La comunicació visual té moltes vegades lectures diverses. Una segona reflexió davant de molts anuncis ens farà descobrir molts trets característiques de la societat a la qual va adreçat aquest.
LA CULTURA DE L’ESFORÇ
INTRODUCCIÓ
Els dos anuncis triats per presentar la proposta didàctica són els dels perfum “one million” (la versió masculina) i “Lady million” (la versió femenina”) de la marca Paco Rabanne. Tots dos comparteixen una estètica, valors i un públic molt similar . Són dues versions d’una mateixa intencionalitat adreçada a diferents sectors, un masculí i l’altre femení.
One million
http://www.youtube.com/watch?v=qpj2U8G1gDc
Lady million
http://www.youtube.com/watch?v=YtdXOsf3NC4
NIVELL EDUCATIU
L’activitat està pensada per un grup de 4 ESO. Els vídeos estan triats per la temàtica subjacent tan pròxima a l’adolescència, per la seva estètica suggerent i per existir la versió masculina i femenina del mateix.
Els temes que directament tracta el poder, el joc, la beguda, el glamour, la velocitat, la moda i les joies estan al voltant de moltes de les inquietuds de l’adolescència. Subjacent, i com tema més important, treballarem la cultura de l’esforç.
ORIENTACIONS TEÒRIQUES REALITZACIÓ TREBALL
Els passos per realitzar aquesta activitat estarien agrupats al voltant d’aquestes fases de treball reflexiu al voltant dels vídeos:
Anàlisi dels anuncis
Estètica triada de la imatge, el grup musical, la cançó triada, ubicació temporal, etc.
Estructuració de les escenes de l’anunci.
Destinataris del missatge, les seves característiques, etc.
Anàlisi del missatge i de com es reforça aquest.
Temes més superficials tractats directament a l’anunci (fortuna, la beguda, el diner, etc.).
Tema subjacent més important (la cultura de l’esforç).
Posicionament personal raonat davant aquest missatge.
Reflexió raonada de la posició personal davant els rols mostrats a aquest anunci.
PROPOSTA DIDÀCTICA
La proposta de treball és presentar un escrit individual on s’analitzin tots els aspectes anteriorment treballats i, personalment, es posicionin, raonadament, davant els rols mostrats a l’anunci. Posteriorment al treball es realitzarà un debat obert on tothom intervindrà.
El treball individual afavorirà l’autoreflexió davant els rols mostrats a l’anunci. El debat permetrà mostrar la realitat complexa d’una societat en la que viu l’alumne.
El treball es plantejarà individualment.
COMPETÈNCIES TREBALLADES
Les competències més treballades a aquesta proposta didàctica són les següents:
Competència comunicativa lingüística i audiovisual.
Competència artística i cultural.
Competència social i ciutadana.
Competència d’autonomia i iniciativa personal.
Competència d’aprendre a aprendre.
Competència en tractament de la informació.
Competència digital.
AVALUACIÓ ACTIVITAT
Etapes i punts més rellevants a avaluar d’aquesta proposta són, a grans trets, els següents:
Anàlisi reflexiu individual de les característiques de l’anunci
Anàlisis reflexiu individual dels valors de la nostra societat davant els personals.
Interacció i posicionament personal davant les realitats que ens envolten al debat.
Adreça
http://www.youtube.com/watch?v=qpj2U8G1gDc
http://www.youtube.com/watch?v=YtdXOsf3NC4
Fitxers
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=i81-Y1eS3kM[/youtube]
El món del cinema
INTRODUCCIÓ
El projecte d’aquest trimestre escolar té com a eix conductor la producció de material audiovisual. El resultat haurà de tenir una durada no superior a 5 minuts. És un projecte molt obert on podeu fer servir tota la vostra creativitat i imaginació. El projecte constarà d’una part individual i una en grup. Al marge de la part individual, que s’especifica més endavant, haureu de presentar un vídeo i una memòria.
La temàtica del vídeo s’ha d’acollir a un dels següents temes:
Reportatge periodístic.
Edició de notícies.
Documental biogràfic.
Curtmetratge dramàtic.
Campanya publicitària.
Videoclip.
Etc.
NIVELL EDUCATIU
L’activitat està pensada per un grup de 4 ESO. Prèviament a aquesta activitat, s’han desenvolupat a l’assignatura d’informàtica la utilització del següent programari amb diferents pràctiques per cada tema durant el curs escolar:
Programari tractament textos (Tipus word, etc.)
