SESSIÓ 1

Els blocs són entorns estructurats i actualitzats freqüentment, que presenten informació d’un o diversos temes. L’autoria dels blocs pot ser compartida.

Els articles apareixen cronològicament en ordre invers a la seva publicació. És un lloc interactiu, ja que els lectors poden fer comentaris als articles publicats. La seva creació i manteniment és senzilla i per a usuaris de tots els nivells, fins i tot sense coneixements d’edició o maquetació HTML.

Us posem els serveis online més populars, clicant a sobre de cada imatge podreu accedir al seu web:

A XTECblocs podreu crear tants blocs com vulgueu, amb la limitació de 20 al dia. Això implica que no tindreu problemes d’espai perquè podreu anar enllaçant uns blocs, amb uns altres.

Coneguem ara, amb aquest vídeo, la plataforma XTECblocs:

Edu3.cat

A continuació, apuntem tot un seguit d’avantatges que hem trobat a la publicació amb aquesta eina genial que són els blocs de qualsevol temàtica i, en especial, els blocs educatius.

Segur que en la vostra pràctica educativa en podeu trobar d’altres i us animem a deixar un comentari sobre la utilitat dels blocs.

• És gratuït. Els més populars són WordPress, Blogger i, com no, XTECblocs. Pertànyer a una de les plataformes anteriors, dóna sentit de comunitat.
• És preferit pels cercadors, com potser el Google que unes altres plataformes de publicació.
• És fàcil d’utilitzar: entrar, escriure i publicar.
• Qualsevol por mantenir un bloc, sense gaires coneixements informàtics, ni costosos programes.
• Compta amb suport tècnic per solucionar ràpidament els problemes, per exemple XTECfòrum
i amb una secció d’ajut ràpid
.
• Permet arribar a un públic molt ampli.
• Possibilita l’actualització instantània de la informació.
• Facilita un ràpid canvi d’imatge d’interfície.
• Admet una organització cronològica i temàtica de la informació. La informació recent es veu de seguida, correspon a l’últim article.
• Acompanya la informació amb recursos multimèdia que ajuden al lector a comprendre millor els temes tractats (sons, imatges, vídeos, animacions,…) • Pot existir l’autoria compartida, sense necessitat de deixar la contrasenya.
• S’adapta i retroalimenta en funció dels comentaris dels visitants.
• Admet la sindicació de continguts via RSS.
• Permet fer un seguiment de les visites diàries amb Google Analytics.
• Possibilita emmagatzemar la informació en servidors externs, amb el consegüent estalvi d’espai.

• És una bona plataforma per donar a conèixer les activitats del Centre i les experiències educatives.
• Afavoreix l’aprenentatge i el treball col•laboratiu.
• Anima els alumnes a: escriure, llegir, intercanviar idees, treballar en equip, dissenyar, visualitzar de manera instantània el que produeixen,… i, en especial, a l’alumnat estranger.
• Ajuda a expressar idees de forma lliure i personal, a generar debats, opinions,…
• Estimula la participació i la creativitat de l’alumnat a l’hora de realitzar comentaris, petits textos que formen part dels articles, il•lustracions,… També contribueix a millorar els seus treballs d’aula, donat que tindran una difusió posterior.
• Genera sentiment de satisfacció, quan arriben els cometaris i es nota que el bloc està viu.
• Millora l’ortografia, gràcies a la pràctica d’enviar comentaris o textos i la utilització del corrector.
• Fomenta els lligams entre iguals i entre alumnes de diferent nivell, creant una consciència de grup.
• Motiva el professorat i l’alumnat en l’aplicació de les TAC, dins de l’aula i fora de l’horari escolar.
• Proporciona un lloc de trobada fora de l’espai escolar: Els alumnes pensen en l’Escola fora de l’horari. L’Escola forma part de la seva vida quan són a casa seva i fins i tot a casa dels familiars.
• S’afavoreix la comunicació família/fills. Les famílies coneixem d’a prop el que fan els seus fills i poden conversar sobre el que han fet a l’escola i ajuden als seus fills/es de cursos inferiors a escriure comentaris des de casa.
• Implica a les famílies a respondre positivament a les propostes que es fan des de l’escola (enviar fotos i/o fitxers).
• Manté en contacte als ex-alumnes amb el seu antic entorn educatiu.

Edu3.cat

  • La publicació no continuada, provoca l’abandonament dels lectors.
  • Massa lletra dificulta la lectura, intercal•lant imatges, vídeos,… podem fer més atractiu l’article.
  • Si només es col•loquen imatges, es perd el sentit comunicatiu del bloc.
  • Publicar massa, pot fer que els articles no tinguin la qualitat necessària.
  • És important corregir l’ortografia dels comentaris abans de publicar-los, per tal de no fixar les faltes amb la seva lectura.
  • Poden arribar comentaris ofensius, que no s’han de publicar. Sí els que facin una crítica constructiva.
  • Quan passa el temps, poden haver enllaços morts.
  • Els codis a embedir no sempre s’ajusten a la plataforma del nostre bloc. S’han de modificar per tal que no es perdi l’estètica del mateix.
  • Posar música al bloc pot cansar al visitant. S’ha d’intentar no abusar-ne i fer servir reproductors que puguin desconnectar-la.
  • Fa uns anys, al bloc CiberPrensa van publicar un article que, a dia d’avui, no ha perdut actualitat i ens pot ajudar a aprofundir sobre aquest tema. En resum, ens dóna uns breus consells per no perdre lectors.Clica a sobre la imatge, per tal d’accedir-hi:

Dins de l’espai XTECblocs, trobareu el servei d’ajuda per a la creació i manteniment del blocs de la XTEC.

