strMerged=Tarragona&ie=UTF-8&x=36&y=13Publicat a General | Edita | No hi ha comentaris »
14.- Curs sobre comportaments perturbadors
17 juny 2008 12:51 per jferran3
Accediu a material en intranetCal primer entrar amb la clau d’accès, la mateixa de l’xtecPoseu el link:http://phobos.xtec.net/eap/intranet/index.php?name=UpDownload&req=viewdownload&cid=21Publicat a General | Edita | No hi ha comentaris »
15.- Què fer si un alumne no està matriculat o vol canviar de centre?
27 maig 2008 11:59 per jferran3
Cal contactar amb l’OME i presentar la sol.licitud. OME de la ciutat de TarragonaTelèfons: 977 22 49 96 / 977 21 11 19.
Fax: 977 23 52 66
Adreça: Carrer Armanyà 10.
43004 – Tarragona (Escola Municipal de Música)
Correu electrònic: ome@tarragona.cat
Horari d’atenció:
De dilluns a divendres de 10 a 13.
En període de preinscripció de 9 a 14.Documents per a la sol·licitud d’escolarització:– Full de preinscripció del centre del present curs
– Original i fotocòpia del DNI de la persona adulta que fa la sol·licitud (pare o mare o tutor legal)
– Llibre de família o en el seu defecte el certificat de naixement.
– En el cas que el domicili actual no coincideix amb el del domicili, es precisa un volant d’empadronament.Publicat a General | Edita | No hi ha comentaris »
16.- Psicopedagog d’EAP al final d’una trajectòria de 27 anys de carrera docent
8 maig 2008 23:37 per jferran3
De docència com a mestre (22 anys) amb etapes de formador de formador en formació permanent del professorat, ara compliré 5 anys en exercici com a membre d’EAP en el cos de secundària.Aquest bloc és per a exposar respectant la intimitat i la confidencialitat els plantejaments, desenvolupament i resultats de les intervencions com a psicopedagog d’EAP: formació rebuda, formació impartida, estudis cooperants, anècdotes de la recerca acció i de la pràctica reflexiva.Més informació: jferran3@xtec.cat 619 79 39 69 de 09 a 15 horesPRINCIPALS ACTUACIONS LABORALS
A.- Treballo en els Serveis Educatius del Tarragonès www.xtec.cat/se-tarragones
Exerceixo de psicopedagog EAP de serveis educatius (X2003) amb 6 actuacions puntuals voluntàries a més de les pròpies de les tasques bàsiques del lloc de treball 1.- Membre del grup operatiu del pla educatiu d’entorn de Tarragona Ponent (X2008) 2.- Psicopedagog territorial de contacte del programa Oràlia (X2008): eines per al foment de l’oralitat a l’escola i a l’institut. En el curs 2008-09 prioritari educació infantil. http://blocs.xtec.cat/educacioimaginacio.Supervisat i assessorat per la SG-LICS Llengues i Entorn Dep-EDU Gen.Cat http://blocs.xtec.cat/oralia Dirigit per la Subdirecció General de Llengües i Entorn
Direcció General d’Innovació Departament d’Educació .3.- Responsable de la secció de ” mÓn inclÒs -ible”, mira amb uns altres ulls ÓÒ ,secció de la web dels serveis educatius del Tarragonès www.xtec.cat/se-tarragonés i http://agora.xtec.cat/se-tarragones/moodle/course/view.php?id=501 Ca l’ anar a formació i entrar en escola inclusiva, trobareu “món inclosible”, secció en construcció, on tu també pots tenir la teva opinió.(X2007)4.- Orientador oficial voluntari del Departament d’Educació en Estudia 2008 i a l’Espai de l’Estudiant de Valls. (X2003)5.- Jutge de Pau (substitut). En procés de completa formació en les seves tasques. http://blocs.xtec.cat/just 6.- Elegit representant del PIN EDUCACIÓ PER A LA CIUTADANIA dels SSTT de Tarragona Tasques de coordinació i d’animació d’iniciatives.(X2007[1]) http://blocs.xtec.cat/excsstttgn i http://blocs.xtec.cat/polis B.- Imparteixo cursos en ocasions puntuals i faig assessorament per encàrrec com a formador en formació permanent del professorat del Departament d’ Educació de la Gen. Cat. dins del PFZ en TACS (Tècniques d’Aprenentatges Cooperatius) (*1985), en les pautes d’intervenció educativa i protocols de coordinació interprofessional en els casos d’alumnes amb NEE, en l’ús de l’Índex per la Inclusió i en les tècniques per a potenciar l’oralitat a l’escola i a l’institut. PFZ del Tarragonès i del Baix Penedès. Així com en projectes d’innovació educativa dins de plans de millora dels centres.C.- En actuacions puntuals col·laboro des de 1999, en l’escola de mares i pares de la FaPaC de Tarragona i de les Terres d’Ebre, en xerrades i assessoraments puntuals a les AMPES sobre temes del seu interès o necessitats en el camp de l’educació, impartint xerrades col·loqui organitzades per les AMPES i ajuntaments (X1999). Difusió i orientació en temes generals. Així com en les tècniques d’estudi, aspectes de la Inclusió i Cohesió Social. El foment de l’oralitat i de la creativitat. He col·laborat puntualment amb activitats de la Fundació Catalana de l’Esplai i de l’Institut d’Estudis Catalans (X1992) http://blocs.xtec.cat/fapac D.- Tasques actuals d’assessorament psicopedagògic i de coordinació pedagògica del centre CEN. oposicions de Tarragona. http://blocs.xtec.cat/cen2010 E.- Membre del Comitè de Seguretat i de Salut dels SSTT de Tarragona i de Terres de l’Ebre Participació en les reunions i mediació en casos puntuals de problemes de salut i de prevenció dins del territori (X1999)
2.- DADES interessants
2.1.- Per a sol.licitar els impresos per a la valoració de discapacitació.-
Has seguit la següent ruta Inici Serveis Impresos i formularis Impresos i formularis Persones amb discapacitat / dependència
http://www.gencat.cat/benestar/persones/disminucio/prestacions/ajutsatencio/index.htm