Durant el segon trimestre, els alumnes i les alumnes de 5è han realitzat un projecte sobre els ecosistemes en l’àrea de medi natural. En primer lloc, vam aprendre què és un ecosistema i quines característiques tenen els ecosistemes terrestres i aquàtics. En segon lloc, vam comprendre que el medi físic determina els éssers vius que hi poden viure, de la mateixa manera que els éssers vius modifiquen el medi on viuen. En tercer lloc, vam veure les diferents relacions que s’estableixen entre els éssers vius d’un ecosistema, donant importància a les alimentàries. Finalment, vam aprendre a representar les relacions d’alimentació en un ecosistema per mitjà de les cadenes i les xarxes alimentàries.
A partir d’aquí, el grup classe es va dividir en parelles i van iniciar un treball d’investigació sobre un ecosistema, el qual havien triat ells prèviament. Aquest treball constava de tres parts: elaboració d’una presentació amb diapositives, construcció d’una maqueta i una exposició oral.
Pel que fa a la preparació de la presentació amb diapositives, vam baixar algunes hores a l’aula d’informàtica per cercar informació i resumir-la. Els alumnes disposaven d’un guió per veure quins apartats havien d’incloure, aquests eren: nom de l’ecosistema i una foto, la seva localització, el tipus de paisatge i el temps atmosfèric (medi físic) que hi ha en aquest ecosistema, les plantes i els animals més freqüents que habiten en aquest i les relacions i xarxes alimentàries que s’estableixen entre els éssers vius.
Mentrestant, a les hores de plàstica realitzaven la maqueta sobre el seu ecosistema. Havien de representar un paisatge en un escenari de mides reduïdes format per decorats, figuretes i objectes. La base de la seva maqueta era una capsa de cartró i per decorar-la van fer servir tots aquells materials que volguessin: pintura, joguines d’éssers vius, imatges, plastilina per elaborar ells mateixos les decoracions, etc.
Quan la maqueta i la presentació amb diapositives ja estava feta, cada parella va exposar davant del grup classe la recerca feta, tot mostrant la maqueta i fent ús de la presentació amb diapositives. Després de cada exposició, els alumnes van realitzar una coavaluació de les presentacions dels companys tot omplint una rúbrica. Finalment, cada parella va dur a terme una autoavaluació del treball creat i del treball en grup.
En les darreres sessions del trimestre, vam veure que les persones som capaces de transformar la natura segons les nostres necessitats i que moltes vegades generem problemes en el medi ambient, com: la desforestació, la desertificació, la contaminació, la sobreexplotació de recursos naturals i la desaparició d’espècies. Així doncs, vam conèixer en què consisteixen aquests problemes i com resoldre’ls.
El resultat obtingut ha estat molt positiu i, a més de conèixer coses sobre els ecosistemes, hem reforçat l’aprenentatge cooperatiu i interdisciplinari i hem fet ús de les TAC.
A continuació, hi ha algunes imatges sobre tot el procés.