Aquest espai, molt ben estructurat i és molt complet, dóna un veritable suport a l’hora de crear el nostre bloc:

Cliqueu a sobra la imatge per accedir-hi:

ajut

D’altra banda, també tenim XTECFòrum. Es tracta d’un servei de consulta que ofereix la XTEC, per tal de donar suport als usuaris, sobre diferents temes: programari lliure, espai Moodle, tecnologia, música, coeducació,…

Malgrat la lectura de les consultes està oberta a tothom, per tal de poder realitzar consultes, hem de ser professorat, centres o d’altres entitats relacionades amb la docència que estiguem donats d’alta en la XTEC.

Dins d’aquest servei, l’espai de consulta dels blocs és: el fòrum de XTECblocs.

Podem llegir les consultes realitzades, per veure si alguna resol el nostre problema i si no en trobem cap que s’adapti, podrem realitzar una nova entrada. Al cap d’uns dies, o en el millor dels casos unes hores, obtindrem resposta del moderador o bé d’altres usuaris de la xarxa.

Cliqueu a sobre de la foto per accedir al fòrum de XTECblocs:

Entre les utilitats dels blocs, cal destacar: la revista escolar, la col•laboració en projectes que es poden realitzar intercentres; tauler notícies, repositori de recursos, eina de publicació i discussió… però també el podem utilitzar com a entorn d’ensenyament-aprenentatge on podem publicar els continguts de les àrees, activitats a realitzar pels alumnes, fer el seguiment dels deures, avaluar treballs,…

L’Anna Pérez i la Núria Cervera es mostren 12 maneres d’utilitzar un bloc a l’aula. Cliqueu a la imatge, per tal d’accedir-hi:

Us proposem, a continuació, un recull d’enllaços de blocs d’aula tant d’Educació Infantil com de Primària i una tria de diferents blocs personals de temàtica variada, pensats per l’alumnat d’aquestes edats.

BLOCS D’AULA

12345678910 11121314151617181920

BLOCS PERSONALS

12345678910 11121314151617181920

Els alguns cursos telemàtics de formació hi ha mòduls específics sobre les possibilitats didàctiques dels blocs, tant com a bloc d’aula com a bloc del professorat. Els podeu consultar en els materials següents d’Ateneu:

Mòdul 2 del curs D205

Aula 2.0. Aplicacions didàctiques

Mòdul 1 del curs DEI2

Recursos TAC i estratègies per a l’educació infantil

Mòdul 1 del curs DEP1

Recursos i estratègies TAC per a l’educació primària

Mòdul 5 del curs DPLL

Llengua a primària

En aquest tutorial donem les instruccions per crear un bloc a XTECblocs.

Hem de tenir present, que per poder crear-lo hem d’utilitzar el nom d’usuari/ària de la XTEC o de l’Edu365.

A XTECblocs podreu crear tants blocs com vulgueu, amb la limitació de 20 blocs al dia. Això, implica que no tindreu problemes d’espai, perquè podreu anar enllaçant uns blocs, amb uns altres.

També, podeu descarregar-vos el tutorial Crear d’un bloc a XTECblocs , clicant a la pestanya MATERIALS.

  • Crea un bloc a l’espai XTECblocs.
  • Deixa un comentari al final de la sessió d’avui, indicant l’adreça del teu bloc i la seva temàtica.

15 thoughts on “SESSIÓ 1

  1. CARULLA FALCÓ MONTSERRAT

    Sembla més complicat del que és en realitat, si es fa amb paciència tot va sortint. Gràcies Emilia per fer-ho senzill.

    Reply
  2. NURIA FERNANDEZ PALLARES

    Avui he creat el bloc, he afegit l’aparença i he fet el primer article. L’adreça del meu bloc és:

    http//: blocs.xtec.cat/musica2012

    Reply
  3. Emilia Alcaraz

    Hola Montse,

    Moltes gràcies pel comentari.

    Quan es fa un taller amb tan de contingut, en tan poc temps, tens la sensació que algú es pot perdre.

    Espero, que conforme vagin avançant les sessions, tot vagi quedant més clar. Si no és així, no dubteu en preguntar, quantes vegades facin falta.

    Desitjo que taller us sigui d’utilitat i que, en acabar, pugueu gaudir amb els vostres alumnes d’aquesta eina tan fantàstica que són els BLOCS !!!

    Fins aviat, Emilia 😛

    Reply
  4. ROSA LOURDES GARCÍA FERNÁNDEZ

    Hola Emilia,

    M’ha costat arribar, però al final he pogut acabar la primera sessió. Continuaré les classes tot i que una mica perduda…

    Reply
  5. ELISABETH BENITO

    En aquesta 1a sessió, he treballat en el meu BLOC. He posat diversos widgets: un rellotge, un comptador de visites, un calendari…

    Junt amb la Nerea hem escrit 3 articles i, més tard, he posat unes fotos; intentaré posar un vídeo.

    Finalment, he creat uns enllaços i unes categories per als articles.

    Espero que estigui superada aquesta primera prova.

    Un petó, Emilia.

    Reply

Respon a Laura Torres Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *