Durant el primer trimestre, els alumnes i les alumnes de 5è han realitzat un projecte sobre el cos humà en l’àrea de medi natural. En primer lloc, vam repassar què són els nutrients i vam veure que ens proporcionen la matèria i l’energia que el nostre cos necessita per poder funcionar correctament i que els processos que ens permeten obtenir aquesta matèria i energia són la digestió, la respiració, la circulació i l’excreció. Així mateix, vam conèixer quins tipus de nutrients hi ha i quins aliments en són portadors.
A partir d’aquí, el grup classe es va dividir en petits grups cooperatius de 3-4 persones i van iniciar el treball d’investigació sobre un aparell (digestiu, respiratori, circulatori i excretor). Aquest treball constava de tres parts: redacció d’un treball escrit, elaboració d’una maqueta i exposició oral.
Pel que fa al treball escrit, els alumnes disposaven d’un guió per veure quins apartats havien d’incloure, aquests eren: per a què serveix, parts de l’aparell i les funcions de cadascuna, com funciona, mesures que cal prendre per tenir cura de l’aparell, curiositats sobre aquest aparell i, a més, d’altres apartats específics de cada aparell. Vam baixar algunes hores a l’aula d’informàtica per cercar informació, resumir-la i redactar un document. En finalitzar el treball escrit, van començar a preparar l’exposició que durien a terme davant de la resta de la classe, per fer-ho van crear una presentació amb diapositives, la qual els resultaria útil com a recurs a l’hora d’exposar els resultats de la investigació. Mentrestant, a les hores de plàstica realitzaven la maqueta de l’aparell. Aquesta podien elaborar-la amb els materials que volguessin, però havia de tenir tots els òrgans que formen part de l’aparell en qüestió, els noms d’aquests i el nom de l’aparell.
Quan la maqueta i la presentació amb diapositives ja estava feta, cada grup va exposar davant del grup classe la recerca feta, tot mostrant la maqueta i fent ús de la presentació amb diapositives. Durant les exposicions, la resta d’alumnes havien d’omplir una fitxa de cada aparell i, després, cada grup cooperatiu va realitzar una coavaluació de les presentacions dels companys tot omplint una rúbrica. Finalment, cada grup va dur a terme una autoavaluació del treball creat i del treball en grup.
El resultat obtingut ha estat molt positiu i, a més de conèixer coses sobre els aparells del cos humà, hem reforçat l’aprenentatge cooperatiu i interdisciplinari i hem fet ús de les TAC.
A continuació, hi ha algunes imatges sobre tot el procés.
     