Programari tractament arxius musicals ( tipus Audacity, etc.)
Programari tractament imatges (tipus Gimp, Photoshop, etc.)
Programari edició vídeo (tipus Pinnacle Studio, etc.)
A visual i plàstica es desenvoluparà la preparació, rodatge i muntatge d’aquest projecte visual durant un trimestre.
ORIENTACIONS TEÒRIQUES REALITZACIÓ TREBALL
Els passos per realitzar aquesta activitat estarien agrupats al voltant d’aquestes fases de treball reflexiu al voltant de les fotografies:
Coneixements bàsics
-Permeten fer una reflexió dels diferents angles de visió, distàncies amb el tema, tipus de llum triada, tipus de pla triat, etc.
-Pautes per elaborar un “storyboard”.
-Transicions escenes.
-Guió literari.
Preparació del material base, de la logística tècnica i planificació de la filmació.
-Guió tècnic.
-Localització escenaris de rodatge.
-Material tècnic de rodatge.
-Vestuari, maquillatge, efectes especials, etc.
Rodatge del vídeo.
-Emmagatzematge del material base.
-Preparació material pel muntatge.
Muntatge i edició del vídeo.
-Muntatge i homogeneïtzació del material d’àudio, musical, vídeo, transicions, etc.
PROPOSTA DIDÀCTICA
Part individual
Cada membre del grup ha de presentar una proposta de guió literari per al treball en grup. Totes les propostes seran valorades per tots els membres fins a triar-ne una (o bé elaborar-la a partir d’una fusió de totes) per a desenvolupar-la com a producte d’aquest projecte de recerca. L’esborrany individual de cada alumne s’haurà de presentar per separat.
Part comuna
CD amb tot el material en suport magnètic.
Vídeo
-Durada màxima 5 minuts.
Treball escrit
-Portada treball escrit
-Una versió escrita, passada a net, del guió literari que s’ha seguit per a l’elaboració del vídeo. El guió haurà sortit de les propostes que haurà presentat cada alumne com a part individual.
-Storyboard del vídeo. (Història gràfica sintetitzada en una pàgina. Dibuix de les seqüències principals).
-El guió tècnic que haurà d’incloure, per a cada escena, una descripció d’aspectes com:
Il·luminació (natural, artificial, angle d’incidència, tonalitat, contrast, ombres,…).
Enquadrament (plans d’enquadrament i angles de visió…).
Composició (estàtica, dinàmica,…).
El moviment de càmara (zoom, travelling, panoràmica,…). Adequació d’aquests elements al missatge que es vol transmetre.
El treball es plantejarà en grups de tres o quatre persones amb una única proposta de composició per grup.
COMPETÈNCIES TREBALLADES
Les competències més treballades a aquesta proposta didàctica són les següents:
Competència comunicativa lingüística i audiovisual
Produir missatges orals i escrits amb propietat, autonomia i creativitat.
Competència artística i cultural.
Produir material artístic dintre del nostre context sociocultural.
Competència social i ciutadana
Contribuir al benestar personal i col·lectiu, relacionar-se amb altres persones i participar en decisions col·lectives adoptant actituds de flexibilitat,solidaritat, interès i tolerància,
Competència d’autonomia i iniciativa personal
Treball autònom,
Competència d’aprendre a aprendre.
Identificar i resoldre problemes.
Competència en tractament de la informació.
Interpretar i produir missatges amb propietat, autonomia i creativitat utilitzant codis artístics, científics i tècnics.
Competència digital.
Conèixer els elements i els innovacions científiques i tecnològiques necessàries per a l’elaboració.
AVALUACIÓ ACTIVITAT
Etapes i punts més rellevants a avaluar d’aquesta proposta són, a grans trets, els següents:
Treball escrit.
Treball audiovisual.
Aspectes tècnics edició muntatge audiovisual.
-Homogeneïtzació del material audiovisual (tonalitats, tipus de llum emprada, etc.)
-Coherència de les decisions de rodatge en funció de les necessitats del guió literari (llum, angle de visió, tipus de pla, enquadrament, etc.)
-Tractament dels canvis d’escena, textos, etc.
-Realització pràctica i domini del programa de mutatge audiovisual.
Adreça web
http://www.xtec.es/~xripoll/ecine0.htm
Fitxers
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UxixFehw-RU[/youtube]