LES NOSTRES DEFINICIONS

 

Vam preguntar a casa què era un mapa i què era una bola del món. Ho vam apuntar per llegir-ho a la classe. La informació que era nova per a nosaltres la vam apuntar a la pissarra.

Llavors, ens vam dividir en grups i vam buscar informació a totes les fonts que teníem al nostre abast: a les altres classes, al diccionari i a internet. Ho vam apuntar i ho vam posar en comú.

Amb tota la informació conjunta vam fer la nostra definició:

Un mapa és una superfície on hi ha informació sobre la terra. N’hi ha de diferents tipus: de rutes, mapamundi, del tresor, flora i fauna, univers, temps, atles, de continents…

Un mapamundi és una superfície plana que representa tot el món.

Bola del món o globus terraqüi: és una esfera que representa el món de mida reduïda. Ens serveix per estudiar la terra i veure els països, ciutats i continents que hi ha.

Vam passar les definicions que havíem creat a l’ordinador, individualment o en parelles.

 


 

DIFERENTS MAPES I BOLES

Com que estàvem treballant els mapes i boles del món, vam fer una nota a l’agenda de si en tenien a casa.

Tothom qui en va trobar, va portar mapes i boles del món de casa per ensenyar-los a la classe.

Els vam observar i classificar en diferents categories.

Del temps- Atles- De flora i fauna-  Del tresor- Del mon, continents, països, ciutats i pobles- De l’univers “constel·lacions i sistema solar”- De rutes, gps, google maps, guies de carreteres.

Els vam penjar a la classe per tenir-los presents i seguir-hi treballant.

Clica sobre la foto.

 

MAPA O BOLA DEL MÓN?

Vam retornar al conflicte sorgit durant el dibuix inicial: “El que ha dibuixat la Mireia és una bola del món o un mapa?”

Cadascú va dibuixar o representar un mapa i una bola del món com volia.

Les vam agrupar i en vam observar les diferències. Conjuntament, en vam fer una llista a la pissarra.

Individualment, vam comparar el nostre mapa i la nostra bola del món i vam escriure les semblances i diferències que hi trobàvem.

Clica sobre la foto.


 

RECAPITULEM

Un cop acabat el mapa, vam aprofitar per recapitular oralment recordant tot el que havíem fet des de la sortida a Lleida. Després, cadascú ho va expressar en un full amb l’estructura que volia.

Ho vam presentar a la resta de la classe i vam classificar les feines segons l’estructura que havíem escollit a la pissarra. Ens van sortir quatre categories:

  1. Colaix, dibuix i text.
  2. Explicació per passos.
  3. Còmics.
  4. Notícies.

DEBAT

Durant la presentació del dibuix inicial de la Mireia, alguns vam pensar que el que ella havia fet era una bola del món. D’altres crèiem que era un mapa. Com que no ens posàvem d’acord, ens vam organitzar en tres grups segons les nostres opinions. Ens vam ajuntar i vam buscar arguments per defensar el nostre punt de vista. Al cap d’una estona, vam anar a la sala a presentar els nostres arguments a la resta de la classe i finalment, vam fer un debat.

Com a conclusió, vam decidir que més endavant hauríem de seguir treballant i estudiant més coses sobre els mapes i les boles del món.

Clica sobre la foto.

DIBUIX INICIAL

Un cop acabada la pluja d’idees, vam fer un dibuix del que vam veure durant la nostra visita als museus de Lleida.
Quan el vam tenir enllestit, el vam presentar davant dels companys i companyes que ens en van fer una crítica constructiva. Per acabar, qui va voler, en va fer la millora.

Clica sobre la foto

PLUJA D’IDEES

Quan vam tornar de la visita a Lleida, vam fer una pluja d’idees conjunta sobre el que havíem vist als dos museus.
La vam fer a la pissarra digital amb les propostes de tota la classe.
Aleshores cadascú va escollir algunes de les frases de la pluja d’idees i les va copiar a mà en un full. Quan vam haver acabat vam anar als ordinadors i les vam tornar a copiar en un document word.

CERCLE/CIRCUMFERÈNCIA/RODONA

Tornem a llegir les frases del mapa i ens fixem en la frase: ”A la paret hi havia quadres de parts del cos de persones, els quals catorze de vint, estaven fetes a partir de circumferències / cercles / rodones” on ens adonem que teníem marcat en groc circumferències, cercles i rodones. Ens sorgeix el dubte de quina d’aquestes tres paraules seria més adequada escriure, ja que aquesta frase es refereix als dibuixos que hi ha a la segona sala de l’Institut d’Estudis Ilerdencs de l’autora Maite Villafranca. Per tant, ens posem a investigar!

