- OBJECTIUS GENERALS:
• Crear i utilitzar representacions per organitzar, registrar i comunicar les idees i els processos matemàtics, així com interpretar i usar el llenguatge matemàtic, com ara xifres, signes, dibuixos geomètrics,taules i gràfics per descriure fenòmens habituals.
• Identificar i descriure formes geomètriques de l’entorn, tot utilitzant el coneixement dels seus elements i de les seves propietats. Interpretar i utilitzar procediments d’orientació espacial en contextos diversos.
• Comprendre les magnituds mesurables i el procés de mesurar, i aplicar les unitats d’ús habitual, les tècniques i els instruments de mesura adequats a cada situació.
2. OBJECTIUS DIDÀCTICS:
Numeració i càlcul
• Resoldre problemes seguint un procés pautat i sistemàtic de resolució.
Relacions i canvi
• Fer ús de taules de doble entrada per relacionar polígons i els seus elements.
• Fer ús de taules de doble entrada per relacionar quadrilàters i les seves propietats.
• Fer ús de gràfics per classificar els polígons.
Espai i forma
• Reconèixer els elements d’un polígon.
• Classificar els polígons segons el nombre de costats.
• Classificar els polígons en regulars i no regulars.
• Classificar els triangles segons els costats i segons els angles.
• Classificar els quadrilàters.
• Identificar la circumferència, el cercle i els seus elements.
• Calcular la longitud de la circumferència.
• Representar polígons inscrits en la circumferència.
• Calcular el perímetre de diferents figures.
• Resoldre problemes geomètrics.
Mesura
• Reconèixer l’amplitud dels angles en els polígons regulars.
• Reconèixer els elements del compàs.
• Fer ús del regle per dibuixar i mesurar els radis i els diàmetres de circumferències i cercles.
3. CONTINGUTS
Numeració i càlcul
• Procés sistemàtic de la resolució de problemes.
Relacions i canvi
• Ús de taules de doble entrada i gràfics per representar relacions.
Espai i forma
• Identificació dels elements d’un polígon: costats, vèrtexs, angles i diagonals.
• Classificació dels polígons pel nombre de costats.
• Identificació de les característiques d’un polígon regular.
• Classificació dels triangles pels angles i pels costats.
• Classificació dels quadrilàters segons els costats paral•lels.
• Utilització del compàs per dibuixar circumferències.
• Reconeixement d’elements del cercle i de la circumferència.
• Càlcul de la longitud de la circumferència.
• Observació de polígons inscrits en la circumferència.
• Càlcul del perímetre de polígons.
Mesura
• Descripció oral, gràfica i escrita de la mesura de l’amplitud dels angles dels polígons regulars.
• Selecció amb criteri dels instruments i les tècniques apropiades per dibuixar circumferències i cercles.
4. COMPETÈNCIES
Competència matemàtica
• Pensar matemàticament. Construir coneixements matemàtics a partir de situacions on tinguin sentit, experimentar, intuir, relacionar conceptes i fer abstraccions;
• Raonar matemàticament. Induir i deduir, particularitzar i generalitzar; argumentar les decisions preses, així com l’elecció dels processos seguits i de les tècniques utilitzades;
• Plantejar-se i resoldre problemes. Llegir i entendre l’enunciat, generar preguntes relacionades amb una situació-problema, planificar i desenvolupar estratègies de resolució i verificar la validesa de les solucions;
• Obtenir, interpretar i generar informació amb contingut matemàtic;
• Utilitzar les tècniques matemàtiques bàsiques (per comptar, operar, mesurar, situar-se a l’espai i organitzar i analitzar dades) i els instruments (calculadores i TIC, de dibuix i de mesura) per fer matemàtiques;
• Interpretar i representar a través de paraules, dibuixos, símbols, nombres i materials, expressions, processos i resultats matemàtics;
• Comunicar el treball i els descobriments als altres, tant oralment com per escrit, utilitzant de manera progressiva el llenguatge matemàtic.
Aportació de l’àrea a les competències bàsiques
Comunicació lingüística
• Comunicar oralment i per escrit, de forma coherent, clara i precisa, coneixements i processos matemàtics realitzats.
• Llegir i comprendre les propietats dels polígons regulars.
• Llegir i comprendre els enunciats de les diferents situacions-problema.
• Expressar, tant de forma oral com escrita, les semblances i les diferències entre quadrilàters, fent servir el llenguatge específic.
• Llegir i comprendre un text explicatiu sobre el procés de dibuixar un hexàgon inscrit en una circumferència.
• Expressar verbalment el procés de solució i la resposta coherent i clara.
Artística i cultural
• Utilitzar correctament el transportador, el compàs i el regle.
• Reconèixer la necessitat del rigor i la precisió en el dibuix de polígons i circumferències.
• Fer ús de la tècnica i recursos adequats per realitzar creacions pròpies (dibuixar i retallar).
• Tenir cura per manifestar valors estètics en les seves creacions.
• Valorar la terminologia geomètrica com a recurs expressiu.
Aprendre a aprendre
• Mostrar curiositat i interès per identificar polígons en l’entorn i per l’estudi de les seves relacions.
• Comprovar, fent servir el dibuix, una confirmació.
• Reconèixer la necessitat del rigor i la precisió en la utilització dels instruments de mesura: el transportador, el regle i el compàs.
• Reflexionar sobre les característiques que fan que un polígon sigui regular.
• Reflexionar sobre les categories resultants de la classificació dels triangles.
• Reflexionar sobre les semblances i diferències entre alguns quadrilàters.
• Reconèixer el procés per inscriure un hexàgon.
• Mostrar interès i perseverança en la recerca de solucions en les situacions problemàtiques.
Autonomia i iniciativa personal
• Mostrar gust per la presentació ordenada i clara dels càlculs i dels resultats.
• Mostrar creativitat, confiança, responsabilitat i sentit crític per resoldre i desenvolupar totes les activitats proposades.
Social i ciutadana
• Expressar les pròpies idees i escoltar les dels altres.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
• Utilitzar taules de doble entrada i gràfics per representar tot tipus de relacions entre els polígons.
• Valorar la presència de polígons i circumferències en situacions de la vida real com un aspecte que afavoreix la comparació i la classificació.
• Cercar amb criteri les propietats, característiques, semblances i diferències entre els polígons.
• Fer conjectures i comprovar-les.
• Establir generalitzacions.
• Establir criteris de classificació i comprovar-los.
• Reconèixer i comprendre situacions-problema amb els polígons.
• Cercar, seleccionar i organitzar les dades necessàries.
• Desenvolupar estratègies de resolució.
• Identificar, reconèixer i descriure amb precisió figures de l’entorn.
• Classificar les figures d’acord amb característiques geomètriques (costats, angles, diagonals…) i expressar els criteris i els resultats.
• Seleccionar de forma adequada a cada situació la unitat, instrument i estratègia de mesura de les magnituds de longitud i amplitud angular.
• Realitzar l’estimació prèvia, la mesura, expressant el resultat amb precisió, i comprovar-la.
RECURSOS DIGITALS
Pissarra digital
Gran grup (grup classe).
S’utilitzarà per:
• Projectar la informació sobre el tema.
• Utilitzar els compàs i el regle de la PDI per dibuixar figures i circumferències i els seus elements.
• Emprar els recursos interactius de la xarxa.
• Proposar activitats didàctiques i correcció d’exercicis.
Ordinadors
Treball individual. Petit grup (parelles).
• Treball activitats clic.
