Idees i reflexions de la lectura de:
Generalitat de Catalunya. Departament d’educació (2010). Guia per a famílies d’infants i joves amb alteracions greus de conducta.
La guia situa:
Alguns aspectes en els que incidir: En funció de com funcionin les converses i les relacions amb la família, valorarem la possibilitat d’anar recomanant o incidint en diferents aspectes:
- És important que escoltin i dialoguin amb el fill, que li dediquin temps per estar al seu costat i l’ajudin a afrontar els seus neguits, encara que alguns cops sembli que rebutgi l’ajut, i que entenguin que el seu comportament és conseqüència del seu malestar. El fet de mostrar la seva disponibilitat facilitarà que el fill conversi.
- Estarà bé conèixer quines són les expectatives sobre el seu fill i mirar de fer-los veure la importància que aquestes poden tenir en el seu creixement com a persona. Mantenir l’optimisme l’ajudarà a creure en les pròpies possibilitats.
- Mantenir equilibri entre límit, estimació i autoritat. Entendre la contradicció que no vol normes però les necessita.
- En l’àmbit personal: que tingui hàbits de vida saludable, faci esport o alguna activitat artística.
- Que facilitin la capacitat d’expressar les pròpies experiències vitals; que treballin l’assumpció de la responsabilitats dels actes i la capacitat de resposta en situacions conflictives.
- En l’àmbit familiar són molt importants els sentiments positius d’afecte i estimació i els estil de comunicació de confiança. Les rutines faciliten la sensació de seguretat i faciliten el desenvolupament emocional. Compartir temps de lleure. És convenient donar-los algunes responsabilitats.
- Potenciar aquells aspectes en els que l’alumne és hàbil per ajudar-lo a enfortir l’autoestima.
- Estaria bé poder situar alguna activitat de lleure (algun esport d’equip) que també l’ajudi a fomentar la col·laboració amb altres adolescents i que l’ajudaria a respectar normes i límits.
- Que entenguin que un cop establertes les condicions prèvies, els efectes requereixen un temps, que possiblement no serà el mateix el que es desitja per una part i el que necessita per l’altre.
- Potenciar l’autoritat positiva, tot evitant l’excés de càstigs i recriminacions i potenciant el reforç positiu dels bons resultats i el reconeixement de l’esforç quan el posi.
- Si és possible els ajudarem a reconstruir el propi relat, mirant d’adonar-se quan començaren a aparèixer els primers problemes, les primeres dificultats per a posar límits.