Clica sobre la foto

Després del dubte que ens va sortir, entre tots vam buscar al diccionari el significat de rodona, circumferència i cercle. Com que no ens va quedar clar i tots pensàvem de maneres diferents, vam decidir posar-nos per grups i investigar si la paraula escollida per a nosaltres era la correcta.

Un cop vam tenir els deures, cada membre del grup va exposar, als seus companys/es, tota la informació que havia trobat i de tot, van arribar a una conclusió, que la van exposar resta classe.

Acabades totes les exposicions, en gran grup, vam elaborar una conclusió amb tota la informació que teníem. Aquesta és que la circumferència fa referència al contorn, és a dir, al perímetre i que, el cercle és la superfície o àrea de la figura. Quan ens referim a la figura en si, parlem de rodona. Per tant, vam resoldre que a la frase hi deixaríem circumferència com a paraula correcta.

Clica sobre la foto


Després de descobrir les diferències entre cercle i circumferència, ens va sorgir la necessitat de saber què és i com es calcula el perímetre i l’àrea d’aquesta figura.
Seguidament, ens vam formular una sèrie de preguntes i les vam intentar contestar: Per què és necessari saber calcular l’àrea i el perímetre? Com ho podem aplicar al nostre dia a dia? Podríem calcular el perímetre i àrea dels quadres de la Maite Villafranca?

Primer, ens vam posar a investigar les fórmules del cercle i d’altres figures com el quadrat, triangle, rectangle…, en vam fer els referents i els vam penjar a la classe per no oblidar-nos. Seguidament vam escollir un quadre dels que tenim a la sala de la Maite Villafranca, en vam mesurar l’àrea i el perímetre i ho vam posar en comú amb la resta de companys/es.
Finalment, vam estar calculant el perímetre i l’àrea de diferents objectes i parts de la classe que coincidís amb alguna de les figures treballades com l’agenda, el rellotge, etc. Va ser molt divertit!
Un cop acabada aquesta tasca, per deures ens vam posar un exercici: elaborar l’enunciat d’un problema real del dia a dia on s’hagués de solucionar calculant el perímetre i/o l’àrea d’una o més figures.

Clica sobre la foto.

Va passar el cap de setmana i el dilluns els alumnes de cinquè i sisè, vam portar diferents problemes inventats per nosaltres. Aquests, s’havien de resoldre calculant el perímetre o àrea d’una figura geomètrica. Els vam posar en comú i corregir i en el problema d’en Pau ens vam adonar que hi havia diferents unitats de mesura: centímetres i metres. Com ho havíem de fer per poder solucionar-ho?

Alguns dels companys i companyes van explicar que es podia solucionar amb l’escala de canvi d’unitats. Van estar explicant com es podien fer els canvis i quins passos calia seguir. Per poder-ho recordar, vam elaborar un referent i vam estar practicant els canvis de diferents unitats.

Clica sobre la foto.

En relació amb els exercicis anteriors, ens va sorgir un problema a l’hora de fer els canvis d’unitat: dividir. Per grups, vam estar treballant la divisió d’una i dues xifres. Vam estar practicant, vam aprendre a fer la prova de la divisió i a fer els canvis d’unitats dividint. Per no oblidar-nos de cada pas, entre tots vam elaborar uns referents i els vam penjar juntament amb els passos a seguir a l’hora de dividir i de comprovar el resultat.

Clica sobre la foto

REPASSANT EL MAPA

ENS HEM FIXAT EN LA FRASE QUE TENIM A LA CATEGORIA NATURA QUE DIU: “HI HAVIA PLANTES DE MENTIDA I A LA TERRA HI HAVIA PLÀSTICS”.
LA CLARA ENS HA DIT QUE AQUESTES PLANTES ESTAN CONTAMINADES I ENS HEM COMENÇAT A PARLAR DEL TEMA DE LA CONTAMINACIÓ I EL CANVI CLIMÀTIC. ENS HEM ADONAT QUE SABEM MOLTES COSES I HEM DECIDIT QUE VOLEM ESCRIURE CONTES SOBRE AQUEST TEMA.
PRIMER HEM PARLAT DEL QUE CREIEM QUE HA DE TENIR UN CONTE: PORTADA, TÍTOL, LLETRA, DIBUIXOS, EL NOM DELS AUTORS, ETC. HO HEM ANAT ESCRIVINT A LA PISSARRA PER TENIR-HO TOTS CLAR.
DESPRÉS ENS HEM DISTRIBUÏT EN PARELLES I HEM COMENÇAT A ESCRIURE ELS NOSTRES CONTES. HAN QUEDAT MOLT BÉ I HEM APRÈS A FER MOLTES COSES AMB L’ORDINADOR. MIREU-LOS.
Clica sobre la foto.